handdator

Visa fullständig version : Folk som ignorerar barn

tranquillo
2008-08-29, 00:07:09
Vad gör ni när era barn blir totalt ignorerade av folk?

Vi har tillexempel en snorunge till brevbärare som ringer på ibland om det är nåt som inte får plats i brevinkastet... vår 4åring kan komma och öppna dörren, hälsa snällt och stå och titta på honom... han tittar inte ens ner, ingenting... bara står och väntar på att någon "riktig människa" ska komma och ta posten... blir så paff så jag får inte fram ett ljud...

för det första så blir jag så irriterad på folk som beter sig illa generellt, och speciellt mot mitt barn... för det andra så undrar man ju vad som händer i hans lilla huvud när folk helt uppenbarligen ignorerar honom helt utan anledning...

att folk som susar förbi på cykel inte hälsar varje gång kan man ju förstå, inte alltid jag hinner uppfatta barn som hälsar varje gång heller, men det är ofta som folk helt uppenbart ignorerar, och det stör mig...

Daniel
2008-08-29, 22:21:17
Inte ens ett "hej" till barnet?

Kan ju vara så att brevbäraren är i den åldern då det inte är kewlt att vara hygglig mot småbarn, det är ju några förvirrade år i tonåren... :)

tranquillo
2008-08-30, 18:12:33
jo iofs... Men det är inte bara han, det är folk i alla åldrar... Tänkte mer generellt sådär. Men det kanske bara är jag som tycker sånt är jobbigt?

Daniel
2008-08-30, 23:27:22
Tycker att dom flesta är rätt mottagliga för glada hälsningar från småbarn, händer ju att folk är helt blanka och ignorerar men det är inget som stör mig i någon större utsträckning.

Men det är klart lite mer märkligt när det är sker som i situationen med er brevbärare. Har du testat att fråga honom varför han hatar barn? :)

Anundsson
2009-05-24, 13:47:09
Var tvingad att skapa mig ett konto och svara på denna, jag blir uppriktigt förbannad på folk som skiter i mina barn, lika förbannad blir jag om någon skiter i mig när man försöker ta kontakt med folk i olika situationer,

För barnens räkning säger jag ofta högt och ljudligt till barnen "-Hörde inte han/hon vad du sa?" så att den som ej bemödar sig med att lägga tid på att ge mina barn respons och får dem att känna sig dumma hör detta.

Lite luddigt skrivet hade nog kunna gjort bättre debut på forumet, men det får duga.

Robbie
2009-05-25, 10:05:24
Jag har som pricip att alltid hälsa eller vinka tillbaka till ett barn. Jag menar, om inte vi vuxna lär våra och till viss del andras barn sunt bonnförnuft så blir världen inte bättre alls.
Folk som inte säger hej eller vinkar tillbaka till ett barn borde släpas ut och skjutas!:)

I mitt jobb får vi ofta åka ut till skolor eller daghem och fixa till lite. Då brukar jag alltid låta ungarna prova alla maskiner och pryttlar vi använder. Det är alltid uppskattat av både barn, föräldrar och personal.
Plus att arbetsdagen blir alltid lättare när man hör barn skratta och fråga frågor.

andreas
2009-05-25, 20:20:33
Var tvingad att skapa mig ett konto och svara på denna, jag blir uppriktigt förbannad på folk som skiter i mina barn
/.../
Lite luddigt skrivet hade nog kunna gjort bättre debut på forumet, men det får duga.

Folk som inte säger hej eller vinkar tillbaka till ett barn borde släpas ut och skjutas!:)

Ah, pappor visar känslor. Nu börjar det likna något!

Daniel
2009-05-26, 13:36:52
För barnens räkning säger jag ofta högt och ljudligt till barnen "-Hörde inte han/hon vad du sa?" så att den som ej bemödar sig med att lägga tid på att ge mina barn respons och får dem att känna sig dumma hör detta.

Välkommen till Pappaforum.se! :D

Rätt smart trick, det om inte annat lär ju uppmärksamma den som barnet försöker nå ut till. :)

Ah, pappor visar känslor. Nu börjar det likna något!
Nja, visserligen är hat en rätt stark känsla... :)

Robbie
2009-05-26, 19:52:50
Välkommen till Pappaforum.se! :D

Rätt smart trick, det om inte annat lär ju uppmärksamma den som barnet försöker nå ut till. :)

Nja, visserligen är hat en rätt stark känsla... :)

Hahahahahaa
Nej då, jag tycker bara att det är dålig stil av vuxna som ser er på barn som bara säger hej eller glatt vinkar. Det kostar så lite att vara snäll och trevlig mot ett barn.
Sen lever jag lite i den naiva åsikten (även om jag är en utstuderad sarkastisk cyniker) att är man snäll och trevlig mot ett barn, så kanske, bara kanske blir värledn en dag en bättre plats att leva i:rolleyes:

Daniel
2009-06-04, 12:24:22
Hahahahahaa
Nej då, jag tycker bara att det är dålig stil av vuxna som ser er på barn som bara säger hej eller glatt vinkar. Det kostar så lite att vara snäll och trevlig mot ett barn.
Håller med, samtidigt har jag inte så starka åsikter i frågan att jag pushar på, mer för att jag själv vet att man kan ha en sjukt dålig dag ibland och då vill man helst vara i fred. :)

Daniel
2009-06-04, 12:24:30
Hahahahahaa
Håller med, samtidigt har jag inte så starka åsikter i frågan att jag pushar på, mer för att jag själv vet att man kan ha en sjukt dålig dag ibland och då vill man helst vara i fred. :)

tranquillo
2009-07-02, 00:29:42
Hahahahahaa
Sen lever jag lite i den naiva åsikten (även om jag är en utstuderad sarkastisk cyniker) att är man snäll och trevlig mot ett barn, så kanske, bara kanske blir värledn en dag en bättre plats att leva i:rolleyes:

Precis som jag tänker också... om man visar barn att samhället/omvärlden inte ser/hör/bryr sig så kan ju inte resultatet bli bra. dels eftersom det blir en bariär mot "samhället" och dels eftersom det borde tära på barnets självkänsla.

Kan respektera att man inte vill gulla med okända barn eller svara på "korkade" frågor, så känner jag också ibland, men man kan ändå visa att man ser att barnet existerar och försöker kommunicera. en blick eller en nick räcker. Sen om man är på humör kan man även kosta på sig ett leende och ett hej. Om barnet frågar något kan man ju ofta komma undan med ett "jag vet inte"...

Daniel
2009-07-05, 17:41:05
Kan respektera att man inte vill gulla med okända barn eller svara på "korkade" frågor, så känner jag också ibland, men man kan ändå visa att man ser att barnet existerar och försöker kommunicera. en blick eller en nick räcker. Sen om man är på humör kan man även kosta på sig ett leende och ett hej. Om barnet frågar något kan man ju ofta komma undan med ett "jag vet inte"...
Kan inte annat än hålla med, det krävs så lite för att barn ska känns sig uppmärksammade och det gör en så stor skillnad.

Robert
2009-10-13, 19:14:56
gammal tråd men jag måste få komma med ett inlägg här.

Just att brevbäraren eller för den delen någon annan försäljare av diverse skräp ringer på och ignorrerar så har jag en helt annan taktik.

Senast var det en surmule från Folksam som ville packa på oss försäkringar. Och det utspela sig så här.

"riiiing"
Mira 6 år öppnar dörren,
- Mira: Hej
- Folksampucko: Är mamma eller pappa hemma
- Mira: Jag heter Mira vad heter du?
- Folksampucko: Är mamma eller pappa hemma?
- Mira: Ja, men jag heter forfarande Mira vad heter du?
- Folksampucko: Jag vill prata med din mamma eller pappa!
- Mira skriker: PAPPA, det är en gubbe här som vill prata med dig...
- Jag: Vem är det då har han presenterat sig?
- Mira: NEJ han har kanske inget namn!
- Folksampucko: Jo jag heter Arne (ej riktiga namnet) och ropar har du tid en stund...
- Jag: Nej, du hade inte tid att presentera dig för min dotter så varför ska jag göra mig tid till dig?
- Folksampucko: jo men jag har lite nyheter om fösäkringar bla bla....
- Mira: Pappa ville inte träffa dig, HEJ DÅ KAABAAAMMM (Dörr slår igen)

Jag ville egentligen se hur dottern reagerade på det hela, och smack dörr i ansiktet var en skön reaktion.

Egentligen så har inte jag problem med folk som inte kan hälsa eller prata med barn. mina tankar är för det mesta "vilket sorgligt liv dom måste ha"..

WaR
2009-11-16, 10:31:43
Jag lär mina barn att visa respekt för andra och jag förväntar mig att vuxna människor kan visa respekt för mina barn.
Så svårt är det inte.

Men idioter finns det tyvärr gott om, ska bara se till att mina ungar inte blir idioter dom med

jimmylundin
2009-11-16, 18:30:29
gammal tråd men jag måste få komma med ett inlägg här.

Just att brevbäraren eller för den delen någon annan försäljare av diverse skräp ringer på och ignorrerar så har jag en helt annan taktik.

Senast var det en surmule från Folksam som ville packa på oss försäkringar. Och det utspela sig så här.

"riiiing"
Mira 6 år öppnar dörren,
- Mira: Hej
- Folksampucko: Är mamma eller pappa hemma
- Mira: Jag heter Mira vad heter du?
- Folksampucko: Är mamma eller pappa hemma?
- Mira: Ja, men jag heter forfarande Mira vad heter du?
- Folksampucko: Jag vill prata med din mamma eller pappa!
- Mira skriker: PAPPA, det är en gubbe här som vill prata med dig...
- Jag: Vem är det då har han presenterat sig?
- Mira: NEJ han har kanske inget namn!
- Folksampucko: Jo jag heter Arne (ej riktiga namnet) och ropar har du tid en stund...
- Jag: Nej, du hade inte tid att presentera dig för min dotter så varför ska jag göra mig tid till dig?
- Folksampucko: jo men jag har lite nyheter om fösäkringar bla bla....
- Mira: Pappa ville inte träffa dig, HEJ DÅ KAABAAAMMM (Dörr slår igen)

Jag ville egentligen se hur dottern reagerade på det hela, och smack dörr i ansiktet var en skön reaktion.

Egentligen så har inte jag problem med folk som inte kan hälsa eller prata med barn. mina tankar är för det mesta "vilket sorgligt liv dom måste ha"..

Hahaha, härligt att höra att barnen "trots allt" är sunda i förnuftet och kan avläsa idioter på ett så skönt sätt... som man behandlar andra ska man oxå behandlas!! :) HEEEJDÅÅÅ *KAABAAM*

// :D