handdator

Visa fullständig version : Bok: "Värsta pappan" av Ronny Olovsson

Skåne
2006-06-30, 13:10:52
Tjena igen!

För er som tycker allt det här med att bli pappa kan verka lite skrämmande och tycker att informationen från MVC är milt sagt klinisk och mammacentrerad kan jag rekommendera boken "Värsta pappan (http://www.bokus.com/b/9185015725.html)" av Ronny Olovsson.

Jag skrattade så att jag grät tidvis när jag läste den, men den innehåller också ganska bra tips om vad som kommer att hända, vad som kan förväntas av dig som pappa osv. Nu verkar Ronny vara ganska lik mig som person, men jag tror att den kan vara omväxlande läsning för de flesta.

Han berättar om hur det gick till när han skulle få sin dotter och om det första årets händelser. Boken är skriven med glimten i ögat och innehåller en hel del topp 5-listor.

Tipslista ur boken:
Fem saker du som blivande pappa INTE ska göra under en förlossning:
1) Svimma.
2) Börja peka med hela handen och försöka bestämma vad som ska göras, för du har ingen koll.
3) Fotografera eller filma, för då gömmer du dig och är inte med. Det som blir resultatet på bilder och filmer kommer att chocka er bägge efteråt. Minnet sorterar som tur är bort det grisigaste och fokuserar på det som är viktigt: barnet, kvinnans prestation och livets mirakel. Nöj dig så.
4) Festa med grabbarna. Det är inget direkt juridiskt närvarotvång förstås, men du bommar något stort i ditt liv om du inte är med.
5) Börja oja dig över dina egna krämpor..

Fredrik
2006-06-30, 15:06:43
Det här verkar vara min sorts bok :D Nu tycker jag att vi alla hjälps åt att hitta billigaste nät-bokhandeln!

Leta och länka!

/Fredrik

Daniel
2006-07-02, 23:40:49
Fick ett tvångsmässigt behov av att pilla på trådrubriken. ;)

Såg att han är sportreporter på Aftonbladet - listningarnaskung! :D

Fredrik
2006-07-03, 21:53:03
Du är så vansinnigt ordentlig av dig Daniel! Snyggt rubrikpillat iofs! Sätter standarden för oss andra ;)

Eftersom boken verkar vara slut på bokus som Skåne länkar till tar jag mig tillfälle och länkar hit istället där boken finns tillgänglig (http://www.internetbokhandeln.se/bok.html?isbn=9185015725) :)

Passar osså på att berätta att jag precis har beställt boken. Hoppas på en trevlig läsning! Annars fakturerar jag dig Skåne, bara så du vet ;)

/Fredrik

Skåne
2006-07-04, 09:16:48
Det är bara att skicka faktura, så har jag något om blöjorna skulle vara slut i september ;)

Fredrik
2006-07-05, 17:30:31
Hepp!

Idag shippas min bok från Internetbokhandeln :D Oh, joy!

Skåne, har du så ont om blöjor är det bara att ge mig adressen så skickar jag ett pity-pack-pampers ;)

/Fredrik

Skåne
2006-07-06, 08:20:05
Hehe, jag har inte ens köpt såna grejer än.

Samlade mina första vuxenpoäng genom att beställa barnvagn och köpa skötbord och småkläder på rea häromdagen. Över en månad kvar tills det är dags.

Hoppas du kommer att tycka boken är lika rolig som jag gjorde. :)

Kalfir
2006-07-06, 13:47:31
Snål som man är (undra om det beror på att jag bodde i småland i 4,5 år :confused:) så blir det till att låna den på bibblan där den tyvärr är utlånad, men blir till å smita in samma dag som den ska komma in igen.

Fredrik
2006-07-06, 14:02:28
Ah, en titan, en gigant, en riktig man, kort och gott; en smålänning :D

Har själv pyntat ett par år i småland men jag tippar att du pluggat där, yes? Gissaaar på Växjö eller Kalmar?

Beroende på hur fäst jag blir vid boken när jag läst den så kan du annars få överta den :)

/Fredrik - redigt hygglo ibland

Kalfir
2006-07-06, 17:24:59
Plugg i Växjö var det.

Hinner jag inte få fatt på boken så är det klart man accepterar ett sånt erbjudande.

Skåne
2006-07-07, 10:11:06
http://blogg.aftonbladet.se/8/

Ronnys pappablogg.

Fredrik
2006-07-07, 11:17:01
Ronnys pappablogg.Hmmm, tatuera in barnens namn. Attans, eftersom jag läste det där så är chansen stor att det blir av :p

/Fredrik - halvtaskig impulskontroll, dock redan gaddad så en till skadar ju inte :D

Skåne
2006-07-07, 13:34:12
Ungars namn eller foton på lämplig kroppsdel är väl ok tycker jag. Framförallt så är det ju större sannolikhet att man fortfarande vill ha deras namn kvar där om tio år än eventuella mödrars.

Kan bli lite fel kanske om man gör det på fel sätt så att det inte framgår att det handlar om ens barn. Typ tatuera in Svante i ett hjärta på axeln kan sända lite fel signaler i herrbastun liksom ;)

Fredrik
2006-07-07, 13:39:11
Bara det att sitta i en herrbastu kan tänkas sända fel signaler. Åtminstone om bastun finns på en s.k bastuklubb :D Äsch, har finskt påbrå, så bastu är på, eisaa peittä för bövelen!

Har en örn på axeln, måhända att man kan skriva namnet ovanpå ena vingen kanske. Och får man en till, som det är tänkt nångång i framtiden, så finns det plats på andra vingen :) Får känna efter om det här känns värt att lägga $$$ på.

Fick boken idag iallafall! Ska börja läsa redan ikväll hade jag tänkt. Hoppas på mycket nöje!

/Fredrik

Daniel
2006-07-07, 14:17:42
Tatuera in sitt barns namn? What? :)

Fredrik
2006-07-07, 14:27:33
Tatuera in sitt barns namn? What? :)Som redan tauterad så känns det inte speciellt främmande, utan snarare som en kul grej :) Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen :D

/Fredrik

Daniel
2006-07-07, 14:32:09
Hehee... tröskeln för att massakera sin kropp ännu mer är låg, yes? :)

Fredrik
2006-07-09, 19:14:41
Plöjt mig halvvägs genom boken idag sittandes i en fåtölj i morsans sommarhus. Morsan, syrran och sambon har haft mycket nöje åt mina plötsliga skratt och frustningar :D

Ett av de bättre stycken i boken hitills (och som jag dessutom känner igen mig själv i) kommer när Ronny står och sorterar inköpta kläder före födseln:
När jag senare tvättade de små kläderna för att de skulle ligga klara och vänta, och nere i tvättstugans torkskåp började hänga upp strumpor och små, små bodies kunde jag inte hålla tillbaka det längre. Som ett stort patetiskt journalistfetto, som i sin genomcyniska kropp plötsligt för första gången tillät äkta känslor brisera, stod jag där och hulkade över två randiga strumpor.Klockrent :D

/Fredrik

Fredrik
2006-07-10, 08:21:29
Kalfir, bok färdigläst!

Vill du låna den så skicka ett pm med din adress så kommer den som ett brev på posten (pun intended) :D

Den här boken var riktigt skön. Ronny verkar lite sådär lagom labil med bara ett par skruvar lösa, precis som jag :o

/Fredrik

Skåne
2006-07-10, 11:36:11
Kul att du gillade boken :)
Satt själv och pustade och frustade av skratt bitvis när jag sträckläste den.

Fredrik
2006-07-10, 17:33:14
Jo du, den här passade mig som handen i handsken! Så har du några fler boktips så säger jag bara; shoot!

Btw, Daniel, den här ska du ta och skaffa dig, tror du skulle ha behållning av den. Fråga Kalfir lite snällt så skickar han den nog till dig när han har läst den (jag postar mitt ex till honom idag som ett lån)!

/Fredrik

Daniel
2006-07-10, 23:01:46
Hmmm, kanske skulle vara något att läsa på T-banan till jobbet. :)

Fick ett litetet flyttryck och nu finns denna under gruppen "Barnprodukter" - tada! :)

Fredrik
2006-07-11, 21:23:30
Sweet jeebus, den här tråden lyckades du gömma väl för mig ;)

En grej som jag tyckte var kul med boken var att jag kände igen mig så ofta i Ronnys tankar och känslor. Speciellt i kapitlet då han funderar över vad han skulle göra om någon skulle göra något för att skada hans barn. Ärligt talat, nog skulle man göra något överliat liksom. Klara man av att behålla spärrarna om man ser att någon är på väg att skada det mest värdefulla man har i livet?

/Fredrik

*edit* Kanske passar boktrådar bättre i Övrigt?

Daniel
2006-07-11, 22:36:25
*edit* Kanske passar boktrådar bättre i Övrigt?
Sant, vi flyttar igen! :D

Skåne
2006-07-11, 23:34:51
Jeeez, flyttar trådar och pillar rubriker....undrar var jag sett det förr??? ;)

Kalfir
2006-07-31, 08:16:44
Ok, då var jag äntligen klar med boken, tog lite tid, men men... så vem vill ha den nu?? Först till kvarn. Skriv en rad här och är du först så kan du pm'a mig med namn och adress så skickar jag den.

Boken var kanon. Riktigt rolig och samtidigt tänkvärd.

Daniel
2006-08-01, 23:10:34
Jeeez, flyttar trådar och pillar rubriker....undrar var jag sett det förr??? ;)
Haahaa... det är av omtanke och kärlek! :D

Kalfir, är sugen, känner lite att den kommer hamna på den oändligt långa "att göra"-listan. :(