handdator

Visa fullständig version : Laga till mjölkersättning

Fredrik
2006-07-25, 09:45:48
Den här sysslan upprepar sig nästan oftare än blöjbytena så jag tänkte höra med er hur ni gör/gjorde för att få processen att flyta på så smidigt som möjligt.

Själva har vi lagt upp det på följande sätt:

1. Se alltid till att ha kokat vatten i en täckt tillbringare i kylskåpet.

2. Häll upp så mycket vatten som behövs i nappflaska (150 ml just nu)..

3. Värm på vattnet på full effekt i 30 sekunder.

4. I med 5 skedar ersättningspulver.

5. Rista flaskan tills man blir blå.

6. Servera

Sen brukar jag skölja ur flaskorna osv och lägga dom i en stor gryta som jag kokar upp vatten i då den blivit full.

Riktigt irriterande att mikron ibland får för sig att värma mer än vanligt så att man får stå och spola kallvatten på nappflaskan för att kyla ner innehållet :D

/Fredrik

*edit* Den här tråden kan ju också ge svaret på den gamla frågan- Vad gör du medans mikron gör jobbet? Själv brukar jag raida kylskåpet i jakt på något gott att knapra på. :D

Robert
2006-07-26, 08:47:42
Om vi hoppar över punkt 1. så stämmer väl utsagon rätt okej.
Läst nämligen att om man har kommunalvatten behöver man inte koka det, utan det räcker med att spola kallvatten en liten stund. Sedan värma och blanda :).

Men första bebben gjorde jag precis som du, men skönt att slippa tänka på det där med kokat vatten i kylen.... När man missar det blir det ett härrans liv under matlagningen :cool:

Fredrik
2006-07-26, 08:57:25
Det är alldeles säkert som du säger, att man kanske inte behöver göra som jag och koka upp vatten och förvara i kylskåpet då man har kommunalt vatten.

Det kalla vattnet ska ju vara tämligen bakteriefritt men jag rockar nog ändå vidare på den inslagna vägen och kokar vattnet. Tar så lite tid och energi så det får vara värt det :)

Har inte missat att ha "färdigt" vatten än så länge men jag vet ändå hur det kan låta om lilltjejen känner sig missnöjd med något :eek:

/Fredrik