handdator

Visa fullständig version : Livs-CV

A Perfect Circle
2008-07-06, 16:01:04
Har just nu en liten livskris och måste reda ut vad jag har gjort å vad jag vill göra med mitt liv. Därför har jag kommit på den lysande:confused: idén att göra ett livs-cv över det jag har mäktat med under mina svart 30 år. Till den stora frågan...vilka punkter ska man ha med i ett sådant cv? det jag kommit på är...

Jobb
Skola
Boenden
Frititdsaktiviteter
Resor
konserter
Övriga upplevelser
Relationer

...vissa saker går ju lite in i varandra men tex konserter blir en egen punkt för mig då jag sett endel band och upplevt massor med roliga saker på konserterna :) . Så tror ni att något behöver tilläggas?

Skåne
2008-07-07, 01:29:03
Planerade händelser av vikt för din utveckling
Oplanerade händelser av vikt för din utveckling

A Perfect Circle
2008-07-07, 21:11:02
Dom kan vara rätt bra...så man vet vad man ställt till med =)

Fredrik
2008-07-10, 13:08:12
Så hur ser ditt livs-CV ut om du avpersonifierar det lite?

Vet inte om jag vågar göra nåt. Lite orolig att jag skulle bli besviken. Se alltid framåt, det är mitt motto! ;)

Skåne
2008-07-10, 20:49:57
När jag gör liknande genomgångar brukar jag mest känna mig gammal. Jag hade ju planer om att vara ekonomiskt oberoende när jag fyllde fyrtio, men nu känns det som jag får vänta tills jag är minst 42 i a f ;)

Lite OT: Idag var jag i min formna hemstad och sprang på svinet som ledde truppen som fördrev sin tid med att göra mitt liv till ett helvete när jag var liten. Idag ser han ut som han är femti, är gravt överviktig och ser rent ut sagt döende ut. Förra veckan fick jag visa leg på bolaget. Life's good. :)

Men för att återknyta till tråden, så är det väl nyttigt att se vad man trodde man skulle göra och kanske se vad som gick fel, för det går sällan som man planerat. Dock tror jag, precis som den evige muntergöken Fredrik, att det är en väldigt bra att lägga tyngdpunkten på: Var är jag idag, vilka förutsättningar har jag och framförallt "Hur kan jag göra det bästa av situationen framöver"

(shit, såhär positiva saker har jag inte kläckt ur mig på länga)

Fredrik
2008-07-10, 21:27:44
Skåne, lite orolig för att du har blivit utbytt av utomjordingar ala The Bodysnatchers ;)

Men äsch, jag ska inte vara sån. Jag har fast anställning på ett jobb jag gillar och är kvalificerad för, en underbar sambo som har ungefär lika mkt fel och brister som jag själv, en villa med stor tomt och altan, två barn varav det ena är nybakat, släkt och vänner... All in all så har jag det nog rätt bra trots allt.

Men visst, ser jag tillbaka på livet så är det klart att jag kan se missade tillfällen och val som kanske inte var de klokaste. Men att sitta och ångra dom, nope det är inte min stil. Som Skåne skrev ovan så är det bara att lära sig av det och ösa på framåt.

Kan jag skriva "Livscoach" på mitt CV nu? ;)

Leif
2008-07-11, 21:05:26
tag även med de 5 stunder i ditt liv som du upplevde som bäst respektive sämst (5 av varje alltså!)

Daniel
2008-08-08, 14:16:31
Som en semi relaterad grej till "när jag funderar kring mitt liv och framtiden" så måste ni se Randy Pauschs (http://en.wikipedia.org/wiki/Randy_Pausch) föreläsningar, en professor i datavetenskap som fick besked om att han hade 3-6 månader kvar efter att han fått diagnosen cancer i bukspottskörteln.

"Time Management" - http://www.youtube.com/watch?v=oTugjssqOT0

"Last Lecture" - http://www.youtube.com/watch?v=ji5_MqicxSo

Tänkeväckande och nördigt! :)