Visa fullständig version : De gamla hederliga spelen
Fredrik
2008-08-14, 09:24:24
Såg precis en gametrailer för spelet Braid (http://braid-game.com/news/ och scrolla ner en kort bit för trailern) till Xbox (kommer till PC senare i år) och blev tokförtjust i spelkonceptet. Inga flashiga 3D-animationer, inget FPS-perspektiv, inga stora explosioner osv utan det verkade vara enkel, superrolig gameplay.
Fick mig att tänka på alla de C64- och amigaspel man svettats över som ung parvel. Jag menar Super Cars II, Sensible Soccer, Gravity, International Karate +, Rambo, First Breed, Giana Sisters, Rick Dangerous... Listan kan göras lång...
Är jag ensam om att ha vart en spelnörd?
Daniel
2008-08-14, 09:51:38
Nu orkade jag inte genom drygt 3 minuter av gamingsnack, men det såg ut som ett plattformsspel som typ Mario-spelen, right?
Just Mario-spelen och Tetris är skälen till att jag funderar på att köpa en DS, fast jag vet inte när jag ska hinna spel. :)
Fredrik
2008-08-14, 10:02:40
Det ser ut som ett plattformsspel men själva gimmicken med spelet är att man kan fippla med tiden. Man kan alltså spola både framåt och bakåt i tiden. Vissa saker i spelet påverkas inte av detta vilket ger upplägg för en massa kluriga pussel.
Har ingen kryssbox men när det kommer till pc så blir det nog ett inköp.
Daniel
2008-08-14, 10:14:12
Aha, det är typ SuperMario möter Back to the Furture? :)
Fredrik
2008-08-14, 10:46:03
Aha, det är typ SuperMario möter Back to the Furture? :)Precis, on crack :D
Robbie
2008-08-14, 17:18:22
oooooh min gamla C64!
Som jag har kelat med den och all tid jag har slosat bort framfor den. Minnen minnen minnen.
Har varit serios spelnord i runt 6-7 ar eller so, men sen jag flyttade till holland har det bara blivit mindre och mindre. Nu lirar jag kanske runt 10-15 timmar i veckan, till skillnad fran 8 timmar om dagen nar jag var ensam hemma i sverige eller bodde med mitt ex... den draken.
Skåne
2008-08-14, 18:54:30
Frogrun...Zaxxan...Manic Miner...Bubble Bobble....Dark Castle...och inte att förglömma grafiksensationen Deja Vu...
Daniel
2008-08-14, 22:04:02
Är inte så mycket för att spel öht, mina begränsade gamingskills är inom Tetris. :)
mathiaslindqvist
2008-08-17, 01:30:22
Är jag ensam om att ha vart en spelnörd?
Näää hehe, har i ordningen haft sedan barnsben : atari spelkonsoll (minns ej namn) nintendo 8 bitars, commeodore 128, super nintendo, 386:a, 486:a ...osv :)
Fredrik
2008-08-17, 10:44:04
Hehe, då har vi inga problem med samtalsämnen på pappaträffen ;)
Ikväll ska jag ge mig på super mario till Wii om jag bara barnen kommer i säng i tid.
När jag väl får ordning på vår nygamla dator så ska jag se om jag inte ska plocka hem lite amigaemulatorer och återuppleva det grand 'ol days.
Förslag på spel mottages tacksamt.
Skåne
2008-08-17, 14:30:31
Ooooh, Amiga....shit asså.
Var på mängder av copyparties back in the days. Odense, Alingsås, Linköping, Kalmar...massa konstiga upplevelser av att sova under element i skolsalar. För att inte tala om när nån tomte sprutade tårgas på nån skola i GBG varpå en annan började skjuta raketer inomhus.
Fredrik
2008-08-17, 19:26:37
Det var tider det. Man satt och ringde upp BBS:er på hederliga telefonmodem och vart överlycklig om man lyckades få tillgång till nån lite spelserver för att få hem ett nytt spel.
En kamrat påstod sig ha kompilerat ihop The Black Brain Killer disk som var väldigt spridd i "amigacommunityt". En disk som hade samlat ett gäng av de mest använda programmen som man använde, bl a X-Copy :D
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.