handdator

Visa fullständig version : Barnvagn?

mora2008
2008-04-21, 22:07:15
Tjena!

Jag har lite funderingar kring det här med barnvagnar. Vi ska snart få vår första unge och planerar ett par till. Men vad behöver jag nu först? Det verkar finnas så sjukt mycket behändiga vagnar där ute på marknaden, det vore ju bra med någon som kunde dubbla som bilstol också. Har ni tips (jag är helt lost, så börja gärna från början)?

Prisklassen bör väl inte överstiga 5 - 6 000 kr.

Oväntad Efterlängtad
2008-04-22, 22:29:29
Lite off topic är du allt, men som du säger så får väl moderator flytta tråden då! :D

Vi köpte en Queenette kombivagn. Mycket billigare än Urban Jungle och sånt. Den har inga svängbara hjul utan är som en "klassisk" vagn. Den går fint ner i min bil (Volvo 460SE) om jag fäller ihop den och tar av hjulen. Vagnen verkar schysst och robust. Allt tyg är tvättbart i maskin vilket är toppen!

För oss som har mor- och farföräldrar till knodden på landet så behövs en sån vagn. Men ska man rejsa mycket i stan så är det nog snyggt att titta på en vagn där babyskyddet sätts på underredet...men de är nog rätt dyra!

Mitt stora tips är att du tittar på många olika vagnar. Känn, styr, fäll upp och ihop och kolla om klädseln kan tvättas och så. Till slut hittar du nog något som faller i smaken!

Daniel
2008-05-18, 17:37:26
Ett kärt ämne. :)

Ta gärna en titt i stora barnvagnstråden (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=394&highlight=barnvagn).

Det finns ett sjukt stort utbud! :D

Robbie
2008-05-20, 19:06:00
Bugaboo FTW:D

Benim
2008-05-20, 20:50:31
Vi körde faktiskt på en Bugaboo Cameleon. Beställt den från tyskland. Allt som allt gick barnvagn, åkpåse och adepter för bilbarnsstol på 8690 svenska riksdaler.
Hoppas på ett bra andrahandsvärde när vi sen säljer den... Har sett att dom ligger ute för 6000-7000 på Blocket. En dyr men schysst vagn om jag får säga mitt!

Leif
2008-05-26, 08:10:06
Jag säger som jag gjort några gånger tidigare. Börja med att köpa en begagnad billig vagn och en bärsjal. Testa båda. Trivs barnet med vagn, vilket mina inte gjort, så köp en ny vagn om ni inte fattat tycke för den gamla vagnen. Fördelen med att först ha testat en billig vagn är att man inser vilka funktioner man tycker är nödvändiga eller fullständigt meningslöst lull lull.

Jag tycker själv att sisådär 5000 kr är rätt mycket pengar för något man använder i kanske 2 år per barn.... I vårt fall så har vi nog använt vår vagn, tja, mindre än 40 timmar i alla fall. Det blir många kr per timme.... (vi har 2 barn, 3,5 repektive 1,5 år gamla)

Har mina barn haft möjligheten att välja så har de valt bärsjal! (Och tänk så mycket smidigare det är när man går på stan)

Robbie
2008-05-26, 09:12:40
Vi körde faktiskt på en Bugaboo Cameleon. Beställt den från tyskland. Allt som allt gick barnvagn, åkpåse och adepter för bilbarnsstol på 8690 svenska riksdaler.
Hoppas på ett bra andrahandsvärde när vi sen säljer den... Har sett att dom ligger ute för 6000-7000 på Blocket. En dyr men schysst vagn om jag får säga mitt!

Vad kan jag säga annat än att jag håller med:D. Vi köpte en likadan, fast vi hade lite flyt att komma till en svinstor affär som körde en utförsäljning. Vi landade på en showmodellen med alla prylar för 500 euro. Vart ganska glad för det när jag såg vad årets modell utan nånting kostar:eek:

kim_84
2008-05-26, 19:05:55
Ja jag har också märkt att barnvagnar e en stor jungel. Men nu har jag ett större problem. Jag har blivit tillsammans men en tjej som har ett barn sen innan och väntar nu mitt. därför behöver vi en syskon vagn och d e inte lätt.
Dom traditionella breda syskonvagnarna får knapt plats i bilen och ute på stan kan man inte köra in i affäror.
Vi har kollat på en phil&teds sport som värkar vara den mest praktiska.

min fråga i d hela är om någon har erfarenhet av syskonvagn och specielt phil&teds.

Hade varit jätte glad om jag fick lite tips och resentioner.

Tack på förhand KIM

Leif
2008-05-28, 08:21:25
Ja jag har också märkt att barnvagnar e en stor jungel. Men nu har jag ett större problem. Jag har blivit tillsammans men en tjej som har ett barn sen innan och väntar nu mitt. därför behöver vi en syskon vagn och d e inte lätt.

Det stora barnet, hur stort är det? Skulle det inte kunna räcka med en åkbräda efter en vanlig enkelvagn?

Billigare + smidigare = jättebra?

Fredrik
2008-05-28, 09:45:09
Vi får barn nummer två om ca en månad. Har handlat in oss på en begagnad Urban Jungle (om jag inte minns fel). Den ser iaf ut som den här på bilden, fast svart:

http://www.blocket.se/vi/16558177.htm?ca=20_s

Det jag föll för var att den var lättkörd och tog "liten" plats när man fällde ihop den och stuvade in den i bilen. "Liten" är ju ett relativt begrepp i sammanhanget men den var iaf inte mkt större än vår första vagn som vi hade till första barnet.

Daniel
2008-05-28, 20:35:29
kim_84, välkommen till Pappaforum.se! :D

Fredrik, annonsen funkar inte. :(

Är det en syskonvagn eller en enkelvagn?

Fredrik
2008-05-29, 11:19:16
Då är den väl redan såld då Daniel ;)

Men söker man på blocket efter barnvagn urban jungle så hittar man en liknande.

Syskonvagn.

Daniel
2008-06-03, 12:16:39
Duhh... ;)

Tänkte mer vilka modell av Urban Jungle ni köpt, eller dom kanske bara har en model? :)

CameronPoe
2008-06-04, 23:20:13
Vi var in i en affär som heter Arosbaby i västerås. Dom skulle sluta med märket Crescent och sålde ut en 2008 års modell duovagn för endast 3500kr. Vi väntar inte barn förrän i december men jag tog tillfället i akt att ta den på en gång för att sprida ut kostnaderna lite. Den var jätte lätt och fick topp betyg i nån tidning sambon lästa.
Iaf, kul att vara här, blev medlem nyss...

mvh
Daniel

Frippe
2008-06-12, 08:44:33
Godmorgon.

Har vi någon i forumet som antingen jobbar eller känner någon som jobbar inom Tullen och kan tänkas komma med lite civila olydnadstips för att slippa moms och tull?

Alltså vi fnular på att köpa en vagn från USA. Med denna hype som råder i Sverige på barnvagnar och nu även verkar ha nått Tyskland (som tidigare var ganska billigt)blir man ju helt ruinerad.

En Urban Jungle singelvagn kan man få loss för ca 2400 kr för en årsmodell 2007. Med moms och tull torde det landa på strax över 3000 kr. Det är lite skillnad mod 7000 spänn här hemma!!!

En årsmodell -08 landar på ca 4500 skattad och klar. Men det jag inte blir klok på är frakten hit??? Ingen av webhandlarna levererar ju utanför staterna, så man måste använda släktingar som sedan får skicka vidare eller nåt. Men jag försökte igår ta mig igenom både FedeX, UPS och även Amerikanska postens hemsidor för att fatta lite men jag är väl trög?

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan komma med lite råd och tips?

//F

Daniel
2008-06-29, 22:26:29
Frippe, om det är som med DVD-filmer och hemelektronik så kan man chansa lite och be den privata avsändaren i USA kryssa i att det är en gåva, så brukar det bli lite mildare. :)

Frippe
2008-06-30, 12:36:42
Jo det är väl iof sant Daniel, men att en DVD-skiva slinker igenom verkar vara lite lättare än en barnvagn på 10-12 kilo?

Kollade runt lite bland polare och fick då veta att Tullen känner till detta med prisbilden på vagnar i USA och är vaksamma på det tyvärr. Så den säkraste vägen verkar vara att ta med sig barnet dit på en långweekend och själv köpa där som man tar med sig hem? För att vara riktigt säker så ska du ha en vagn med dig på utresan så det finns i resedokumenten oxå.

Hmmmm, med tanke på debatten vi hade här på forumet för ett år sedan om nedladdningar börjar jag känna mig som värsta skattesmitaren :p...

Daniel
2008-08-08, 13:53:38
Frippe, etik och moral är relativa begrepp. ;)

Hur har ni gjort med vagnköpet, blev det via USA?

mathiaslindqvist
2008-08-17, 21:27:06
Bugaboo FTW:D

Vadå FTW .. den vagen är skitbra, har en sådan själv ......

Fredrik
2008-08-17, 21:35:37
Vadå FTW .. den vagen är skitbra, har en sådan själv ......FTW är sån där internetslang för for the win... Alltså att bugaboo är en jäkligt bra pryl och förtjänar att vinna allt.

Tråkigt nog har jag bra koll på sånt där. Det gör mig nästan lite deprimerad :D

mathiaslindqvist
2008-08-17, 23:59:09
har alltid fått för mig att det står för fuck the world :)

Daniel
2008-08-18, 10:50:15
har alltid fått för mig att det står för fuck the world :)

Heehee... kär barn har många namn. :)

Hittade en del till på http://en.wikipedia.org/wiki/F.T.W.

* Forever Two Wheels, common biker slang.
* Fuck the World (internet slang) often referring to a fire sale.
* For the Win (internet slang)

Fint! :)

Robbie
2008-08-18, 19:26:04
Hehe, jo i detta fallet var det For The Win.
Dom andra har jag inte ens hort talas om, men man lar sig alltid not nytt :)

Daniel
2008-08-18, 21:48:11
Fast erkänn att "biker slang" varianten var rätt kewl! :)

Legolol
2008-08-20, 08:53:29
Köpte våran barnvagn i går på gekås för 1790 kr stor stabil robust barnvagn (kombi) med skötväska åkpåse m.m lätt att montera och packa ner dessutom rätt snygg ^^ tänkte teckna en barn försäkring i dag med och köpa en actagraco barnstol till bilen på Länsförsäkringar får den för 2600 för barn mella 0 och 4 år :)

Daniel
2008-08-20, 10:01:55
tänkte teckna en barn försäkring i dag med och köpa en actagraco barnstol till bilen på Länsförsäkringar får den för 2600 för barn mella 0 och 4 år :)
Låter klart intressant! Har du någon länk till mer info om det erbjudandet?