Visa fullständig version : Carlsberg - Probably the best Non-Alcoholic Beer in the world!
Skåne
2006-07-29, 17:30:07
Som den förstående blivande pappan man ju självklart är har jag undersökt de olika alkoholfria alternativen lite noggrannare. Både min fru och jag är ganska förtjusta i både öl och vin och därför blev hennes graviditet lite av en omställning. Självklart så tänkte jag hålla mig nykter om hon skall vara det, dels för att hon nog inte skulle uppskatta om jag kravlade runt bak soffan efter att ha druckit fredagsvinaren själv, men även för att alltid vara redo om nåt skulle inträffa som innebar att jag skulle behöva köra någonstans.
Okkej, vad gör man då om man inte nödvändigtvis vill dricka läsk stup i kvarten då? Jo, jag bestämde mig för att testa igenom de alkoholfria alternativen som faktiskt skall påminna om "riktiga grejer".
1. Alkoholfritt vin.
Nä. Glöm det. Självklart är det drickbart, men det är mer saft än vin. Då dricker jag hellre BOB Blandsaft. Vissa av de mer exklusiva märkena luktar faktiskt vin (om än lite blaskigt), men smaken är fortfarande druvjos.
2. Alkoholfri öl.
Okkej, nu snackar vi basket. De alkoholfria ölalternativen är inte heeelt alkoholfria men med en alkoholhalt på max 0.5% så innebär det att man måste hälla i sig fem sådana för att få samma buzz som av en lättöl.
Först ut var bolagets två alternativ Jever Fun och Kaliber. Båda var blaskiga och avslagna och hade en irriterande formalinliknande eftersmak. Visst smakar det väl öl, men det smakar sån där som är kvar i skvättarna i burkarna efter en 20-årsfest dagen efter. Avslaget med en skum bismak.
Okkej, nu vände vi oss till producenterna på andra sidan sundet. Först ut var Tuborg Light och Royal Free. Bättre än systemets alternativ, men fortfarande en lite brödig avslagen eftersmak. Funkar, men man tar inte gärna en andra flaska.
Till sist. Räddaren i nöden, en alkoholfri öl som smakar Öl! Carslberg Non-Alcoholic är något så unikt som en alkoholfri öl i klass med riktig ölsmak. Visst självklart kommer den inte att vara så fyllig som din favoritöl, men du fattar vad jag menar. Jag kan nästan garantera att om du fick ett glas av denna dricka på grillpartajet så hade du inte reagerat över att det var nåt särskilt. I med en klyfta lime, så har du en frisk öl som funkar bra även i konkurrens med klassiska grillöl som Sol och Corona. Var hittar men dem? Jo i varje välsorterad mataffär på hyllan för 3.5% flasköl av nån konstig anledning. Passa på att bunkra upp, för jag tror att det pågår nån form av testlansering så det brukar inte finnas mer på lagret när de väl är slut. Skulle du köpa på dig ett lager och inte gilla dem, så skicka dem till mig så köper jag dem av dig.
Sammanfattning poäng (av tio möjliga)
Carlsberg Non-Alcoholic 7 poäng. Smakar ljus öl. Mycket bra på sommaren.
Norrlands Guld Alkoholfri 7 poäng. Skakar folköl. Mer detaljer senare i tråden
Clausthaler Classic 5.5 poäng. Ljus, ganska besk öl som också funkar bra. Mer detaljer senare.
Tuborg Light 4 poäng. Jodå, men skum eftersmak.
Kaliber 3 poäng. Finns även på kanariaöarna.
Jever Fun 2 poäng. Nä tack.
Royal Free 3 poäng. Naee, inte idag tack.
3. Annat.
Prova Sanbittèr Röd. Finns på systemets hylla för alkoholfria alternativ. Små röda flaskor som säljs i sexpack. Blandas i ett större glas med Sprite och en Limeklyfta för en uppfriskande sommardrink i Camparistil. kan verkligen rekommenderas eftersom den inte är lika söt som läsk och känns lite festlig samtidigt.
Avslutningsvis vill jag nämna att de alkoholfria ölsorterna är rena hälsodrickan då de innehåller färre kalorier'n'shit än vatten ungefär. Rena bantarkuren m a o. Inte för att de påverkat min växande midja (som jag envist hävdar är sympatigraviditet) men de har i a f inte gjort saken värre.
Daniel
2006-07-30, 12:23:58
Kollade också genom en del alkoholfria alt. på systemet när frun var stormage.
Upptäckte att det var en del som hade runt 0,5% trots att dom var klassade som alkoholfria, någon som har koll på hur det ligger till?
Vi avstod och köpte socker cider på ICA den gången, men man blir ju lite fundersam när det står alkoholfritt och att det ändå innehåller en del.
Skåne
2006-07-30, 21:55:27
Som jag skrev ovan så är 0.5% väldigt lite, ungefär vad du kan få ur choklad ibland.
Det är så liten mängd alkohol att du hinner i princip förbränna det innan du druckit ur flaskan.
Enkelt räkneexempel:
0.5% och 33 cl flaska. Det ger 0,17 cl ren alkohol, ungefär 0.4 cl Vodka.
En 70-kilosmänniska skall förbränna 2 cl per timme, så typ inom 20 minuter är det ute ur kroppen. Det är ungefär lika lång tid som det tar att dricka flaskan.
Vet inte hur långt in i blodomloppet det hinner innan det förbränns, men det känns som att det handlar om omätbara nivåer. Skulle vara rätt intressant att prova att dricka sig okörbar på 0.5%-ig dricka :)
Fredrik
2006-08-08, 14:56:34
Det här var ju en intressant sammanställning. Börjar bli till åren (passerade 30 i våras) och orkar inte med bakfyllorna längre så jag har letat efter alkoholfria laternativ :D
Köpte faktiskt 8 flaskor Kaliber i lördags och hade med mig in till gbg. Tyvärr åkte jag på skallebonk under dagen så jag hann aldrig testa dom :(
Men, till nästa gång ska jag försöka hitta de där Carlsberg-ölen som du snackar om Skåne. Smakar de, som du skriver, öl så kommer jag att köpa på mig varenda flarra jag kommer över :)
/Fredrik
Skåne
2006-08-08, 15:20:59
Kaliber är tyvärr lite, ja vad skall man säga, avslagna i smaken.
Dock finns den även på Kanarieöarna ju och det skall dom ha cred för.
Fredrik
2006-08-08, 15:24:06
Sambon drack faktiskt ett alkoholfritt vin på bröllopet vi attendade härom helgen som hon sa var mycket gott. Ska kolla upp om jag inte kan få reda på vad det vinet hette. Som småbarnspäron kan man ju aldrig få nog av dessa alkoholsubstitut :D
/Fredrik
Fredrik
2006-08-09, 13:21:24
Fick snabba svar från brudgummens moder :D
Det röda, alkoholfria, vinet som serverades på brölloppet (bland annat) hette Inglenook St Regis (http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1931&Butik=0&SokStrangar=) och smakade helt ok, enligt sambon! Kan vara bra att ha nån flaska hemma utifall man skulle råka få gravid matgäst eller liknande :)
/Fredrik
Skanke
2006-08-10, 22:02:07
Har just druckigt min första CNAB den var helt ok.
Sambon sa att Norrlandsguld oxå hade får testa den och återkomma med recension.....
Skåne
2006-08-11, 09:22:10
Jag är lite pissed på Norrlands Guld.
Har letat som en tok i affärerna efter den eftersom jag sett den i reklamen, men jag har inte hittat den nånstans. Man vill ju vara sig själv för en stund lixom ;)
Fredrik
2006-08-11, 09:32:39
Men vad är det här? En annan letar som tusan i butikshyllorna på ICA och jag hittar banne mig inget svagare än 2.8or :confused: När ska producenterna och säljarna förstå att de har en jättemarknad i oss; pappor som vill dricka öl, men ändå inte ;)
/Fredrik
Skåne
2006-08-11, 12:22:17
Framförallt oss pappor som vill dricka alkoholfri öl som smakar öl och inte oblat.
Funderar på att slänga iväg ett mail till självaste Norrlands Guld...
Fredrik
2006-08-11, 12:29:40
Framförallt oss pappor som vill dricka alkoholfri öl som smakar öl och inte oblat.Vi kan väl iallafalla enas om att det är skälet och inte att det är pga att vi inte längre tål öl i samma omfattning som i 20årsåldern ;)
Funderar på att slänga iväg ett mail till självaste Norrlands Guld...Word! Copy and paste:a eventuellt svar här :D
/Fredrik
Skåne
2006-08-11, 12:33:20
Done and done:
Såhär skrev jag till marknadschefen:
Hejsan!
Såhär är läget: Min fru och jag tycker mycket om öl. Dock är hon gravid och jag måste kunna köra bil närsomhelst.
Därför blev vi jätteglada när vi såg reklamen för er Alkoholfria Norrlands Guld.
Vi hoppade i bilen (nåja) och begav oss till närmsta affär för att inhandla denna vara, men det hade vi inget för. Ingen alkoholfri öl någonstans.
OK, Coop kanske är lite långsamma av sig tänkte vi och vi begav oss till den lokala ica-affären. Gissa hur många öl vi hittade där (jo självklart Carlsbergs förträffliga alternativ som vi istället köpte)?
Rätt gissat, ingen Norrlands Guld Alkoholfri för vår del.
Sedan dess har vi letat i varje mataffär vi varit inne i i Malmötrakten och resultatet har alltid varit samma:
Vi har inte fått vara oss själva för en stund. Tragiskt.
Så berätta gärna när ni tänker göra verklighet av era löften och verkligen sälja ert alkoholfria alternativ till oss ansvarstagande pappor som ändå gillar öl.
Kan även tipsa om det förträffliga pappaforum.se där vi gått igenom lite olika alternativ på ölmarknade. Tills vidare ligger Carlsbergs alkoholfria alternativ ohotat i topp. Skall det behöva vara så?
med vänliga hälsningar
Fredrik
2006-08-11, 12:38:57
Hahaha!!! Vansinnigt skönt mail, top notch! Läste det med ett leende på läpparna.
Vi har inte fått vara oss själva för en stund. Tragiskt.:D
Ska bli kul att se vad/om han svarar!
/Fredrik
Skåne
2006-08-11, 13:59:54
Har inte fått nåt autosvar att han är på semester i a f, så det finns hopp för mänskligheten.
Skåne
2006-08-11, 14:47:10
Fick svar, och det är inte konstigt att jag inte hittat nånting för jag har aldrig ens varit i någon av dessa butiker:
Tråkigt att du inte hittar Norrlands Guld Alkoholfri i butik. Vi kan av naturliga skäl inte styra butikernas sortiment därför varierar det väldigt mycket om Alkholfri finns i butiken men enligt våra register borde du iaf hitta produkten på följande ställen i malmötrakten:
ICA KVANTUM HÖRBY COOP FORUM MALMÖ STADION COOP FORUM MALMÖ ICA MAXI VÄSTRA HAMNEN MALMÖ ICA TOPPEN HÖLLVIKSNÄS ICA MALMBORGS MOBILIA ICA MALMBORGS LIMHAMN ICA TOPPEN VELLINGE ICA SUPERMARKET SÖDER ICA SUPERM SVALÖV ICA SUPERM BELLEVUEG ICA MALMBORGS ERIKSLUST AB ICA MALMBORGS CLEMENSTORGET ICA KVANTUM S:A SANDBY ICA KVANTUM MOBLILIA LUND
Om butiken inte har produkten inne så fråga efter den så kanske de tar hem den till nästa gång.
Med vänlig hälsning / Best regards
Fredrik
Fredrik
2006-08-11, 14:52:25
Men nu vet du ju iaf var du ska leta ;) Han gjorde iallafall ett snyggt klipp och klistra-jobb från sitt marknadsunderlag - region skåne :D
Åker förbi affärn efter jobbet och kollar hur utbudet är i varberg, kanske har jag mer tur!
/Fredrik
Micke66
2006-08-11, 15:14:59
För att inte tala om att det blev ett svar, och ett snabbt sådant.......
Skåne
2006-08-11, 17:54:39
Ica Kvantum verkar vara vinnaraffären.
Jag tog mig till Ica Ilund på listan oven eftersom jag var tvungen att köra katten akut till veterinären.
Där stod de på rad: Norrlands Guld Halkohålfri!
Fanns Claustaler också (Alles was ein Bier braucht!)
Så nu blir det ölprovning såsnart jag fått ut dem från frysen. Rapport kommer!
Skåne
2006-08-11, 18:12:21
Rapport: Clausthaler Classic
Ha, en öl till som faktiskt smakar öl! Det finns hopp för mänskligheten.
Smakmässigt så är den väldigt besk och jag kan tänka mig att alla gillar inte den typen av ljust öl, men den smakar i a f öl och inte fuktig disktrasa.
Det känns på lukten att den inte innehåller alkohol, men den luktar ok ändå.
Jodå. En stark femma eller kanske t o m en sexa av tio möjliga skulle jag vilja ge den. Betydligt bättre än systemets alternativ Kaliber och Jever. Kan tänka mig att för den som gillar ljusa, mycket beska ölsorter av tysk och österrikisk typ så funkar denna mycket fin.
Jag lägger till mitt betyg på listan ovan.
Skåne
2006-08-11, 18:24:21
Kom på en sak. På både Clausthaler och Norrlands står det alkoholfri och INGET om några 0.5%. Kan vara bra om man är orolig för att den lilla mängden skulle påverka något.
Så till det viktiga: Kan Norrlands Guld ta sig an den danska giganten?
Svaret är: Mja, njo...nästan...eller jo!
Första intrycket: Hmm, batterierna är nog slut i min näsa för det luktar INGET! Luktfritt, totalt.
Smaken är däremot helt ok och inte alls lika besk som Clausthalern. Den smakar, såvitt jag kan bedöma, hyffsat likt deras folköl. Fylligare smak och inga konstiga o-öliga bismaker. Jag är väl lite biased när det gäller öl och föredrar Carlsbergs ljusa öl i vanliga fall.
Men jag ger Norrlands Guld Alkoholfri 7 poäng. Nästan öl, men tillräckligt nära för att de flesta inte skulle kunna skilja på folköl och alkoholfri. Min favorit är nog fortfarande Carlsberg, men som omväxling funkar Norrlands finfint.
Fredrik
2006-08-11, 18:27:01
Ica for teh win! Vars precis och handlade till kvällens tacodrabbning och sprang på CNAB! 6 inköpta öl och en glad Fredrik senare sitter jag nu här och väntar på att de ska kylas ner till drickvänlig temperatur :D
Får se om man sällar sig till skaran som ger den två tummar upp ;)
/Fredrik
Daniel
2006-08-11, 22:57:15
Hmm, jag som inte ens gillar öl... man kanske ska börja med en akoholfri bara för att vänja sig vid smaken. :)
Man blir ju rätt sugen när ni helt oseriöst hyllar dessa drycker! ;)
Skåne
2006-08-12, 16:31:29
Ica for teh win! Vars precis och handlade till kvällens tacodrabbning och sprang på CNAB! 6 inköpta öl och en glad Fredrik senare sitter jag nu här och väntar på att de ska kylas ner till drickvänlig temperatur :D
Får se om man sällar sig till skaran som ger den två tummar upp ;)
/Fredrik
Hmmm, det har snart gått ett dygn och fortfarande ingen rapport....
Det är väl inte så att du springer och blir bakis av alkoholfri öl också va? ;)
Daniel
2006-08-15, 08:39:00
Fredrik är en känslig kille! ;)
Sista jag hörde kring Öl-andet var att han "glömde" den vid Tacosmiddagen... kan ju vara en dålig ursäkt för att tackla bakfyllan... :D
Skåne
2006-08-15, 11:58:32
Måste säga att får man sneträff av en (i princip) alkoholfri öl då är det illa.
Räknade lite på hur många man var tvungen att dricka (av 0.5%:arna) för att motsvara en vanlig studentfylla och det var löjligt många, typ 120+ flaskor. :)
Fredrik
2006-08-15, 12:05:56
Men det var väl själva... ;)
Öhem, kände inte för öl, nonalcoholic or not, i söndags så provsmakningen av CNABen kom igårkväll i samband med att jag satt med benen över soffkanten och kollade Vänner på 5an. Utlåtande lyder: Förvånansvärt lik en "riktigt" öl, till och med en viss eftersmak som är i närheten av den beska man brukar uppleva av ett ljust öl i mellanprisklassen! Rikt på kolsyra och smak. Visst märker man att det är nonalcoholic men är man, som jag, ute efter lite trevlig ölsmak utan för den skull vara inkapaciterad i tre dagar så fyller det här ölet verkligen sin funktion!
Ger den fyra ölmagar av fem möjliga!
Avsaknad av den femte ölmagen kommer sig av att det trots allt är alkoholfritt öl :D
Nöjda nu? ;)
/Fredrik
Skåne
2006-08-15, 21:31:47
Se! Det gjorde väl inte ont?
Bra jobbat. Tycker du förtjänat att ta en till ;)
Fredrik
2006-08-15, 21:39:28
Bra jobbat. Tycker du förtjänat att ta en till ;)Huh? Är det julafton igen? Redan?
Får bli till helgen när arbetsveckan är finito!
Ska se om man inte kan ge sig på att hitta/testa de andra ölen du snackade om tidigare :)
/Fredrik
Fredrik
2006-08-18, 21:50:30
Var f.ö på Karlssons i Gbg idag och käkade. Lyckan var gjord när de hade CNABen på ölmenyn (alkofritt eftersom jag körde bil) :D
/Fredrik
Fredrik
2006-10-06, 20:39:23
Märkligt vad mobbad man blir för att man kommer på kalas med en påsa CNAB i högsta hugg :D
Men skrattar bäst som skrattar sist, dan efter så är det jag som är pigg och kry och har kul med lilltjejen medans polarna kurerar svullna hjärnor!
All hail the CNAB!
/Fredrik
Daniel
2006-10-06, 23:10:20
Blev du full då? :D
Fredrik
2006-10-06, 23:16:44
Blev du full då? :DFull på all löööve i rummet såklart ;)
/Fredrik
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.