Pappaforum.se  

Gå tillbaka   Pappaforum.se > Pappa och vardagen > Ekonomi och Juridik

Svara

Trådsverktyg Visningsinställningar
Gammal 2009-03-31, 16:24:23
Toni Toni är inte uppkopplad

Reg.datum: 2009-03-31
Ålder: 34
Question Fråga om vårdnad

Hej.

Jag och min fru ligger just nu i skilsmässa på min frus initiativ. Anledningen behöves inte skrivas men det är inte jag som har gjort något fel utan frun.

Min fråga är iaf denna. När vi separerar så hade vi tänkt dela upp vårdnaden av våra barn på följande sätt. Hon tar dottern på 8år och jag tar pojkarna på 3 samt 1½ år som boende hos mig. Nu har jag letat information som sjuttsingen ute på nätet men jag blir banne mig inte klok på det hela. Vad jag har förstått så är det iaf inte bara att göra en adress ändring på pojkarna till min adress för att dom skall vara under mitt "förmynderi" Hur gör man?

Tilläggas att vi skall ha 50% vårdnad av alla barnen men vi delar upp hur dom skall vara skrivna.

Tacksam för svar.
Svara med citat
Gammal 2009-12-08, 21:43:53
peters peters är inte uppkopplad

Reg.datum: 2009-12-08
Ålder: 31
Standard Sv: Fråga om vårdnad

Jag vet inte hur man ska göra men undrar sj vilka rättigheter man har när det gäller att vara pappa ...
Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 12:06:21
gutelasse gutelasse är inte uppkopplad

Reg.datum: 2009-06-03

Hej Vän , Du ska inte gå på henne och dom ( hon ) kommer ta dina grabbar sen , och jag vet det ,,,, jag har missa mina töserna för det samma sak . om du vill prata med om det i mobil ....så det är okej för mig ,,,,,p.s jag vill hjälpa alla pappor som inte SKA gå samma skit ....STÅ PÅ BARA
mvh lars
Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 13:59:09
Vaner Vaner är inte uppkopplad

Reg.datum: 2010-01-14
Ålder: 43
Thumbs up Sv: Fråga om vårdnad

Hejsan.

Vårdnaden har ni gemensamt och kan inte delas upp utan domstolsbeslut.
Barnens boende är något ni gemensamt måste komma överens om.
När ni är överens behöver ni bara regsitrera en flyttanmälan på skatteverket på de barn som ska flytta och till vilken adress.
Skatteverket kommer därefter att skicka ut papper till den andra föräldern som ska godkänna adressändringen. Tänk på att barnen ska vara skrivna där de vistas mest. Barnbidrag för barn går till mamman om inte mamman och pappan kommer överens om annat. Är man inte överens går pengarna alltid till mamman (så var det förr i alla fall).

Du skriver att barnen ska vistas 50% hos er båda och då är risken stor att barnen kommer fortsätta att vara skrivna där de bor i dag om ni inte flyttar bägge två. Skattemyndigheten beslutar var barnen ska vara skrivna, inte ni som föräldrar.

Jag har två döttrar. Den ena har jag hos mig 50% och den andra 100%
Ingen av dem är skriven hos mig.

Hoppas att mina svar kan vara till någon hjälp för dig.

Se gärna vidare på skatteverket.se/folkbokföring/att få barn/gemensam eller ensam vårdnad.. se även barn som bor på två ställen (dubbel bosättning)

Se även mer om barnbidraget på; http://www.forsakringskassan.se/nav/...42cd6cf9a1f08c

/Vaner

Citat:
Ursprungligen postat av Toni Visa inlägg
Hej.

Jag och min fru ligger just nu i skilsmässa på min frus initiativ. Anledningen behöves inte skrivas men det är inte jag som har gjort något fel utan frun.

Min fråga är iaf denna. När vi separerar så hade vi tänkt dela upp vårdnaden av våra barn på följande sätt. Hon tar dottern på 8år och jag tar pojkarna på 3 samt 1½ år som boende hos mig. Nu har jag letat information som sjuttsingen ute på nätet men jag blir banne mig inte klok på det hela. Vad jag har förstått så är det iaf inte bara att göra en adress ändring på pojkarna till min adress för att dom skall vara under mitt "förmynderi" Hur gör man?

Tilläggas att vi skall ha 50% vårdnad av alla barnen men vi delar upp hur dom skall vara skrivna.

Tacksam för svar.
Svara med citat
Gammal 2010-01-17, 20:33:22
diaz diaz är inte uppkopplad

Reg.datum: 2010-01-17
Ålder: 38

Hej
Hamnade nyss, för cirka 10 minuter sedan i detta dilemma själv. Jag har sedan tidigare två pojkar med en tidigare fru. Vi har varit skilda sedan 8 år tillbaka ungefär och haft delad vårdnad om dem. De är idag 11 och 15 år gamla och bor alltså varannan hel vecka hos mig och varannan udda vecka hos sin mamma.

Idag meddelades det per telefon att dem (min exfru och mina pojkar) kommit överens om att de ska flytta och bo permanent hos sin mamma och komma till mig varannan helg. Jag är helt förstörd och dessutom så fruktansvärt besviken på deras mamma att hon inte varit mogen nog att be att få träffa mig för att prata om detta då hon vet att jag aldrig någonsin vill bli en varannan-helg-pappa till mina pojkar.

Bara att be en av pojkarna att ringa dagen innan de ska komma och meddela att de inte kommer utan kommer från och med idag att bo hos sin mamma på heltid gör mig snarare ursinnig än ledsen men men...

Vad jag förstår så har man ingen makt eller möjlighet att stoppa detta utan det är bara att acceptera och försöka göra saker till något bra för alla inblandade.

Frågan jag har direkt är ekonomin eftersom jag blivit lurad av densamme tidigare på massor med pengar är frågan om underhåll, barnbidrag med mera. Hur ser detta ut? Är det någon som kan ha lust att hjälpa mig förstå mer?
Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 12:45:30
Juristfirman Hägglund Juristfirman Hägglund är inte uppkopplad

Reg.datum: 2010-03-22

Hej
Avseende vårdnadsfrågan behöver ni inte göra ngt, ni har redan gemensam vårdnad om ni är gifta. Boendet är en annan fråga, det är viktigt att hålla isär dessa två.
Boendet gör ni egentligen som ni vill med, så länge ni är överens. Kolla med folkbokföringen på skatteverket vilka handlingar som ska fyllas i så ska du se att det ordnar sig!
Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2010-04-08, 22:11:29
Daniels avatar
Daniel Daniel är inte uppkopplad
Moderator

Reg.datum: 2006-04-21
Ålder: 32

Juristfirman Hägglund, välkommen till Pappaforum.se!

Ni får se till att ha lite sympatiska papparabatter på era tjänster.
Svara med citat
Gammal 2010-06-09, 13:20:46
Juristfirman Hägglund Juristfirman Hägglund är inte uppkopplad

Reg.datum: 2010-03-22

Tack! Trevligt att vara här, hoppas jag kan hjälpa till med att svara på lite frågor.
Självklart går det att ordna! Naturligtvis hjälper jag till med att ansöka om rättshjälp och rättsskydd med som ofta gäller för tvister.

Om någon undrar något och inte vill skriva det här går det självklart bra att maila direkt till mig: maria@juristhagglund.se

Ha en bra dag!
Svara med citat
Svara

Bokmärk och dela med dig via

Trådsverktyg
Visningsinställningar

Regler för att posta
Du får posta nya trådar
Du får inte posta inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:59:26.