handdator

Visa fullständig version : Artikel: Baby portad på krogen

Fredrik
2006-07-25, 19:09:13
Saxxat från aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,862108,00.html)

Ett par som har med sig sin elva månader gamla pojk blir alltså avvisade från en välkänd pubkedja då pubens har som policy att små barn inte bör vistas där efter 2130.

Personligen så är jag emot de flesta former av förmynderi men i det här fallet känner jag verkligen att puben agerar korrekt. För som pubägaren säger: Jag tycker inte att krogen är en bra miljö för små barn. Där finns onyktra och ibland stökiga människor, säger han till aftonbladet.se.
Nu är det ju inte lätt att dra några större växlar då man som alltid får ta vad som skrivs i aftonblaskan med en nypa salt men inte känner jag som förälder något större behov av att vara kvar på krogen kl 2230 på kvällen om jag har min dotter med mig.

/Fredrik

Kalfir
2006-07-25, 19:23:54
Håller med, inte fasen tar man med ungen på krogen... man skaffar barnvakt, och går inte det så stannar man hemma

Fredrik
2006-07-25, 20:00:23
Ännu knepigare blir det om man går till källan och läser artikeln (http://www.folkbladet.nu/index.asp?vf=1&x=41227) i Västerbottens Folkblad som tydligt gör allt för att få puben att framstå i dålig dager (men misslyckas IMHO).

– Men jag hade bara hunnit betala den och få den öppnad så talade servitrisen om för mig att jag måste skynda mig, nu var klockan en kvart över nio och halv tio fick det inte vara några småbarn på puben. Det var ställets regler sa hon.

Dags att gå
Erik hade dock ingen lust att bara hälla i sig ölen så han sa i från att eftersom han fått köpa den så ville han också dricka ur den i lugn och ro.
– Efter en stund kom ytterligare en tjej fram till oss och sa att vi måste avlägsna oss, berättar han.
Då hade Erik hunnit surna till lite och han drack sin öl mycket sakta och lugnt.
– Men vid 22.30 kom en argsint vakt fram till oss och var mycket otrevlig. ”Nu är det dags för dig att gå hem” sa han.
– Och då gick vi, berättar Erik.Sååå, han blir tillsagd kl 2015 och först 2230 kommer en vakt och ber dem att gå. Då har killen suttit och tjur-läppjat på sin öl i över en timme. Klart som tusan att vakten och personalen lackar ur.

Nä, ska man tvunget ut och ha det trevligt på puben så får man arra barnvakt eller liknande. Att föräldraskapet innebär begränsningar i det sociala umgänget borde väl vara självklart för de flesta?

/Fredrik

Daniel
2006-07-26, 00:59:51
Kan hålla med om att barn inte ska vistas på krogen sent.

Däremot så verkar det vara en trend att porta småbarns familjer allmänt på vissa korgar här i Stockholm, just för att "skydda" andra gäster för ev. gråtande barn. :(

DN hade en artikel om det för ett tag sen, ska se om jag kan hitta den.