Visa fullständig version : Hur mycket får man under pappaledigheten?
Skåne
2006-06-26, 10:34:47
Hej!
Har århundradets blankettskräck och bli nojig av att läsa försäkringskassans broschyrer. SJälvklart har jag tänkt att ta ut så mycket pappaledighet som möjligt, men nu har ett problem uppstått: Företaget jag jobbar pågår dåligt och jag riskerar uppsägning.
Är de nån som snabbt kan svar på om det är ngt jag bör tänka på när det gäller pappapenningen eller vad det heter? Om jag skulle bli arbetslös innan det är min tur att vara hemma, beräknas ersättningen på lönen jag hade när jag jobbade eller på a-kassan? Det vore ju katastrof om man skulle få 90% av 80% av ingenting ju!
Fredrik
2006-06-26, 13:16:38
Är bara hemma och snabb-date:ar min lunchlåda annars hade jag kanske kunnat ge dig ett svar för jag har pratat med f-kassan om föräldrapenningen. Har du superbråttom så råder jag dig att ringa kassan, annars kanske jag kan försöka ge dig ett svar ikväll efter jobbet :)
Om nån annan inte kännr sig manad att svara såklart!
Välkommen till Pappaforum.se förresten :D
/Fredrik
Skåne
2006-06-26, 14:05:29
Tackar, för välkomnandet.
NJaee, superbråttom är det inte, mer det att jag får spel på alla blanketter och texter FK lämnar ut. Undrar mest om det är något jag skall tänka på eller om det är något speciellt jag kan göra för att säkra maximal föräldrapenning i händelse av att jag blir uppsagd i anslutning till pappaledigheten.
I värsta fall får jag ju planera om totalt och toksöka ett nytt jobb, men jag vill ju vara hemma med junior.
Har hört lösa rykten om att folk har blivit uppsagda under föräldraledighet och sedan trillat utanför systemet osv.
Fredrik
2006-06-26, 15:57:13
Skåne, har precis snackat med FK i ett annat ärende och passade på att fråga vad som gäller om man blir uppsagd pga arbetsbrist.
FK svarade att de alltid kollar på den sjukpenninggrundande inkomsten när det gäller föräldrapenningen. Har du alltså haft en anställning, men blivit uppsagd så är det alltså den inkomsten som är föräldrapenninggrundande och inte din a-kassa :D
Ta detta för vad det är. Ring ändå upp dem för att vara på säkra sidan. Jag kommer inte att betala fyllnadsersättning till dig ;)
/Fredrik
Fredrik
2006-06-26, 17:40:23
Har århundradets blankettskräck och bli nojig av att läsa försäkringskassans broschyrer.Det här tror jag förresten inte att du är ensam om :confused: Kanske att vi skulle göra en "pappaforum to the rescue" och göra en ordentlig lathund för FK's föräldrapenningblankett ;) Det måste ju vara EV- att fylla i den fel :D
/Fredrik
Fredrik
2006-06-26, 21:39:23
Saxxat från Försäkringskassan (www.fk.se)
http://www.fk.se/privatpers/foralder/komigang_it/guider/guide_html/foraldra_ledighet/images/intro_01_meny.gif
http://www.fk.se/privatpers/foralder/komigang_it/guider/guide_html/foraldra_ledighet/images/2_1a.gif
Daniel
2006-06-26, 21:56:36
Är SGI på föregående eller kommande period det beräknas på?
Det lär ju påverka om man blir av med jobbet och tar Föräldrarpenning.
Från http://www.fk.se/fakta/sgi/?page=/privatpers/foralder/sgi/index.php
Om din arbetsinkomst och/eller årsarbetstid ändras noterar du det på den blankett som du får när du anmält att du vill ha föräldrapenning, sjukpenning eller annan dagersättning.
Känns som att det kan påverka SGI om det är så att man tittar på prognoserad inkomst, eller misstolkar jag det?
Skåne
2006-06-27, 12:58:33
Får väl övertala tanten att amma klart så fort som möjligt så att jag kan vara pappaledig sen. :) Tack för alla bra svar. Känner mig lite lugnare nu, men jag får väl lomma iväg till FK och leta upp nån att prata med när det börjar närma sig.
Det är klart EV- att fylla i FK:s blanketter fel. Har haft med dem att göra angående felaktigt beräknat bostadsbidrag och det var cirkus milt sagt.
Fredrik
2006-07-18, 13:47:01
Har själv börjat fundera på när jag ska ta ut min pappaledighet eller "lära lilltjejen hur man busar med mamma"-ledighet som jag hellre kallar det :)
Tanken just nu är att ta ut en 3 månader, nåt sånt, from årsskiftet. Man kanske skulle ringa FK och boka in ett kortbesök för att få info om vad det ger i pengar etc etc. Ska försöka fråga så mkt som möjligt så postar jag här sen om jag får reda på nåt matnyttigt.
/Fredrik
Fredrik
2006-07-19, 20:46:35
Reggade ett BankID ikväll och anmälde/begärde attfå ut mina 10 pappadagar i samband med födseln i pengar.
Blev ca 4500 efter skatt. Inte så mycket kanske men det är ju alltid något :D
Får ta och snacka med kassan för att höra vad det skulle bli om jag tog ut 100% from årsskiftet.
/Fredrik
FredrikM
2008-09-23, 18:29:03
Hej, hoppas ingen blir sur över att jag "bumpar" den här gamla tråden.
Jag har en 5 månaders son i Sverige inkl. en superkvinna till sambo. Själv spenderar jag månader i sträck utomlands men nu får det vara slut med det.
I November påbörjar jag en tillsvidare anställning hos ett svenskt företag och min tanke är att börja min pappa ledighet början på Januari.
Har försökt kontakta FK men har fått ett par minst sagt osammanhängande emails. Den sista kvinnan jag pratade med var visserligen trevlig men tänkte dubbelkolla med er här om ett par saker:
Jag frågade henne vilka bevis FK ville ha för min anställning och utbetald lön och jag blir lite reserverad när jag fick följande svar:
Arbetsgivarintyg samt lönespecifikationer. På min fråga om dom ville ha av banken signerade transaktionsintyg på att jag de facto får in lön dessa två månader svarade hon helt sonika "Nej, det behövs inte. Arbetsgivarintyget samt specifikationerna räcker gott och väl".
Förutom att jag genast började misstänka att det måste ju finnas en och annan person som utnyttjar detta så blev jag ju än mer misstänksam ifall det verkligen kunde vara så enkelt, rent pappersmässigt?
Jag tycker man ett flertal ggr stött på bloggar/tidningsartiklar hur svårt det är med alla papper så den här personen fick mig verkligen att hajja till.
Kan någon förbarma sig över mig?
Baldrick
2008-09-24, 00:26:13
Förbarma mig vet jag väl inte, men jag kan i alla fall dela med mig av mina egna erfarenheter i korthet. :)
Jag har nämligen fått ungefär samma information som du. Jag befinner mig i den sitsen att jag kommer att begära att min SGI ska baseras på den inkomst jag hade senast jag arbetade heltid, d v s 2002. Därefter var jag arbetslös en tid, innan jag började plugga (vilket jag fortfarande gör), och detta utgör s k överhoppningsbar tid i systemet. Och när jag forskat i vad jag behöver skicka in för att få igenom mitt önskemål (eftersom tidigare arbetsgivaren gick i konkurs är det svårt att få fram diverse intyg etc), så har jag fått ungefär samma besked som du: lönespec och arbetsgivarintyg, samt i mitt fall intyg på att jag studerar - det ska räcka.
Till saken hör ju förstås att FK har goda möjligheter att få fram uppgifter från diverse andra register och källor. Det är väl bara att skicka in alla papper de vill ha - de begär ju kompletteringar om så skulle krävas.
Vete tusan om detta hjälpte dig något, men ett litet försök till förbarmande var det väl i alla fall... :)
Skåne
2008-09-24, 14:22:58
Se till att vara ute i god tid med alla papper. Tyvärr kan man inte förvänta sig att de anställda på F-kassan skall prioritera ditt ärende framför alla andra tusentals ärenden. Dock har jag märkt att det kan hjälpa att ringa till din handläggare och prata med dom, ibland hittar man faktiskt en människa i andra änden (och tyvärr även bittra j*vlar också mellan varven).
Daniel
2008-09-25, 23:07:04
FredrikM, välkommen till Pappaforum.se! :D
Sen gör även FK uppföljning genom att kolla deklaration och likanande, så det finns vissa kontrollmekanismer. Däremot så sker t ex dekl. koll efter att man taxerat, så i praktiken så kan man bli återbetalningskyldig två efter att man fått en utbetalning.
Var själv med om det när jag började jobba efter studier och var ett par månader sen med att kontakta FK med ändrade uppgifter för bostadsbidraget, 18 månader senare fick jag skicka in gamla lönespecar och studieintyg för att få fram rätt belopp + ränta att betala tillbaks till FK.
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.