handdator

Visa fullständig version : Resa med spädbarn?

Daniel
2006-05-15, 14:57:53
Ska iväg på en rapportering under nästa vecka i Dublin, tänkte ta med fru och barn ett par dagar innan som en liten minisemster. :)

Det är första längre resan med lill-tjejen så man är ju lite nervös.

Någon som har allmänna tips när det gäller att resa med små barn?

Joel
2006-05-15, 15:45:46
Barn får lätt ont i öronen pga trycket som uppstår framför allt vid start. Lite äldre barn kan man fördel ges något litet att äta - Mariekex t.ex. - men spädbarn har jag inte lika stor koll på hur man kan dämpa.

Om inte flygbolaget har särskilda utrymmen, se gärna till att vara i någon ände av planet där det kan tänkas finnas lite mer plats (går dock antagligen inte om ni flyger med Ryanair ;)) eftersom barn tenderar att kräva lite mer utrymme än en flygplanslunch.

Se upp också om ni ser några döda fåglar flyga förbi utanför... det kan vara fågelinfluensan! :)

Daniel
2006-05-15, 18:02:13
Bra tips, hade faktiskt inte tänkt på det alls.

Plats på flyget är lungt, vi beställde en egen plats åt lill-tjejen, kostade typ 10% av en vuxen biljett.

Och ja, med tanke på fågelinfluensan så kommer hon få åka i en välluftad plastpåse till dom kommit på ett fungerande vaccin. :D

Skanke
2006-05-15, 19:16:34
Det brukar funka bra med öronen om mamman försöker amma lite vid start och landning.

Jag och min sambo åkte med våran dotter till Kreta när hon var 6månader, vi fick sitta längst fram och där kunde de sätta upp en barnsäng på väggen framför. Det var helt otroligt smidigt.....

Daniel
2006-05-15, 21:36:12
Skanke, välkommen till Pappaforum.se! :D

Bra tips! Berättade det för frun och hon hånade mig lite för att hon redan hade kollat upp det... jäkla surt att man inte fick glänsa lite. ;)

Fick ni ha med vagnen som handbagage?

Skanke
2006-05-16, 08:50:16
Fick ni ha med vagnen som handbagage?

Vi tog med en stor liggvagn, så det var aldrig aktuellt att prova den som handbagage. Vi kastade in den i en stor plastpåse och körde med den blad vanliga bagaget. Vi vågade inte ta med våran finast vagn men vi hade en som det inte gjorde så mycket om den skulle gå sönder.

Daniel
2006-05-16, 13:08:28
Dom är ju inte direkt varsamma med bagaget, får hoppas att dom inte misshandlar vår vagn allt för mycket. :(

Vilket bolag åkte ni med? Behövde ni ringa in innan och snacka med dom så kunde ordna med plats för barnskyddet?

Skanke
2006-05-16, 21:49:23
Vilket bolag åkte ni med? Behövde ni ringa in innan och snacka med dom så kunde ordna med plats för barnskyddet?

Vi åkte charter med fridtidsresor, vi sa att vi skulle åka med spädbarn när vi bokade och de fixade allt mycket smidigt....

Daniel
2006-05-16, 23:16:46
Lite orolig just nu, fick bekräftelse på e-ticket via SAS. Enligt den så är det "not seated" för lill-tjejen. :(

Ska ringa och höra med dom imorgon.

Daniel
2006-05-17, 21:00:38
Ringde SAS innan middagen.

Verkar som barn under 2 år inte får egen plats på deras flyg, undantag är om man gör långflygningar (t ex Nordamerika) då man har möjlighet att boka en mini-vagga för barnet.

Istället är det tänkt att hon ska sitta i knät på oss. Blev lite fundersam med tanke på att lill-tjejens biljett kostar 10% av våra, men man får inget för det?

Någon som har erfarenheter av detta med bokad flygstol för spädbarn?

Zakkan
2006-05-17, 21:19:28
Vi åkte charter med fritidsresor med vår 15-månaders kille. Han fick ingen egen plats, men vad jag kommer ihåg behövde vi inte betala något för honom heller.

Vagnen la vi precis som Skanke beskrev i en stor plastpåse och vi behövde inte anmäla det innan (som man ska göra med golfbagar o.dyl.).

För övrigt gillade han att flyga, accelerationen och lyftet vid starten var häftigt, sedan tiggde han godis från ett äldre par bakom oss (och fick hur mycket som helst innan vi sa stopp...). Efter det blev han trött och sov i knät resten av resan. Härligt när benen domnar halvvägs. ;)

Han verkade inte bekymra sig för lock för öronen varken på dit- eller hemvägen.

ludda
2006-11-27, 02:07:28
Ska snart åka ner till mina föräldrar på Gran Canaria i 2 veckor med fru och barn (5mån). Undrar om det är någon som har erfarenhet av att åka utomlands med bebisar. Är det något livsviktigt man inte får missa? Eller om någon har ett bra råd så välkommnas det.

wonko
2006-11-27, 07:17:52
Kolla med flygbolaget om de har specialplatser för spädbarn längs fram i planet. Det brukar finnas en "vagga" eller liknande där tydligen.

Daniel
2006-11-27, 11:47:42
Slänger in denna i Resa med spädbarn (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=7) tråden.

Vi hade med oss massor av junk, men så har vi en spybaby också. :)

Annars är det rätt lungt att resa med barn, se till att dom få amma vi start och landning så slipper dom lock för öronen. :)