Visa fullständig version : Fredrik - beräknad födsel 2/6
Fredrik
2006-05-15, 19:54:44
Nu när vi har skapat Pappaforum.se tänkte jag ta tillfället i akt och starta min alldeles egna tråd där jag ämnar lufta mina tankar/frågor/planer inför mitt (vårt) stundande föräldraskap :D
Får väl allt ta och inleda med en kort-kort presentation av mig själv för de som inte läst http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=6. (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=6)
Fyller 30 år den 24e maj och vårt planerade datum är satt till 2a juni. Det ligger alltså inte så långt bort att vår son/dotter blir född på min fördelsedag. Vore lite halvkäckt när man tänker på det. Min sambo hoppas dock att hon/han ska vänta några dagar med att födas och istället komma ut till oss den 6e juni! "På nationaldagen alltså", tänker du säkert då? Men nej, det är för att det vore ett lajbans födelsedatum, 060606 :D
Är en smålänning som flyttade till den goa staden göteborg för att studera -97. Började med studier på chalmers men saker och ting skedde, som de så gärna gör, och jag satt 2003 med en utbildning från Social omsorg och Socialpedagogik istället. I princip så kan man väl kalla det en skräddarsydd utbildning som ger mig rätt goda förutsättningar att verka inom offentlig förvaltning som handläggare/chef. Gjorde ett par "hundår" som handläggare inom handikappomsorgen men arbetar numera som enhetschef inom socialförvaltningen, ett stundom jobbigt men ofta givande arbete.
Anyhoo, nu sitter jag här med en sambo som är gravid i vecka 37+2 och jag kunde inte vart mer nöjd med livet. Resan hitills har varit spännande, ibland frustrerande, men framförallt otroligt rolig. Ända sedan min sambo berättade för mig att hon var gravid så har jag haft en sån där konstig/kittlande känsla i maggropen som bara växer sig starkare för varje dag som går.
Hur min sambo berättade för mig att hon var gravid
Jag ligger på soffan och sover. Det hade varit en tuff dag på jobbet så jag tror knappt att jag märkte att sambon kom hem och tappade upp ett bad. Hursomhelst så vaknar jag, runt 1730, av att min sambo ropar på mig inne från badkaret. Yrvaken, och på något ostadiga ben, styr jag kosan mot toaletten och sätter mig på "holken" bredvid badkaret där sambon ligger och gottar sig i ett hav av skum.
"Mmmm, hej sötnos. Vad ville du?"- Fredrik
"Ta den där stickan från bänken och läs på den"- sambo
Sträcker mig efter det hon talar om och får fatt i en avlång plastbit som jag börjar vrida och vända på, alldeles för nyvaken för att förstå vad det handlade om.
"Men ser du inte vad det är?"- sambo
"Öh, nej, är det en termometer eller?"- Fredrik (ja, jag är väldans trög ibland)
"*suck* Nej, det är ju ett graviditetstest!"- sambo
Här sticker jag in med att jag visste att hon slutat med pillrena men jag hade inte en aning om att det här var i antågande egentligen.
NU! Plötsligt! Som en blixt från en klar himmel, så slår det mig vad det är jag håller i handen. Med en något skakig hand vänder jag på plaststickan och stirrar på den genomskinliga biten i mitten. Ser ett tecken och griper efter pappersförpackningen som ligger intill. Och mycket riktigt, provet är positivt!!!
Här blev jag först alldeles stum. Inte en tanke for genom mitt huvud under tiden som detta sjönk in. Det kändes bara, ja, skönt helt enkelt. På ett par få, korta sekunder hade mitt och vårt liv förändrats från en tvåsamhet till något så mycket större...
Ja du, dagbok, eller vad jag ska kalla den här texten. Det får räcka för idag. Nästa post får handla om den första tiden efter det att jag fick reda på att "vi" var gravida. Jag hoppas att jag inom en vecka eller så ska ha hunnit ikapp till nutid :D
/Fredrik
Daniel
2006-05-15, 21:44:48
Termometer? Nästan lika pinsamt som när jag fick vet. :D
Kan kort dra om hur jag fick veta att det var på barn på gång; frun (då var hon bara sambo) kom in kl. 7 på morgonen innan hon skulle på en föreläsning och viftade med prego-pinnen. Jag kollade upp och sa "vad bra", och somnade om - det är seriöst engagemang! ;)
Spännande! Är sjukt kul om det blir samma dag... vet bara inte om barnet tycker det samma när dom är i tonåren. ;)
Vår dotter fyller 11 dagar efter mig, så jag planerar att ha fest med henne till dess att hon tröttnar på sin nördiga farsa. :D
Fredrik
2006-05-16, 20:22:19
Heehee, Daniel! Du visar upp en seriös talang för att ta ner människor på jorden ;)
Din dotter kommer säkerligen att uppskatta att du vill crasha hennes födelsedagspartyn! För det är väl ett vedertaget faktum att tonåringar gärna tillbringar all sin vakna tid tillsammans med sina föräldrar, tar alla deras råd och förmaningar på största allvar och sist men inte minst låter sitt päron till farsa sköta cdspelaren på sin 15-årsdag :p
Iallafall, tiden efter det att vi blev varse om att vi var på väg att sätta en ny tvåfoting till världen var rätt kul. På något sätt var man väl naivt omedveten om det arbete och de uppoffringar som är frukten av att få barn (och ja, i viss mån är man väl fortfarande det så här långt in i graviditeten). Istället fokuserades energin på den glädje som vi kände, diskussioner om namn och eventuellt kön, hur vi skulle berätta för familjen och våra vänner osv osv. Egentligen hade vi planlagt att gifta oss till sommaren men eftersom vi i tillägg till att vara på väg att bli föräldrar även har ett husbygge på G så bestämde vi oss för att lägga giftermålsplanerna på hyllan (eftersom den 17e maj förra året markerade 100-årsjubileumet av unionsupplösningen mellan sverige och norge så passade jag på att fria till henne på denna dag. Till saken hör väl att min kära sambo är norska. Finns väl inget som skriker kärlek som att fria i en saltvattenspool :)).
Dagen kom då det var dags att berätta för morsan att bröllopet var uppskjutet pga babyboom. Vi bokade tid med henne på en lokal restaurang i stan och träffades där under the pretense att vi skulle prata lite om bröllopet. Efter att ha kallpratat oss igenom middagen tog jag fram ett litet paket som jag räckte över till morsan. Jag såg på henne att hon förmodligen anade vad som var på gång men ja, jag får väl erkänna att hon höll god min isåfall. Hon öppnade raskt paketet och fick i sin hand en mugg med inskriptionen Världens bästa farmor. Klyschigt värre men jag är en sucker för överraskningar. Efter ett par glädjetårar, några kramar och ytterligare några tårar så hade hon behärskat sig tillräckligt för att gratulera oss och dela med sig av lite vishetsord på vägen:
- Glöm aldrig bort att ni fortfarande är ett par. Ta er tid för varandra.
- Gå aldrig och lägg er medans ni fortfarande är arga på varandra<- en klassiker
- Det här barnet kommer att bli så fruktansvärt älskat<- huga, så att en fullvuxen kille kan bli tårmild
- Allt kring barnet kommer att komma naturligt för er. Lyssna in barnet men var aldrig rädda för att ringa och be om råd.
Gillar morsan skarpt!
Härefter var det såklart dags att ringa lillsyran (24 år at the time) och berätta. Hon är en känslomänniska ut i fingerspetsarna så trots att hon satt på en spårvagn mitt i Gbg så började hon gråta och lyckades mellan hulkningarna få ur sig ett stort grattis, några lyckönskningar och ett par garantier om att vi alltid hade en barnvakt om vi så behövde :D
Rätt snart efter att vi hade fått beskedet så hade vi en resa till Lissabon inplanerad (sambons jobb bjöd på longweekend och det tackar man ju inte nej till). Detta orsakade ju att min sambo blev tvungen att berätta för sin chef och sina arbetskamrater lite tidigare än vad hon egentligen hade haft lust med. Det hade ju sett lite lustigt ut om hon hade suttit och smuttat mineralvatten medans vi andra drack kall öl efter kall öl. Det är ju på det sättet att fram till vecka 12 så är graviditeten fortfarande i ett hyfsat osäkert stadie. Chansen för att kroppen ska stöta bort fostret är som störst i denna fas och vi hade tänkt avvakta med att berätta för våra respektive arbetsplatser tills denna tid låg bakom oss.
Hursomhelst så hade vi en wunderbar longweekend i Lissabon. Klarblå himmel och härliga 25 grader i luften. Spenderade tiden med att spatsera omkring i den vackra stadskärnan, äta god mat, besöka en vingård, samkväma på The Docks på kvällarna (ett krogstråk) och bara njuta av livet i allmänhet. Var som en liten kickoff för graviditeten!
Härefter verkade livet vara en lång väntan fram till vecka 18 (eller var det 19?) då vi hade fått en tid bokad på Mvc för vårt första ultraljud. Jag hade väl inte så stora förväntningar på vad vi skulle få se på detta ultraljud, förmodligen mest beroende på att jag inte var lika beläst i ämnet graviditet som min bokkära sambo hade blivit, hehe. Men, sweet jeebus, de känslor som svallade över mig då barnmorskans hand prickade in en klockren bild på vårt barns huvud/kropp i profil var överväldigande. Plötsligt blev det verkligt på ett så påtagligt sätt att andan var nära att gå ur kroppen på mig. Där på den lilla svartvita monitorn syntes en liten jordnöt, full av liv och rörelse, som var vårt! Med hjärtljud som skulle få vilken kanin som helst att framstå som en gammal tvåtaktare.
http://www.nylend.com/nurket/UL051220_small.jpg
Här kan jag passa på att flika in att vi har blivit otroligt väl mottagna på Mvc och speciellt av vår barnmorska. En lugnare och mer förtroendegivande person får man leta efter. Hon har tagit sig tid med oss, besvarat våra frågor, skapat ett förtroende för BBs' verksamhet och varit som en gó och glá valium!
Nästa post får nog ta och behandla magens tillväxt och den växande oron över huruvida man kommer att vara nog förberedd på nedkomsten.
/Fredrik
Daniel
2006-05-16, 23:16:04
Heehee... och pappa gillar Darin, så lill-tjejens kompisar kommer tycka jag är superball! ;)
Måste säga att det är oerhört kul att få läsa lite hur andra upplevt det hela, det enda jag minns av graviditeten är att jag var hela tiden extremt nervös för att det skulle gå åt h*lvete. :)
Dina postningar mig lite distans till det hela och jag kan fundera genom det hela lite, något som jag faktiskt inte hunnit göra känns det som.
Keep the stories coming! :D
PianoPer
2006-05-16, 23:45:00
Du kommer bli en jättebra pappa!!
Ville bara säga det.
Daniel
2006-05-17, 11:22:23
PianoPer, skulle inte ni starta en pappagrupp? :)
PianoPer
2006-05-17, 12:24:24
Jo det ska vi ju! Men, det känns lite som vi redan har en här på forumet! :)
Daniel
2006-05-17, 13:45:46
PianoPer, mysigt! :)
Fredrik
2006-05-17, 17:09:17
Jo det ska vi ju! Men, det känns lite som vi redan har en här på forumet! :)Mysigt Daniel? Det är ju alldeles wunderbar! ;) Och ja, PianoPer, nog ska vi väl kunna utväxla en och annan tanke här på forumet!
Firar ett års förlovning idag så vi ska och käka på Johns Place ikväll, bästa steakhouset i stan IMHO. Får bli att skriva vidare på färden mot föräldraskap när vi kommer hem, mätta och stinna.
/Fredrik
PianoPer
2006-05-17, 18:22:06
Gratulerar till årsdagen!!
Ta hand om varandra. :)
Daniel
2006-05-17, 20:55:45
Grattis på ett årsdagen! Damn nice med Steakhouse! :D
stieach
2006-05-18, 11:17:19
Steakhouset som också är känt för att stå modell till strandresturangen i vita lögner om jag inte minns fel :P
Grattis grattis iallafall!
Btw, min granne jobbar som barnmorska här i varberg, om ni får henne kan ni vara lugna, hon verkar stabil :)
Fredrik
2006-05-18, 20:05:05
Hej och välkommen till Pappaforum.se stieach!
Jag har alltså ätit årsdagsmiddag i en gammal såpakuliss! Haha, I rock!
Vad gäller barnmorska stieach så känner min sambo en kvinna som jobbar som barnmorska på SiV. Då hon senast var på Mvc för att göra ultraljud så fick hon fylla i en lista på önskemål som Mvc skickat till BB. Då skrev hon att hon önskade sin bekant som barnmorska och häromdan fick vi reda på att önskan hade "slagit in". Superskoj!
Då ska vi se var jag var nånstans i historien. Jo, tiden efter första ultraljudet.
Det var här någonstans som jag på allvar började fundera på vem det var som bodde där inne i sambons mage. Var det en pojke eller en flicka? Skulle barnet likna mig (huga) eller min sambo (ujuj, vad söt)? Vems näsa skulle han/hon ärva, min potatis eller sambons böj? Vems temperament skulle den lille få, jag var som liten lugn som en filbunke och min sambo kunde överrösta en startande jumbojet :D
Vi kom rätt så snabbt överens om följande. Barnet skulle ärva:
- min sambos hårsvall (jag har vad som på norska kallas dårlig solbeskyttelse)
- mitt temperament (se ovan. Och den här hoppas jag verkligen på, haha)
- min kroppsbyggnad (ja, enligt sambon är jag slank och fin. Själv fattar jag inte vad hon pratar om *klappar vadderingen*)
- mina ögon (mysterium för mig men än så länge står det ju 3-1 till mig så :D)
- min sambos ordningssinne (utan henne hade det nog inte blivit mycket gjort här hemma, det är dagens sanning)
Jag antar att det är rätt så normalt att man går omkring och funderar på det kommande barnets utseende och sinne vid den här tiden (runt vecka 20-22). Även om det första ultraljudet gav mig en rejäl snyting, verklighetsvis, så hade jag nog inte riktigt vid denna tid börjat fundera så mycket över hur min vardag skulle komma att förändras för mig och min sambo. Födseln låg liksom, ja, den låg väldigt långt in i framtiden.
Min sambo hade vid det här laget börjat bunkra upp på litteratur och tidningar. På bokrean så inhandlades den fantastiska boken (som jag givetvis inte kommer ihåg namnet på för tillfället) som beskriver hur ett barn blir till i magen med hjälp av färgstarka och vackra bilder! Alltså, när man satt och bläddrade i denna bok så slogs man av vilken otrolig kraft och vilken förunderlig skapelse som kvinnokroppen är. Det faktum att en spermie och ett ägg kan slås samman till en liten, liten cell som sakta men säkert delar sig och växer, växer växer inuti mammans mage och förvandlas till en liten människa med fullt utvecklade organ och sinnen, ja, det är omvälvande! Jaja, människor har fött barn i tusentals år men det här är första gången det sker för mig, så jag ger mig tillåtelse att vara utsvävande!
Är då all litteratur av godo? IMHO, nej! Min sambo kom hem med en liten bok som, precis som all annan litteratur, till slut fann sin väg till min hög av toalettlektyr. Boken är skriven av en kvinna som väntar barn och blandar, vecka för vecka, fakta kring havandeskap med hennes egna tankar och känslor inför den stundande nedkomsten. Hon beskriver på ett utlämnande sätt hur hennes kropp förändras, hur hennes temperament svajjar, hur hennes relation till fadern utvecklas och hur hon förhåller sig till omvärlden och hur hon upplever att omvärlden förhåller sig till henne. Good, yes? Ingalunda, menar jag. Hon är väldigt duktig på att formulera sig och är, om jag inte minns fel, journalist eller författare. Men, det hon skriver fick mig att bli mörkrädd. Hon är så nojjig att Daniel framstår som Skalman på valium! ;) Den vardag hon beskriver, med allt va det innebär av känsloyttringar och funderingar, är inget som jag skulle vilja önska på någon som är gravid (eller annars heller för den delen). Ja, jag skulle nog kunna go on and on and on om allt vad jag ogillade i den boken men jag ska bespara mig det och istället gå och krama min sambo för att hon är så stark och fantastisk. Jag kan bara inte se vad den boken skulle kunna ge en kvinna som väntar sitt första barn? Matas inte vi med tillräckligt mycket skräckhistorier om graviditet, humörsvängningar och förlossningar som det är?
Här ska jag passa på att avliva en myt innan jag fortsätter. Det sägs ofta att för förstföderskor är det normalt att gå över tiden. Enligt en säker källa (barnmorska med koll) så orsakas denna myt av samma människor som envisas med att berätta hur hemsk just deras graviditet/förlossning var. Det är helt enkelt på det viset att människor, över lag, tenderar att oftare berätta om den otroligt jobbiga graviditet som de har varit med om än de människor som har haft en "normal" graviditet. Enligt barnmorskan så finns det ingenting i statistiken som tyder på att förstföderskor oftare går över tiden. Se upp! Onödigt vetande coming your way; 92% av alla födslar sker mellan vecka 38-42!
Runtikring februari/mars började vi på allvar fundera över vad som vi borde införskaffa inför nedkomsten! Sambon letade runt på nätet och själv så nöjde jag mig med att lugnt konstatera att det här sköter ju hon galant!
Nästa gång jag skriver; barnvagn, lapptäcke och första resan till G-Kås i Ullared *distant screaming* :cool:
/Fredrik
Daniel
2006-05-18, 22:58:13
Ska vi vara lite seriösa här så blir ju allt bra i livet när man äter på ett bra steakhouse! ;)
För att anknyta lite till förberedelser inför förlossningen. Min väldigt omtänksamma fru fick för sig att jag skulle se på massor av fina "föda barn"-program på SVT/SR som en bra övning för min panik inför det hela.
Tyvärr så är det ju så att 90% av dessa program handlar om kvinnor som har 976-timmar förlossningar där dom lider och skriker en massa, något som bara gav mig mer ångest inför förlossningen. :(
Däremot så var informationen under Profylax kursen väldigt bra, det var lite mer föreläsningsaktigt och man fick informationen fint förpackad vid ett antal tillfällen och chansen att bolla lite med andra blivande föräldrar.
Min rekommendation för känsliga och ångestbenägna blivande pappor är alltså; no-no för förlossnings-tv och yay för pappa-föreläsningar. :)
Robert
2006-05-18, 23:34:32
Psst.... Tänkte bara hoppa in med ett tips......
Fyll frysen med färdiga matlådor, blir massor av tid över till det lilla knyttet då ;)
Fredrik
2006-05-18, 23:51:13
Robert, will do! Hoppas bara att det går bättre än förra gången jag fyllde ett frysfack. Kokade grönsakssoppa, la i plastpåsar och slängde in. Två dagar senare hade jag 1,5 liter fastfrusen soppa som jag bända loss ur facket med skruvmejsel :o
Daniel, jag kommer till profylaxkursen snart. Den var en höjdare! F.ö har jag bara sett en förlossningsfilm nämligen den de visade i föräldragruppen. Tyckte den var rätt ok, men jag hade velat ha mer snack från barnmorskan och lite mindre pappa-maserar-mammas-axlar-för-sjunde-gången-i-ordningen. ;) Att jag kommer att få ta hand om och stötta min sambo är jag redan på det klara med och ser dessutom fram emot det. Jag ska ju göra min del av jobbet på BB!
/Fredrik
Fredrik
2006-05-22, 20:00:36
Well, det har varit lite busy dagar här hemma men nu är det dags att ta tag i det här och skriva ikapp till dags dato. Vi är ju trots allt i vecka 38+2 nu vilket egentligen innebär att det skulle vara fullt normalt om värkarna satte igång utan förvarning :)
Sambon har gått på en vattengympa-kurs som en barnmorska här i stan har anordnat som ett privat initiativ. Om jag inte minns fel har de träffats varje onsdag under tio veckors tid, vilket kostade ca 2500 eller därikring. Sambon var nog inte 100% förberedd på vad kursen skulle innehålla, förutom vattengympan då. Första kvällen hon kom hem efter kursen hann hon nämligen inte mer än två steg innanför dörren innan hon utbrast "Fredrik, detkänns väldigt, väldigt verkligt nu!" Hehe, de hade tydligen gått igenom en födsels alla stadier och barnmorskan hade illustrerat hur man ska andas igenom dem :) Hursomhelst så har hon haft väldigt gott av kursen! Och hör och häpna, vid det sista kurstillfället fick även vi pappor vara med. Eller fick och fick, vi var tvugna. Självklart var sista tillfället utökat till ett tvåtimmars-pass. Första timmen satt vi och pratade lite och sen fick vi sluta ögonen och nu var det vi pappor som skulle få höra/lära hur andningen förändras genom förlossningens stadier. I ärlighetens namn var det lite svårt att sitta där med slutna ögon och lyssna på hur barnmorskan ljudligt pustade sig igenom en förlossningsberättelse, hehe. Men anyhoo, så var det en nyttig upplevelse.
Sen var det ju såklart dags att bege sig ner till badet för ett litet träningspass tillsammans med våra gravida partners. Som tur var så var ett av paren från vår föräldragrupp med så jag hade åtminstone en bundsförvant där i vattnet (ja, förutom sambon då). Säga vad man vill men barnmorskan hade ordnat det väldigt mysigt där nere i poolområdet. Tänk er en varmvattenbassäng, 20*8 meter ungefär, inhyst i ett rum med väldigt högt i tak, sjysst inramat med pelare och tända ljus. Där hoppade vi omkring till lite avslappnande musik. Ja, en rätt ok upplevelse faktiskt. Till sist hade vi en avslappningsövning som innebar att vi kommande fäder skulle, försiktigt försiktigt, bära omkring på våra partners i poolen under ett par minuter. Barnmorska måste ha varit en väldigt känslig person för hon såg ut att ha nära till gråten ett par gånger. Men jag måste ju erkänna att det var väääldigt mysigt! Om ni någon gång har chansen att göra något liknande, ta den då.
Ja, vidare så har vi under den senaste tiden förberett oss på det rent materiella planet. Vi sökte runt på nätet efter listor på bra-att-ha-grejer innan den lille kommer. Fick faktiskt väldigt sjyssta tips på det andra forumet. Vem kunde ana att inbitna pokerspelare kunde vara så generösa med tips ;) Det har blivit en salig röra av nytt och begagnat. Alla, ska vi säga, förbrukningsvaror har vi i princip inhandlat på Ullared, hehe. Säga vad man vill om det stället men det är bra billigt iaf. Tvättlappar och bodies inshoppades i en strid ström tills jag till slut fick säga stopp. Äsch, kanske en försköning av sanningen, får väl erkänna att även jag blev lite betagen av de små gulliga sockorna. Blev ju lite av en aha-upplevelse *barn är fantastiskt små liksom*
Det som vi just nu känner oss som mest nöjda med är väl barnvagnen, som vi köpte av ett kompispar, till en billig slant. Robust och väldigt funktionell!
Köp nummer två som jag är väldigt nöjd med är babyskyddet som vi ska ha i baksätet på kombin. En sjysst variant som är tvådelad. Den första delen är en fästanordning som man monterar fast i baksätet med hjälp av bilbältet. Sedan "klickar" man fast babyskyddet i anordningen och vips, så är det klart. På så sätt så slipper man hålla på och fixa med bilbältet varje gång man ska ha den lille in och ur bilen. Man klickar helt enkelt bara bort babyskyddet från fästanordningen. Jag vet kanske inte mycket om barn, men det där verkar smidigt.
Har även köpt en sån där Baby Björn-sele att bära omkring den lille i. Finns ju förmodligen billigare varianter, och bättre också för den delen, men jag föll för den iaf.
Till sist så köpte vi på oss en rasande massa blöjor när vi var i norge senast. Det finns där en butikskedja som heter Kiwi som kör en deal med Liberos blöjpaket. Köp 3, få den 4e gratis. Inte nog med det utan det är mycket billigare än i sverige. Ca 55:- per paket i norge mot ca 90:- i sverige. Köpte med oss en 16 paket i två olika storlekar. Så nu får man ju hoppas att de är funktionella.
Morsan har grejat så att min mormor håller på och syr ett väldigt fint täcke till oss. Beställde via nätet och fick hem tyg och en mall. Så nu sitter min stackars mormor och broderar ett väldigt vackert babytäcke åt oss. Fan, ibland har man det bara för bra. Sambons syster har faktiskt dille på att sticka så därifrån kan vi förvänta oss en massa gó norsk kvalitésömnad, hehe.
Då var jag nästan ikapp tror jag. Kanske hinner med ytterligare en post ikväll, bara för att vara på den säkra sidan :D
/Fredrik
Fredrik
2006-05-22, 21:11:36
Snart går en liten epok i graven. Vem var det som alltid stod ute på balkongen på festerna? Vem var det som ihärdigt satt på stolen under köksfläkten? Vem var det som alltid tiggde och bad att nån skulle hänga med ut från krogen en stund? Vem var det som fick sura blickar i busskön?
Jo, undertecknad.
Har under de senaste nio åren varit rökare, i större eller mindre utsträckning. Som mest var jag väl uppe i ett paket om dagen och i dagsläget har jag väl fått ner det till 2-3 per vecka.
Lovade min sambo för länge sen att jag skulle sluta röka då:
a) jag fyllde 30
eller
b) vi fick barn.
Nu klämtar klockan så för mig eftersom jag fyller 30 på onsdag och vi har ju dessutom planerat datum om elva dagar. (Kom här osökt att tänka på Metallicas For whom the bell tolls. Säg dokumentären Some kind of monster igår. Är ett stort Metallica-fan men jäklars(!) Lars U är verkligen ett praktarsle!)
Jag vet verkligen inte. Det här med rökningen är något som har hängt med väldigt länge nu. Det har haft en lika självklar del av vardagen som allt annat i livet. Samtidigt kan jag ju inte hjälpa annat än att inse faktum, Rökning dödar, det står ju så på paketen. Och det är ju lite svårt att argumentera mot sambons "Men det är ju för att jag älskar dig som jag vill att du slutar". Vad säger man om det? Vad ska hon ha liksom? ;)
Någonstans har jag nog mentalt börjat förbereda mig på att sluta. Oavsett hur många gånger jag har sagt "Men det är ju så gott" så börjar det kännas lite unket att stå där med ciggen. Ibland har det gått ett par dagar mellan blossen och då måste jag ju erkänna att det första draget på ciggen inte har varit nån smakupplevelse direkt. Och det är ju själva faen vad man stinker om fingrarna. Ni märker vad jag gör här va? Rättfärdigar inför mig själv alla de skäl som finns för att sluta ;)
Hursomhelst, det finns ju egentligen bara tre riktigt bra skäl till att sluta och det är tre förbannat bra skäl.
1. Vårt barn.
2. Min familj.
3. Min hälsa.
Jag ska klara av det här! From torsdag morgon är jag rökfri.
/Fredrik
Kalfir
2006-05-24, 08:06:38
Grattis!
Klart du klarar det. Du har ju som sagt 3 bra skäl som kommer att motivera dig. Snart har du ju även så mkt annat att tänka på. Ser fram emot att höra hur det går för er. Lycka till med allt :)
Fredrik
2006-05-24, 11:20:14
Tackar Kalfir!
Så då var man 30 år när man vaknade idag. Efter att ha puffat lite på sambon så kom presenterna :D Star Wars-trilogin på DVD, resväska samt longweekend i N.Y! Fast själva resan får vänta tills vintern. Syrran har lovat att vara barnvakt, hehe.
Märkligt, det har man ju alltid trott att ens 30-årsdag ska firas med buller och bång. Dra ihop kompisgänget och ha en riktig mother-of-a-blowout! Men det har faktiskt inte känts speciellt lockande. Huvudet är så fullt av vad som är på gång att ske i vårt liv att 30-årsdagen förmodligen bara kommer att slinka förbi som en parentes.
Inte bara att man fyller "lastgammalt" idag utan det är ju också sista rökardagen. Köpte ett paket igår som ska bli mitt sista. Tänkte åka hem efter jobbet, sätta mig på balkongen och knäppa upp en folköl eller två och röka som en borstbindare :)
Ikväll, middag på stan med sambon, morsan och syrran. Ser jag fram emot. Och imorn kommer farsan på besök med min andra lillasyrra. Och semester på fredag = 4 dagars ledighet att se fram emot. good times for all!
/Fredrik - får nog plugga in Xbox 360'n ikväll. Köpte den igår som en tidig present till moi men orkade inte pyssla med den :rolleyes:
Fredrik
2006-05-24, 23:36:44
På babyfronten intet nytt :D
Har haft en väldigt soft 30-årsdag med sambon, morsan och syrran. Avrundade med en najs lammytterfilé på stadshotellet.
Efter att ha sett SW del 3 är det nu dags att gå ut på balkongen och ta sista cigaretten innan det är läggdags. Imorn börjar det rökfria livet. Är det verkligen ett smart drag att få tillbaka luktsinnet nu när man snart kommer att vada knee-deep i babypooh? :D
/Fredrik - gonatt på er!
Fredrik
2006-05-29, 17:40:23
Då var vi inne i vecka 39+2. Det är rätt så kul att få samma förvånade blick varje morgon man sätter foten på kontoret. Kan väl iofs hänga ihop med att jag varje dag berättar för alla som vill höra att det nu kan komma närsomhelst :D Sue me, jag är förväntansfull!
Sambon var hos barnmorskans förra veckan och allt såg bra ut förutom en grej. Blodtrycket hade gått upp från ca 60 till 80, vilket hade kunnat vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Men eftersom hon, i övrigt, mår väldigt bra så menade barnmorskan att det inte var någon fara. Hade hon däremot känt sig hängig, febrig osv så hade det blivit fler undersökningar. Känns ändå som att de har rätt bra koll på läget på mvc.
Jag längtar verkligen efter att den lille ska komma ut nu. Men samtidigt kan jag inte hjälpa att känna lite ångest över jobbet. Vi står inför sommaren och det skulle vara väldigt trist om någon bit av semesterplaneringen för personalen krashade under tiden som man är hemma med den nyfödde (nu ser jag inte att det ska finnas någon sådan risk för närvarande men vad man vet ju aldrig vad som kan hända liksom). Nåja, det är väl inte värre än att man får ta och avbryta pappaledigheten och åka in och jobba ett par timmar. Hehe, känner att jag målar fan på väggen, barnet är ju inte ens fött än :)
Hmm, hängde med stieach ut på driving rangen häromdan. Årets golfdebut är därmed avklarad. Tänkte väl ta och betala in medlemsavgiften utifall att man skulle hitta några timmar ledig tid i sommar.
Rökfri i snart fem hela dagar. Känns inte så jobbigt än så länge iallafall. Det är mest när man är ute och promenixar som suget kommer. Bäst att hålla sig inomhus kanske :D Har än så länge inte upplevt någon av alla de positiva fördelar som förbudsivrarna påstår att man ska få då man lägger av. Men än så länge har jag väl sparat en 80 spänn iaf, alltid nåt!
/Fredrik
Fredrik
2006-05-31, 20:41:53
Nu är, allvarligt talat, spänningen olidlig! Kommer den lille på fredag, på beräknat datum, eller ej? Kommer den lille ikväll? Är det en han? Är det en hon? Är det en Ville? Är det en Ella? Ska Sverige ta VM-guld? Är vi förberedda? Hur ska det gå? :D
Jag vet verkligen inte. De senaste dagarna har jag verkligen inte gjort någonting när jag har kommit hem från jobbet. Nåja, jag är väl inte alltid så himla aktiv men det är som om man bara går och... och väntar liksom. Snudd på är-inte-kalle-anka-slut-snart-så-att-tomten-kan-komma-känsla. Kanske hellöjligt men det är tammetusan så det känns just nu!
De sista förberedelserna har bestått av: fylla frysen med färdig mat, ladda batterier till kamera och DV-kamera, packa BB-väskan, se till att ha cash hemma till pappamaten/tfn-korten på BB. Hoppas man inte glömt nåt väsentligt. Skulle ju vara så typiskt mig att glömma nåt superviktigt.
Rökfri i sju dagar nu. Rökbegäret kommer och går i vågor. Tog en fikarast idag mitt bland rökarna. Kändes ok att stå där och inte bli vansinnigt sugen. Mind over matter!
/Fredrik
Kalfir
2006-06-01, 08:34:34
Nu är, allvarligt talat, spänningen olidlig! Kommer den lille på fredag, på beräknat datum, eller ej? Kommer den lille ikväll? Är det en han? Är det en hon? Är det en Ville? Är det en Ella? Ska Sverige ta VM-guld? Är vi förberedda? Hur ska det gå? :D
Att svergi skulle ta VM guld är ju inte så sannolikt. Men man kan ju hoppas. Att det blir en Ville är väl mer troligt då. Sen kan man ju hoppas att grabben kan ordna ett VM guld till oss i framtiden. Så det gäller att sätta igång i tid. Samma sak gäller ju om det skulle bli en Ella också. ;)
Jag vet verkligen inte. De senaste dagarna har jag verkligen inte gjort någonting när jag har kommit hem från jobbet. Nåja, jag är väl inte alltid så himla aktiv men det är som om man bara går och... och väntar liksom. Snudd på är-inte-kalle-anka-slut-snart-så-att-tomten-kan-komma-känsla. Kanske hellöjligt men det är tammetusan så det känns just nu!
Inget konstigt med den känslan tycker jag. Själv går jag runt å "fån-flinar" mest hela tiden, nöjd med vad som komma skall. :D
Spidde
2006-06-01, 17:51:23
Skönt att höra att du har slutat röka! Jag slutade snusa samma dag som jag fick reda på att lillkillen var på gång, och jag ångrar mig inte ett dugg!
Men suget finns kvar...
Och Grattis förresten!
Fredrik
2006-06-01, 17:57:52
Skönt att höra att du har slutat röka! Jag slutade snusa samma dag som jag fick reda på att lillkillen var på gång, och jag ångrar mig inte ett dugg!
Men suget finns kvar...
Och Grattis förresten!Tackar Spidde, och välkommen till Pappaforum.se! Det har faktiskt gått över förväntan. Åtta dagar och ännu inget återfall! Fast, idag var jag inne i en tobaksbutik och köpte mig en fetingcigarr som ska avnjutas då den lille kommer ut :D
Hade ett tag tankar på att återknyta kontakten med snusdosan men det har inte blivit av. Snusade General 91-97 och och gillade det skarpt. Får se hur det går med nikotinbegäret. Blir det för jobbigt så går jag väl och köper en dosa portion kanske.
Hur gammal är pöjken?
/Fredrik
Spidde
2006-06-01, 22:51:45
Hej! Inte trodde man väl att man skulle hitta det här forumet för att man köpt en skoda men.. Trevligt är det!
Med grabben antar jag att du inte menar mig utan min lille kille.;)
Han föddes 051106 och är således snart 7månader. Helt klart det största i livet så här långt!
Har lite svårt med snussuget just nu faktiskt, så det ligger en påse mynta/peppar under läppen.
Började du röka för att sluta snusa kanske? Jag började snusa för att sluta röka, och jag tror nog att jag gjorde det hela svårare för mig..
Det har varit ett h-vete periodvis, speciellt när man jobbar.
Men det är skönt att inte pyssla med sådant när man har en liten som gärna tuggar på fingrar/händer på en jämt.
Att min sambo gjorde precis det samma, har väl hjälpt motivationen en hel del!
Fredrik
2006-06-01, 23:04:11
Haha, näh Spidde, det finns väl kanske inte någon gemensam nämnare mellan skodaköp och barn ;) Rattade tidigare en Fabia RS men vi sålde den för några månader sen (trist för den var chippad med kcr dieselbox) och skaffade en Octavia Combi RS istället. Inte lika fräsch som fabian kanske men den är så himla rymlig och stabil så det får duga :D Ska nog ta och installera babyskyddet i den imorn, utifall den lille skulle råka komma ut till helgen!
Så grabben är 7 månader alltså? Tror inte du är ensam här på forumet med en 7månaders, om jag inte minns fel iallafall.
Började röka då jag pluggade på teknisk högskola. Var nästan omöjligt att inte börja när man vistades i den extrema krogsväng som jag var ute i under ett par år.
Min tanke var faktiskt att börja snusa igen för att klara av att sluta röka. Men nu har det ju gått bra i över en vecka så det är förmodligen bra dumt att gå på snuset igen. Synd bara att det ska vara så gottigt :rolleyes:
Äsch, vi får se. Kanske tar och köper en dosa portion bara för gamla minnens skull.
Köpte Cigarren idag iaf. Måhända att det är en gammal dänga att mannen röker cigarr vid nedkomsten men jag ska göra det iaf. Litegranna som belöning för att jag är duktig med ciggen, hehe.
Imorn är det som sagt 40 hela veckor. Så vem vet, kanske blir man väckt av sambon inatt.
/Fredrik
Spidde
2006-06-01, 23:26:05
Köpte Cigarren idag iaf. Måhända att det är en gammal dänga att mannen röker cigarr vid nedkomsten men jag ska göra det iaf. Litegranna som belöning för att jag är duktig med ciggen, hehe.
Imorn är det som sagt 40 hela veckor. Så vem vet, kanske blir man väckt av sambon inatt.
/Fredrik
Cigarren får ju vara godkänt tycker jag! Hoppas du får användning för den snart då! Själv fick jag vänta till 42+2 innan det blev dax.. Hade alla varianter i vår föräldragrupp dock. Allt från 38-42+2 och.. just det. En på samma dag som planerat!
Fredrik
2006-06-01, 23:32:14
Allt från 38-42+2 och.. just det. En på samma dag som planerat!Sweet! Jag tar en sån, tack ;)
Dax att pallra mig till sängs nu. Får vi väl se om herr Stork kommer inatt :)
/Fredrik
Fredrik
2006-06-03, 12:42:46
Jahapp, det beräknade datumet kom och gick. Ingen bebbe igår alltså.
Men det verkar onekligen vara på G. Inatt, runt 4-snåret, fick sambon det som förmodligen var det första värken. Håll i sig i en 3-4 minuter men det kom inga fler. Det har osså kommit "bevis" på att slemproppen håller på att förintas, som de så fint kallar det på mvc :D Vad beviset innebär tänker jag inte skriva :p
Nu drar vi ner till morsans sommarhus utanför falkenberg och slappar. Ska passa på att installera babyskyddet så är det fixat.
Morsning!
/Fredrik
Fredrik
2006-06-04, 20:06:56
Nu börjar det närma sig nästa "önskedatum", sveriges nationaldag. Även om jag verkligen vill att värkarna ska sätta igång nu med en gång så skulle det vara lite kul om det kunde vänta till den sjätte ;) Om inte annat så vore det väl kanske kul för den lille att alltid vara ledig på sin födelsedag?
Namnförslagen som de är just nu:
En tjej: Ella
En kille: Ville (här har sambon propsat hårt på Herman, men jag är lite svårövertalad på det tyvärr).
Vart ute med stieach och spelat årets första runda golf. Jäkligt kul men ack så jobbigt. Var inte igår jag var ute på en fyratimmarspromenad med "ryggsäck", det kan jag lova :D
Nu vankas det hemmagjord pizza. Mums för trötta mig!
/Fredrik
Kalfir
2006-06-04, 22:07:32
Herman!?! Förstår att du inte går med på det. Skulle inte jag heller ha gjort. Men alla tycker vi ju olika, och tur är väl det.
Lycka till när det nu blir. Spännande spännande.
Daniel
2006-06-04, 22:50:37
Hmm, tänk efter igen... den 6 juni 2006... 060606 eller 666 - it's a OMEN! :D
Spännade att det börjar bli/har varit dags! Hur är det med den blivande mamman? :)
stieach
2006-06-04, 23:24:51
Hmm, tänk efter igen... den 6 juni 2006... 060606 eller 666 - it's a OMEN! :D
Plus att de första två fyra sista (:D) om man föds i varberg är 46.. 0606064606 vore ganska ballt! :)
Fredrik
2006-06-04, 23:29:41
Herman!?! Förstår att du inte går med på det. Skulle inte jag heller ha gjort. Men alla tycker vi ju olika, och tur är väl det.
Lycka till när det nu blir. Spännande spännande.Det låter iofs lite adorable när sambon säger "Jamen tänk vad sött att ha "busige lille Herman" som springer omkring här hemma". Jo, visst, till ungen börjar i skolan och får men för livet pga vårt namnval :D Nä, diskussionen är ju faktiskt överflödig eftersom jag vet att det blir en tjej.
Denna teori stärktes förresten häromdan. Enligt sambon så är tydligen tjejspermier starkare och överlever därmed längre i, öhem, slidkanalen:rolleyes: Om man då kikar på när man hade relations kring ägglossningen så ser man att vi hade det 6 dagar före o 6 dagar efter. Detta skulle alltså ge att chansen att det är en tjej är större eftersom den spermie som överlevde så länge rimligen borde vara en tjej. Fick jag till den här eller blev det pannkaka? :confused:
I övrigt så är jag på helspänn här hemma. Fast jag hoppas det inte kommer inatt. Har spelat golf i 4 timmar idag i kombination med för litet dryckesintag = jag är aptrött och har skallevärk. Att jag sen åt en för stor bit hemmagjord pizza och således har magont också bättrar inte på min välfärd just nu, hehe.
Hmm, tänk efter igen... den 6 juni 2006... 060606 eller 666 - it's a OMEN!
Spännade att det börjar bli/har varit dags! Hur är det med den blivande mamman? Hur coolt vore inte det då. så säg. Tydligen så är de två första, av de fyra sista i personnumret, 46 här i varberg. Så det skulle bli ett personnummer med en himskans massa 6or.
Sambon mår, enligt mig och alla andra, oförskämt bra. Promenerar ca 1,5 timme per dag, helt fläng övergravid. Att hon orkar är ett under för mig. Men jag är väl å andra sidan väldigt glad för det. Desto bättre skick hon är i ju lättare får man ju hoppas att förlossningen blir. Hade kanske inte vart lika käckt om hon hade gjort en Peggy Bundy och suttit i soffan hela dagarna och tryckt i sig bon-bons. :D
/Fredrik
*edit* ja, det där med personnumret var det ju stieach som berättade för mig. Beröm, beröm!
PianoPer
2006-06-05, 15:58:24
Hur går det!?!
Vi gick ju en vecka över tiden och den veckan var den märkligaste veckan jag har varit med om.
Din "kalleanka" liknelse är inte alls dum. Tänkte faktiskt precis så, och efter beräknat datum var överskridet så kändes det som när man var liten och INTE fick det där jättehäftiga fotbollsspelet man önskat sig sedan i juli.
(och då menar jag inte spel till dator, för det fanns inte på den tiden, utan som ett hockeyspel fast med..tja..fotbollsgubbar..anyhow)
Försök ändå att göra saker så ni inte går och blir tokiga av längtan/väntan.
Vi jobbade dagen efter beräknat datum. Spelade på en 50årsfest. :)
Tänker på er nu!
Lycka till!
Fredrik
2006-06-05, 16:45:15
Kortis.
Vi åker in till BB för en liten check-up. Sambon har upplevt att det känns som om hon kissar på sig lite då och då. Så för att vara på den säkra sidan så åker vi in till BB och kollar så att det inte är fostervatten som sipprar. Ringde BB och de hade så lite att göra för tillfället så de sa att vi gott kunde åka förbi.
Om inte annat så för att vara på den säkra sidan. :D
Tackar PianoPer, får svara när jag kommer hem igen!
/Fredrik
Fredrik
2006-06-05, 19:43:30
Det går knappt att kalla det här falskt alarm :D
Det som har hänt är att slemproppen håller på att lösas upp vilket resulterar i att sambon numera går med binda. Hrmm, det här kanske hon inte ville att jag skulle skriva men jag är inte den som smyger med sanningen, hehe! Alldeles nyss fläckades soffan ner. Tur den var impregnerad :D Sambon är beordrad att använda filt när hon sitter där fortsättningsvis!
Jösses PianoPer! Hade ni alltså inbokat ett gig dan efter beräknat datum? Modigt värre får man ju säga! Vi softar mest omkring här hemma. Sambon städar lägenheten på något slags rullande schema så här är verkligen klinikst rent. Nu när man fått bekräftat att slemproppen är på väg att lösas upp så känns det ju som att något är på G.
/Fredrik
Micke66
2006-06-05, 19:44:57
You are soon to be a father:) :)
Fredrik
2006-06-05, 21:30:45
You are soon to be a father:) :)Hoppas ,hoppas :)
Så kul att kika ner på sidan och se vilka som är inne på forumet. Min kära sambo "Gunn" är minsann inne lite då och då och smygläser. Hej Stumpan ;)
/Fredrik
Fredrik
2006-06-07, 05:39:02
God morgon på er! Sitter här och äter frukost samtidigt som sambon sitter i badkaret och duschar! Japp, om du inte gissat det redan så har värkarna satt igång :D
Kl 0000 inatt kom första värken. Den andra kom efter ca en halvtimme. När sambon väckte mig runt 0400 var det strax över 10 minuter mellan värkarna. Nu är det ca 4-5 minuter mellan dem och de håller i ca 2 minuter.
Ringde Förlossningen för en stund sedan. De tyckte att allt lät normalt men att vi kunde stanna hemma en stund till om Gunn kände sig ok med det. De föreslog att hon skulle sätta sig i duschen vilket hon har gjort. Verkar som om det lindrar smärtorna litegranna. Well, om vi ville komma in till förlossningen så var det ok att komma så fort vi ville och det känns ju såklart bra. Vi har ju bara 6 minuters bilväg till sjukhuset så än så länge känner vi ingen brådska.
Tycker lite synd om sambon för jag ser ju hur ont det gör. Men samtidigt så gläds vi båda två åt att det förmodligen är på väg nu! Tänka sig attt vi kanske är föräldrar innan dagen är över, yay för oss :D
Får ta och ringa morsan och syrran strax och berätta att det är på G. Har fått stränga förhållningsorder att ringa dem så fort vi åker in till BB :)
Konstigt. Känner mig inte stressad för fem öre. Bara... ... förväntansfull.
Ha det bra så länge så hörs vi när det är över :D
/Fredrik
Kalfir
2006-06-07, 08:12:59
Najs! Käns lite pirrigt att bara läsa det. Tänker ju "Tänk när det är dags för oss också, shit vilken grej". Über spännande typ.
Micke66
2006-06-07, 18:31:38
Hoppas det gått bra.........
Fredrik
2006-06-07, 22:49:07
Det blev en jättefin liten tjej!!! Värld, säg hej till Ella Martina Nylend!!!
Kl 1619 den 7/6-06 såg hon dagsljus för första gången. Kom ut täckt i gottigt babyfett och låg skrikandes på Gunns mage i ett par minuter innan hon, något förvånat såg det ut som, började titta på sina föräldrar :D Vilken otrolig känsla. Vilken otrolig liten tjej. Så fin, så söt. 10 fingrar och 10 tår, precis som pappa, hehe.
Och min sambo Gunn. Vilken otrolig kvinna. Så som hon kämpade idag. Första värken kom idag vid midnatt. Kl 10 börjar själva öppningsfasen och ca 6,5 timmar senare är vår dotter född!
Gunnsan började lite lätt med lustgas men smärtorna blev för jobbiga runtikring halvvägs så då kopplades det in lite smarrig epidural och därifrån var det smooth sailing.
Som stolt far fick man ju tillfälle att knipsa navelsträngen, något som jag tidigare vart skeptisk till att jag skulle klara av, blötdjur som jag är :D Men det gick fin-fint.
Nu ligger iallafall min sambo och vår dotter på BB och vilar. Själv är jag hemma för att äta och sova ut. Åker upp till sjukhuset igen imornbitti. Har suttit och ringt runt till släkt och kompisar och berättat nyheten.
Alltså, vi är så otroligt lyckliga idag! Kan inte vänta på att åka tillbaka och träffa min dotter igen!
Tack till er alla som har tänkt på oss idag! Det värmer!
Nu är det mat och nanna som gäller. Om man nu lyckas somna...
Ska bli kul att ta steget från "Blivande pappa" till "Nybliven pappa", haha.
Attans alltså, kram på er allihopa!
/En överlycklig Fredrik
Zakkan
2006-06-07, 22:54:40
STORT GRATTIS!
Känns mysigt att sitta här och komma ihåg känslan när jag först blev pappa och senare tvåbarnsfar :)
Skanke
2006-06-07, 23:12:01
Kanon grattis till Pappaforums första bebisfödsel:)
PianoPer
2006-06-08, 00:37:36
Jättegrattis!!!!
Härligt att allt gick bra!! Ta hand om varandra nu..
Grattis igen!! Är jätteglad för er skull!
Kalfir
2006-06-08, 08:07:06
http://www.sdr.org/BDLF/bdlf/images/1-grattis-film.gif
Skitkul! Vi gläds (känns konstigt, men visst stavas det så?) alla med dig!
Fredrik
2006-06-08, 09:14:45
Tack så hemskans mycket allihopa :)
Trodde inte jag skulle kunna somna igår men jag slocknade så fort huvudet landade på kudden.
Ska köra upp till BB nu och ha lite qualitytime med den lille och sambon.
Hehe, snyggt kort Kalfir ;)
Trivia: Ella har redan hunnit poopa lite på min sambo :D
/Fredrik
Spidde
2006-06-08, 12:23:38
Stort grattis!
Patrik
2006-06-08, 13:42:12
Vad roligt att Ella kikade ut! Du gjorde ett bra jobb med navelsträngen! ;)
Stort grattis!
Grattis!
Kan av egen erfarenhet (fyller i morgon) meddela att det som barn är kanon att fylla år på sommaren, men ändå innan skolan slutar för sommarlovet. Maximal uppmärksamhet och massor av balla sommarleksaker blir det! :)
Kul med en tjej! Även om det kanske låter hemskt att säga det kan jag även här av egen erfarenhet säga att det är lite, lite extra speciellt med en liten prinsessa, även om Jonatan såklart är världens coolaste kille.
Fredrik
2006-06-08, 15:31:25
Är hemma en kort stund för att bättra på lukten och renligheten medelst en lång, varm dusch :o
Gratulationerna värmer verkligen. Gunn ser fram mot att läsa dem när hon kommer hem!
Mats, jag har ju själv födelsedag i slutet av maj så jag har också haft förmånen att alltid ha nya och fräscha prylar inför varje sommarlov ;) Men det var nog inte leksakerna som gjorde att man var halvpoppis som liten. Det var nog faktumet att farsan var fotbollstränare för vårt knattelag (och faktumet att han körde som en biltjuv = alla ville åka med oss till bortamatcherna).
Kul med en tjej! Även om det kanske låter hemskt att säga det kan jag även här av egen erfarenhet säga att det är lite, lite extra speciellt med en liten prinsessa,Jag tror att det, omedvetet, har varit därför som jag hela tiden har sagt att det ska bli en liten tjej. Jag ville nog ha en liten prinsessa att skämma bort.
Haft lite alone-time med tösen idag. Skönt och avslappnat att sitta med henne i famnen ute i fikarummet på BB och bara titta på henne. Hon är fortfarande lite svullen i ögonen från förlossningen så hon har inte tittat tillbaka. Men det är sanslöst mysigt ändå! Helsicke, det är först nu man kan börja förstå vad det egentligen betyder att säga att "jag skulle kunna göra allt för mitt barn". Tomma ord för mig tidigare liksom, men inte nu längre. Den här lilla tjejen är ju vårt allt from nu.
Jaja, har inte tid att sitta här och bli mild i ögonvrån :D Får snart besök av morsan och syrran på avdelningen så det är dags att blöta ner min trötta lekamen!
Återigen, tack för de vänliga orden!
/Fredrik
Fredrik
2006-06-08, 15:51:10
Vad roligt att Ella kikade ut! Du gjorde ett bra jobb med navelsträngen! ;)
Stort grattis!Glömde visst säga Hej och välkommen till Pappaforum.se Patrik ;)
/Fredrik
Emmeli och Martin
2006-06-08, 16:26:56
Vi vill bara säga STOoooooRT GRATTIS till er!!! Gud så mysigt, njut och var rädda om varandra och krama lilla Ella från oss!
Kram//Emmeli & Martin
Fredrik
2006-06-08, 16:29:14
Vi vill bara säga STOoooooRT GRATTIS till er!!! Gud så mysigt, njut och var rädda om varandra och krama lilla Ella från oss!
Kram//Emmeli & MartinTack så mycket! Betyder väldigt mycket att höra :)
Blir en liten kram till lilltösen ikväll ;)
/Fredrik
Micke66
2006-06-08, 20:09:14
Grattis............:D
Daniel
2006-06-08, 20:12:46
Yay! SUPERGRATTIS! :D
Karlzzon
2006-06-08, 21:37:02
GRATTIS !!!!!!!!!!!!!
Från en bil tokigt 2 barns far .
Fredrik
2006-06-08, 21:47:51
Micke66, Daniel & Karlzzon, tackar, tackar och tackar!
Kul att man inte bara får en massa löööve, min tråd används också för att testa roliga funktioner såsom fetstil, färg, storlek och så Daniels favorit, CAPS LOCK :D
Sambon lyckades, under förlossningen, få mig att brista ut i ett värre skrattanfall än det jag fick andra gången jag provade lustgasen.
- Fredrik *pust, pust*. Om du bara visste hur mycket det trycker där nere nu!
- Hur mycket trycker det då?
- Tänk dig den största b*js du nånsin haft! Sen gångar du den med hundr... *här blir min kära sambo tyst, jag ser att hon tänker efter, sen fortsätter hon med:* Nä förresten, gånga den med 10!!! Så jobbigt trycker det nu!!!
- Gunn? Varför ska jag inte gånga med 100 som du först tänkte säga?
- *tänker* Jag trodde inte att du skulle kunna relatera till så mycket b*js!
:D
Fan vad bra hon är!!! Hmm, det kanske var roligare om man var där.
/Fredrik
Daniel
2006-06-08, 22:05:10
Nej, nej... det är HUMOR på hög nivå! ;)
Micke66
2006-06-09, 05:12:11
:eek: ....................:D
Fredrik
2006-06-11, 23:02:29
Eftersom lilla Ella är född fortsätter jag skriva i denna tråd: http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=46
:D
/Fredrik
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.