Visa fullständig version : Försäkring, bra att tänka på
Skåne
2006-06-28, 18:49:38
Tjena!
VIll bara påminna om att det kan vara en bra idé att kolla upp barnförsäkring INNAN ungen kikar ut. Kolla också upp vilkoren noga innan ni bestämmer er för en försäkring, då det kan finnas lite luriga klausuler. Allt står på nätet, så det är bara att snoka runt. Redan från vecka 26 eller 28 går det att teckna en försäkring som kostar runt en tusenlapp och skyddar både mamma och barn om nåt skulle hända.
En mycket viktig anledning till att skaffa försäkring innan är att det kan uppstå en hel del komplikationer i samband med födseln och framöver som såklart inte går att försäkra sig för i efterhand.
Jag kan ta min son som exempel. Han var oförsäkrad vid födseln helt enkelt eftersom vi inte visste bättre då. Strax efter födseln fick han hjärtstillestånd och lite annat otrevligt och efter det var det stört omöjligt att teckna en barnförsäkring. Det var först när han var i sjuårsåldern som vi kunde teckna en vanlig försäkring, och det berodde mycket på att jag då jobbade på ett stort nöffigt försäkringsbolag.
Kalfir
2006-06-28, 19:28:25
Å fasen. Det är inget jag hade tänkt på iaf. Men tack för tipset. Lika bra att börja kika runt lite då. Är det någon som har lite bra förslag behöver ni inte vara blyg för att skriva ner dem här :) Alla tips är välkomna!
Skåne
2006-06-29, 09:07:45
Skandia (http://www.skandia.se/hem/templates/pages/TextPage____1168.aspx)
Trygg Hansa (http://www.trygghansa.se/04Privat/Page7736.html)
Finns säkert andra, kolla mammatidningarna man får på MVC, där finns säkert reklam.
Daniel
2006-06-29, 13:02:47
Länsförsäkringar hävdar att dom är ensamma om att försäkra mot t ex ADHD om man tecknar för 6 månaders ålder, har inte läst vad skyddet innebär exakt eftersom vi missade det datumet med en månad. :(
Kolla även med fackförbund och liknande, det brukar vara rätt bra gruppförsäkingsavtal via förbunden. Själv har jag via CF en massa olika varianter.
Skåne
2006-06-30, 13:03:28
Skydd mot sådana grejer som ADHD och liknande är ju inte dumt faktiskt.
Som sagt. Kolla runt och jämför vad man får för pengarna och vad vilkoren är för att få ut pengarna. Det är det finstilta i avtalen som gör att dom tjänar pengar ;)
Fredrik
2006-06-30, 15:03:59
Har arbetat som funktionshinderhandläggare (handlade alltså ärenden då personer med funktionshindrade barn sökte hjälp enligt LSS-lagstiftningen) och jag kan säga som så, att om det visar sig att ens barn har autism eller autismliknande funktionshinder som aspberger etc, så kan det vara trevligt att vara försäkrad "mot" det. Autism kan vara oerhört slitsamt för en familj och ett ekonomiskt stöd kan till viss del göra vardagen enklare.
Mitt råd: skaffa en sådan försäkring eller teckna som tillägg om det inte ingår. Förmodligen så måste du teckna en sådan försäkring innan barnet nått en viss ålder. Erfarenhet säger mig att läkare är restriktiva med att diagnosticera autism före barnet fyllt 3-4 år (det är iaf extremt ovanligt), utan att en sådan diagnos kommer oftast som tidigast då barnet är i 6-årsåldern om inte senare.
Ett tillägg om ADHD. Om ens barn "endast" har blivit diagnosticerat med ADHD så är man till 99% inte berättigad till insatser enligt LSS (Lagen om stöd och service åt vissa funktionshindrade) så det är därför extra lajbans att då ha en försäkring. Man kan få insatser enligt socialtjänstlagen men det är en lång procedur.
/Fredrik
Daniel
2006-07-02, 23:41:44
Fan, nu blev jag helt nervös inför ADHS skyddet som jag tyvärr missade. :(
Måste kolla om dom vi har via Salus Ansvar och Folksam kan kompletteras.
Fredrik
2006-07-03, 11:43:58
Äsch, Daniel, lugn och fin nu ;) Har varken du eller the misses anlag för adhd et al så är det bara att ta ett par djupa andetag och få tillbaka vilopulsen.
Vi har f.ö valt att teckna med skandia. Får väl kika lite närmre med sambon ikväll och återkomma hit med varför "vi" valde dom :D Btw, så tecknar vi även livförsäkring med skandia. Vi valde att göra så eftersom om vi tecknar livförsäkring med banken så måste dessa pengar gå till att betala av lånen om nån av oss skulle droppa av. Med skandias livfösäkring kan man välja själv hur mycket av lånet man vill betala av och hur mycket man vill använda till annat. Billigare dessutom, dubbel-yay!
/Fredrik
Skåne
2006-07-03, 12:41:12
Livförsäkring is the shit. Spar så enormt mycket bry om nåt skulle hända. Det kan vara skönt att inte behöva tänka på ekonomin när allt annat i ens värld brakat ihop.
Spidde
2006-07-07, 23:47:57
Vi skaffade trygg-hansa innan födseln och förlängde utan hälsokontroll efter. Även dom har tilläggsförsäkring för "beteende och emotionella störningar"(Damp, adhd mm) samt"andra störningar av psykisk utveckling"(Autism, aspergers, anorexi mm). Sen om den är bättre än andra ska jag låta vara osagt. Kan bara tecknas innan 6månaders ålder.
Daniel
2006-07-08, 00:11:58
Kan bara tecknas innan 6månaders ålder.
Jäklar irriterande att man missade det. :(
Dom vi har via Folksam och Salus Ansvar täcker inte öht "beteende och emotionella störningar" samt "andra störningar av psykisk utveckling.
Tror ni jag kommer hata mig själv om Linn åker på något av ovan. :(
Fredrik
2006-07-08, 09:24:22
Tror ni jag kommer hata mig själv om Linn åker på något av ovan. :(Mjaee, det är ju trots allt bara pengar. Oavsett om Linn skulle råka ut för något som inte täcks av försäkringsskyddet så kommer du ju att älska henne oavsett. Och av det lilla som jag har sett av dig så tror jag nog att du och din familj har better-than-average förutsättningar stt stötta och älska Linn om "olyckan" skulle vara framme!
F.ö så kan man få ett extra bidrag från försäkringskassan om man har ett barn med ett sådant funktionshinder att det orsakar föräldrarna extra kostnader i vardagen. Det är inte mycket men det kan bli ett par tusingar per månad om man har full ersättning.
/Fredrik
Daniel
2006-07-09, 22:26:04
Självklart så kommer man att ta hand om henne!
Det var mer den just ekonomiska biten jag tänkte på... :(
Men, men... sannolikheten att hon åker på något av det är ju liten, så man hoppas ju verkligen att man slipper att strul med ekonomin.
Skåne
2006-07-10, 11:30:06
För det mesta är det ju inte pengarna som kompensation för ungen man är ute efter, snarare att det kan vara lättare att hantera en kris om man slipper bekymra sig om pengar, dvs mer tid för ungen.
Edit: Samma sak med livförsäkring, dom pengarna är ju inte i första hand för att man skall ha pengar att kröka på krogen för om ens fru dör, utan för att man skall kunna leva kvar i ett hus t.ex. Att man skall slippa bekymra sig om pengar när man redan mår skit.
Daniel
2006-07-10, 14:25:31
Precis, i ett läge där man har det jobbigt så är all avlastning tacksam så att man kan ägna all sin energi åt det som verkligen behöver ens uppmärksamhet.
Fredrik
2006-07-10, 14:55:21
Var jag för monetär i mitt inlägg? ;)
Självklart har ni ju rätt i att pengarna enbart handlar om att underlätta en i stunden otroligt jobbig situation!
/Fredrik
jonas
2006-07-21, 13:21:05
Tack för tipsen. Jag hade inte heller en tanke på att försäkra barnet innan födseln. Ska ut på försäkringsjakt... :)
Fredrik
2006-07-21, 13:56:35
Hej och välkommen till Pappaforum.se jonas!
Inte så undra på att man höll på att glömma av att försäkra det som växer i maggen. Man har ju liksom tusen och en andra grejer att fundera på :D
/Fredrik *edit* så ska en avatar se ut! ;)
jonas
2006-07-22, 15:51:06
Tack så mkt Fredrik. Jovars, en hel del är det med första barnet, tur att man har syskon och nu pappaforum.se. :)
ducce
2009-03-16, 14:37:02
Återupplivar en gammal tråd..
Har någon av er kollat noga på alla olika bolags försäkringar? Våran Evelina är född och mår bra, och nu vill vi ju försäkra henne. Har en gravidförsäkring men den gäller ju inte särskilt mycket samt gäller första 6 månaderna.
Har fått en del samtal från Skandia och de verkar vettiga, men har inte riktigt tid att kolla runt bland övriga bolag. Så har ni något vettigt att säga så gör gärna det!
Tack
/Fredrik
Carlbergh
2009-03-16, 19:07:27
Vi valde Folksam efter lite runt ringning till Folksam, Trygghansa och Länsförsäkringar.
MVH Carlbergh
JorjanKlykan1973
2009-03-24, 00:05:30
Vi valde att göra så eftersom om vi tecknar livförsäkring med banken så måste dessa pengar gå till att betala av lånen om nån av oss skulle droppa av. så tecknar vi även livförsäkring med skandia.
--------------------------------
Ljud Bra Musik (http://www.bastakuponger.se/Kategorier/Musik/)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.