Pappaforum.se  

Gå tillbaka   Pappaforum.se > Pappa och barn > Skolåldern

Svara

Trådsverktyg Visningsinställningar
Gammal 2010-01-25, 09:52:18
bikerdaddys avatar
bikerdaddy bikerdaddy är inte uppkopplad

Reg.datum: 2008-08-11
Ålder: 47
Standard Hålla handen

Min son är 9 år och vill envisas med att hålla mig i handen när vi går ut,när vi går till eller från skolan.Eller om vi bara skall gå en promenad på helgerna.Han påstår att - han är rädd för att tappa bort mig-när jag frågar om varför han envisas med att hålla handen.
Självklart är det befogat om man är i en stor folksamling men han skall hålla handen även om det bara är vi två på en öde gata.
Jag har sagt åt honom att han börjar bli för stor för att hålla pappa i handen och att det känns lite barnsligt.
Jag vet att han har ingen annan att ty sig åt...men ändå.

Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 08:52:22
Leif Leif är inte uppkopplad

Reg.datum: 2006-11-01
Ålder: 39
Standard Sv: Hålla handen

Behöver man se det som ett problem?
Kan man inte se det som ett mysigt uttryck för kärlek?

Jag misstänker att det kommer en tid då du kommer att sakna det hela, men fy fan vad gammal och snusförnuftig jag lät nu då.
Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 01:05:01
tranquillos avatar
tranquillo tranquillo är inte uppkopplad

Reg.datum: 2007-04-16
Ålder: 31

Jag tror, precis som du, att han hittar på anledningar för att hålla i handen. Det är nog inte så att han tror att han ska tappa bort dig, men jag tror säkert att han känner ett behov.

Om han får närhet och uppmärksamhet på annat sätt än att just hålla handen när ni är ute så kanske själva handhållandet kommer minska också. Prata mycket, lägg handen på hans rygg ibland, ruffsa honom i håret när han säger nåt kul.
Jag brukar försöka ha mycket fysisk kontakt med min son när vi är ute. Dels för min egen del, att jag hela tiden vet att han är innom räckhåll även om jag kollar åt ett annat håll, och dels för hans del, att han vet vart jag är även om han idiotstirrar på alla parkerade bilar vi går förbi och kollar vart blinkers och backljus sitter på olika modeller. "blinkersbackljusbromsljus, blinkersbackljusbromsljus, backljusblinkersbromsljus"

Det kan ju även vara en såndär "vill inte växa up" sak. Du säger till honom att han är för stor för att hålla handen, men han vill inte vara stor, så därför blir det viktigt för honom att hålla handen.
Gammal 2010-04-11, 02:19:14
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: 2006-05-16
Ålder: 40

Jag vet ärligt inte hur man ska ställa sig till det, man kan väl tycka en 9 åring inte ska vilja hålla handen. Men åhh andra sidan ser jag inte något större problem med det heller.
Allt jag vet är att en tid kommer när man som förälder kommer sakna den tiden och enbart ha det som minne.

Jag skulle vilja fråga mer varför skulle det vara ett problem?
Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 10:27:14
Bamse Bamse är inte uppkopplad

Reg.datum: 2008-09-01
Ålder: 33

Jag ser det inte som ett problem, ser det som ett uttryck för kärlek och närhet.

Kommer sakna den dagen då mina barn inte vill kramas och hålla handen.
Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 15:36:20
chagor chagor är inte uppkopplad

Reg.datum: 2010-05-31
Ålder: 39

Min son är snart 8 år och så fort jag sätter ner handen brevid mig kommer hans hand fram och tar tag i den. Finns det något mer mysigt?

Ta vara på denna tid är mitt råd.

Det går bra att hålla frun eller sambo i handen, så varför skall det inte gå med sin dotter eller son varesig ålder?
Svara med citat
Svara

Bokmärk och dela med dig via

Trådsverktyg
Visningsinställningar

Regler för att posta
Du får posta nya trådar
Du får inte posta inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:39:13.