handdator

Visa fullständig version : Livet är allt lite märkligt

Robbie
2007-12-26, 01:41:58
Jaha, äntligen nånstans att läsa och skriva där man förstår allt. Så det föreligger nog en viss risk för att denna posten blir lite, tjaa, virrig i bästa fall.
Ber om ursäkt på förhand.

Har surfat runt och spånat lite här och lite där. Mesta av vad folk skriver kopplar inte riktigt i min svensktalande lilla skalle. Träffade en tjej från Holland på ett minst sagt skumt sätt - World of Warcraft. Bodde då fortfarande i Karlskrona och vart minst sagt totalt inte intresserad ett smack av att träffa nån ny. Men som nån vis gammal gubbe nångång sa "Livet blir aldrig som man tänkt sig".
Flög fram och tillbaka några gånger och sen packade jag och drog och inget är sig likt speciellt mycket. Har bott här sen februari, ja, jisses vad allt har gått fort.

I vilket fall som helst, runt den 18 februari är det dags. Tjejen är så välbyggd nu att hon nästan tutar när hon rör sig bakåt:p
Känslan när jag ser henne med denna monstruösa mage slår allt jag har sett eller varit med om innan. Helt sanslöst! Trodde inte att det var sant när hon bad mig köpa en gravtest på semestern.
Visst gick allt lite snabbt, men vi ville båda har barn. Hon har en liten dotter på 5 sen innan och jag har inga. Visste inte ens om jag kunde eftersom exet och jag inte lyckades få till nåt under de 5 år vi bodde ihop. Men pang smack så satt det. Tror att det var på första försöket iaf:rolleyes:

Vet inte hur det funkar med allt därhemma, men här är det fortfarande svårt att hänga med i svängarna när vi gjort alla ultraljud och hjärtlyssningar. Förstå mig inte fel - tjejerna på motsvarande MVC är toppen, men dom kan inte alltid hitta orden på engelska, så ibland sitter man där som ett fån och kan inte hänga med. Eftersom tjejen har en födsel på meritlistan så vill hon helst inte gå en ny mammakurs. Mest av allt eftersom hon tycker att "all den skiten dom lär en om att huffa och puffa är inte värt pengarna!". Och jag kan väl förstå henne, men trots allt vill man ju ha lite kött på benen när lillkillen vill ut.

En fråga jag ställt mig i runt 8 månader nu är troligen den mest utgaggade i världen - Vad kan jag göra när vattnet gått och allt är på G?
Alla säger "var där för henne, gör vad hon vill" etc etc. Visst, det låter ju helt klart som en promenix i parken, men jag undrar allt...
Just därför har jag försökt hitta nånstans där jag kan ventilera lite på svenska. Vanlig holländska är väl inte så särskilt omöjligt, men när man talar 3 språk varje dag så snurrar det rejält i skallen på kvällen. Har kollat runt lite här på forumet nån dag eller två nu och jag måste säga att ni grabbar verkar har koll på saker och ting plus att stämningen verkar passa för mig. Hoppas att jag kan ta plats med er på denna stundade berg-och-dalbana!

Jag vet att jag har en irriterande vana att blabba för mycket, men för tillfället är det för att jag är så nervös att jag kan hoppa ur skinnet när som helst!
När det är dags, så kommer allt att gå antingen i ultrarapid eller extremt snabbt och antagligen på Holländska. Lägg till det faktum att jag inte vet så mycket, kan inte prata och förstå språket till 100%.
Tjejen vill helst föda hemma, men hon hade en riktigt dålig förstafödsel, så risken finns att det kommer att starta hemma, ringer motsvarande MVC som kommer hit och kollar. Sen går dom iväg och sen är det bara till att ringa igen när nåt inträffar, så kommer dom så fort dom kan och avgör om det blir i sängen eller på sjukhus. Sen ska det bestämmas vilket, om dom har tid etc etc och där står man med, ja ni vet vad i handen, och ser ut som ett fån.
Visserligen är tjejen extremt lugn och sansad, men man vet ju inte vad som kan hända och jag antar att en förlossning inte är direkt som att gå och handla.

Har gjort alla ultraljud och alla hjärtlyssnanden. Gjorde ett 3D och det var sanslöst extremt. Såg redan alla drag, rörelser och till och med hur han öppnade munnen och drack. Graviditeten har så här långt gått hur bra som helst. Hon mådde illa i runt 16 veckor till och från, men hon säger själv att det inte har varit så illa som det var med hennes dotter. Då var det fulla 9 månader. 5-åringen är helt till sig för att få en lillebror och lägger redan gamla leksaker och nappar i barnsängen så att lillebror ska få en bra start:) Hon är helt underbar!!!
Mina föräldrar är dock lite småledsna över att inte kunna finnas nära just nu. Dom säger det inte, men man hör det på dom. Syrran min likaså. Tjejens föräldrar är hur goa som helst. Dom är kanonglada över att bägge deras döttrar är gravida samtidigt med bara 6 veckors mellanrum:D, dock är det inte så smidigt eftersom tjejerna har en egen rörelse tillsammans, så nu måste deras päron komma hem och jobba igen ett par månader:D

Så till frågan som jag ställde nånstans i blabbet, vad kan jag som kille förbereda mig på? Det kliniska är inga större problem eftersom jag har en sjuksköterskexamen sen tidigare. Jag menar rent mentalt för mig själv. Vad för sorts smärtor kan jag vänta mig att hon skulle kunna få? Vad kan man göra för att underlätta bara litegranna? Jag vet att jag troligen inte kan göra några undervärk, men finns det något litet?

Som sagt, ber om ursäkt för blabbet, men läget är som sagt lite nervöst just nu.
Dags att hoppa i bingen och rulla intill tjejen och få lite värme.

Cashzander
2007-12-27, 12:05:02
En fråga jag ställt mig i runt 8 månader nu är troligen den mest utgaggade i världen - Vad kan jag göra när vattnet gått och allt är på G?

Så till frågan som jag ställde nånstans i blabbet, vad kan jag som kille förbereda mig på? Det kliniska är inga större problem eftersom jag har en sjuksköterskexamen sen tidigare. Jag menar rent mentalt för mig själv. Vad för sorts smärtor kan jag vänta mig att hon skulle kunna få? Vad kan man göra för att underlätta bara litegranna? Jag vet att jag troligen inte kan göra några undervärk, men finns det något litet?

Livet är bra märkligt! Tråkigt att man inte kan komma med några konkreta svar på din fråga, man är ganska hjälplös som man vid en förlossning. Det är i alla fall min erfarenhet.

När vi födde barn funkade verkligen allt och det gick väldigt okomplicerat och enkelt. Men förlossningen var allt annat än smärtfri. Min roll i det hela blev att värma vetekuddar och passa med lustgas innan verkarna nådde sin peak. Tog även hand om mycket av dialogen med syrrorna och förmedlade så gott det gick till sambon. Har aldrig sett en mer fokuserad och målmedveten människa i mitt liv, vilken kvinna!

Anledningen att det blir så svårt att svara på din fråga är nog att alla är olika och gillar olika saker. Men man kommer nog ganska långt på att vara lite förutseende och att bara finnas till hands, om det krävs får man coacha, pusha och uppmuntra. Se till att få i frugan lite energi och vätska. massage, kill och beröring var också populärt, men som sagt det är nog väldigt individuelt.

Alla pappor på forumet håller tummarna för er! Lycka till.

Daniel
2008-01-09, 12:47:23
Robbie, välkommen till Pappaforum.se! :D

vad kan jag som kille förbereda mig på? Det kliniska är inga större problem eftersom jag har en sjuksköterskexamen sen tidigare. Jag menar rent mentalt för mig själv. Vad för sorts smärtor kan jag vänta mig att hon skulle kunna få? Vad kan man göra för att underlätta bara litegranna? Jag vet att jag troligen inte kan göra några undervärk, men finns det något litet?
Vilken lyx att den bilvande mamman har en egen sjuksköterska. ;)

När det gäller smärtorlindring så finns det hur mycket som helst att få, det jag skulle föreslå är mer at ni pratar igenom förloppet och skriver ett förlossningsbrev så att ni är överens om hur ni (och framför allt den blivande mamman) vill ha det om det blir riktigt jobbigt under förlossningen.

Fundera också på att gå på profylax eller liknande, det brukar ge lite lindring.

Lycka till! :D

Robbie
2008-02-24, 18:06:26
Sååååååååååååå nu lirar vi på övertid. 5 dagar över tiden.
Tisdag är det dags för motsvarande MVC för strip:D. Ska väl tillägga att det handlar inte om lapdance eller liveshow.
Strip här handlar om att fysiskt försöka vidga livmoderhalsen medels fingrar. Funkar inte det blir det sjukhuset på torsdag för att prata med gynekolog om eventuell igångsättning. Dropp eller gel blir det nog.

/suck

Fredrik
2008-02-24, 19:40:25
Det sägs ju att lite gravidsex kan sätta igång det hela. Om det faktiskt stämmer eller om barnmorskar bara gillar att dela ut det rådet vete tusan, men det kan vara något att tänka på ;)

Robbie
2008-02-25, 19:43:03
Testade en massa av det, men det hjälpte inte. Min lika glad är jag för det....... :D

MEN!

Faktum är att idag klockan 17.05 föddes Svante helt utan några större problem.
Jag är fortfarande lite chockad, men allt gick bra både för mig och mamman.
Svante ligger i sin säng och sover gott efter första rundan tutte och min sambo får hjälp med att tvätta sig av hemhjälpen.
Rätt skönt att ha den tjejen hemma en vecka. Det ingår i försäkringen och det är jag enormt tacksam för!

Men men, allt är bra, vi är glada som laxar och ta mig fanken - pojkstackarn är mig upp i dagen!

Svärföräldrarna vart här med champagne och det susar lite i kupan, men (ursäkta franskan) helvete va glad jag är!

Fredrik
2008-02-25, 20:24:24
Stort jämrans GRATTIS till dig och tanten!

Gutt att allt gick bra :)

Robbie
2008-02-26, 20:18:09
Vet inte om det är tillåtet, men jag testar att lägga upp en liten bild.

http://img443.imageshack.us/img443/7585/svanteds1.th.jpg (http://img443.imageshack.us/my.php?image=svanteds1.jpg) <-- klick

Robbie
2008-02-27, 13:57:09
Lite mera bilder

http://picasaweb.google.se/dutchswede/Svante

Daniel
2008-03-19, 16:56:16
Robbie, lite i efterskott - men GRATTIS! :D

Robbie
2008-05-03, 09:24:50
Idag sätter vi oss i bilen och tuffar hem till Sverige för en vecka. Ska bli skönt. Har inte varit hemma sen i augusti förra året, så lite hemsjuk börjar jag allt bli.

Robbie
2008-08-06, 11:28:48
SEMESTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Packar väskorna idag. Köper lite extra babymat och badblöjor och annat lite som kanske kommar att behövas. Imorrn kör vi till Bryssel och hoppar på flyget till Malaga. Blir där i 14 dagar och sen ytterligare en veckas fritt när vi kommer hem till Holland.

Åhh, på tal om det, Vi gifte oss den 22 juli. Allt i all enkelhet och vädret vart kanon.

Daniel
2008-08-08, 14:57:25
Robbie, underbart! :D

Hoppas du får vila upp dig lite, verkar som du haft slitigt på jobbet.

Och stort GRATTIS till dig och the Mrs! :D

Robbie
2008-08-12, 10:41:52
Jo, det har varit slitigt po sistone, men semestertid ar ju semestertid oavsett vilken bransch man jobbar i. Enda skillnaden for mig denna gongen ar att vi var tvungna att jobba for hela styrkan trots att halva var po semester. So 2 man fick jobba for 5. Men men, det kommer att lugna ner sig lite snart. nar jag gor tillbaka efter semestern so ar alla tillbaka och fit for fight.Blir nog inte so monga 80-90 timmars veckor resten av aret.

Och ja, det ar haaaarligt har nere. Sitter po balkongen och det ar redan 27 grader och klockan ar bara 11 eller so. Ingen klocka po armen och inga telefoner i fickorna. Och en sak som ar so rolig och lite knapp, nar jag sitter po balkongen och kollar ut over havet so ser jag Marockos kust. Kanns lite overkligt att man ar so jattenara en annan kontinent!? Bara 45 minuter med farja so stor man i Afrika.

Och tackar :)
Antligen ar man en erbar man hehehe

Fredrik
2008-08-12, 10:48:35
Sitter på jobbet. Det regnar ute. Har mycket att göra. Sa jag att det regnar ute?

Nä, jag är inte avis.

Bröllopsgratulationer! :D

Daniel
2008-08-12, 20:42:23
Robbie, låter nice det där! :)

Har ni åtit någon god mat än?

Ja, jag är smått av en matoman. :)

Robbie
2008-08-14, 16:44:09
Just nu for tillfallet onskar jag nastan att det bara var 25 grader och lite regn. Sitter innomhus med airco'n po 20 grader och tog precis ut en pilsner fran frysen dar den har legat runt 2 timmar... HARLIGT kall!
Ater smaskig mumsig mat hela tiden. Har sagt till frugan att om hon lagar mat en enda gong under semestern sa lagger jag in om skillsmassa:D
Finns manga resturanger att valja mellan och det ar bara andra gangen jag ar har, so jag har ingen aning om vilka resturanger som ar bra.Som tur ar vet Sacha eftersom hon har varit har ett tiotal ganger innan med sina foraldrar eller lanat deras lagenhet om dom har varit i Holland. Ratt skont att slippa betala hotell och annat strunt. Kan lagga lite mera kosing pa jattesmaskig!!! mat:D:D:D och maten ar inte so superdyr.
Gick till en jattemysig resturang igar. Sag verkligen fancypancy ut. Alla pojkarna och flickorna i fina kostymer och grejer. Jag skulle provsmaka vinet och allt annat sant dar som man inte ar direkt van vid. Sa jag tankte lite att ska nog akta mig for att bestalla alltfor fina grejer. Kollade po menyn och tankte om. Forrat, huvudratt och efterratt till alla tre plus 3 eller 4 pilsner och en flaska vitt gick pa runt 60 euro. Tycker att det var inte so varst farligt och da var detta ett lite finare och dyrare stalle. Men om jag ska vara arlig, om allt jag for po tallriken ar farskt och inte kommer ur frysen so betalar jag garna ett par kronor extra.

sa jag forresten att det ar 30 grader i skuggan, Fredrik?:p Jatteharligt!!:D
Och tackar for grautlationerna!

Daniel
2008-08-14, 21:46:57
Aha, just det ja ni bor ju gratis. Det är ju perfekt! :D

Låter grymt trevligt med maten. :)

Vad är typisk Marokansk mat?

Robbie
2008-08-15, 12:05:42
Marokansk?
Ingen aning, vi sitter i spanien:rolleyes:
Men har ar det mycket fran havet. Pasta, ris, kott och gronsaker.

Daniel
2008-08-15, 21:42:52
Haahaa... jag läser lite slarvigt, trodde du var på "Marockos kust". My bad! :)

Så min fråga är istället, någon fin tapas eller paella då? :)

Robbie
2008-08-15, 23:32:42
har kakat tapas ett par ganger och det ar ju alltid gott. Paella kan jag inte ata. Nastan alla resturanger saljer det for minst 2 pers och frugan ar allergisk for musslor:( men men, sant ar livet, eller hur.
I nod och lust:D

Daniel
2008-08-18, 10:56:05
Niiice! :D

Äsch, hon får göra som jag gör, käka lite antihistamint när man äter skaldjur... :)

Ja, jag vet att det är dumt, men skaldjur är ju så sjukt gott! :)

Robbie
2008-08-18, 19:23:36
Bra ide, men antihistaminer hjalper nog inte i detta fallet. Har sett vad som hander och det ar ingen vacker syn. Det handlar inte om svullen hals eller sa. Snarare.. tjaa,, racker med att saga att en toalett ar nodvandigt och det haller pa ett par dagar.

Daniel
2008-08-18, 21:47:34
Aha, livet är hårt om man gillar mat man är allergisk mot... hon är bara inte tillräckligt motiverad! ;)

freed30
2008-09-05, 00:20:38
hej hej!

Kan bara säga att min (lilla lilla lilla, knappt ingen) erfarenhet säger att föda barn är som att stoppa handen i handsken jämfört med att gå och handla :D

Vid födseln så tror jag någon hade tryckt in nödstoppen på mig. Hjärnan stannade totalt. Jag slutade fungera helt och hållet och var nog mest som en robot, med ögon stora och tomma som dassholkar, som bara gjorde som folk runt omkring mig sa. Det var jätteenkelt ;)

Handla är äckligt krångligt i jämförelse. Skriva lapp, styra kundvagn, leta å rota i hyllor, välja märke, kolla priser, pricka av på lappen, stå i kö och sen försöka minnas koden på VISA-kortet för att få betala. Sen ska man packa ner allt och kånka iväg med en massa kassar som garanterat inte håller.

Äh. föda barn är INGEN match mot att handla ;)

Jag bara yrade runt. som en sån pryl som bara går tills den stöter emot nåt å vänder håll ungefär. Åsså helt plötsligt var det nån långt långt bort som frågade om jag ville klippa navelsträngen! Nästa millisekund jag var menatlt närvarande så satt jag med en filt med en liten parvel i som låg och gurglade och undrade vad det var för stolle som inte fatta att han skulle käka NU!

(ärligt så är jag SKITNERVÖS och spänd och glad och lycklig och livrädd på ett bra sätt. Min/vår kommer enligt planen i början av februari :D)

Du fixar allt detta ska du se. Det sköter sig liksom mer eller mindre själv, tror jag

Ha det gott!

Daniel
2008-09-05, 14:01:29
som bara gjorde som folk runt omkring mig sa. Det var jätteenkelt ;)
Underbart! :D

Tror personalen är rätt vana vid rätt olika typer av pappor, jag kläckte ur mig en snygg kommentar när vår dotter kom ut, det första jag såg som kom ut var något lila och "rump"-format, så jag säger "aha, jag trodde huvudet skulle komma först".

Självklart var det huvudet som var rätt konigt som jag av någon anledning trodde av en rumpa! Japp, det kan bli hur bra som helst! :D