Visa fullständig version : Aktiviteter med småbarn
Fredrik
2006-07-03, 21:22:03
Tjejen är en knapp månad gammal så det är väl kanske lite för tidigt att plocka fram barbie-huset och bilbanan (ska försöka hålla en sjysst balansgång mellan att följa/bryta könsmönstret :D).
Sambon har upptäckt att det snart börjar en barngympa-klass som hon har signat upp på. Dealen, såvitt jag har förstått det hela rätt, är att det är gympa för morsorna och att bejbisarna blir degraderade till hantlar och vikter
Det där känns inte riktigt som om det är något för mig. Så vad kan man annars företa sig för att underhålla sig själv samtidigt som man gör något lajbans för barnet? Ut och promenera är ju gjort. Paintball med ungen i babysele känns för våldsamt :D Hmm, när kan man ta med lilltjejen till en simhall egentligen? Det brukade ju vara rätt kul när man själv var tiny.
Förslag?
Daniel
2006-07-04, 00:15:09
Bilbana is teh shiit! :)
Annars så är det ju mest mat och sova när dom är så små.
I takt med att barnet växer så får man skaffa leksaker som är lite roligare, vår lill-tjej har varit i en rätt lång period där man ska tugga på ALLT och få funkar det mesta som tuggleksaker... även hundarnas tuggben som han fick tag på! :D
Fredrik
2006-11-14, 21:10:46
Det finns tydligen en gratistidning i Stockholm som listar alla möjliga sorters nöjen/aktiviteter för barn i lite varierande åldrar. Som varbergare kan man ju inte utnyttja det men för er som bor i huvudstaden, ta en kik på Barn i stan (http://www.barnistan.se) :)
Tidningen hittar man på bibliotek, teatrar, museum, biografer och i vissa butiker.
/Fredrik
Daniel
2006-11-16, 10:33:20
Är man uppe tidigt på helgerna (som vi småbarns föräldrar är ;)) så kan man lyssna på Helg i SR P5 (http://www.sr.se/cgi-bin/p5/program/index.asp?ProgramID=1305) som brukar ha ett inslag varje helgdag om vad man kna göra med barn i Stockholmsområdet. :)
Några kul aktiviteter med småbarn utifrån min horisont (typ lite gröna våg varning :D ):
mata djuren (en given hit i nästan varje situation)
hämta in ägg (ett och annat tappat ägg får man räkna med)
rensa trädgårdsland (mja, funkar som alternativ till sandlåda i alla fall :) )
plocka & rensa svamp (ja, det har funkat med vår tjej från ca 2 års ålder)
slakta & stycka kaniner & får (kanske lite överkurs, man får ha rätt bra känsla för sitt barn och inte tvinga det)
klippa får (åtminstone lägga ullen i rätt kartong när jag klipper)Summa summarum: låta barnen vara delaktiga i de aktiviteter man själv ägnar sig åt så tillvida de inte är allt för farliga eller oförutsägbara.
Daniel
2006-11-21, 19:15:16
Leif, vilka avancerade grejor! :D
Vår lill-tjej har precis upptäckt att sortera gummisnoddar är världens roligaste aktivitet, hon om man tar dom ifrån henne blir hon riktigt j*kla arg... underbart kul! :D
drsnuggels
2007-01-05, 19:30:24
Är det någon som vet hur babyrytmik fungerar??
Daniel
2007-01-09, 10:50:38
drsnuggels, vet inte om det är liknande babyswing?
Har varit på det några fredagar, det är lite sång och danslekar... inget avancerat. :)
Uppskattat av lill-tjej i alla fall. "Imse vimse spindel" är teh shiit! :D
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.