Visa fullständig version : Att sälja lägenhet
Fredrik
2006-07-12, 23:28:51
Det börjar snart dra ihop sig till att försöka få sålt lägenheten. Men hur ska man gå tillväga egentligen?
Visst, man kan ju gå vägen via en mäklare men de vill väl ha en 6-7% av köpeskillingen som tack för väl utfört jobb? Det blir en rätt så saftigt slant och det har jag lite svårt att frölika mig med :D Samtidigt sitter de ju inne på en massa expertis så det kanske är osmart att inte utnyttja dom :(
Nån som har sålt en lya på annat sätt än via mäklare som har lite tips? Eller ska man snällt rätta in sig i ledet och låta dom tjäna storkovan på oss?
/Fredrik
Skåne
2006-07-13, 08:31:13
Vill dom ha 6-7% skall du lägga på luren direkt.
Såhär är det: Det är inte lagstadgat att dom skall kunna köpa ny bil varje gång dom säljer en lägenhet.
Såhär gjorde jag när jag skulle sälja en lägenhet för tre år sen:
Jag kollade med en mäklare jag känner vad en mäklare vill ha för att sälja en lägenhet för att känna sig nöjd och ändå betala sina omkostnader (annons, visningar osv.) och det var ungefär 25-30000. Antar såklart att det varierar från mäklare till mäklare. Sen ringde jag helt sonika runt till några stycken av mäklarna i stan och alla ville ju ha 5% dvs 50-60 papp. Men efter lite tragglande så fick jag en mäklare till att göra jobbet för 30k.
Mäklare har ju fördelen att man kan vara hyffsat säker på att allt går rätt till. Nu beror det ju lite på vad lägenheten kostar osv, men kan man sätta ett pris för vad det skulle vara värt att slippa ha med köparen och deras prutande och traggande att göra och man får mäklaren till att göra jobbet för detta pris så är det väldigt enkelt.
Fredrik
2006-07-13, 08:47:47
Sjysst svar Skåne!
Jo, helst vill jag ju att sälja via mäklare för att vara säker på att allt går rätt till osv men inte till vilket pris som helst. Vi kommer förmodligen att sälja för runtikring 1,3-1,4 milj. så om de ska ha 7% så blir det löjligt mycket pengar för att sälja en ynka lya!
Kanske bättre då att göra som du säger och bestämma sig för vad det kan vara värt för oss, säg 50k, och sen einga runt tills man hittar en som kan göra det för det priset.
/Fredrik
Skåne
2006-07-13, 10:24:42
HÄr nere i söder finns det även mäklare som konkurrerar med priset och kör med fast pris. En annan fördel med mäklare är att man kan få med flyttstädning och försäkringar och grejer som man inte får som privat säljare.
Jag tror inte storleken på mäklarfirman har nån direkt betydelse eftersom alla lägenheter läggs ut på samma ställe på nätet och tidningar ändå. Det viktiga är väl att det inte är nån alagare med kontoret på fickan liksom.
Daniel
2006-07-13, 12:00:09
Brukar det inte ligga på runt 3-4%?
Har en kompis som sålde i maj, han gick till dom stora och begärde offereter och försökte pris pressa lite, slutade på drygt 3% med tak på drygt 30k, och så fick han flyttstäd. :)
Just i och med att det är avtalsskrivning inblandat skulle jag nog ta via mäklare just för att få hjälp med den biten, om man känner sig trygg i det kan man alltid köra med t ex House4Sale (http://www.house4sale.se/) som ska vara rätt seriösa.
Fredrik
2006-07-13, 22:55:33
Ok, eftersom det snart är dags för oss att börja leta köpare av lyan så ska jag ta och börja ringa runt till mäklarna här i trakten för att stämma av vad de vill ha. Planen: att försöka spela ut dom mot varandra. Det kan de väl aldrig ha råkat ut för tidigare va? ;)
Återkommer med resultat.
/Fredrik
Fredrik
2006-10-06, 19:29:11
Nu ligger lyan ute på m2's hemsida :D 4,4% fick vi ner priset till, med 45k som lägsta pris de ska ha av oss.
Hade en reklamfotograf hos oss som plåtade lyan och jag måste säga att bilderna blev bra. Och uppenbarligen tyckte fler det för hitills är det väl en tre visningar inbokade :)
/Fredrik
Fredrik
2006-10-10, 20:57:01
Första visningen av lägenheten imorn eftermiddag. Ska tydligen komma ca 8 personer/par och kika på den :) Nån som har några sista minuten-tips?
Det vi har gjort inför visningen är såklart:
- städat (duh!)
- minimaliserat prydnadsgrejer och personliga grejer
- ställt in stora stereoprylar och högtalare hos grannen (tar bara plats liksom).
Ja, nåt mer man ska tänka på för att det ska kittla köpnerven hos spekulanterna?
/Fredrik
Daniel
2006-10-11, 15:10:02
Baka lite bullar? :)
Det är så lame, men har faktiskt varit på fleratalet visningar där dom kört med det "tricket". :D
Fredrik
2006-10-11, 15:14:42
Haha, faktum är att sambon bakade vanilj- och blåbärsbullar igårkväll. Sa till henne att sätta in någras i ugnen kl 16 och vrida på full fräs för att sprida en behaglig doft :D Chemical warfare?
Två timmar kvar till visning. Måste va hemma senast 1630 för att dammsuga balkongen :)
/Fredrik
Fredrik
2006-10-11, 19:56:43
Var, enligt mäklaren, en lyckad visning med åtminstone en person som direkt sa att han ville ha den plus några par som ville komma på en andra visning för att få tid att mäta osv. Ska bli åtminstone en, kanske två visningar till innan mäklaren börjar ta emot bud. Good times :D
/Fredrik
Fredrik
2006-10-17, 09:15:41
Ikväll så är det visning numero två. Förmodligen blir det som förra gången, lämna lägenheten runt kl 17 och pallra sig bort till "mumsiga baguett"-fiket och knapra kycklingbaguett tills visningen är över. :D
Egentligen hade jag hoppats att detta var sista visningen så att budgivningen hade släppts lös, men mäklaren verkar vilja köra en till i helgen.
/Fredrik
Fredrik
2006-10-17, 16:47:30
Nähä, nu stänger jag av datorn i två timmar under visningen :D I'll be back!
/Fredrik
Daniel
2006-10-18, 11:18:31
Hur gick det? Blev det några nybakta bullar? :)
Fredrik
2006-10-21, 12:09:40
Haha, näääh, ingen kemisk krigsföring under denna visning!
Imorn kl 11 har vi en 3e, och förhoppningsvis sista, visning på lyan. Vill bara att budgivningen, om det nu blir nån, ska komma igång nu.
Bittert, har lovat att städa lägenheten inför visningen imorn :D
Klicka här för att få en kik på hur vårt hus växer fram! (http://www.nylend.com/hus/bekledning/) Av nån anledning skriver sambon på norska under bilderna :)
/Fredrik
Daniel
2006-10-31, 13:53:28
Lånar lite från en annan tråd.
2. Under vår frånvaro har mäklaren gjort klar lägenhetsaffären och ikväll har vi skrivit överlåtelseavtal. Nu fattas bara föreningens godkännande, sen är det klart. Härligt! Vi fick den summa som vi var ute efter, varken mer eller mindre.
Ingen upphaussad budgivning? :)
Fredrik
2006-10-31, 14:11:36
Haha, mjae, upphaussad är nog fel ord. Utgångspris på 1 285k och vi slutade på 1 360k och då skulle mäklaren ha 4,4%, ungefär 60k. Grejen var att när vi gjorde upp planen med banken för ett år sen så sa vi att vi hoppades få 1,3 mille för lyan så man får ju säga att prognosen stämde hyggligt. Och med ett inköps pris på ca 625k så är det väl en sjysst värdeökning över två år? :D
/Fredrik
Daniel
2006-10-31, 21:00:02
Jäklar sweet, känns som att Varberg är lika överhettat som Stockholms innerstad. :)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.