Visa fullständig version : Hur tackla alkoholdebuten?
Fredrik
2006-07-11, 20:44:37
Nu är ju Ella åtminstone 12 år och en massa månader ifrån att vara en tonåring men det hindrar inte mig från att ha Ågren över hennes alkoholdebut!
Första gången jag själv drack mig onykter var på nians skolavslutning. Hade övertygat farsan att köpa lite starköl åt mig (4 stycken Åbro klass III) som jag hade med mig ut i parken till polarna. Dessa smakade banne mig inte lajbans men dracks ändå upp i rask takt. Har efter detta ingen större koll på vad jag gjorde resten av kvällen förutom att jag har en minnesbild av att jag eller en kompis står och sparkar på en stor, grön plastgroda som var nåt slags gungattiralj på en lekplats :rolleyes:
Var min alkoholdebut "under kontroll"? Knappast. Litar jag på att ungdomar, över lag, är skötsamma i 14-15-årsålder? Knappast. Är jag orolig för hur det kommer att gå då Ella ska ut och festa första gången? Japp!
Är detta något ni andra har tänkt på? Hur resonerar ni? Ska man kanske ta och vänja dem vid alkohol och, så att säga, avdramatisera alkoholens betydelse? Nolltolerans i hemmet kan väl knappast vara rätt väg att gå?
Nåja, alla familjer är ju unika så det är klart att man inte kan ge ett glasklart svar på det här men det går ju alltid att spekulera och vara lite "Bror Duktig" ;)
/Fredrik
Daniel
2006-07-11, 22:44:17
Jäklar vilken svår fråga det är.
Tror mycket kommer beror på vad ens barn har för kompisar, är det muppar så får man försöka styra lite mer. Är dom hyfsat vettiga så får man kanske släppa lite på kontroll-nojjan.
Själv har jag aldrig varit någon större "supa och festa"-kille, så jag hoppas att Linn fått ärva den genen. :)
Skåne
2006-07-11, 23:29:30
Fruktansvärt knepig fråga. Det är nu det kommer att visa sig vilken inställning till alkohol du indirekt präntat in i ditt barn.
Jag kommer att vara i samma situation om ett par år eftersom min grabb är 11. Än så länge är han enormt skötsam och har bara skötsamma kompisar, men vem vet om han planerat bli en tonårsrebell om ett par år.
Fredrik, du nämner att avdramatisera alkoholens betydelse genom vänja henne vid det hemifrån. Socialstyrelsen varnar ju för sånt, men å andra sidan, vem lyssnar på dem ;) Det jag kan tänka mig som skulle kunna vara faran med det är att man ger signalen att alkohol är något man använder för att ha kul och på så sätt gör det till självklart att fest måste betyda fylla.
En ganska intressant grej som jag märkt bland min frus småbröder och deras kompisar i 20-årsåldern är att för dem är festa synonymt med att dricka alkohol. Dvs, ungås utan alkohol finns inte på kartan.
Men hur man skall göra vette faen. Själv var jag tokinsnöad på datorer i den åldern och jag hade säkert fått smaka hemma om jag ville, men det var aldrig aktuellt. Att jag sedan tog igen det med råge när jag läste på universitet är en annan historia kanske.
Fredrik
2006-07-12, 08:50:33
Fredrik, du nämner att avdramatisera alkoholens betydelse genom vänja henne vid det hemifrån. Socialstyrelsen varnar ju för sånt, men å andra sidan, vem lyssnar på dem ;) Samma styrelse som sa att man skulle äta 8 skivor bröd per dag ;) Jag tänker mig främst att man ska se till att ha ett avspänt, men respektfullt, förhållande till alkohol, dess effekt och dess biverkningar. Jag kan inte tänka mig att det är till godo att smyga med alkohol i hemmet på samma sätt som man självklart inte ska ha rena rama spritfesterna med polare varje onsdagkväll.
Det jag kan tänka mig som skulle kunna vara faran med det är att man ger signalen att alkohol är något man använder för att ha kul och på så sätt gör det till självklart att fest måste betyda fylla.
Finns kanske en liten risk, ja, men om man inte festar till på alokholen utan bara har den som en lätt stämningshöjare vid middagar så minimerar man nog den chansen.
En ganska intressant grej som jag märkt bland min frus småbröder och deras kompisar i 20-årsåldern är att för dem är festa synonymt med att dricka alkohol. Dvs, ungås utan alkohol finns inte på kartan.
Usch, har själv vart i den svängen under en tid. Satt och snackade med en kompis och vi kom efter ett tag fram till att vi knappt kunde komma ihåg senaste gången vi umgicks utan att vara på väg att bli onyktra/var väldigt onyktra/var bakfulla pga onykterheten :o Tack gode gud att man inte sysslar med sånt längre.
Att jag sedan tog igen det med råge när jag läste på universitet är en annan historia kanske.Finns en liten chans att mina studier på en viss teknisk högskola gick åt skogen pga för hög alkoholkonsumtion. Det kan jag erkänna idag, det kunde jag definitivt inte då :o Idag har jag nog en hälsosammare inställning till alkohol. Dricker alltid folköl eller till och med lättöl då jag träffar polare och "festar" till det. Dels för att jag inte känner något behov av att supa till det och bli askalas dels för att jag inte tål alkohol numera och dels för att jag blir så otroligt bakfull på starköl att jag knappt vet vad jag ska göra med mig själv. Polarna kallar mig nuförtiden Fredde "2,8" Ekroth :D
/Fredrik
Skåne
2006-07-12, 09:36:14
Finns en liten chans att mina studier på en viss teknisk högskola gick åt skogen pga för hög alkoholkonsumtion. Det kan jag erkänna idag, det kunde jag definitivt inte då :o Idag har jag nog en hälsosammare inställning till alkohol.
Been there, done that. Sen gick jag över till att läsa nationalekonomi. Men ja ä int' bitter ;)
Dricker alltid folköl eller till och med lättöl då jag träffar polare och "festar" till det. Dels för att jag inte känner något behov av att supa till det och bli askalas dels för att jag inte tål alkohol numera och dels för att jag blir så otroligt bakfull på starköl att jag knappt vet vad jag ska göra med mig själv. Polarna kallar mig nuförtiden Fredde "2,8" Ekroth :D
/Fredrik
Känner igen fenomenet. Förstår inte varför man straffas hårdare när man blir äldre.
Men för att återknyta till frågan så är det intressant hur ens beteende och vad barnen ser omkring sig påverkar deras syn på alkohol.
Kan ta några exempel från min 11-årings bild av alkohol:
1. Vin är OK, öl är för alkisar! Varför har det blivit så? Jo, han har sett mig och min fru dela en flaska vin lite då och då utan att börja skrika och gapa och så. Alkisarna på torget i Malmö, vad dricker dom? Jo öl såklart. Således är öl mycket hemskare att dricka i hans värld, öl blir man ju full av!
2. När det är fest i WoW så kan man dricka öl. Då blir allt suddigt och gubben blir svår att styra. Det är kul i början, men tråkigt i längden eftersom man inte kan spela ordentligt. Tack för den Blizzard.
3. Vin och öl smakar kräkmedel. Klart han har fått smaka, kan t o m rekommendera er att låta barn smaka (inte hela glas såklart) alkohol för jag kan garantera att det smakar jätteäckligt i deras mun. Dom har ju ett relativt oförstört smaksinne, så allt smakar mycket mer och mycket starkare. Kan ju säga att grabben inte skulle ens tänka tanken att nalla i barskåpet (rent hypotetiskt alltså, för vi har inget).
Fredrik
2006-07-12, 18:24:21
1. Men det där tycker jag låter som en jäkla vettig början iallafall! Det är väl ungefär det jag menar med att avdramatisera alkoholen i hemmet. Ungen ser att mamma och pappa kan ta ett glas vin åp fredagkvällen utan att det ska vara något hysch-hysch över det hela. Sen får man nog ta i och försöka förklara för barnet varför alkisarna är som de är. Ja, iallafall försöka förklara det på barnets nivå :)
2. Ca 1200 inlägg på Pappaforum.se och jag är rätt säker på att det där kan ha varit det nördigaste hittills som har skrivits :D Nu blev jag lite avis, måste nörda till mig lite!
3. Fast sen kan det ju bli som för min svågers pojk. Efter att ha fått smaka folköl som liten knodd fattade han tycke för det ;)
/Fredrik
Skåne
2006-07-12, 20:56:03
Kanske skulle förtydligat att det är grabben som lirar WoW ;) Den enda som ylar högre än jag när internetuppkopplingen pajar är han. Men det skall börjas i tid.
Fredrik
2006-07-12, 21:03:51
Kanske skulle förtydligat att det är grabben som lirar WoW ;) Den enda som ylar högre än jag när internetuppkopplingen pajar är han. Men det skall börjas i tid.Mmm, och det är inte jag som spelar poker på internet, det är min sambo ;)
En av mina värre fasor när det kommer till en eventuell framtida alkoholdebut är att det är så lätt för ungar att få tag i bärs/sprit/vin eller, huga, värre pryttlar! Om man inte själv köper ut lite öl eller liknande till dom så vet man ju att de får tag i det någon annanstans, eller hur.
För egen del blev det en hel del HB under gymnasietiden och det var definitivt inget som farsan kunde ha gjort något åt för det var väldigt tillgängligt i den lilla stan jag kommer ifrån. Men farsan måste ju såklart ha vetat om att jag vart ute och partajde och jag kna inte låta bli att fundera på huruvida mitt förhållande till alkoholen hade vart annorlunda om han hade agerat annorlunda på något vis.
/Fredrik
Skåne
2006-07-13, 08:19:07
Ja, det är ju det här med pokern... :)
Svårt att säga hur man skall göra när det gäller tillgång. Som sagt kan ungarna fixa det själva såvida dom inte är totala nördar. Hmm, lösningen är kanske att uppfostra dem till totala nördar!?
Oavsett tror jag det är viktigt att ha en öppen dialog med ungarna och att de vågar tala om vad de gör så det inte blir nåt smusslande. Kan man prata om sånt så tror jag också man kan komma med hintar om vad som är lämpligt och inte.
Daniel
2006-07-13, 11:49:56
Att ha WoW som verktyg för det här är ju lysande! :D
För att vara riktigt USA politiskt korrekta så kommer dom nog behöva tvingas införa "drunka as a a-hole"-funktionen för vin och sprit också känns det som. :)
Spontant så känns det som att ha en öppen dialog om det hela är klart vettigt, men det bygger ju mycket på att man har ett barn som är vettigt och har vettiga kompisar. Vilket inte är självklart tyvärr...
Hur kan man nörda till flickor så att dom håller sig hemma och bara surfar på vettiga sidor och inte blir kidnappade av nätpedofiler? :)
Skåne
2006-07-13, 13:44:10
Spontant så känns det som att ha en öppen dialog om det hela är klart vettigt, men det bygger ju mycket på att man har ett barn som är vettigt och har vettiga kompisar. Vilket inte är självklart tyvärr...
Sånt kräver lite förarbete. Typ från tre års ålder och framåt.
Hur kan man nörda till flickor så att dom håller sig hemma och bara surfar på vettiga sidor och inte blir kidnappade av nätpedofiler? :)
Ibland tycker jag det är enkelt att ha pojkar, för man slipper tänka på allt som flickor kan råka ut för. Dock har jag ingen eller mycket dålig koll på vad som skulle kunna nördifiera flickor (utan att tvinga på dem en massa stereotypa könsrollegrejer). Hästintresse kanske? Är ganska säker på att grundläggande PHP-pillande går bort som intresse i a f ;)
Kalfir
2006-07-13, 14:00:27
Fick en kommentar från en arbetskamrat som påminner mig om ovan skrivda.
"Klart det är en tjej, ni ska inte ha det så enkelt. Tänk dig när hon är 14 och ska på fest med en som är 18". Det hela var sagt på mest på skämt, men det ligger en del i det. Kanske är lättare att ha en grabb som man kan drilla till tennis-proffs eller nåt... kanske lära honom pokergrunderna vid 3 eller så.
Skåne
2006-07-13, 14:03:09
....kanske lära honom pokergrunderna vid 3 eller så.
Är det bara jag som brukar ligga i frugans knä och rabbla starthänder in i magen? Skall börjas i tid liksom ;)
Kalfir
2006-07-13, 14:08:33
lol, tror du får vänta med finesser som checkraise till 2 år iaf. Sedan gäller det att ta alla spel på en gång så att man har ett blivande HORSE vinnare... känns som vi glider lite OT nu, hehe
Alkoholdebut var det. Har inget att tillägga. Vet inte vad jag ska svara. Hoppas dagen inte kommer när man behöver ta ställning. Hoppas de dricker med måtta iaf. Hoppas hoppas
Skåne
2006-07-13, 14:12:29
Jupp, back on track:
Känns lite som att det problemet är sällan de fysiska aspekterna av alkoholdrickandet i sig, utan snarare all skit som det innebär att en tonåring kan råka ut för i sinnesförändrat tillstånd.
Vet själv hur jäkla listig jag trodde jag var när jag var 14, 17 och 20.
Det är nog det som är det knepiga, att tonåringar ofta har en lite väl stor tro på sin egen förmåga att hantera ovana situationer.
Daniel
2006-07-14, 00:04:00
Sånt kräver lite förarbete. Typ från tre års ålder och framåt.
Du är optimist! ;)
"Tänk dig när hon är 14 och ska på fest med en som är 18". Det hela var sagt på mest på skämt, men det ligger en del i det.
OMG, min fina pjockis... måste låsa in i källaren! :D
Känns minst sagt lite hopplöst just nu... man kanske ska ta och bli Amish, så slipper man fundera på det? :)
Fredrik
2006-10-12, 16:19:40
Via ett mail så fick jag den här käcka länken som är väl värd att kika lite på i diskussionen kring alkohol: Alkoholkommitten.se (http://www.alkoholkommitten.se/).
Ska sälla länken till den växande högen länkar som till slut ska in i Pappaforum.se's officiella länksamling :D
/Fredrik
Kalfir
2006-10-24, 13:27:22
Hur hanterar man följande situation som förälder?
Länk till situationen (http://www.tjuvlyssnat.se/2006/10/emma_har_ute.html)
:o
Fredrik
2006-10-24, 14:06:28
Kul läsning :D
Förhoppningsvis har man gett ungdomen sunda värderingar (good luck, jag vet). På så sätt kanske man undviker merparten av okynnesdrickandet, eller vad man ska kalla det.
Jag tycker att den här frågan är jättesvår, rent ut sagt. Det är ett mycket tuffare klimat ute bland ungdomarna idag, åtminstone upplever jag det så. Grupptryck, man förväntas se ut och vara på ett visst sätt osv osv. Det här är nog min värsta skräck som jag kan känna som förälder. Hur ska jag få min lilla tjej att bli en fin flicka som sitter inne om helgerna och lyssnar på Carola liksom? :D [/ironi]
/Fredrik
Johan
2006-11-08, 09:37:47
Håller med dig Fredrik, jättesvårt.
Om man tänker på sig själv, man har ju fått en bra uppfostran (tror jag) men ändå varit alldeles för slarvig flera gånger. Som förälder skall man göra allt man kan, men allt går inte att kontrollera, det är bara att inse.
Jag tror att det är viktigt att ge barnen självkänsla, de behöver inte bekräftas av andra utan känner sig starka ändå. vidare även försöka ha kolla på kompisar umgänge, utan att lägga sig i.
Daniel
2006-11-12, 23:15:29
Som förälder skall man göra allt man kan, men allt går inte att kontrollera, det är bara att inse.
Är det bara jag som får total panik när man tänker på det så? :eek:
Jag tror att det är viktigt att ge barnen självkänsla, de behöver inte bekräftas av andra utan känner sig starka ändå. vidare även försöka ha kolla på kompisar umgänge, utan att lägga sig i.
Helt klart! Frågan är bara hur man gör i praktiken? :D
Min son har vid 18 månader visat stort intresse för att börja dricka öl...
Ska man oroa sig ?
Skämt åsido så är alkohol/droger och sex nog nåt av det som det är svårast att förhålla sig till som förälder.
Man får nog bara inse att barnen KOMMER göra om ens egna misstag och det gäller att dom känner att dom kan prata med en när det gått på tok.
David
2007-02-07, 09:20:22
Detta är ngt som jag oxå funderat en hel del på... Och fått ångest av.:eek: Jag vill nämligen under inga omständigheter att mina barn ska gå i mina fotspår!
Mina egna erfarenheter:
Uppväxten
Man tycker ju att föräldrarnas agerande bör påverka en hel del och mina drack oerhört sällan hemma, endast vin nån gång ibland. När det var fest så var det sällan alkohol inblandat och i s f i klart blygsamma mängder. Jag levde i en mycket trygg tillvaro m a o :D och jag kopplade inte ihop fest med alkohol.
Debuten
I 7:an lärde jag dock känna några äldre killar och hängde på dem på en fest redan några få dagar efteråt. Alkoholen flödade och jag som aldrig ens tänkt tanken på att dricka mig berusad, ville inte visa mig sämre än dessa tuffa killar så jag slog i mig en hel del Explorer spetsat med dextrosol. Blev förstås full som en alika och fick dessutom ett otroligt självförtoende :rolleyes:
Inte många minuter efter att jag klivit in i dimman stegade jag självsäkert fram till tjejen med de gigantiska behagen och hångling inleddes. Denna upplevelse fick mig att tycka att alkohol var guds gåva till människan.
Mina föräldrars 13 åriga försök till att ge mig en sund relation till alkohol slogs alltså i spillror mindre än 5(!) minuter efter att jag klivit in i villan där festen var, p g a att jag inte ville vara en tönt...
Och det faktum att man som förälder ska försöka se till att ens barn inte hamnar i såligt sällskap, i mitt fall så hade jag knappt hunnit nämna dessa nya bekantskaper. Däremot så blev det mindre umgänge med dem efter detta i o m mitt utgångsförbud eftersom jag inte kom hem efter festen... :o
Fr o m 9:an och upp till 20 års åldern festades det 2-4 ggr per vecka - året runt... Festande bestod inte av att dricka sig till lite trevlig stämmning utan det var förstås aprak som gällde...
Detta ledde förstås till en hel del händelser som man i nyktert tillstånd aldrig skulle hamnat i... slagsmål, dåliga damer, besök i fylleceller, dansande på bilar :o, otrohet, ångest osv...
Allt sånt som man INTE vill att ens egna barn ska hamna i m a o!
Framtiden
Att mina söner kommer att dricka - ja det ser jag som självklart. That's the way it is, tyvärr... Men jag vill verkligen att de ska få en "sund relation" till alkoholen och inte dricka sig så förbannat berusade. Men hur lätt är det som sagt...
Tjejer kan utnyttjas medans killar löper större risk att hamna i tjafs och trubbel... Med den våldskultur som är idag, alla knivar osv så oroar det mig en hel del.
Jag skulle vilja vara med vid deras första kontakter med alkohol så de lär sig sina gränser. Störtlöjligt... jag vet :o. Mina kompisar är runt 35 år och inte ens de har lärt sig ännu.
Jaja, detta är vad jag ska försöka pränta in i mina gossar. Fyll gärna på listan!
Det blir inte roligare för att man är full, salongsberusad är bästa läget
Man gör saker man ångrar när man är full - definitivt!
De finaste tjejerna vill inte ha med fulla odrägliga killar att göra
Risken att man gör ngt man egentligen inte vill när man är full är stor, t ex testa droger, godta farliga utmaningar från kompisar, såra andra osv
Det är inte tufft att dricka... Att våga göra saker i nyktert tillstånd, som att flirta med tjejer, gå på broräcken osv. DET är tufft!(Sen mina söner kom till världen dricker jag max 1-2 ggr / år :D och jag är så tråkig att när jag lugnar ner mig när jag känner att det börjar slå till. Den kontrollen som jag förut älskade att tappa - är jag nu livrädd att förlora. Tiderna förändras :rolleyes: )
Jag räknar inte med att kunna tala mina ungar till rätta när det gäller detta.
Men jag kommer inte langa till dom och jag kommer vara mycket observant på hur dom luktar och verkar när dom kommer hem.
Nikotindoft eller doft av annat röka är svårt att dölja för min näsa.
Ser heller inget fel att som förälder hämta barnen från festen eller att kontrollera med kamratens föräldrar att barnet verkligen sover där och inte ute nånstans på stan.
David
2007-02-08, 09:02:35
Jag räknar inte med att kunna tala mina ungar till rätta när det gäller detta.
Men jag kommer inte langa till dom och jag kommer vara mycket observant på hur dom luktar och verkar när dom kommer hem.
Nikotindoft eller doft av annat röka är svårt att dölja för min näsa.
Ser heller inget fel att som förälder hämta barnen från festen eller att kontrollera med kamratens föräldrar att barnet verkligen sover där och inte ute nånstans på stan.
Nej, olika rökverk känner man igen som tur är. Där kommer de inte att kunna blåsa mig :D
Tjejen är dessutom proffs på att känna igen olika symptom vid narkotika påverkan (inte egen erfarenhet, det ingår i hennes yrke ;) )
Att hämta kidsen efter festen/utekvällen är kanon! Då lär de ta det lite lugnare för att vara i någorlunda form när man ska plocka upp dem. Ofta så sker ju dessutom bråk osv efter stängningsdax och då är det lämpligt att finnas i närheten.
Daniel
2007-02-11, 23:31:53
David, låter som en plan! ;)
Det kommer nog att bli jäkligt klurigt... det är lite som du skrev, det är nog rätt vanligt att man dras med av grupptrycket. :(
Man får hoppas att man lärt sina barn att vara så härdade att dom vågar stå upp för sina principer och inte falla offer grupptrycket. Visst låter det lätt! ;)
Nattvandrare
2007-02-28, 23:54:28
komunikation, åldersgräns, förståelse och hålla koll
Daniel
2007-03-02, 15:42:46
Du får det låta så enkelt... :)
Skåne
2007-03-02, 15:47:18
Du menar såhär:
-Pappa, jag har ingen sprit till i helgen (kommunikation) och jag får inte köpa ut (åldersgräns).
-Jag förstår (förståelse), vänta här så fixar jag det. Det är Sofiero (hålla koll) du gillar va?
(ja, jag skojar. ;) )
Har väl i alla fall en grundtanke att aldrig visa mig aprak inför mina barn utan föregå med gott exempel och enbart sällskapsdricka när dom är med.
Kan mycket väl tänka mig att min tonåring får en öl, ett glas vin eller kanske en snaps vid speciella tillfällen men detta gäller till maten.
(Ja jag VET att barn som får smaka hemma alkoholdebuterar tidigare och kanske dricker mer men jag vill ändå ge dom MINA värderingar och jag tror inte helt på statistiken)
Daniel
2007-04-13, 01:04:46
Har väl i alla fall en grundtanke att aldrig visa mig aprak inför mina barn utan föregå med gott exempel och enbart sällskapsdricka när dom är med.
Varför begränsa sig där? Finns det någonsin nån vettig anledning att vara aprak? ;)
Skåne
2007-04-13, 09:48:50
Varför begränsa sig där? Finns det någonsin nån vettig anledning att vara aprak? ;)
Göra plats för ny kunskap, tror jag det hette på eftertentafesterna.
Daniel
2007-04-13, 13:17:13
Skåne, numer finns fina psykofarmaka för post-tentaångesten... ;)
Tja, det är ju en upplevelse att basta en hel natt med grabbarna, ligga full och go på en gräsmatta tittandes på stjärnorna och ha lösningar på alla världens problem.
Kajsa H
2007-05-02, 23:18:32
Har ju en dotter på 19 som alkoholdebuterade för ett antal år sedan. Och här kommer något mysko: Anser att jag är en relativt sund, klarsynt och realistisk människa. Men jag är totalt blind för när min dotter är alkoholpåverkad! Jag känner inte lukten av sprit, jag ser inte att hon ser dragen ut och jag hör det inte på rösten.
Andra människor kan möta henne vid samma tillfälle och se att hon är tankad, men jag har tydligen någon superstark förträngningsmekanism för hennes alkointag.
Hon har i efterhand berättat att hon faktiskt var så påverkad att polisen skjussade hem henne en natt. Så som vi bestämt kom hon in o väckte mej på natten och talade om att hon var hemma. Tror ni att jag märkte av hennes fylla? Näää :confused:
Så, är ni som jag kommer ni att leva lyckligt ovetandes om era barns alkoholvanor fram till att de väljer att berätta själva. Kan tillägga att hon idag (enligt egen utsago:D ) är mycket måttlig med alkohol.
Kajsa
Hundra spänn säger att Daniel redan nu börjar leta bra priser på alkomätare, för att kunna ha koll på sin dotter om femton år, efter att ha läst ovanstående. ;)
Daniel
2007-05-03, 11:28:54
Hundra spänn säger att Daniel redan nu börjar leta bra priser på alkomätare, för att kunna ha koll på sin dotter om femton år, efter att ha läst ovanstående. ;)
Haahaa... eller så kommer jag till insikten att förnekelse är den finast formen är kärlekt mot ens barn. :p
Musikpappan
2007-07-31, 07:02:16
Mitt barn är inte ens fött än. Ändå har man ju tänkt tanken på alkoholdebut, eller när hon (blir troligtvis en flicka) drar hem sin första pojkvän... eller ännu värre, att hon ska sova över hos ngn kille utan att pappa träffat slyngeln. ;-)
Men risk för att låta präktig och "by the book"... Är det inte vettigt att själv hålla sig till måttligt drickande, att föregå med gott exempel. Att på ngt sätt förklara vad som kan hända vid ett bra tillfälle. Debutera kommer de ju alltid att göra. Fulla kommer de bli. Tokigheter händer. Bli olyckligt kära, svikna, ledsna osv. Säger man inte att "Ett barn gör inte som du säger. Ett barn gör som du gör"
Ju mer jag tänker på det, ju mer vill jag skydda mitt barn från det jag själv tyckte var mest spännande. Det kommer aldrig att gå, så jag får väl i tidigt stadie försöka bygga på ett starkt förtroende, far och dotter mellan. :-)
Har ju en dotter på 19 som alkoholdebuterade för ett antal år sedan. Och här kommer något mysko: Anser att jag är en relativt sund, klarsynt och realistisk människa. Men jag är totalt blind för när min dotter är alkoholpåverkad! Jag känner inte lukten av sprit, jag ser inte att hon ser dragen ut och jag hör det inte på rösten.
Andra människor kan möta henne vid samma tillfälle och se att hon är tankad, men jag har tydligen någon superstark förträngningsmekanism för hennes alkointag.
Hon har i efterhand berättat att hon faktiskt var så påverkad att polisen skjussade hem henne en natt. Så som vi bestämt kom hon in o väckte mej på natten och talade om att hon var hemma. Tror ni att jag märkte av hennes fylla? Näää :confused:
Så, är ni som jag kommer ni att leva lyckligt ovetandes om era barns alkoholvanor fram till att de väljer att berätta själva. Kan tillägga att hon idag (enligt egen utsago:D ) är mycket måttlig med alkohol.
Kajsa
En bekants mor ville inte heller förstå att denne söp som ett svin på helgerna, så när denne kom hem, kräktes i hallen och skyllde på dålig kebab så undrade bara modern varför han fortsatte äta på det där stället när han blev så sjuk av det.
Skåne
2007-07-31, 09:08:23
Säger man inte att "Ett barn gör inte som du säger. Ett barn gör som du gör"
Det beror på ålder.
Först så är dom små spydiga jäklar som inte missar ett tillfälle att påpeka att man inte gör som man sagt. Men dom gör faktiskt som man säger åt dom.
Sen kommer ett par år där dom gör som man gör snarare än vad man säger. Sannolikt är dom lite spydiga under tiden.
Till sist, om man gjort allt rätt, så inser dom att man hade rätt i det man sa och eftersom dom inte vill bli som sina föräldrar så löser allt sig.
Oavsett, barn kan tänka själva och fattar faktiskt egna beslut. Det är lätt att skylla på föräldrarna, men kompisar och barnens självförtroende kontra dessa har nog ganska mycket att göra med hur de hanterar alkohol.
Musikpappan
2007-07-31, 09:19:58
Jag tror det ligger ngt i det du säger. :)
Sedan tror jag också att det ligger en del på föräldrarnas ansvar att hjälpa barnet till självförtroende och att göra "rätt" val i livet.
Men det är lätt att vara vis och korrekt innan man fått barn. Eller innan man varit tonårsförälder. Jag börjar sakterligen förstå mina egna föräldrars agerande nu när barnets ankomst närmar sig. ;)
Skåne
2007-07-31, 11:58:34
Att se till att barnen har bra självförtroende och självkänsla är i mina ögon viktigare än att lära dem att (inte) dricka. Tror man har mycket enklare att hantera dessa situationer om man gjort förarbetet ordentligt.
najas
2007-07-31, 13:29:16
Att se till att barnen har bra självförtroende och självkänsla är i mina ögon viktigare än att lära dem att (inte) dricka. Tror man har mycket enklare att hantera dessa situationer om man gjort förarbetet ordentligt.
Hear, hear!! Håller med helt och fullt. Det gäller väl också för de flesta kommande eventuella problemen eller svårigheter i livet.
Musikpappan
2007-07-31, 15:27:19
Ja, det handlar ju om att finnas där. Inte fördöma utan att barnet/tonåringen känner förtroende för sina föräldrar.
Guinnessrules
2007-08-14, 20:47:38
Jag kan rekommendera en grej som min farsa gjorde med oss ungar. Han sa att om vi höll oss rökfri, snusfri, spritfri och drogfri tills vi var 18 så pyntade han körtkortet åt oss.
När man bor i bushen så är nog ett körkort mer värt än för "asfaltsbarn".
Vi hade buss i bästa fall 1ggn varannan timme eller så blev det att cykla ca 1 mil. Det motiverar en litegrann. ;)
Skaffa alko-testare och säg åt dom att de alltid ska komma hem och att ni ställer upp att hämta dom. Oavsett om de är nyktra eller ej, det är en trygghet för båda att veta att hon/han sover hemma ialla fall. Låt dom gå på fester och sånt, då visar ni att ni har förtroende för dom, då är det mer sannolikt att de vårdar det förtroendet.
Min farsa köpte sen ut åt mej efter jag hade fyllt 18, på så sätt höll han bättre koll på vad och hur mkt jag drack. För få tag på dricka var det ju inga större probs med.
Klart man smakade på nån öl i bland, men jag blev aldrig full + att jag lärde mej att gå ut och ha kul utan att vara dragen.
Detta är ialla fall vad jag tror funkar bäst. Farsan fick det att funka på 5 ungar.........
Daniel
2007-08-15, 13:29:42
Helt klart! Tror att utmaningen är större nu än när vi var barn, med all media och tillgången till Internet så blir det ännu viktigare att "grunda" ordentligt känns det som.
Norsken
2007-11-14, 22:01:27
Att ha WoW som verktyg för det här är ju lysande! :D
För att vara riktigt USA politiskt korrekta så kommer dom nog behöva tvingas införa "drunka as a a-hole"-funktionen för vin och sprit också känns det som. :)
Vad gäller alkohol så har vi noll tolerans ingen alkohol innan man är myndig. detta tolereras inte där är vi benhårda både jag och frugan. Allt handlar tror vi om attityder. Att stänga in sitt barn eller att de får provsmaka tycker vi ger konstiga signaler. däremot ett tydligt nej är både kraftfullt och visar på att detta tolereras inte. Inte heller ett slags kompis förhålllande ju äldre barnen blir utan jag är Farsa och kommer att ta den rollen tills jag får en träfrack. Kan berätta om en episod där äldsta tjejen nu 19år då det hände 16 år hade ett par pojkar på rummet. jag upptäckte av en slump att de hade bråttom in på rummet med en kasse. Jag rev upp dörren till rummet bokstavligen och bad att få titta i kassen där lång ett par 3.5 öl och skrammlade. Jag tog dessa öl och sa till killarna att här hemma dricks inga öl av nån som inte är myndig varav den ena killen sa, men jag får dricka för mina föräldrar om det bara är 3.5 öl- då sa jag helt sonika att här hemma gäller våra regler och passar inte galoscher så ta och dra här ifrån. idag när dessa är 20 år och min tös är nitton och vi sitter här hemma och snackar. så sa de att jag var den coolaste farsan. för jag var ingen mespropp utan sa vad som gällde. de kunde lura och sätta griller i många föräldrar men jag var omöjlig. respekt säger de nu. vi har fortfarande som en fritidsgård här hemma för vi har ju 3 tonårsdöttrar och de får dra hem så många vänner de vill. vi finns där att snacka med de kan spela hög musik de får vara ute nästan hur mycket de vill så länge de meddelar vart de är och när de tänker komma hem. Det finns mycket vi föräldrar vi kan göra för att skapa en trygg uppväxt. Och jag tror att det viktigaste vi kan göra är att snacka med barnen och lära dem attityder och inställning till saker och vad det innebär att vara barn tonåring och vuxen och framförallt vara föräldrar och inte kompisar för som tonårstjejerna säger. kompisar väljer man men inte föräldrar.
Mvh/Norsken
Norsken
2007-11-14, 22:09:06
Jag kan rekommendera en grej som min farsa gjorde med oss ungar. Han sa att om vi höll oss rökfri, snusfri, spritfri och drogfri tills vi var 18 så pyntade han körtkortet åt oss.
När man bor i bushen så är nog ett körkort mer värt än för "asfaltsbarn".
Vi hade buss i bästa fall 1ggn varannan timme eller så blev det att cykla ca 1 mil. Det motiverar en litegrann. ;)
Skaffa alko-testare och säg åt dom att de alltid ska komma hem och att ni ställer upp att hämta dom. Oavsett om de är nyktra eller ej, det är en trygghet för båda att veta att hon/han sover hemma ialla fall. Låt dom gå på fester och sånt, då visar ni att ni har förtroende för dom, då är det mer sannolikt att de vårdar det förtroendet.
Min farsa köpte sen ut åt mej efter jag hade fyllt 18, på så sätt höll han bättre koll på vad och hur mkt jag drack. För få tag på dricka var det ju inga större probs med.
Klart man smakade på nån öl i bland, men jag blev aldrig full + att jag lärde mej att gå ut och ha kul utan att vara dragen.
Detta är ialla fall vad jag tror funkar bäst. Farsan fick det att funka på 5 ungar.........
Din farsa var inne på rätt väg. Han är just en Farsa och ingen vuxen kompis. Och morötter funkar alltid på tonåringar. som sagt låt de var ungdomar och ställ upp på dem till 100% så är mycket vunnet. Och lek inte bussig kompis med dina barn utan var förälder och våga va det i alla lägen det funkar bäst.
Mvh/Norsken
Tror att "nolltolerans" är vägen faktiskt.
Konstig retorik i tanken att avdramatisera alkoholen. Snarare skall det vara djävligt dramatiskt. Att vara packad på stan är livsfarligt i dag och att minska tröskeln genom att hjälpa till med tillvänjning hemma är urkorkat (no pun intended).;)
Ett av de stora hindren för alkoholintaget är ju att för otränade fjortisgommar smakar i de flrsta fall alkoholen fan.
Jag driver linjen att ingen alkohol serveras till barn under 18. Nånsinn.
Det finns saker som bara vuxna får göra.
Daniel
2007-11-28, 14:29:51
Norsken, välkommen till Pappaforum.se! :D
så sa de att jag var den coolaste farsan. för jag var ingen mespropp utan sa vad som gällde. de kunde lura och sätta griller i många föräldrar men jag var omöjlig. respekt säger de nu.
[...]
kompisar väljer man men inte föräldrar.
Har en drygt 10 år till att fundera kring detta, men i mina öron låter det klart som en bra plan! :D
Som pappa till tonåringar får du gärna ta gärna en titt på tråden om tonårssexande (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=464) och dela med dig av lite visom! :)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.