![]() |
|
|
||||
|
||||
|
Har du frågor om konfirmation så kan du ställa dessa till mig.
Jag heter Peter och arbetar i Svenska kyrkan som kanslist. Jag bokar dop, konfirmationer, vigslar och begravningar m.m. Jag har arbetat med konfirmander i ca. 10år. Senast redigerad av Pappa till B & F den 2007-05-03 klockan 23:33:47 |
|
|
||||
|
||||
|
Kan du hjälpa mig lite med några frågor ang dop och svenska kyrkan. Jag och min fästmö väntar en son och har tänkt att vi ska döpa honom i Svenska kyrkan - men är det bara hemförsamlingen eller får man välja fritt bland församlingarna? Hur många faddrar får man ha och vad är deras uppgift i dagens samhälle?
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Det kostar ingenting att döpa sitt barn i Svenska kyrkan, även om ni väljer en annan församling än hemförsamlingen. Antalet faddrar man kan ha är allt från inga alls till hur många som helst. Förr hade faddern som uppgift att ta hand om barnet om det skulle hända föräldrarna något. Så är det INTE idag. Idag har faddrarna en mer stödjande funktion. Enligt Kyrkoordningen ska faddrarna hjälpa till med barnets kristna fostran, men som Bellas (min dotter) doppräst sa: Faddrarna ska hjälpa dels föräldrarna med att lära barnet om den kristna tron, finnas till hands som barnvakt för att avlasta föräldrarna så att dessa kan få "egentid" för varandra någon gång ibland, vara en "vuxen" förebild (förutom föräldrarna) för barnet och vara en person som barnet kan gå till om det tex. vill prata med en vuxen, men inte vill prata med mamma och pappa. Ja, det var lite vad en fadder ska göra och mycket om vad en fadder kan ha för funktion. Lycka till! |
|
|
||||
|
||||
|
Jag tackar för det snabba och bra svaret, Bellas_pappa!
Jag vet att jag kanske är en av dom som skriver korta inlägg men jag försöker att skriva det jag vill ha sagt och inget mer än det - detta för att jag har lätt form av läs-skriv-svårigheter, dock ingen allvarlig form utan mer att jag tycker det känns pinsamt att skriva/stava fel. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
).Kan berätta att min lillasyrra är rejält dyslektisk. Hon är nu doktorand på BMC i Uppsala och föreläser bland annat för blivande farmaceuter. Och varje föreläsning får hon inleda med att om de inte begriper vad hon skriver på tavlan kan det bero på att hon inte stavar så himla bra. Och hittills har hon aldrig haft några problem med studenterna, snarare får hon förståelse och en eller annan dyslektiker blir dessutom jätteglad och känner sej inte ensam. Så post away, vi kommer nog att förstå vad du menar även om du råkar stava fel! Kajsa |
|
|
||||
|
||||
|
Långa eller korta frågor och svar spelar egentligen ingen roll bara man känner att man får sagt det man vill. Ibland kan långa inlägg istället göra att man tappar tråden så det kan ju till och med vara bättre om man skriver korta inlägg. Lycka till!
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Så jag får nog lov att tacka er för dessa ord och hoppas att vi kommer stötas på framöver antingen här på forumet eller på några träffar. Dock kommer jag nog inte röra mig så jätte mycket utanför norrköping (där vi bor), linköping (där jag jobbar för tillfället) eller göteborg (svärföräldrarna bor där). |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
|
|
|
||||
|
||||
|
Det går fortfarande bra att ställa frågor här.
Jag har fått ytterligare ett barn nu så jag blir kvar här ett tag till. /Bellas pappa (och Felix pappa oxå numera) |
|
|
||||
|
||||
|
För den som är intresserad så går det fortfarande att ställa frågor här.
|
![]() |
| Bokmärk och dela med dig via |
| Trådsverktyg | |
| Visningsinställningar | |
|
|