handdator

Visa fullständig version : Bilbarnstolar och nappflaskesterilisatorer

chribbis
2007-07-31, 13:29:52
Hej!

Nu börjar det bli dags för oss att få vår son och vi funderar på vilken typ av bilbarnstol vi ska köpa. Jag har hört någonstans att man kan hyra en för en billig peng i månaden? Någon som vet vad jag pratar om?

En annan sak som jag funderar på en nappflaskesterilisatorer. Min fru har tittat ut en för en ryg tusenlapp från Avent. Är det värt pengarna eller är det bara dyra märkesprodukter? Någon som har några tips?

Mvh

Christian

Skåne
2007-07-31, 14:04:14
Aventflaskorna är superbra.

Dock tycker jag att en dedikerad nappflaskesterilisator verkar ungefär lika nödvändigt som en popcornmaskin. Typ för folk som inte kan hantera en kastrull ;)

Angående bilbarnstol så finns det att hyra för en femhundring ungefär från rätt många barnprylsförsäljare. Finns även försäkringsbolag som hyr ut. Det gäller alltså den lilla babystolen man har det första halvåret ungefär. Sen åker man likförbaskat på att köpa en större stol senare. Det finns faktiskt modeller som går att använda från dag 1 (med en specialarkuddinsats) till fyraårsåldern som inte är så mkt dyrare än enbart den andra stolen. Har för mig att jag sett en sådan i fabrikat Acta Graco eller nåt sånt.

Ta dig lite tid och kika runt bland olika återförsäljare eftersom priser, leveranstid och inte minst servicenivå kan skilja avsevärt från ställe till ställe.

najas
2007-07-31, 20:03:02
Hej!
En annan sak som jag funderar på en nappflaskesterilisatorer. Min fru har tittat ut en för en ryg tusenlapp från Avent. Är det värt pengarna eller är det bara dyra märkesprodukter? Någon som har några tips?

Va, snälla säg att du skojar! Att det bara finns en sån produkt. Försökte googla fram det men lyckades inte hitta. Funderar på att leta reda på och jaga ifatt upfinnaren. Dock vet jag inte om jag skulle prygla upp honom för att försöker lura nervösa småbarnsföräldrar att köpa horriblet dyra prylar för att ersätta en vanlig jävla gryta, eller gratulera honom till att lyckas kränga den mest meningslösa uppfinningen sedan färdigskivat bröd

Henke
2007-08-01, 12:30:12

Nu är inte jag den som är teknikfientlig men i detta fall känns det som du kan lägga pengarna på nått annat, varför inte blöjor. Man ska nog tänka efter både en och två gånger innan man köper speciella barnprodukter som ersätter vanliga köksprylar som funkar bra, känner att risken är ganska stor att de efter ett kort tag står oanvända i nått hörn och tar plats, själv står man i köket och använder kastrullen.

Sen kan man i och för sig ta en diskussion om hur nyttigt det är att växa upp i en steril miljö, men det vill jag inte belasta din tråd med som faktiskt handlar om nått annat:rolleyes: .

/h

chribbis
2007-08-02, 11:12:26
Va, snälla säg att du skojar! Att det bara finns en sån produkt. Försökte googla fram det men lyckades inte hitta. Funderar på att leta reda på och jaga ifatt upfinnaren. Dock vet jag inte om jag skulle prygla upp honom för att försöker lura nervösa småbarnsföräldrar att köpa horriblet dyra prylar för att ersätta en vanlig jävla gryta, eller gratulera honom till att lyckas kränga den mest meningslösa uppfinningen sedan färdigskivat bröd

Här (http://www.argos.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/Search?go.x=4&jspStoreDir=argos&catalogId=651&referredURL=http%3A%2F%2Fwww.argos.co.uk%2Fwebapp% 2Fwcs%2Fstores%2Fservlet%2FSearch%3FstoreId%3D1000 1&langId=-1&searchTerms=375%2F0869&referrer=COJUN&storeId=10001&go.y=11) finns den. Vet ej om jag överdrev med priset, har för mig att det var runt en tusenlapp men har kanske fel. Tror iofs att det ingick fyra nappflaskor också och då blir det kanske inte så farligt. Ska tilllbaka till butiken där jag såg den (Mama Mia shop på Karlavägen) den åttonde så får se mer exakt då.

Sen kan man i och för sig ta en diskussion om hur nyttigt det är att växa upp i en steril miljö, men det vill jag inte belasta din tråd med som faktiskt handlar om nått annat:rolleyes: .
/h
Jag vet att jag har läst att alltför sterila miljöer bidrag mycket till ökade allergier men finns det något belägg för det? Har du nåt tips på nån artikel eller liknande?

Angående bilbarnstol så finns det att hyra för en femhundring ungefär från rätt många barnprylsförsäljare. Finns även försäkringsbolag som hyr ut. Det gäller alltså den lilla babystolen man har det första halvåret ungefär. Sen åker man likförbaskat på att köpa en större stol senare. Det finns faktiskt modeller som går att använda från dag 1 (med en specialarkuddinsats) till fyraårsåldern som inte är så mkt dyrare än enbart den andra stolen. Har för mig att jag sett en sådan i fabrikat Acta Graco eller nåt sånt.

Ta dig lite tid och kika runt bland olika återförsäljare eftersom priser, leveranstid och inte minst servicenivå kan skilja avsevärt från ställe till ställe.
Vi ska åka förbi Babyproffsen på Kungsholmen i Stockholm. Dom hyr dels ut stolar, dels så har dom en sån som du berättar om Länk (http://www.akta.se/) (Produkter/Bilbarnstolar/DuoLogic 0-4år). Nån som har nån aning om vad den kostar?

Tack för alla tips!

Henke
2007-08-02, 13:10:31
Efter att ha läst lite om allergier så verkar det som den gamla devisen "lite skit rensar magen" inte är så dum ändå. Bifogar en länk till en artikel om Flora-projektet samt en länk till ett pdf-dokument från folkhälsoinstituet.

Det mest intressanta är, tycker jag, att titta på allergier hos de svenskar som har annan etnisk bakgrund.
- 1,a generationens invandrare har väldigt lite allergier deras barn som är födda i Sverige har lika mycket allergier som alla andra.
- För adoptivbarn som kommer till Svedala så beror det ganska mycket på hur tidigt de kom. Adopterad som spädbarn = ökad risk för allergi.

Ovanstående borde definitivt vara någon form av bevis att allergi inte är bara är genetisk betingad. Faktumet att adoptivbarn drabbas olika beroende på hur gamla de är när det kommer till det nya hemmet är en hint om att den absolut första tiden är ganska viktig ur ett allergiperspektiv.

Detta är givetvis de rön som det lutar åt nu, om 10 år kanske vi kommer på att det inte är det sterila som är problemet utan nåt annat ämne som vi använder i västvärlden.

Nånstans mitt i allt detta går det en linje som man får försöka att balansera på, ej sterilt kan snabbt bli ohygieniskt. Ohygieniskt är inte direkt något att sträva efter det heller.

http://www.vardal.se/vnytt/3-02/art05.html
http://www.fhi.se/shop/material_pdf/Folkhlsorapport%20.pdf

Kanske bra att päls för en hel hund har passerat tarmsystemet på vår lille kille:D

/h

Skåne
2007-08-02, 13:30:51
Nån som har nån aning om vad den kostar?

Mellan 2200 och 2800 kostar de vanliga modellerna. Jag minns att när jag köpte barnstol modell 9mån-4år så blev jag irriterad när jag såg modellen som funkat från nyfödd eftersom den inte var dyrare än hyran för den mindre stolen tillsammans med köpesumman för den större.
Det kan som sagt även skilja en del från återförsäljare till återförsäljare.

På tal om sterila miljöer: Igår lyckades jag i sista sekund hindra junior från att stoppa in den farliga änden av bajsspaden till kattlådan i munnen.

Mats
2007-08-02, 14:22:42
På tal om sterila miljöer: Igår lyckades jag i sista sekund hindra junior från att stoppa in den farliga änden av bajsspaden till kattlådan i munnen.

Äh, man ska testa allt minst en gång. :)
Min dotter har exempelvis testat att våtkamma håret med toalettstolsborsten.

Tordan
2007-08-02, 15:18:13
Så länge hon inte borstar tänderna med den så... ;)

chribbis
2007-08-09, 11:32:39
Hej,

Var förbi Mama Mia shop igår. 1 600 kr skulle dom ha för den stora sterilisatorn. Sjukt dyrt! Min kära fru vill absolut har en sterilisator så vi köpte en plastbytta som man häller i lite vatten i, ställer flaskorna i och sätter in i micron. Den kostade 600 välplacerade kronor. Jag sade att det är rätt många som har vuxit upp med kokade vattenflaskor och alla vi har överlevt. Hennes kommentar var "Tiderna förändras. Nuförtiden gör man såhär." Jag orkade/vågade inte ge mig in i någon diskussion så det var bara att hålla tyst!

Hon var absolut tvungen att ha en Avent brötpump också, 525 kronor gick där. Det vet jag inte om det var så dyrt och jag tror faktiskt att vi kommer att använda den. Någon som har någon erfarenhet av liknande produkter? Hur länge håller sig bröstmjölk egentligen? Jag har hört allt från ett till sju dygn...

C

Mats
2007-08-09, 11:50:06
Hej,

Var förbi Mama Mia shop igår. 1 600 kr skulle dom ha för den stora sterilisatorn. Sjukt dyrt! Min kära fru vill absolut har en sterilisator så vi köpte en plastbytta som man häller i lite vatten i, ställer flaskorna i och sätter in i micron. Den kostade 600 välplacerade kronor. Jag sade att det är rätt många som har vuxit upp med kokade vattenflaskor och alla vi har överlevt. Hennes kommentar var "Tiderna förändras. Nuförtiden gör man såhär." Jag orkade/vågade inte ge mig in i någon diskussion så det var bara att hålla tyst!

Då vet i alla fall barnet vem det ska skylla alla allergier på ;)

Hon var absolut tvungen att ha en Avent bröstpump också, 525 kronor gick där. Det vet jag inte om det var så dyrt och jag tror faktiskt att vi kommer att använda den. Någon som har någon erfarenhet av liknande produkter? Hur länge håller sig bröstmjölk egentligen? Jag har hört allt från ett till sju dygn...

C

Den är grymt bra! Hur länge mjölk håller sig? Det beror på. Lukta och smaka, så vet du om den funkar eller inte, precis som med vanlig mjölk.

WaR
2007-08-09, 11:53:10
Ledsan Cribbis, är bara att öppna plånboken och se glad ut.
Ingen ide att resonera med hormonerna.

Henke
2007-08-09, 13:13:30
Den kostade 600 välplacerade kronor. Jag sade att det är rätt många som har vuxit upp med kokade vattenflaskor och alla vi har överlevt. Hennes kommentar var "Tiderna förändras. Nuförtiden gör man såhär." Jag orkade/vågade inte ge mig in i någon diskussion så det var bara att hålla tyst!

Betala och var glad, ta inga onödiga debatter med en gravid kvinna. 600 spänn för en nöjd kvinna är inga pengar alls:D

Hon var absolut tvungen att ha en Avent brötpump också, 525 kronor gick där. Det vet jag inte om det var så dyrt och jag tror faktiskt att vi kommer att använda den. Någon som har någon erfarenhet av liknande produkter? Hur länge håller sig bröstmjölk egentligen? Jag har hört allt från ett till sju dygn...

Vi hade ingen pump till våran första och har (såvitt jag vet) inga planer på att köpa en till andra barnet så här kan inte jag ge några råd.

/h

Skåne
2007-08-10, 15:37:16

C
Man får låna den trimmade varianten från sjukhuset för några kronor om dagen annars...

Sen tror jag att det fanns just en nästan oanvänd aventpump till salu på forumets köp-och-säjavdelning.

Daniel
2007-08-13, 14:13:43
Så länge hon inte borstar tänderna med den så... ;)
Fräscht! ;)

Om inte annat så har vår lill-tjej upptäckt att toavatten är oerhört smakligt... :p

Cashzander
2007-11-24, 09:03:44
Hur länge håller sig bröstmjölk egentligen? Jag har hört allt från ett till sju dygn...
C

Om du fryser in bröstmjölken i fina små kuber håller den i 3-6 månader varpå din bröstpump är en kanoninvestering, nu kommer tanten din proppsa på att du lika gärna kan vara vaken på nätterna och mata :D.

Dubbelkolla dock innan du serverar någon polare en whiskey on the rocks, har i och för sig inte testat men jag tror whiskey och bröstmjölk skär sig och smakar... ja... ungefär motsatsen till hallontårta.

Zirnig
2008-12-28, 10:55:22
Köp en stol det tror jag blir bäst detta är ett tips har själv en besafe izi kid x1.
Men om du vill hyra en så hyr IF försäkringsbolag ut stolar. annars får du kola vilka som kan tänkas hyra ut i just din kommun.

tranquillo
2009-01-03, 01:22:56
IF kör med besafe izi... har nydligen fått sista varianten nu till vår son och är jättenöjd... man kör på med den man får tills barnet växer till sig, då ringer man och säger att man vill ha nästa storlek, så får man den på posten och då är det bara att skicka tillbaks den gamla och köra på ett tag till, och nu när vi fått den sista storleken så får vi behålla den...
stolarna är stabila och bekväma.

Leif
2009-01-03, 23:04:25
Hej!

Äum.... Varför då? Kolla först om era barn gillar att suga på annat än tutten. I så fall kan det väl vara en ide att börja kika på det. Inget av våra barn har använt nappflaska....

Köp inget i onödan, pengarna behöver man till allt det som faktiskt är nödvändigt... Tricket är att inse vad som är nödvändigt och vad som är mördande reklam. I fallet nappflaskestrilisator vet jag att det hade varit bortkastade pengar för oss....

henke83
2009-01-04, 20:56:07
Nappflasksterilisator? Måste nog vara den mest onödiga uppfinningen... Skall man torka sig med sprit på bröstet innan man ammar också? :P