Visa fullständig version : Kombinationen barn och jobb
Fredrik
2006-07-03, 21:10:09
Om ett par dagar så är lilla Ella 4 veckor gammal och mina 10 pappadagar som staten bjuder på i samband med födseln är över. Var hemma ett par heldagar i början och sen tog jag ut resterande som halvdagar, för att få dem att räcka längre :D
Det var en jäkla skön tid alltså. 4 timmars jobb och sen hem och snusa på nyfött barnhuvud. Kan tillvaron bli mer soft, jag bara undrar :) Hade det inte vart för att pengarna måste in på lönekontot så hade jag gärna arbetet 50% under ett par år, utan problem!
Nu får man se hur det blir när man ska gå över till att jobba 100% igen med tillägget att man aldrig får sova ordentligt. Känns lite trist att "missa" de där vakna timmarna varje dag men det är ju inte så mycket att göra nåt åt.
Hur tyckte ni att det var när det var dags att börja arbeta fulltid igen? Mer tröttsamt? Får ni kvalitétid med den lille/lilla på samma sätt som tidigare?
/Fredrik
Daniel
2006-07-04, 00:12:26
Hade turen att få vara hemma rätt mycket i början med Linn, men det var faktiskt inte så spännande.
Just nu när hon är lite mer uppmärksam på sin omgivning och lite mer rolig så känner jag många gånger att det är riktigt tråkigt att missa hennes liv på dagarna. :(
Men det är tufft, man måste ju jobba och vi försöker aktivt göra så att jag tar över med Linn när jag kommer hem, dels för att jag ska få tid med henne, men även för att min fru ska få avlastning som suttit med henne hela dagen.
Skåne
2006-07-04, 09:48:40
Hur mycket pappaledighet har ni tänkt ta ut?
Själv håller jag på med lite lobbyverksamhet om att jag skall ta den stora biten och än så länge verkar det gå vägen... :)
Fredrik
2006-07-04, 10:22:48
Hur mycket pappaledighet har ni tänkt ta ut?
Själv håller jag på med lite lobbyverksamhet om att jag skall ta den stora biten och än så länge verkar det gå vägen... :)Vi har fört lite diskussion där hemma om hur vi ska göra med föräldraledigheten men vi är väl inte helt klara än med den biten. Det lutar åt att sambon ska ta en stor del av kakan men jag har börjat få lite kalla fötter på den här punkten och kanske kommer att "slåss" för "mina" föräldradagar :D Största orsaken till detta är att jag tror mig komma att ångra mig i efterhand om jag inte är hemma under en längre tid med lilltjejen.
Vad har du själv för anledning till att du vill vara hemma? Oprah på tv? ;)
/Fredrik
Skåne
2006-07-04, 11:41:49
Flera anledningar faktiskt.
1. Vill inte göra våra föräldrars misstag och inte träffa min unge förrän han/hon är 15 för att jag har jobbet för mycket. Jag trivs väldigt bra med att gå hemma och känner att det skulle ge mig mycket att få den kontakt med mitt barn som jag tror man får om man är pappaledig.
2. Mitt jobb suger. Min frus jobb suger inte.
Har man ekonomiska förutsättningar att stanna hemma halva ledigheten ska man göra det tycker jag, annars kommer man ångra sig.
Vi hade tyvärr inte det, så jag var bara hemma en eller ett par månader med Jonatan och Julia när de var små och det är ett jävla hästjobb att ta ikapp all förlorad tid och connecta på ett djupare plan senare. Å andra sidan lär man sig uppskatta den tid man har med barnen innan de somnar för kvällen, så den eller de timmarna efter jobbet är som små doser av nirvana.
Spidde
2006-07-07, 23:37:22
Jag hade lyckats snickra ihop det så gött att jag hade 5veckor hemma direkt efter födseln, och jag tyckte att det var på tok för kort tid.
Sambon var hemma heltid första 5 månaderna medans jag gick tillbaka till heltid på jobbet. Det var skapligt tungt!!
Sedan månad 6 inleddes har vi haft 50% jobb 50% ledigt bägge två, och det är helt underbart! Man har lite varierande veckor och vi får ändå ett barn som får träffa bägge sina föräldrar lika mycket/lite! Snart ska sambon jobba heltid så då ska jag vara hemma helt. Det vore ju skönt om lillkillen får två föräldrar att vara arg på, skälla efter och få tröst av.
Jag skulle inte släppa min ledighet för något!
Fredrik
2006-07-09, 09:39:29
Det där upplägget såg ju inte så tokigt ut Spidde. Får allt ta och kolla upp möjligheterna för mig att göra något liknande.
Alla män som har varit hemma under en längre period med sina barn verkar ju vara ruggigt överens om att de inte skulle vilja ha den tiden ogjord.
/Fredrik
med vårt första barn tog hustrun större delen av föräldraledigheten. jag lyckades dock få till en bra jobbsituation som gjorde att jag först satt hemma på heltid och skrev klart min avhandling. därefter har jag jobbat hemifrån 2-3 dar i veckan i 1,5 år med att slutrapportera ett stort projekt. de senaste 6 månaderna har jag varit på jobbet dagligen, det är inte lika kul....
Skåne
2006-11-20, 22:05:29
Idag gick jag ner på halvtid och i februari tar jag över stafettpinnen och resten av dagarna. Ekonomin handlar ju mest om prioriteringar och normalt kan man skära rejält mycket innan det svider.
Fredrik
2006-11-20, 22:06:52
Det ser nog ut som att jag kommer att göra en hyggligt traditionell pappaledighet, dvs mindre än mammans. Ska se över möjligheterna att ta ut en fyra månader med start runt maj-juni ungefär. Det får bero litegranna på hur jobbsituationen ser ut. Men, när väl barn nummer två kommer så hoppas jag på en rättvisare uppdelning.
Tyvärr har jag inte möjligheten att jobba hemifrån eller köra ett bra jobb med en 50%-ig tjänst. Tyvärr.
/Fredrik
Daniel
2006-11-21, 19:36:48
Leif, skönt! Nackdelen med studier är bara att man har det tufft ekonomiskt, men just friheten känns viktigare när man har barn!
Och på jobbet varje dag är riktigt inta alls kul, känns verkligen som man missar en hel del. :(
Btw, vad har du lic/doktorerat i?
Skåne, jäkla nice! :D
Tror det beror helt på jobbsituationen för föräldrarna. Känns som att det oftast är en kombination av jobbsituationen och den ekonomiskasituationen som gör att man inte kan gå ner i tid, tyvärr. :(
Men, när väl barn nummer två kommer så hoppas jag på en rättvisare uppdelning.
Vi hoppas också på det, ibland så känns det indirekt som man har sumpat det med sin förstfödda... fan vad det känns illa! :(
Sen är det väl inte helt vanligt att det blir samma med nästa barn, tyvärr... :(
Fredrik
2006-11-21, 19:45:58
Sen är det väl inte helt vanligt att det blir samma med nästa barn, tyvärr... :(Sorteras under avdelning "Vart tappade jag mitt "o" någonstans" ;)
Men du har förmodligen rätt. Mycket snack och lite lufthockey när det kommer till kritan. Men, det jag däremot tror och hoppas på är att bara det faktum att vi för en sån här diskussion på forumet kan få fler att ta ut mer pappaledighet, eller har jag fel? Nåja, allt är ju relatativt men man vill ju gärna tro att det är/blir så.
/Fredrik
Btw, vad har du lic/doktorerat i?
Arkeologi. Och jag hade tjänst så jag fick åtminstone lön till skillnad från hur det brukar vara med studier. Jag licade så fort som möjligt för att få upp lönen ett par kkr.
Skåne
2006-11-21, 21:51:12
I vårt land har vi rätt att ta ut löjligt många lediga dagar. Släpp ert krampaktiga grepp om era prylar och våga prova.
Herregud, efter vi köpt hus så sa jag upp mig och pluggade i två år och det var tajt som tusan, men det gick. Pappaledig med nästan hela lönen i behåll är en baggis i jämförelse. Det är bara att låtsas att e-on skickat en lite högre räkning varje månad, hur hade ni löst det?
Nä, fler velourpappor och karriärmammor åt landet!
:D
Fredrik
2006-11-21, 21:57:53
Skåne, Pappaforums väckarklocka i gryningen? ;) Telling it like it is! Keeping it real!
Hur mycket ledighet man kan ta ut beror till stor del på ens privatekonomi. Så är det iaf i vårt fall. Sambon tar ut fem dagar i veckan och så kommer även jag att göra när det är min tur. Men, jag har inte räknat på hur långt vi skulle få detta att räcka.
Mmmmmmm, velour!
/Fredrik
Framförallt ska ni sluta ha ångest över den tid ni missar med era barn. Ta vara på den tid ni faktiskt har med dem istället. Tiden går alldeles för fort oavsett om man går hemma i plyschdress eller jobbar för fullt så gör bästa möjliga av situationen istället för att gräma er över hur långt från er föräldraledighetsutopi ni befinner er.
fimblo
2006-11-21, 22:01:12
Vad har du själv för anledning till att du vill vara hemma? Oprah på tv? ;)
När Gentaro föddes jobbade jag 50% som projektanställd på KTH, och jag kunde komma in och gå lite hur som helst när jag inte hade kurser att hålla. Jag var i princip hemma mellan 50% till 100% varje dag i fem månader.
Ja ekonomin sög hårt, men det gick bra. Vi körde tygblöjor och köpte det mesta andrahands. Resten (kläder, barnvagn, etc) fick vi från släktingar.
Lite innan Ayumi föddes (15månader efter Gentan föddes) började jag jobba på bank- det lyfte familjeekonomin rejält. Jag varnade mina nya arbetsgivare under anställningsintervjun att jag tänkte vara hemma mycket, och när Ayumi fyllde typ åtta månader tog jag föräldraledigt i ett halvår. Efter det jobbade jag 50% i fyra månader.
Jag tänkte vänta nåt år eller två till innan jag tar ut ett längre period till (jag har ju två barn, det blir många föräldralediga dagar!).
Jag tror inte att jag kommer att ångra att jag tog ut så många dagar. Just nu gör jag inte det iaf. Är nån arbetsgivare dum nog att tvinga mig att välja mellan min familj och ett jobb kommer jag att visa dem fingret.
Vad det gäller 'karriär', jag tror att det går att ha en framgångsrik karriär och ett bra familjeliv samtidigt. Bara man väljer rätt karriär, och spelar korten rätt.
Oj, och anledningen till att jag ville vara hemma?
1) Ville lära känna mina barn som de är nu när de är riktigt liten. Jag har en känsla att när jag är pensionerad och kanske (*snyft*) ensam kommer jag att hålla av just de första dagarna i familjens gryning mest av alla dagar i mitt liv.
2) Ville veta vad det handlade om- hur jobbigt kan det vara?
3) Ville ge sambon en möjlighet att komma ut och jobba lite. Det är alldeles för lätt att komma bort i blöjträsket.
4)... Det verkade roligt.
Skåne
2006-11-21, 22:01:57
Finns en finfin räknemoj på försäkringskassans hemsida, där man fyller i vad man tjänar, hur många dagar som skall tas ut o s v och får svar på hur mkt man får ut och hur länge.
Kalfir
2006-11-22, 08:21:34
Finns en finfin räknemoj på försäkringskassans hemsida, där man fyller i vad man tjänar, hur många dagar som skall tas ut o s v och får svar på hur mkt man får ut och hur länge.
Du glömde Länken! ;)
Skåne
2006-11-22, 11:47:36
Nä, jag glömde inte, jag var trött ;)
Länken (http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/komigang_it/berakna_fp/?page=/privatpers/foralder/barnet_fott/ersattning_fp/index.php)
wonko
2006-11-22, 21:45:53
Själv har frugan och jag gjort upp att hon tar ut 4 dar i veckan tills HT-08 (jag är lärare, så det är så jag räknar tiden) då jag tar över. Men då blir det 7 dagar i veckan för mig.
Sedan kör jag en fuling och jobbar sista dagarna innan sommarlovet och kan "jobba" på sommarlovet, alltså vara ledig... :)
När det är dags för sommar så blir det förhoppningsvis dags för tillökning också, så då är båda hemma.
edit; här är länken http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/berakna/berakna.php
Fredrik
2006-11-22, 21:48:14
Har faktiskt inga kompisar som är lärare så det där har alltid vart en myt för mig. Alltså, att lärarna inte jobbar på sommarlovet. Men är alltså så? Jag tänkte att ni kanske hade planeringstid, utvärderingar, utbildning eller whatever, men ni är alltså lediga :)
/Fredrik
MetalCowboy
2006-11-23, 03:49:08
Vi har bestämt att frun tar ut 3 dagar/vecka i ca 10 månader (hon vill vara hemma över sommaren) och jag 4 dagar/vecka i de resterande 2, därefter måste jag (väl? :confused: ) ta ut 7 dagar/vecka och blir hemma ca 8 månader totalt.
Anledningarna till att vi tar ut så "lite" är att vi inte har någon särskilt ansträngd ekonomi (idag) samt att vi vill jue självklart vara hemma så mycket som möjligt. Det blev nästan gräl om vem som skulle vara hemma och när.. Jag fick verkligen sätta ner foten och säga att jag minsann också ville vara hemma.
/Henke
wonko
2006-11-23, 17:20:40
Har faktiskt inga kompisar som är lärare så det där har alltid vart en myt för mig. Alltså, att lärarna inte jobbar på sommarlovet. Men är alltså så? Jag tänkte att ni kanske hade planeringstid, utvärderingar, utbildning eller whatever, men ni är alltså lediga :)
/Fredrik
Så här fungerar det: Vi jobbar vanlig arbetsvecka höst/vårterminen och utöver det har vi 10 timmar i veckan som kallas förtroendetid alltså ersättning för jobb vi gör hemma. Så vi åläggs att jobba 2 timmar om dagen hemma.
Detta tillsammans med kompetensutbildning utanför schemalagd tid kompenseras med sommarlov.
Förtroendetiden är heller inget man bara sätter dit för att det ska se snyggt ut. Jag klockade ett par veckor och kom fram till att jag lätt kom upp i 50 timmar/vecka.
Fredrik
2006-11-23, 17:31:24
Aaah, the more you know :)
Hur känner du att det där har funkat med barnet då? Du är ju i princip piskad att jobba hemma och det ligger väl inte så långt bort att tro att det är bra mycket roligare att hänga med frugan och barnet än att sitta och rätta 25 matteprov & strukturera upp föräldrasamtal? Disciplinproblem, here I come ;)
/Fredrik
Daniel
2006-11-23, 19:45:42
Är nån arbetsgivare dum nog att tvinga mig att välja mellan min familj och ett jobb kommer jag att visa dem fingret.
Tror vi alla är överens att familjen sätts först! Men precis som Fredrik skrev så är det inte alltid så enkelt eftersom man måste få ekonomin att fungera också. :(
Samtidigt som Skåne skrev "Släpp ert krampaktiga grepp om era prylar och våga prova." - take leap of faith? :p
Vad det gäller 'karriär', jag tror att det går att ha en framgångsrik karriär och ett bra familjeliv samtidigt. Bara man väljer rätt karriär, och spelar korten rätt.
Det tror jag absolut att det går! Det handlar helt klart om att ha en bra kombination av jobb/arbetsgivare och familjesituation... några tips? :)
Framförallt ska ni sluta ha ångest över den tid ni missar med era barn. Ta vara på den tid ni faktiskt har med dem istället.
Jag jobbar hårt i mina försök att nå samma Zen-liknande stadium som du är i! :D
wonko
2006-11-23, 21:01:08
Aaah, the more you know :)
Hur känner du att det där har funkat med barnet då? Du är ju i princip piskad att jobba hemma och det ligger väl inte så långt bort att tro att det är bra mycket roligare att hänga med frugan och barnet än att sitta och rätta 25 matteprov & strukturera upp föräldrasamtal? Disciplinproblem, here I come ;)
/Fredrik
Jag löser det genom att jag har börjat ta bilen till jobbet. Då kan jag sitta en timma innnan jag börjar och en timma efter och bara förlora en timma sammanlagt eftersom jag tjänar in 30 min/resväg varje dag.
fimblo
2006-11-25, 21:07:56
Det tror jag absolut att det går! Det handlar helt klart om att ha en bra kombination av jobb/arbetsgivare och familjesituation... några tips? :)
Ingen aning. men om sidådär trettio år kanske jag kan berätta vilka misstag jag gjorde :rolleyes:
Skåne
2006-11-25, 21:57:28
Jag vet ett par grejer man skall undvika om man vill vara hemma med barn:
Arbetsgivare som är egna företagare och driver ett mindre företag och är födda på 40- och 50-talen.
ludda
2006-11-26, 04:59:09
Jag har haft turen att jag jobbar deltids skiftarbete och klarar både ekonomi och får vara hemma mycket. Är hemma 2 av 3 veckor. Dock rätt slitande på kroppen med nattarbete. Längtar helt galet mycket efter att få vara pappaledig på heltid, går inte att jämföra hur roligt det är att vara hemma och busa med lillkillen och att gå vaken på nätterna. Kommer inte att dela lika på föräldraledigheten, men eftersom jag ändå hinner vara med hemma ca 6timmar de nätter jag jobbar och att det är så pass få nätter så är jag rätt nöjd med hur jag har det. :)
Daniel
2006-11-26, 15:17:02
[...] men om sidådär trettio år kanske jag kan berätta vilka misstag jag gjorde :rolleyes:
Haahaa... :D
Låter som en plan. Jag väntar med spänning på din rapport!
Jag vet ett par grejer man skall undvika om man vill vara hemma med barn:
Arbetsgivare som är egna företagare och driver ett mindre företag och är födda på 40- och 50-talen.
Tror det gäller pappor födda på 60/70-talet också tyvärr, även om vår generation blivit bättre än våra föräldrar på att vara mer närvarande så är det mycket slit och oerhört påfrestande för familjen att köra eget. :(
drsnuggels
2006-12-07, 22:29:30
Hej
Vi har gjort så att min fru tar måndag - torsdag och jag tar fredagar, trots att hon är hemma. Hon tar alltså inte ut något för fredagar.
Fredrik
2006-12-07, 22:32:21
drsnuggles, det upplägget hade jag verkligen älskat men tyvärr skulle det inte fungera för mig att vara borta en dag per vecka. Men, jag hade verkligen gillat det :)
Får man fråga vad du jobbar med som gör att det fungerar?
MysHenrik
2006-12-08, 10:42:21
Sedan kör jag en fuling och jobbar sista dagarna innan sommarlovet och kan "jobba" på sommarlovet, alltså vara ledig... :)
Nu uppfattade jag inte om du skulle vara hemma hela läsåret 08/09. Jag är också lärare och är ledig detta läsåret och kommer göra precis som du och gå in några dagar i juni. När jag kollade upp det med lönekontoret visade det sig dock att det inte berättigar till hel sommarledighet utan man tjänar in ca. 40% av "sommarlovet". Däremot om man är hemma en termin drabbas man inte så mycket.
Daniel
2006-12-08, 10:47:31
drsnuggels, låter lysande bra, så har ni fler dagar hemma tillsammans. :)
Som det ser ut nu kommer jag kunna ta ut en del föräldrar ledigt under våren, yay! :D
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.