handdator

Visa fullständig version : What do you do?

Skåne
2007-05-25, 15:59:08
Lite fredagspyssel!

Scenario:
Du sitter i bilen med ditt barn i en barnstol i framsätet. På väg ut genom stan ser du två killar i mariachikostym som liftar (tänk Three Gringos-kostymer). Normalt sett brukar du inte plocka upp liftare, men av någon outgrundlig anledning bestämmer du dig för att plocka upp dem eftersom de skall till samma ställe som du enligt skylten den ene håller upp.

Först när de hoppar in i baksätet verkar de hur trevliga som helst och säger att de skall uppträda på en familjefest i byn där du bor. Men när du kommer ut på motorvägen ändras tonen drastiskt när den ena tar upp en kniv och håller mot din strupe. Han säger åt dig att dom vill ha bilen.

Whaddaya do?

najas
2007-05-25, 21:15:44
säger visst, kör in till kanten, kopplar loss barnet, tar det i famnen och går ut.

Fredrik
2007-05-25, 21:38:17
Vid en första anblick vill jag nog ge samma svar som Najas men det verkar för "enkelt" eftersom du kallat det "fredagspyssel". Hmmm, whats the catch? :p

Skåne
2007-05-25, 21:46:45
Ok, dags att "up the ante"

Du tänker: "Ok, jag kör in till sidan och ger dom nycklarna"

I samma ögonblick blir du övertygad om att dom inte tänker släppa er levande. Låt oss säga att rds-funktionen på bilstereon blippar och dom går ut med en varning för två män som mördat och stulit bilar i en våldsam turné över europa. Beskrivningen passar direkt in på dina passagerare.

Fredrik
2007-05-25, 22:05:42
Den klassiska "killarna i baksätet har inte bältet på sig så jag sätter bilen in i första bästa betongfundament och hoppas de knockas ut av smällen"-historien? :confused:

Men nej, vete tusan om man vågat med den lille i bilen. Fast det är klart, vore man övertygad om att de inte skulle släppa en levande så.

Skåne
2007-05-25, 22:08:48
Men nej, vete tusan om man vågat med den lille i bilen. Fast det är klart, vore man övertygad om att de inte skulle släppa en levande så.

Precis, du har inte bara ditt liv att tänka på......

Vad händer med lillungen om en 90-kilos mariachi kommer dundrandes från baksätet?

Fredrik
2007-05-25, 22:15:26
Precis, du har inte bara ditt liv att tänka på......

Vad händer med lillungen om en 90-kilos mariachi kommer dundrandes från baksätet?Jag hoppas du inser att jag kommer att få det klurigt att somna ikväll. Kan du verkligen ha det på ditt samvete? Kan du det? Kan du, kan du?!

:D

Skåne
2007-05-25, 22:19:52
Kan du det? Kan du, kan du?!

Whaddaya do, Jack, whaddaya do....

Fredrik
2007-05-25, 22:23:30
Jack?

Ringer CTU och ber dom skicka SWAT-teamet som alltid finns i närheten och ta ut la terroristas? :D

Men nej, får ta mig en funderare på det här över natten... Jetzt ist es gunattdags!

Skåne
2007-05-25, 22:51:04
Fel Jack. :D

(speed-referens)

Mats
2007-05-25, 22:59:35
Om snubben håller en kniv mot min strupe har han inget bälte. Således blir det tvärnit, nackslag och avväpning, följt av "skräm skiten ur den andra snubben så de kutar därifrån".

Job done. :)

De tre gånger jag fått en kniv viftad framför näsan förut har jag instinktivt avvärjt situationen handgripligen, så jag har svårt att se nåt annat hända nu. Dör man får man i alla fall en notis i aftonbladet, eller hur? :)

Skåne
2007-05-25, 23:38:01
Aftonbladet is teh shit!

Låt oss säga att han sticker kniven i nacken på dig i den där lilla gropen strax under skallbasen. Du är lång och sitter tillräckligt långt bak för att inte vara säker på om han har bälte eller ej?

Btw, hur ger du nån ett "nackslag" (låter som nåt ur en Austin Powersrulle, "Judochop!") när du sitter i framsätet med ryggen mot honom förresten?

Mats
2007-05-26, 10:46:31
Aftonbladet is teh shit!

Låt oss säga att han sticker kniven i nacken på dig i den där lilla gropen strax under skallbasen. Du är lång och sitter tillräckligt långt bak för att inte vara säker på om han har bälte eller ej?

Nu blev det hypotetiskt. I min bil, om nån vill hota mig med en kniv där det kan göra skada måste han vara oknäppt för att nå och är han inte det hinner jag ur bilen före honom, eftersom bakdörrarna måste öppnas utifrån. Men ok, för diskussionenes skull sitter vi i en VW Polo som saknar backspegel, så jag inte ser snubben i fråga. Då hade jag nog ändå gjort nåt liknande. Som sagt, de tre tidigare gånger nån har viftat med kniv har jag inte tänkt efter före, så jag tror inte jag hade gjort det nu heller.

Btw, hur ger du nån ett "nackslag" (låter som nåt ur en Austin Powersrulle, "Judochop!") när du sitter i framsätet med ryggen mot honom förresten?

Det var där tvärniten kom in i bilden. Ställer man sig på bromsen åker en oförberedd snubbe lätt fram mellan stolarna och då är nackslaget en lätt sak. Förslagsvis sätter man en armbåge just i det mjuka område du snackade om. Flyger inte snubben fram är det bara att grabba tag runt handleden på knivarmen, eftersom han garanterat åker fram i alla fall några decimeter. Får man tag i en handled och vet vad man ska göra kommer den armen vara obrukbar på några sekunder. Fråga snubbe nummer tre som viftade kniv framför mig. :)

Den första jagade jag bort med ett tennisracket (Vem fan drar kniv för att komma åt en jävla tennistid på grusplan?) och den andra ville nog egentligen inte dra kniv, för han vände på klacken och sprang när jag sa "Nej, du får ta den själv om du vill ha den" på hans uppmaning att räcka över plånboken

najas
2007-05-26, 11:04:09
Nu blev det hypotetiskt.

Nu? ..............................

Mats
2007-05-26, 11:11:16
Nu? ..............................

Ja. carjackers i mariachikostym finns säkert, men jag kommer aldrig råka ut för dem i en VW Polo utan backspegel.

najas
2007-05-27, 17:21:07
En hypotetisk sats har ju ingenting med att göra om något råkar finnas eller inte. Däräv min undran över att du mitt i denna synnerligen hypotetiska diskussion plötslig skrev att NU blev det hypotetiskt. Jaja, språkpetimäter är mitt mellannamn.

Skåne
2007-05-27, 18:54:35
Såg faktiskt liftare i mariachikostymer häromdagen. Det var så jag fick idén.

Fast om dom är tokiga carjackers vet jag såklart inte eftersom jag aldrig skulle plocka upp nån som är för snål för att betala bussbiljetter.

btw, så kan man komma åt att hålla en kniv runt halsen på föraren med bältet på sig i de flesta bilar.

Fredrik
2007-05-27, 19:02:55
Såg faktiskt liftare i mariachikostymer häromdagen. Det var så jag fick idén.Och här trodde jag att det här vart något slags klurighet som du hittat/hört nånstans och att det fanns ett tämligen riktigt svar?

Men nej, det finns väl inte så himla mkt att göra. Har man att göra med folk som har bestämt sig för att ha ihjäl en så är det nog oftast kokt. Och har man dessutom med sig sitt barn så minskar ju en handlingsfrihet rätt rejält. Allt man kan tänka sig försöka med kontras ju med "då sticker vi ihjäl din grabb framför öhonen på dig".

Skåne
2007-05-27, 19:17:42
Precis. Blir plötsligt en ganska knepig situation.

Är man ensam i bilen så finns ju alltid klassikern att gasa upp i bilens maxfart på motorvägen och säga: "Skär du mig dör vi allihopa"

Men med ett barn i bilen så är felmarginalen mycket mindre. Sen är frågan om man har sinnesnärvaron att braka in i ett träd och sen vara säker på att man själv kvicknar till innan nån annan i bilen.

Mats
2007-05-27, 21:18:05
btw, så kan man komma åt att hålla en kniv runt halsen på föraren med bältet på sig i de flesta bilar.

Om föraren sitter lugnt tillbakalutad med huvudet mot nackstödet möjligen. Det är ju bara att luta sig fram en bit så når han aldrig om han gjorde det när du satt tillbakalutad.

Skåne
2007-05-27, 21:34:21
Busen har orangutangarmar, mmm'kay? ;)

Fredrik
2007-05-27, 21:44:37
Vad skulle du själv göra Skåne?

Jag menar, är man 100% på att det är kokt för en så är det väl lika bra att ta saken i egna händer och försöka förekomma dom. Och då är det väl enda valet att krascha bilen och hoppas att man klara sig. Sitter barnet i bilskydd så torde väl dess chanser öka till survival snarare än de som sitter i baksätet.

I won't go quietly into that black night.

Mats
2007-05-27, 21:52:07
Busen har orangutangarmar, mmm'kay? ;)

Då är det antagligen en orangutang. Jag rycker lillans banan ur hennes händer, håller den framför orangutangen och kastar sen ut den. Orangutangen följer efter. Problem solved :)

Som sagt, jag tror att jag hade gjort nåt korkat, oavsett förutsättningar, eftersom jag gjort det förut.

Får man bara tag i armen kan man hitta på mycket skoj, allt från att knäcka den över sin egen axel, till att bita loss en bit av underarmen.

Det enda som är viktigt är att det går snabbt och är tillräckligt effektivt på snubbe nr ett så den andra snubben inte får för sig nåt fuffens.

Skåne
2007-05-27, 22:22:06
Jag kom att tänka på situationen när jag körde hem från stan med lillen häromdagen.

Såhär skulle jag vijla att jag gjorde:
Dom vill ha bilen, alltså kör jag av motorvägen. När avfarten tar slut så skulle jag försöka orsaka någon form av mindre trafikolycka så att:

1. Busarna knockas enligt ovan
2. Många människor runt omkring, polis och ambulanser tillkallas och förhoppningsvis skulle busarna fly eller ge sig på nån annan.

I en idealsituation skulle jag först slå den som hotat mig och min son till "a bloody pulp" som man säger. Sen kan polisen komma, jag handlade i självförsvar blandat med tillfällig sinnesförvirring.

Jag är medveten om att detta handlande sannolikt skulle riskera att andra människor i de andra bilarna skadas, men det är en risk jag är beredd att ta med tanke på att det inte skulle vara en smäll i någon högre hastighet.

Hur jag skulle agera i verkligheten har jag ingen aning om, men det är intressanta situationer som man blir nyfiken på, men samtidigt inte skulle vilja hamna i.