Pappaforum.se  

Gå tillbaka   Pappaforum.se > Pappa och barn > Nybliven pappa

Svara

Trådsverktyg Visningsinställningar
Gammal 2009-08-05, 14:59:56
förbrylladpappa förbrylladpappa är inte uppkopplad

Reg.datum: 2009-08-05
Standard Faderskaps test?

´hur går det till? får jag göra de utan mammans godkännande, om jag inte är pappa? va händer då? om de inte finns någon annan (att mamman inte vet) va händer ? blir barnet faderlöst? kan ja adoptera det? vad har jag för rättigheter/har jag några rättigheter om det inte är mitt barn? kan hon bara ta honom i från mig`? jag älskar min son oavsett vad faderskapstestet säger!

hur går själva processen till på famlijerätten? jag har hört att de förhör en och att de är elaka?!?!?!

total förvirrad

tacksam för svar
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 15:15:28
peppelorums avatar
peppelorum peppelorum är inte uppkopplad

Reg.datum: 2007-10-07
Ålder: 30
Standard Sv: faderskaps test?

Många frågor på extremt liten yta, spalta upp ioch skriv gärna lite mer utförligt så kan vi kanske hjälpa till med det vi kan.

För att klargöra lite först, det rör sig om ett barn som är fött, som du har varit med att uppfostra, men som du inte är vårdnadshavare till och som du inte har skrivit under ett faderskapsbevis för? Är det korrekt?

Citat:
Ursprungligen postat av förbrylladpappa Visa inlägg
´hur går det till? får jag göra de utan mammans godkännande, om jag inte är pappa? va händer då? om de inte finns någon annan (att mamman inte vet) va händer ?
En snabb googling gav bland annat http://www.viforaldrar.se/fraga-oss/...a_faderskapst/ som svar, med en bra beskrivning av hur det går till. Läs där först är mitt tips.

Citat:
blir barnet faderlöst?
Fast en far kommer barnet alltid att ha, även om man inte vet vem det är. Men om du och mamman inte har skrivit på ett faderskapsbevis så är du inte "pappa" i lagens mening idag.

Citat:
kan ja adoptera det?
Det går säkert att göra en så kallad närståendeadoption (om det gäller här), prata med din lokala familjerådgivning om detta, det ska finnas i varje kommun.

Citat:
vad har jag för rättigheter/har jag några rättigheter om det inte är mitt barn?
Du har inga rättigheter alls, och det är för att du inte är vårdnadshavare helt enkelt.

Citat:
kan hon bara ta honom i från mig`?
Ja det kan hon, detta då du inte är vårdnadshavare och har inget att säga till om.

Citat:
jag älskar min son oavsett vad faderskapstestet säger!

hur går själva processen till på famlijerätten? jag har hört att de förhör en och att de är elaka?!?!?!

total förvirrad

tacksam för svar
Det kan säkert hända, de måste ta reda på vad som hänt och om ni varit tillsammans under tiden för befruktningen etc etc..

Som sagt läs länken högst upp i svaret hur det går till.
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 17:02:29

jag och mamman var tillsammans förra året, gjorde slut för att ja var otrogen, men vi hade sex efteråt åxå, hon ringde en dag och sa att hon va gravid och att ja var pappa. efter mycket övervägande och tänkande bestämde vi att behålla barnet, vi flytta ihop innan han kom till världen m.m barnet är 3 månader och vi har levt som en familj, men nu har ja börjat fundera om ja värkligen är pappa och vill göra ett test. hon vill inte de av olika själ som ja inte kan gå in på, men att en minimalisk risk finns att ja inte ärpappa (hon har ett bra själ att inte vilja veta som ja tyvärr inte kan säga)

hon mår jätte dåligt pga detta men jag vill ha en bekräftelse lixom... men tar ja för stor risk ? ja vill ju vara pappa oavsett resultat..

Hon har dragit iaf, säger att hon och elias ska flytta, hon har inte sagt något om att ja inte får umgås med honom eller så men ja känner mig så kluven.

kommer jag göra ett rent helvete för henne om ja inte är pappa?
iofs är ja på god väg att göra livet surt för henne...

hon vill inte veta pga att pappan isof då har gjort henne gravid utan hennes vilja, (drogad + våldtagen)

tacksam för svar
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 17:03:58

Citat:
Ursprungligen postat av peppelorum Visa inlägg
Många frågor på extremt liten yta, spalta upp ioch skriv gärna lite mer utförligt så kan vi kanske hjälpa till med det vi kan.

För att klargöra lite först, det rör sig om ett barn som är fött, som du har varit med att uppfostra, men som du inte är vårdnadshavare till och som du inte har skrivit under ett faderskapsbevis för? Är det korrekt?
.

ja jag har tagit hand om barnet och fostrat och betalat för barnet sen han kom till världen. och vi skulle skriva på faderskapsbeviset men ja har börjat tveka och vill göra ett faderskaps test
Svara med citat
Gammal 2009-08-06, 10:09:06

puttar lite på tråden..
Svara med citat
Gammal 2009-08-06, 11:08:15
peppelorums avatar
peppelorum peppelorum är inte uppkopplad

Reg.datum: 2007-10-07
Ålder: 30

Citat:
jag och mamman var tillsammans förra året, gjorde slut för att ja var otrogen, men vi hade sex efteråt åxå, hon ringde en dag och sa att hon va gravid och att ja var pappa. efter mycket övervägande och tänkande bestämde vi att behålla barnet, vi flytta ihop innan han kom till världen m.m barnet är 3 månader och vi har levt som en familj, men nu har ja börjat fundera om ja värkligen är pappa och vill göra ett test. hon vill inte de av olika själ som ja inte kan gå in på, men att en minimalisk risk finns att ja inte ärpappa (hon har ett bra själ att inte vilja veta som ja tyvärr inte kan säga)

hon mår jätte dåligt pga detta men jag vill ha en bekräftelse lixom... men tar ja för stor risk ? ja vill ju vara pappa oavsett resultat..

Hon har dragit iaf, säger att hon och elias ska flytta, hon har inte sagt något om att ja inte får umgås med honom eller så men ja känner mig så kluven.

kommer jag göra ett rent helvete för henne om ja inte är pappa?
iofs är ja på god väg att göra livet surt för henne...

hon vill inte veta pga att pappan isof då har gjort henne gravid utan hennes vilja, (drogad + våldtagen)

tacksam för svar
Ajsan, låter som en jobbig situation minst sagt.

Du skriver att du vill vara pappa åt barnet oavsett om du är biologisk far eller inte. Men du skriver även att du vill testa om du är far, varför det undrar jag. Är det för att vara helt hundra procent säker eller är det något annat? Barnet har full rätt att veta vilka dess biologiska föräldrar är, är det en anledning? Eller är det något annat som ligger och gnager?

Vad som hänt har redan hänt och kan inte ändras, att du skriver på ett papper ändrar inte att din sambo eventuellt har blivit gravid mot sin vilja, tyvärr. Att skriva på papperet kommer bara att ändra framtiden, för dig, din sambo och ert barn. Din sambo kanske kan släppa den där händelsen och börja fokusera på att du ÄR pappa till barnet och är med på resan. Du får alla de rättigheter för att du ska kunna ta beslut och vara delaktig i ditt barns framtid som dagis, föräldrapenning etc. Om du/ni väljer att skriva på papperet så måste ni eventuellt dölja vissa saker för soc under utredningen (utredning och utredning, det tog 10 min på kontoret hos soc för oss), t ex om de ställer frågan om hon varit med någon annan under tiden för befruktningen.. Vet inte om de ställer så klumpiga frågor dock.

Obs, bara genom att skriva under papperet om faderskap så blir det inte automatisk gemensam vårdnad, det är ett separat papper det.

Som jag målat upp det nu så har du två val i princip, vad som är rätt vet bara du.

Är det någon annan här på forumet som har något att säga?

Citat:
puttar lite på tråden..
Hehe, det är inte så mycket poster här på pappaforum så uppuffande är inte riktigt nödvändigt;-)
Svara med citat
Gammal 2009-08-06, 21:32:28
Nicko Nicko är inte uppkopplad

Reg.datum: 2009-07-15
Ålder: 33

Hejsan förbrylladpappa,oavsett din anledning till faderskapstestet så finns det en nackdel med att göra det i "statlig" regi. Om du vill ta ansvar för barnet även om det inte är ditt innebär det ju att du behöver gå igenom en adoption eftersom du per automatik inte registreras som barnets far. Ett annat alternativ är att göra ett privat faderskapstest vilket då inte registreras, om det nu är så att du vill göra testet för att stilla ditt sinne. Jag vet att det finns ett antal sådana företag som erbjuder det.Oavsett vad du bestämmer dig för hoppas jag att det löser sig för det bästa för dig.
Svara med citat
Gammal 2009-08-09, 14:07:49

hejsan!
tyvärr så hade ja redan ringt familjerätten och sagt att ja vill göra ett test, så ja har redan satt misstankar i deras huvuden så ja kan juh inte ta tillbaka det, tyvärr visste ja inte att man kunde göra det privat

jag och tjejen har pratat, hon säger att jag sårat henne nå fruktansvärt och kommer göra det väldigt för henne och barnet, (hon menar på alla "förhör" och att de vill ha reda på vem som är fadern på riktigt isof)
jag tänkte inte så långt..

hur "på" är famijlerätten för att få reda på den riktiga om ja inte skulle vara fadern? ja menar hur mycket press sätter de på mamman att ta reda på det? hon vill inte säga den anledning som kan ha gjort om ja inte är pappa... men va händer då?

fader okänd då eller ?

allt är en ren röra... men vi har pratat iaf om att försöka hålla ihop oavsett svar... så de är juh skönt, sen vet inte ja hur ja kommer reagera om de inte är mitt barn :/

jaja vi får hoppas på debästa

MVH !
Svara med citat
Gammal 2009-08-09, 23:38:47
tranquillos avatar
tranquillo tranquillo är inte uppkopplad

Reg.datum: 2007-04-16
Ålder: 31

Måste bara sticka in med en dum fråga.

soc. standard version av det hela är att fråga mamman: är du säker på att tomten som sitter bredvid dig är pappa till barnet? om svaret är ja är allt frid och fröjd. Men om man begär ett faderskapstest så bör det väl rimligtvis inte handla om att pressa mamman på informaiton utan att göra någon form av dna analys mellan pappan och barnet?
Jag har ingen som helst aning om hur det hela går till, men det känns ju helt befängt att någon skulle fråga mamman mer än på sin höjd "är det ok med dig att vi gör dethär" och då mest eftersom hon är ansvarig för barnet och säkert får vara med och bestämma ifall det ska göras dna tester...
Gammal 2010-02-02, 20:44:33
pappapeter pappapeter är inte uppkopplad

Reg.datum: 2009-10-29

jag förstår helt o hållet att du vill göra ett faderskapastest, man vill ju alltid veta, om inte annat för barnets skull, barnet har rätt att få veta under ett senare skede i uppväxten vem som är ens far!
Svara med citat
Svara

Bokmärk och dela med dig via

Trådsverktyg
Visningsinställningar

Regler för att posta
Du får posta nya trådar
Du får inte posta inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:06:54.