handdator

Visa fullständig version : Stora tråden om att grilla!

Daniel
2006-07-07, 22:57:10
Har aldrig ens funderat över det eftersom det vanligtvis bara finns ena eller det andra på ICA där vi handlar.

Men så idag var vi på Jula och där stod dom sida vid sida, Kol och Briketter - Briketter och Kol. :)

Tog kol eftersom det är mer värmeenergi per massa (högst nummer vinner ;)), men det är rätt mycket lägre densitet och rätt mycket större påse.

Någon som har lite koll på den ädla konsten att grilla och vad man ska ha? :)

Fredrik
2006-07-07, 23:07:14
Och här trodde jag att det var briketter som hade högre lagrad energi. Briketter är väl inget annat än ihoppressat kol liksom :confused: Bah, har inte läst termodynamik på flera år, ska inte starta en sån diskussion :D

Elgrill for teh win!

/Fredrik

Skåne
2006-07-10, 11:26:11
Bricketter tar väl lite längre tid att få jämnvarma, men är mer konsekventa i sin värmeavgivning inbillar jag mig. Annars kan man alltid larma ihop en riktigt manlig björkvedsbrasa och ställa en frillställning över de glöderna. Kanske inte att rekommendera på balkongen dock :)

Daniel
2006-07-10, 14:22:22
Känns som att briketter är mer modernt. :)

Kolet var riktigt sunkigt och gas inte alls så jämnglöd. :(

Funderar seriöst på att köpa en gasolgrill, några tips?

Daniel
2006-07-10, 14:23:08
Var bara tvungen att bredda denna tråd lite så att vi kan snacka om allt that is BBQ! :D

Fredrik
2006-07-10, 15:01:23
Ska höra med syrran om hon kan tipsa om nån fet gasolgrill ur deras sortiment. Hon har vid något tillfälle sagt att hon kan hjälpa mig vid grillköp iallafall :D

/Fredrik

Skåne
2006-07-10, 15:57:01
Nå, grabbs. Favvoöl till grillen då?
Corona/Sol funkar fint tycker jag, särskilt om man skall grilla en längre stund och fortfarande vill vara hyffsat klar i huvet efteråt.
Newcastle Brown Ale är en annan favorit.

Favvokött? Jag är väldigt förtjust i att grilla tonfisk och entrecote. Helst inte samtidigt då såklart. Välmarinerad karré funkar också, lite hickorysmak är aldrig fel där...Oj, Caj P:s honumngsmarinad...Shit jag börjar snart dregla...

Manlig grill: http://www.realtechnews.com/posts/1631

Fredrik
2006-07-10, 16:02:26
För nu blev jag inte alls hungrig :p

Öl, hmmm. Skulle kunna tänka mig lite kall Staropramen/Starobrno medans själva grillakten äger rum. Tjeckisk balsam för min mage. Till köttbiten drickar jag gärna en mörkare öl om det finns tillgängligt. Varför inte Alen som du föreslår Skåne!

Just nu är jag inne i ett grillspettsstim. Fläskfilé, Chorizo, svamp, lök, ost och så en massa skagenröra och hemmagjord fransk potatissallad! Attans att man inte orkar grilla oftare!

/Fredrik

Daniel
2006-07-10, 22:54:18
Nu är jag ingen öl snubbe så det brukar bli vatten. :)

Men kött är jag bra på! Trevligt är en välmarmorerad nötbit dränkt i smokey marinad, gärna med en trevlig cous-cous sallad och guacamole. :D

The Wifey käkar inte rött kött så det brukar bli kyckling. Har precis upptäckt att lårbensfiléer är tacksama att grilla. Inte lika torra som bröstfilé men blir klara på grillen lika snabbt.

Körde lite grönsaksspett i helgen till kyckling, det var också nice. Tog lite champinjoner, rödlök, cocktailtomater och paprika. På med salt och peppar, strö över lite Italiensk salladskrydda när det är klart. Mums! :D

Fredrik
2006-07-12, 21:35:24
Daniel frågade ju tidigare om man skulle köra kol eller brikett, vilket jag egentligen tror handlar mer om tycke och smak än något annat, men finns det kanske någon anledning att skaffa sig en gasolgrill kanske?

För- och nackdelar? Mäste ju vara lättare att hålla rent en gasolgrill då man slipper allt kol som skräpar ner? Sen känns det som att det borde vara lättare att kontrollera värmen på grillen med gasol?

/Fredrik

Daniel
2006-07-13, 11:41:21
Men framför allt så har killen i programmet "Licens to grill" på TV4 en gasol! ;)

Gasol och lite trä för att få röksmak tror jag är riktigt nice. Fick tips om en enkel bords variant på Rusta som ska vara bra som en gasolintro. :)

Vad tror ni om BBQ of Sweden GASOLGRILL 1 BRÄNNARE (http://www.rusta.se/cproduct.asp?produkt=GASOLGRILL+1+BR%C4NNARE&kategori=Grillar+Grill+Tr%E4dg%E5rd&p=62351075) - 499 kr? :)

Skåne
2006-07-13, 13:48:26
Hur får man till "grillsmaken" på en gasolgrill? Träflisor på gallret eller?

Daniel
2006-07-13, 23:59:55
Du menar den där brända kolsmaken? ;)

Det finns en massa kul "smokey"-trä till (gasol)grillar, tyvärr vet jag inte var man kan köpa det i Sverige. Någon som har koll?

Fredrik
2006-07-31, 15:49:39
Har sån beslutsångest, vilken ska man välja? (http://www.neatorama.com/2006/06/08/top-10-coolest-bbq-grills/) :D

Finns en jäkligt snygg barnvagnsvariant 1/3-del ner på sidan, kanske något för oss hungriga pappor :)

/Fredrik

Daniel
2006-08-01, 23:44:45
OMFG! Ettan på listan (http://www.neatorama.com/images/2006-06/lynx-grill.jpg) var ju rätt sweet annars! :D

Fredrik
2006-08-30, 11:30:40
Vi håller på att kikar efter bubbelbadkar till huset och då sprang vi på en importfirma som, förutmo badkaret då, sålde en grill som jag tyckte verkade prisvärd (och cool såklart :)).

Vad tror ni om denna? (http://www.importlagret.com/siteDocuments/grillproduktblad.pdf)

Pris, ca 7k plus nån tusing för frakten om man inte kan hämta den själv.

Ser ju muy beno ut i mina ögon!

/Fredrik

Kalfir
2006-08-30, 11:57:59
Ser ju najs ut.
Har ni inte bestämt er för bad så ser ju denna rätt najs ut:
http://www.abathroomguide.com/graphics/tub-jacuzzidvd.jpg

Fredrik
2006-08-30, 12:00:24
Haha, lite osäker om jag vill ha så mycket elektrisk teknik i närheten av badkaret :D

/Fredrik

Daniel
2006-08-30, 21:55:05
Jag ser det framför mig, grilla och äta i badet framför TVn... ;)

Mats
2006-08-31, 09:49:39
Min åsikt: Det är inte en grill om det krävs en slanganslutning...

Köp en Weber one touch platinum istället, då blir det grillat på riktigt. :)

Daniel
2006-08-31, 13:45:56
Det säger du bara för att du är från stenåldern och kör med kol. ;)

Mats
2006-08-31, 13:53:49
Nej, det säger jag för att "grillat är godast" :)

Daniel
2006-10-31, 23:44:21
Hittade en grillskola på DN (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=551863)! :)

"Kol, briketter eller ved? Kol brinner snabbt och ger stark glödvärme en viss tid. Det gör kol till perfekt bränsle när du ska grilla filé- och portionsbitar, grillspett, hamburgare och smala korvar. Ved av hårt lövträd kan också användas."

Mystery solved, eller nåt... :p

Leif
2006-11-01, 22:43:43
Jag har grillat rätt mycket på torra kvistar av al. Fördelen är att man får en väldigt bra glödbädd extremt fort. Passar bra till mer snabbgrillade stycken.

Testade att grilla ett par välhängda marinerade bogstycken (framben) av lamm i somras. Jisses vad bra det blev, tog dock rätt lång tid så briketter var det som gällde den gången.

Annars är mitt favviskött till grillen lammytterfilé. Slår allt (välhängd "pampasbiff" konsumerad på plats i argentina undantaget). Ren idioti att skära sönder det finaste köttet på lammet i små pluttekotletter när man kan få en ytterfilé istället. Nu är innerfilén (gärna lindad med parmaskinka eller serrano) också rätt bra på grillen, men ack så liten.

Leif
2006-11-11, 18:33:36
Jag skivade upp en lammstek i morses. Marinerade den och körde igång grillen i höstens mörker och duggregn.....
Oj vad gott det är med grillat!
Så varför sluta äta det bara för att det börjar bli kallt ute?

Fredrik
2006-11-11, 23:28:53
Hårt, Leif, hårt ;) Men det är ju som du säger egentligen. Man kanske skulle sluta vara så himla svensk och inte bara grilla korv på engångsgrill till tonerna av Ledin & Uggla. Mer grill i höstmörkret! Där har vi ett upprop jag skulle skriva under på om Aftonbladet drog igång det :D

/Fredrik

Daniel
2006-11-12, 23:29:05
Jag skivade upp en lammstek i morses. Marinerade den och körde igång grillen i höstens mörker och duggregn.....
Jag föreslår att vi har vår första Pappaforum.se konvent hemma hos Leif och nyttjar hans grill lite! ;)

All in favor say ai! :D

Leif
2006-12-08, 22:50:34
Åxå var det dags igen. Har lagt en massa tärnade bitar av en stor lammbog i marinad. I morgon blir det souvulaki till lunch!

Fredrik
2006-12-08, 22:53:30
Åxå var det dags igen. Har lagt en massa tärnade bitar av en stor lammbog i marinad. I morgon blir det souvulaki till lunch!
Jag föreslår att vi har vår första Pappaforum.se konvent hemma hos Leif och nyttjar hans grill lite! ;)

All in favor say ai! :D
Ai!Aiaiaiai!

Leif
2006-12-10, 14:35:22
Eftersom grillen frotfarande står framme så blir det nog grillade hamburgare till middag idag :p

Daniel
2006-12-11, 09:33:53
You tease! :p

Blev burgarna bra? Lammburgare?

Leif
2006-12-11, 18:35:30
You tease! :p

Blev burgarna bra? Lammburgare?

nötkött som omväxling....
men gott som bara den!

Fredrik
2006-12-11, 18:36:41
Min grill-inbjudan måste ha kommit bort i posten ;)

Daniel
2006-12-11, 20:23:40
nötkött som omväxling....
men gott som bara den!
Nice! Från era egna djur också? :)

Leif
2006-12-13, 16:23:04
Nice! Från era egna djur också? :)

tyvärr ingen egen boskap. vi har bara får och höns. tidigare hade jag kaniner för köttproduktion också men ledsnade för kaniner är väldigt tråkiga djur i jämförelse med de flesta andra.... (ledsnade på smaken också)

Daniel
2006-12-13, 16:36:05
Aha, okej. Ser fortfarande fram emot att grilla hos er! :p

Leif
2006-12-14, 12:14:05
Aha, okej. Ser fortfarande fram emot att grilla hos er! :p

hojta till när du är på sveriges framsida nästa gång så får vi väl se om det finns något i frysen...

just det ja, vi hade en get ett tag också. han är god, både som grillad korv, filé och stek....

Daniel
2006-12-14, 13:23:11
Jag tar med lite Indiska kryddmixar så gör vi lite Mutton Gosh! :D

Fredrik
2006-12-14, 21:58:59
Daniel, du kommer ju förhoppningsvis ner till våra trakter i april. Vore hur kul som helst om vi kunde göra en liten BBQ hos Leif då.

Inte för att man vill bjuda in sig själv Leif, men det kanske skulle vara nåt? ;)

Daniel
2006-12-15, 09:48:47
Ja, tack! :p

Leif
2006-12-15, 21:22:10
katten också... jag som trodde att jag var på den säkra sidan....

nåja, i april har jag väl fyllt på frysen med en eller två baggar och de flesta lammen bör väl ha kommit tills dess.

för övrigt lagade jag lammytterfile med balsamreduktion till middag idag, inte grillat men förbenat gott....

Daniel
2006-12-18, 10:26:29
Lysande! Då hör vi av oss när vi är på väg. :p

Leif
2006-12-22, 10:14:41
Härligt med uppehållsväder samtidigt som man är hemma. Under de senaste dagarnas uppehåll vid llunchtid så har jag hunnit grilla två gånger, det blev sovulaki (lammspett) båda gångerna... Mmmm, och på årets mörkaste dag till på köpet!

Daniel
2006-12-30, 00:58:54
Jäkla mysigt! :D

Är inte Souvlaki oftast med fläsk? :)

Leif
2007-01-02, 18:50:18
Är inte Souvlaki oftast med fläsk? :)

inte enligt min grekiska kokbok... men närmare än så har jag aldrig varit grekland...

Daniel
2007-01-03, 10:20:35
Var bara tvungen att söka på Wiki på det hela. :)

"The meat is traditionally pork in Greece, or in modern times increasingly chicken. In other countries and for tourists, souvlaki may be made with other meats such as lamb and sometimes fish (especially swordfish)."

Från http://en.wikipedia.org/wiki/Souvlaki

Verkar som att det funkar med det mesta... :)

Ja, tack... tar gärna en Lamm Souvlaki när vi kommer och gamar i sommar. :p

Leif
2007-01-08, 20:57:26
I lördags testade jag att stycka en lammstek anatomiskt, vilket innebär att jag skar ut musklerna var för sig. Detta gav mig flera mindre jättefina spolformade köttklumpar på 3-4 hg per styck, vilka borde funka suveränt att grilla länge och högt över glöd. Skall testas!

Fredrik
2007-01-08, 21:09:57
Leif, den odiskutable grillmästaren på forumet :D Mina stackars bitar från charken på kvantum känns bara... meningslösa...

Leif
2007-01-09, 10:33:07
Leif, den odiskutable grillmästaren på forumet :D

oj tack... jag rodnar.... :o

skämt å sido, jag insåg hur gott kött var först sedan jag jobbat ett tag i Argentina, biffättarnas paradis. efter det kan man nog säga att min köttkonsumtion ökade med sisådär 200%.

Några argentinska exempel:
-jag köpte snabbmat i ett köpcenter i Buenos Aires, 300 g grillad jättemör och saftig biff i hambugerbröd, mums :p
-någon som hört talas om Milanesa napolitana? 200 g utbankad biff, panerad och stekt, därefter använd som pizzabotten :eek: , tomatsås, mozarella och skinka ovanpå! kött kan användas på många sätt....

sedan vi skaffade egna djur så har köttkonsumtionen ökat än mer. fördelen med att ha tillgång till en stor mängd eget kött är att man kan tillåta sig att ta ut svängarna på ett annat sätt. jag är till exempel tveksam till om jag skulle gravat och därefter grillat ett par lammytterfiléer bara för att se om det blev gott annars. :D

ett av vårens projekt blir att bygga 2 rökar, en för kallrökning och en för varmrökning.... mums! och eftersom jag troligen har möjligheten att köpa bra svinkött så kanske man kan lösa den rökta påläggsskinkan på det viset.

ja ja, det är bara att konstatera att jag tycker att kött är roligt att hantera och gott att äta! kanske skall vi starta en kompletterande kött tråd :)

(Fredrik - du har ju inte så långt till Öströö fårfarm.... där hittar du suveränt lammkött och charkprodukter på lamm, väl värt en helgutflykt och du vill variera Kvantum)

ParrotMan
2007-01-09, 17:20:13
Dags att ta fram grillen verkar det som.
Blev ju sugen just nu.:D

Fredrik
2007-01-10, 10:09:22
(Fredrik - du har ju inte så långt till Öströö fårfarm.... där hittar du suveränt lammkött och charkprodukter på lamm, väl värt en helgutflykt och du vill variera Kvantum)Var hittar jag denna farm? Låter ju spännande och det är definitivt något som jag aldirg har hört talas om!

Btw, med tanke på att vi snart flyttar till hus, med rejält tilltagen tomt, så har jag funderat på möjligheterna att bygga en egen mega-grill, istället för att köpa på Maxi liksom. Har du några tankar om hur man skulle gå tillväga Leif?

Daniel
2007-01-10, 10:47:53
Leif, så du är en köttguru! :D

skämt å sido, jag insåg hur gott kött var först sedan jag jobbat ett tag i Argentina, biffättarnas paradis. efter det kan man nog säga att min köttkonsumtion ökade med sisådär 200%.
Ballt! Har hört att dom är otroligt förtjusta i kött i Argentina. Närmaste jag kommit det är att käka på en Argentinsk Grill restaurang i Amsterdam. :)

Förresten, vad jobbade du med i Argentina?

Några argentinska exempel:
-jag köpte snabbmat i ett köpcenter i Buenos Aires, 300 g grillad jättemör och saftig biff i hambugerbröd, mums :p
-någon som hört talas om Milanesa napolitana? 200 g utbankad biff, panerad och stekt, därefter använd som pizzabotten :eek: , tomatsås, mozarella och skinka ovanpå! kött kan användas på många sätt....
You're killing me... låter riktigt gött! :D

Leif
2007-01-10, 13:19:22
Var hittar jag denna farm? Låter ju spännande och det är definitivt något som jag aldirg har hört talas om!

http://www.ostroofarfarm.com/
Ta vägen via Tvååker, den är skyltad eller plocka fram kartan från eniro istället´för den karta som finns på hemsidna.

Leif
2007-01-10, 13:22:09
Förresten, vad jobbade du med i Argentina?

prova vin och äta kött :D

förutom det så: slita med inmätningar av en ruinby från inkatiden (dock utanför inkans område) uppe i Anderna. halvöken på 2500-3000 m höjd. rätt tuffa förhållanden.

Fredrik
2007-01-10, 13:24:00
förutom det så: slita med inmätningar av en ruinby från inkatiden (dock utanför inkans område) uppe i Anderna. halvöken på 2500-3000 m höjd. rätt tuffa förhållanden.
Finns det någon chans att du har digitala bilder på arbetet som man skulle kunna få ta del av via länkning eller dylikt? Det låter väldigt spännande!

Daniel
2007-01-10, 13:36:07
Du menar väl om han har bilder på vinpovandet och köttätandet? :p

Leif
2007-01-10, 13:45:25
Finns det någon chans att du har digitala bilder på arbetet som man skulle kunna få ta del av via länkning eller dylikt? Det låter väldigt spännande!
mja, det var 1999.... Men jag tog nog bortåt 100 rullar diafilm (ahhh gamla hederliga Fuji Velvia 50 asa, kom verkligen till sin rätt där, speciellt med pol-filter!)Vi jobbade i Pichao, en turistlänk får duga:

http://www.turismoentucuman.com/n_galerias.asp?centro=galeria_localidad&id_localidad=11

Bilderna som kallas "Ruinas de Condorhuasi" visar lite av ruinerna vi jobbade med. Och ja, jag såg kondor, på ganska nära håll. Skrämde upp en typ 25 m framför mig när jag klättrade upp för sluttningen med mätutrustning på ryggen. Kondoren var STOR.

Fredrik
2007-01-10, 13:48:22
Jag vet att det är något av en dröm för min sambo att ta en resa dit, eller till random inka-ruin. Oj, det här kommer jag att få höra ikväll!

Tack för länken Leif!

Leif
2007-01-10, 13:50:41
Btw, med tanke på att vi snart flyttar till hus, med rejält tilltagen tomt, så har jag funderat på möjligheterna att bygga en egen mega-grill, istället för att köpa på Maxi liksom. Har du några tankar om hur man skulle gå tillväga Leif?

den frågan missade jag.....

se till att du får fram el till grillen så att du kan automatisera grillgallrens (obs! pluralis!) höjd över kolbädden, samt installera en ugnslampa för att mer exakt kunna hålla koll på hur köttet artar sig. kolbädden bör vara så stor att du kan ha kol i olika stadier av glöd på olika platser för att lätt kunna mata den glöd du använder för matlagning med lämpligt kol.

Daniel
2007-01-11, 10:19:42
Fredrik, jag kommer sååå att bo hos dig! :p

Leif
2007-03-02, 08:51:17
en 2,5 kg stor lammstek framtagen och nästan tinad. väntar på att benas ur och styckas anatomiskt. valda delar skall skivas, marineras och grillas! det var på tok fär länge sedan sist!
klyftpotatis och tomatsallad till kanske?

Frippe
2007-03-02, 10:33:55
Grattis Leif, jag ser att det finns fränder därute:D Om än vill jag påpeka att det var i senaste laget, själv släpade jag fram grillen för tre veckor sedan...

Men jag har en öppen fråga.

Gasgrill eller vanlig med kol? jag har alltid varit lite motståndare till gas/gasolgrillen, tycker att den saknar charm och har fått för mig att man tappar smak? Ni som provat både vad tycker ni?

Smaken av grillat gör sommaren oändlig!

Leif
2007-03-02, 11:18:34
Grattis Leif, jag ser att det finns fränder därute:D Om än vill jag påpeka att det var i senaste laget, själv släpade jag fram grillen för tre veckor sedan...

jag skäms, senast jag grilla var 22 december....

Frippe
2007-03-02, 15:41:42
Min vördnad är stor o mästare:D

There can be only one;)

Daniel
2007-03-02, 18:20:58
Känner pressen att köpa mig en bordgrill med gasol. ;)

kurik
2007-03-03, 09:06:31
Här är lite gårdar i sthlms området som säljer kött.

http://http://www.vaddogardsmejeri.se/karl.htm

http://www.husagard.se/index.php

http://www.lennartsnas.org/index.html

http://www.lidagard.se/

Leif
2007-03-05, 15:38:08
Gasgrill eller vanlig med kol? jag har alltid varit lite motståndare till gas/gasolgrillen, tycker att den saknar charm och har fått för mig att man tappar smak? Ni som provat både vad tycker ni?

Träkol. Hade jag bara haft lite mer tid så skulle jag gjort mitt eget kol eftersom jag har mer så mycket ved jag vill.

En variant är att elda alved (fint huggen eller grenar/kvisar) och invänta en bra glödbädd. Just al har lång glödtid och funkar utmärkt istället för kol om man inte grillar typ en flintastek utan bara mindre köttstycken, grillspett eller korvar. I praktiken kan man hålla glöd i halva grillen och elda ved i andra halvan och successivt krafsa över glöd till glödhalvan när den behöver påfyllning. Det blir väldans god grillsmak om man har i lite ene (ved inte ris/barr) i glöden.

Leif
2007-03-05, 15:40:35
Hmm, skall nog plocka upp en lammsadel snart, bena ur den så att det blir två fina ytterfiléer och grava dem inför helgen. Sedan skiva dem tunnt och grilla dem snabbt över en riktigt het kolbädd. Kanske slänger jag på lite rosmarin på glöden....
Mmmm. Jag blir ju hungrig igen....

WaR
2007-04-03, 20:10:38
Hittade ribs på Willys... åååh vad jag har längtat efter rib premiären.

Daniel
2007-04-13, 01:27:36
Aha, hittade lite flaskor med BBQ sås i skafferiet här om dan.

Nån som har något bra recept eller tips på hur man gör sin egen dopade version? :)

Har sett på några amerikanska grillprogram att man kan utgå från en vanlig BBQ-sås och köka in en massa mumisga saker. :)

Skåne
2007-04-13, 21:14:05
Daniel, häll i sånt som låter gott. Tänk bara på att allt skall passa ihop. Sött + Whiskey t.ex.

Idag köpte jag ny grill. Den funkade finfint minsann.

Kajsa H
2007-04-13, 22:50:20
Prova det här som barbequesås, piggar även upp färdigköpta köttbullar med makaroner vintertid...

Chilisås eller 1 brk passerade tomater
Soya
Vinäger
Fransk senap
Honung/råsocker/farin/sirap eller annat sött
Vitlök
Timjan
Worchestersås
Ingefära
Svartpeppar

Blanda i valfria proportioner (men tar du mer vinäger än tomater kan det bli lite syrligt :) ) och koka ihop sådär en 20 min på medelvärme. Ha gärna på lock, tomater som kokar skvätter nåt fasansfullt...

Kanongod sås till grillat när man ledsnat på bea (eller regelbundet skriver i tråden från pluffsig pappa till fit farsa :p ).

I övrigt tycker jag att det funkar alldeles utmärkt med gasolgrill.

Min favvogrillmåltid är ungefär så här:
Någon form av kött, marinerat
Diverse roliga korvar, chorizo osv, skurna i mindre bitar och gärna marinerade
Stora bitar paprika, lök, hela champinjoner, squash även de marinerade (brukar inte köra dem på grillen utan i en wok på gasolplattan bredvid grillen.
Ljummen potatissallad på en knippa grovhackad persilja, en tunnskivad lök, rivet skal o saft av 0,5 citron, en skvätt olivolja, ett paket fetaost i tärningar, 1 brk oliver, salt o peppar. Blanda. Rör i ett kilo kokta potatisar, i mindre bitar om de är stora, medans potatisarna är varma.
Sallad o div såser.
Får erkänna att jag slutat blanda egna marinader, de färdigköpta duger fint tycker jag.

Som efterrätt naturligtvis bananer i sitt skal med skåra som man fyller med bitar av choklad, gärna mjölkchoklad med apelsinkrisp, sjukt gott, o sen lägger på grillen så chokladen smälter. Vaniljglass till.

Provade att grilla fiskpinnar, gick inte så bra, paneringen fastnade på gallret...
Kajsa

Mats
2007-04-13, 22:50:46
Har sett på några amerikanska grillprogram att man kan utgå från en vanlig BBQ-sås och köka in en massa mumisga saker. :)

Blir inte det lite "pimp my ride" över det? Under den glittriga ytan och alla högtalare är det fortfarande en rosthög med sprucket topplock.

Gör en egen från grunden istället. Det är ju inte direkt raketforskning att blanda sånt man tycker är gott i lagom dos, så det blir godare tillsammans än var för sig. ;)

Fredrik
2007-04-30, 09:48:35
Vi scorade en 57-cms Webergrill utav kompisarna på förförra helgens inflyttningsfest som vi plockade fram i lördags och premiärgrillade med. Hade åkt förbi kvantum och inhandlat ett par fina, örtmarinerade bitar som avnjöts med lite tysk potatissallad, tzatsiki samt kall öl.

Känns som att det kan bli repris på den här grillen om vädret håller i sig :D

Skåne
2007-05-01, 14:44:51
Dagens tips för den fiskglade:

Köp en påse Scampi (stora räkor av lite annan modell än de vanliga). Skala räkorna och trä på dem på små grillspett eller tre och tre på tandpetare. Hacka vitlök och chili, riv ingefära, pressa en lime eller två. Gojsa runt detta med salt, peppar, olivolja och lite flytande honung. Använd detta till att marinera räkspetten ett par timmar. Grilla lite snabbt, inte för länge för då bli de sega. Servera som förrätt.

Rökt makrill går även finfint att värma på grillen.

Laxkotletter av alla de former funkar finfint med marinaden ovan.

Till det kör man lite sallad, potatis och sås gjord på cremefraiche, salt, peppar, vitlök, lime och honung. De exakta proportionerna för den såsen vet jag inte, för den gör min fru.

Edit: Just det, Santa Maria drinkmixar Mojito, Caipirinha och Margarita kan rekommenderas till soliga grilldagar/kvällar. Om man använder lite mer bubbelvatten och lite mindre sprit så varar de längre utan att man blir grillonykter.

WaR
2007-05-01, 16:10:07
Instämmer gällande drinkmixarna, men skit i jätteräkorna, dom är goda men räkodlingarna förstör mangroveträsken i bla Thailand och Vietnam så tyvärr kan man inte äta dom med gott samvete.

Ribs och majskolvar är mina främsta grilltips.
Gärna färsk majs som grillas med blasten kvar.

Skåne
2007-05-01, 17:04:28
Tror det är tigerräkor du tänker på i första hand, och ja, dem skall man undvika. Det finns dock räkor att köpa från en massa andra ställen.
Vill man vara på säkra sidan kan man ju alltid ta vanliga nordsjöräkor om man har gott om tålamod. Gott är det i a f.

WaR
2007-05-01, 19:11:17
Vet inte hur ni har det nedåt landet men här på ostkusten kan man köpa rökta räkor nere i hamnbodarna.
Så jäkla gott att starta grillfesten med såna och lite aioli.

Skåne
2007-05-01, 20:51:23
Precis, slänga dom på grillen för att få upp temperaturen och sen mumsa loss.

Om nån är intresserad så finns receptet på världens godaste aioli i boken "Det goda franska köket" på sidan 110.

Kan meddela att jag för övrigt har valts till svensk aiolimästare av svenska aiolisällskapet. True story.

Daniel
2007-05-02, 21:50:55
Om nån är intresserad så finns receptet på världens godaste aioli i boken "Det goda franska köket" på sidan 110.

Kan meddela att jag för övrigt har valts till svensk aiolimästare av svenska aiolisällskapet. True story.
Berätta mer! Please do! :D

WaR
2007-05-02, 22:07:35
Ja, gör man majon från grunden då ?

Skåne
2007-05-02, 22:24:48
Ja, helt från grunden. Går inte att jämföra köpegrejer med hemmagjord aioli.

Man gör det med dagsgammalt vitt bröd som fått dra åt sig lite vinäger, hackad vitlök som man stöter i en mortel (ajabaja på att fuska med press). Sen lite äggulor och droppa i högklassig olivolja sakta sakta medans man rör. Tar en strund men det är det värt.

Jag kan leta upp det exakta receptet om nån är intresserad.

Resultatet blir en fantastiskt krämig och smakrik aioli som är helt fantastisk att doppa nybakt bröd i, till räkorna eller varför inte till en krämig fisksoppa.

Mats
2007-05-02, 22:24:52
Skåne,

Räkgrejen får från och med nu heta "Det magiska receptet". Jösses säger jag bara! Lite tweakande, fixande och trixande (jag kan inte följa recept slaviskt, jag har nån form av tvångstanke att göra en egen twist) och det var som en repris av den första hemmafixade dejten med frugan för tio år sen, fast med godare mat, bättre vin och lite mindre fummel i sängen. :D Och det på en tisdag...

Du är ett geni!

WaR
2007-05-02, 22:27:09
Ja, helt från grunden. Går inte att jämföra köpegrejer med hemmagjord aioli.

Man gör det med dagsgammalt vitt bröd som fått dra åt sig lite vinäger, hackad vitlök som man stöter i en mortel (ajabaja på att fuska med press). Sen lite äggulor och droppa i högklassig olivolja sakta sakta medans man rör. Tar en strund men det är det värt.

Jag kan leta upp det exakta receptet om nån är intresserad.

Resultatet blir en fantastiskt krämig och smakrik aioli som är helt fantastisk att doppa nybakt bröd i, till räkorna eller varför inte till en krämig fisksoppa.

Ja tack ! Leta upp receptet snälla.

Min mor gjorde en hemmagjord beasås som var gudomlig.

Skåne
2007-05-02, 22:28:11
Skåne,

Räkgrejen får från och med nu heta "Det magiska receptet". Jösses säger jag bara! Lite tweakande, fixande och trixande (jag kan inte följa recept slaviskt, jag har nån form av tvångstanke att göra en egen twist) och det var som en repris av den första hemmafixade dejten med frugan för tio år sen, fast med godare mat, bättre vin och lite mindre fummel i sängen. :D Och det på en tisdag...

För att citera en känd stockolmare: "Vitt vin å reeker, sen e're klart serrö!" ;)

Du är ett geni!
Ooooh, mer sånt :D

WaR
2007-05-02, 22:35:54
Måste hämta hem mina tyska korvar som mor och far hade med sig åt mig från semestern.
Har ju blivit rejält grillsugen.

Skåne
2007-05-02, 22:48:40
Kan rekommendera boken "Det goda franska köket". Lite omständiga recept och inga bilder, men det bara funkar varje gång. Just såskapitlen är fantastiska.

Detta är receptet på sidan 101 på Sauce Aïoli med mina kommantarer (för första gången någonsin i skrift):

Denna fylliga, tjocka majonäs med sin fina vitlökssmak måste göras på ganska traditionellt sätt, om den skall få sin karakteristiska smak och konsistens. Vitlöken skall stötas i mortel till en slät pasta. Det går inte att göra såsen i mixer eftersom vitlöken då av någon underlig anledning smakar rått och bittert. Äggvitorna ger inte heller såsen den jämna, tunga konsistens som är karakteristisk för en riktig provencalsk aïoli.

ca. 5 dl sås.

1 skiva (ungefär 1 cm tjock) dygnsgammalt vitt bröd
3 msk mjölk eller vinäger Jag använder alltid rödvinsvinäger

Skär bort kanterna på brldet och smula sedan ner det i en liten skål. Rör i mjölken eller vinägern och låt det stå i 5-10 minuter tills brödet svällt till en massa. Krama brödet till en boll i hörnet av en handduk så att ni får bort all vätska.

En tung skål eller mortel
En trästöt
4-8 vitlöksklyftor Jag föredrar s.k. solovitlökar eller stora vitlökar.

Lägg bröd och vitlök i en skål och stöt med mortelstöten i minst 5 minuter så att vitlöken mosas ihop med brödet till en mycket, mycket jämn pasta.

1 äggula
1/4 tsk salt

Blanda i äggula och salt till blandningen är tjock ock kletig.

3 3/4 dl god olivolja Inte fuska med olja eller vitlök!
3-4 msk kokande vatten eller fiskbuljong
2-3 msk pressad citron
En trådvisp

Sedan rörs olivoljan i droppvis. När såsen tjocknat kan man byta ut mortelstöten med en trådvisp och sätta till oljan i snabbare takt. Man kan inte nog poängtera hur viktigt det är att röra och hälla i oljan sakta sakta. Det kan skära sig på en sekund. Skär det sig går det att lösa, men det kräver lite trixande.
Tunna ut såsen med citron eller fiskbuljong om det behövs. Såsen skall ha en ganskastadig konsistens, så att den behåller sin form när man tar upp en klick med en sked. Smaka av.
En perfekt aïoli är bregottfärgad och inte särskilt glansig. Är den nästan genomskinlig och fettig så har man fuskat nånstans. Konsistensen är viktig, man vill ju inte ha en klick som halkar av räkan på frugans silkesblus när man skall stajla direkt. "Lagd aïoli ligger" säger man i kännarkretsar, dvs den skall inte flyta ut.

Daniel
2007-05-02, 23:00:02
Niiice! :D

Lite bläckfiskringar vore inte fel till det hela. :)