handdator

Visa fullständig version : Regler för umgängesrätt?

4barnspappa
2008-08-08, 19:20:45
Min sons mamma hittade en ny kille och flyttade ihop med honom och allt fungerade jättebra, tills en dag när jag stog utanför och skulle hämta sonen så var ingen hemma och ingen svarade i telefonen, kort sagt de hade försvunnit och jag blev orolig. pratade med henne efter och trodde det skulle vara en engångsföreteelse men det upprepade sig då kontaktade jag familjerätten men hon svarade inte dem, dock fick jag nu träffa honom igen.
Vidare, nu skulle dom flytta och lämnade ett papper för mig att skriva på,
jag väntade på ett lapp med adress och nytt telefonnummer men icke. Försäkringskassan drog in bidragsförskottet och då kröp det fram adress. Nu trodde jag att det skulle fungera igen. Jag tydligtvis inte ringt till sonen mellan de gånger vi kommit överens om att han ska vara hos mig, jag hade givetvis också köpt honom en mobil men den gick givetvis sönder väldigt snabbt, så alltså är jag hänvisad att ringa och tigga om att få träffa honom på hennes mobil. hur lågt måste man sjunka.

Renegade
2008-08-11, 09:44:59
Min sons mamma hittade en ny kille och flyttade ihop med honom och allt fungerade jättebra, tills en dag när jag stog utanför och skulle hämta sonen så var ingen hemma och ingen svarade i telefonen, kort sagt de hade försvunnit och jag blev orolig. pratade med henne efter och trodde det skulle vara en engångsföreteelse men det upprepade sig då kontaktade jag familjerätten men hon svarade inte dem, dock fick jag nu träffa honom igen.
Vidare, nu skulle dom flytta och lämnade ett papper för mig att skriva på,
jag väntade på ett lapp med adress och nytt telefonnummer men icke. Försäkringskassan drog in bidragsförskottet och då kröp det fram adress. Nu trodde jag att det skulle fungera igen. Jag tydligtvis inte ringt till sonen mellan de gånger vi kommit överens om att han ska vara hos mig, jag hade givetvis också köpt honom en mobil men den gick givetvis sönder väldigt snabbt, så alltså är jag hänvisad att ringa och tigga om att få träffa honom på hennes mobil. hur lågt måste man sjunka.

Ta kontakt med advokat omgående för rådgivning. Som det låter i din situation måste du snabbt som attan återfå regelbunden kontakt med din son. Kontakta även familjerätten igen, kom ihåg att det måste vara där din son är skriven. Om hon inte svarar familjerätten är det oftast en fördel för dig. Om hon inte visar sig samarbetsvillig frivilligt ligger det inte dig till last om du drar igång en rättsprocess för att få till ditt umgänge. Om ni inte har något överenskommet i skrift på något vis, dom eller annan överenskommelse kan hon naturligtvis strunta i att låta dig träffa sonen bäst hon vill utan konsekvenser för någon annan än dig och din son. Med tanke på att sonen är skriven hos henne är du tyvärr redan i underläge.

Hur har umgänget sett ut tidigare? Hur är avstånden mellan era boenden? Till barnomsorg?

Daniel
2008-08-11, 11:54:51
Att vända sig till en jurist är nog vettigt, just för att få ordentlig klarhet kring frågor och funderingar man kan ha.

Det verkar finnas en del organisationer som hjälper och stöder pappor som hamnat i olika situationer kring vårdnad av sina barn, Pappa-Barn (http://www.pappa-barn.se/) och Pappaliv (http://www.pappaliv.se/) hittade jag via Google.