Visa fullständig version : Leksak i relation till ålder på barnet
Fredrik
2006-07-03, 21:33:21
Tänkte att vi kunde försöka tipsa varandra (ja, det blir väl ni med äldre barn som får tipsa oss med yngre barn) om vilka leksaker som verkligen har uppskattats av barnen i olika åldrar.
Det räcker ju med att man går förbi en leksaksbutik eller kikar in i ett barns lekrum för att man ska få stora skälvan. Det finns ju en myriad av toys och skojjigheter som man kan förköpa sig på! Därför vore det ju najs om vi kunde ge varandra lite vänskapliga råd i leksaksdjungeln. Vilka leksaker har era barn uppskattat mest/lekts sönder snabbast? Vilka gav mest glädje? Fanns det till och med nån som var lite pedagogisk på köpet?
Tänkte att vi kanske kunde svara enligt formen:
Leksak:
Ålder på barnet:
Kommentar på leksaken:
Shoot! :D
/Fredrik
Daniel
2006-07-04, 00:16:00
Vet att någon av blöjtidningarna hade en lista på ungefärlig utveckling och lämpliga leksaker, ska se om jag hittar den.
Skåne
2006-07-04, 09:32:47
Små barn <1.5 år : Allt som är färglatt, blankt och låter. Kastruller går ofta lika bra som svindyra designerleksaker.
För lite större ungar (jag har ingen erfarenhet av vad flickor gillar, sorry. Kan bara tala utifrån min erfarenhet som pojkpappa. Misstänker att det inte skiljer så jättemycket):
Min nu elvaåriga pojk har alltid varit förtjust i gubbar och bilar i a f sen treårsåldern fram till nu för ett år sen (då WoW kom). Enkelt och klassiskt en näve spindelmannen/batmangubbar eller några bilar, sen var han sysselsatt i timmar. Inte helt ljudlöst kanske, men man kan alltid delta genom att vara "underlag". Att låta grabben köra bilar på din rygg funkar lika bra som en proffsmassage och man är närvarande utan att trötta ut sig allt för mycket. Visst, det bli mycket "pow, pisch, kaboom" i örat, men jag tror att det är ganska bra för fantasin på nån vänster. Sen är prylarna näst intill oförstörbara.
Lego är också en klassiker som dock kräver en hel del koncentration från dig som pappa för att inte ta över och bygga klart. Det är barnets leksak, remember?! Såklart jättepedagogiskt om man leker med det på rätt sätt.
Ett generellt tips: Dom stora svindyra hajteckleksakerna i affären brukar vara roliga i ungefär fem minuter, sen står dom och samlar damm. De leksaker som barnet kan leka med och kan ingå i barnets fantasier (istället för att underhållas av) har en förmåga att vara vettigast per investerad krona.
Fredrik
2006-07-04, 20:13:03
Vet att någon av blöjtidningarna hade en lista på ungefärlig utveckling och lämpliga leksaker, ska se om jag hittar den.Hmmm, kanske skulle smygläsa sambons "blöjtidningar" jag med. Verkar ju finnas ett och annat läsvärt ;)
Små barn <1.5 år : Allt som är färglatt, blankt och låter. Kastruller går ofta lika bra som svindyra designerleksaker.Mmm, som det är nu klarar Ella av att följa den färglada/blanka baksidan av ett stimorolpaket med blicken. Det är ungefär så mycket lek vi har just nu. Äsch, det är faktiskt rätt kul :D
De leksaker som barnet kan leka med och kan ingå i barnets fantasier (istället för att underhållas av) har en förmåga att vara vettigast per investerad krona.Måste ju säga att jag tror att du är något på spåret alltså. Rent spontant låter det ju vettigt att barnen utvecklas/leker "bättre" med en leksak som barnet själv kan styra inriktningen på leken med, än tvärtom. Kanske därför småbarn hellre leker med omslagspappret än själva presenten inuti :D
/Fredrik
Orkar inte komma med en massa tips just nu (lite semester ska man ju ha) men ett must have för alla med barn i ettårsåldern är en av de nedersta kökslådorna full med kastruller, sträslevar plastburkar och annat kul som barnet få leka ohämmat med. Det räddar matlagningsron för mamma och pappa. Eftersom så mycket tid spenderas i köket måste det finnas nåt kul för småttingarna att göra.
I övrigt kan jag bara säga att trots de tiotusentals kronor leksaker våra barn har fått av oss och alla närstående är de absolut mest använda
grejerna Jonatans träsvärd och käpphäst och Julias docka och dockvagn. Trädgårsdsstudsmattan med skyddsnät ligger också på topp fem för båda två. Men det är såklart lite äldre barn, 5 och 3år.
Minst använda är alla batteridrivna jävla skitgrejer av billig plast, som snabbt går sönder och glöms bort.
Fredrik
2006-07-04, 20:21:14
Ni spenderar en förmögenhet på hörselproppar Mats? ;) Men jag antar att du kan ha en rätt stark poäng där. Hellre att man tillåter ett och annat trumsolo än att ungarna ränner nån annanstans i huset och gör gud-vet-vad.
Hmm, det räcker kanske med att man går tillbaka till sig själv och funderar på vad man hade mest kul med när man var toddler. Nog är det väl så att det där träsvärdet osv användes bra mycket oftare än den radiostyrda bilen. Dockor vill jag inte kännas vid att jag nånsin lekt med ;)
Ni har alltså vågat låta ungarna studsa kring på en sån där matta? De ser ju hyggligt livsfarliga ut. Fast ok, skyddsnät. För Daniels skull? :D
Enjoy semestern. En annan ska inte ha nån.
/Fredrik
Jepp, studsmattan funkar grymt bra. skyddsnätet kan inte ens jag hoppa över, så det känns helt lugnt. Vi satte upp några enkla förhållningsregler tillsammans med barnen och det funkar kanon. Nu är det till och med så att de kan hoppa tillsammans utan att det är några problem och de har verkligen skiiiitkul. Studsmattan är så mycket mer än en studsmatta för dem, det kan vara en go-cartbana, en flygplats, en bassäng, ett riddarslott eller vad som helst.
Daniel
2006-07-05, 14:01:47
Blöjtidningar är inte så dumma som man kan tro. ;)
Annars så verkar veckans leksak vara toma kartonger som man kan trumma på, stort nöje! :D
Fredrik
2006-07-05, 19:13:40
Vet att någon av blöjtidningarna hade en lista på ungefärlig utveckling och lämpliga leksaker, ska se om jag hittar den.Nå? ;) Don't make me go Google on your @ss :p
/Fredrik
Daniel
2006-07-06, 00:22:44
Hmmm... går trögt, min kväll har gått till att babysäkra lådor och smörja barnvagnsaxlar. :)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.