Visa fullständig version : Sömn: 2->1 ggr/dag
Fredrik
2007-09-26, 11:15:01
Fattar nån vad jag vill säga med rubriken? :D
Tänkte bara höra med er när ni valde att låta er småttingar gå från att sova en gång på förmiddan resp. eftermiddan till att bara sova en gång mitt på dagen.
Vi väntade nog tills Ella var runt 14 månader. På den tiden sov hon mellan 0930-1100 samt 1430-1630 ungefär. Men vartefter tiden gick så tyckte väl jag att det blev allt krångligare och efter ett litet snack oss päron emellan så testade vi att bara låte henne sova en 2-3 timmar mitt på dan. Funkade verkligen utmärkt från och med dag ett :)
Tycker också att jag märkt av att det är lättare att få henne att somna på kvällen och att hon, genrellt sett, sover bättre på natten numera.
Vad säger ni andra?
Henke
2007-09-27, 19:48:02
Våran kille sov 4*30min ända till han började dagis. Tanken var att då skulle börja sova två ggr/dag. Hursomhelst så gick han direkt från 4*30 till att sova en gång per dag i ca 2 timmar. Övergången skedde när han var 13 månader och tiden han sover har minskats succesivt ju äldre han blivit. Strävan har hela tiden varit att ska sova bra på natten. Han är nu 2,5 år och sover nu 1 timme på dagen och 11 timmar på natten.
Har hela tiden haft en bra dialog och sammarbete med dagis då vi vill ha en pigg kille som inte är trött och grinig, varken hemma eller på dagis. När han blivit svår att lägga eller vaknar tidigt under en längre tid har vi dragit ned på sömntiden på dagen.
/h
Daniel
2007-10-02, 16:00:50
Tycker det varierar lite då och då, just nu är vår lill-tjej inne i en period då hon sover 2 timmar på dagis, men är sjuktligt pigg fram till 23-tiden, sen sover hon bra med en vällingpaus mot 4 tiden och sen vaknar hon runt 7.
krisitan
2007-10-05, 07:36:20
Vår son, som än så länge bara är 8 månader, sover kanske lite oroande lite. Men han har haft dom rutinerna länge nu.
Sover från 20-07 ungefär med en vällingpaus på natten eller morgonkvisten. Sen sover han 20min-1h på förmiddagen innan 11 och ungefär lika länge på eftermiddagen runt 15-16 tiden...
Vissa dagar sover han bara två 10 minuters stunder...
Men han ser ut o må bra så vi oroar oss inte så mycker, bara förvånar oss över hur mycket andra barn kan sova =)
/K
Daniel
2007-10-18, 11:09:31
krisitan, så länge det bara är enstaka dagar han sover lite så är det nog lungt.
Det är väl en 12-15 timmar dom små ska sova, och ja det vore skönt om det var sammahängande. ;)
AndersP
2007-10-18, 22:34:06
Det är väl en 12-15 timmar dom små ska sova, och ja det vore skönt om det var sammahängande. ;)
fick vi ihop 12-15 per dygn så hade iallafall jag varit glad:D
/Anders
Daniel
2007-10-19, 11:31:03
Jag tror faktiskt jag sov 12-15 timmar innna vi fick barn, det är väl för att man laddar. ;)
Elis pappa
2008-02-09, 15:59:27
Tar upp tråden igen. Jag försöker få vår Elis, snart 18 månader, att sova en gång per dag i stöllet för två. Det funkar ofta bra, men inte alltid. Däremot har vi inte märkt att det påverkat hans nattsömn direkt, förutom att han somnar lite lättare och lite tidigare. Han vaknar ändå 1-2 gånger per natt (somnar mellan 20.30 och 21, vaknar mellan 07.30 och 08.15). Får välling till godnattsagan.
Andra tips?
Mats
Daniel
2008-02-10, 15:38:15
Elis pappa, välkommen till Pappaforum.se! :D
Känns som att er son kompenserar "bortfallet" med att somna tidigare, verkar ju inte helt dumt måste jag säga. :)
pappafredrik
2008-04-15, 10:18:45
Våran dotter började på dagis nu i våras. Hon är snart 19 månader.
Hon vaknar 07.45 ungefär varje dag. Dagis försöker att hon sover efter maten på dagis, och då sover hon ungefär en timma.
Lägger sig sen mellan 19.00 - 20.00 på kvällarna.
Vi tycker det funkar jätte bra.
Det är helt olika olika dagar. Allt hänger på hur barna mår och vad man gjort innan de får tillfälle till vila.....
Om vi låter lillkillen, 15 månader, sova på fm så kan han inte sova på em och blir en pest frammåt middagstid. Bättre att hålla honom så aktiv som möjligt under fm så att han kraschar i 1-1,5 timmar direkt efter lunch.
Dottern, 3,5 år sover ibland på em. Det hänger på vad man gör på fm. Är det intensivt eller om hon varit på dagis (är 15 timmarsbarn) så brukar hon sova någon timme eller så på em, annars inte.
Båda barnen läggs vid 20-tiden och vaknar 06.30-06.45 beroende på om det är vardag (dvs pendlare på vägen utanför från 05.50) eller helg.
Daniel
2008-04-19, 09:38:13
pappafredrik, låter UNDERBART! :D
Just nu har vi följande:
Lill-tjejen vaknar 7.30 alla dagar.
På vardagar är det vila 1-1,5 timmar på dagis och sen somnar hon vid 22 här hemma.
På helgerna är det vila 1-1,5 timmar vid 16-tiden och sen somnar hon vid 23.30!
Det är ju så att man får psykbryt alltså... Jag inbildar mig att det går över om 5-6 år. :)
Ja, det är lite väl mycket trötthets gnäll på mig just nu, men jag är rätt trött... really! :)
Det är ju så att man får psykbryt alltså... Jag inbildar mig att det går över om 5-6 år. :)
eller så går det över när hon blir tonåring :D
whooze
2008-04-23, 13:49:07
Vår tjej var jättelätt att få att somna till natten och hon kunde sova hur länge som helst på mornarna, vi var verkligen bortskämda till 1000 ett tag. Hon kunde somna åtta på kvällen och kunde sova fram till 10-11 på morgonen om vi inte väckte henne tidigare.
Ungefär när hon var ett år hände dock något och det blev helt plötsligt väldigt svårt att få henne att somna på kvällarna. Vi gick då från en till två tupplurar på dagen och hon sover nu en gång om dagen 1½-2 timmar. Lägger sig vid 19-tiden och sover oftast hela natten.
Daniel
2008-05-18, 18:41:46
eller så går det över när hon blir tonåring :D
That's not even funny! :eek:
Ungefär när hon var ett år hände dock något och det blev helt plötsligt väldigt svårt att få henne att somna på kvällarna. Vi gick då från en till två tupplurar på dagen och hon sover nu en gång om dagen 1½-2 timmar. Lägger sig vid 19-tiden och sover oftast hela natten.
När vaknar hon på morgonen? Börjar misstänka att vår dotter har extremt lite sömnbehov på nätterna. :)
Janek
2008-07-17, 00:49:37
I vårat fall så gick vi över från 2 till 1 gång/dag när grabben var ca 17 mån gammal. Jag minns inte att han sov bättre på kvällarna, utan anledningen var främst att det började bli svårt att lägga honom på förmiddagarna. Dvs det blev bråk och kravaller...
Jag minns att det var riktigt jobbigt i en vecka eftersom han var trött och riktigt grinig före lunch, men sedan gick det över.
Daniel
2008-08-08, 14:20:26
Goda nyheter, här under sommarlovet har lilltjej inte sovit alls på dagarna (med vissa få undantag) och då vaknar hon runt 8 och somnar 21. Joy for all! :D
Vi har kört så på dagis den här veckan och det har funkar utomordentligt! :D
Undantag i måndags när lilltjej var uppe till 23 för att hon vägrade att somna tills dess att mamma som jobbade kvällpasset skulle komma hem.
Good times! :D
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.