handdator

Visa fullständig version : Pappapusslet, intressant rapport från FHI

Fredrik
2006-07-04, 09:58:01
"Pappapusslet - vilka är bitarna och hur får man ihop det?" är en rapport skriven av professor Philip Hwang på uppdrag av Statens Folkhälsoinstitut (som sidonot kan jag nämna att jag såg Hwang i tvs morgonsoffa för nån vecka sen och att de då talade om pappor kontra arbetsliv, om jag inte minns fel).

Anyhoo, här kommer en litet utdrag ur rapportens sammanfattning:
Rapporten utgår ifrån ett brett perspektiv på frågan: Vad betyder det att vara pappa? Tanken är att man måste skärskåda olika roller som pappan spelar och som har betydelse för barnet. I rapporten, och utifrån en modell som utvecklats av två amerikanska psykologer, behandlas flera av de roller som pappan har: som pappa i relation till barnet, som make (och pappa) i en parrelation och i familjen, som släkting eller vän i relation till anhöriga och vänner, samt som yrkesarbetande som ska få ihop arbetsliv och familjeliv.

Rapporten finns att ladda ner som Pdf från folkhälsoinstitutets hemsida via denna länk (http://www.fhi.se/templates/Page____6619.aspx) alternativt kan man göra som jag och beställa hem en papperskopia vilket kostar en dryg hundralapp.

Är du intresserad av att läsa en välskriven rapport om pappans många roller i samhället/familjelivet så kan jag verkligen rekommendera den här!

Med lite tur kanske vi till och med kan få till lite rolig dialog kring den! ;)

/Fredrik