handdator

Visa fullständig version : Det kunde gått illa...

Fredrik
2006-06-21, 22:45:56
Såg en sån där grej idag att man egentligen bara ville stiga ur bilen och fråga människan om hon ville ta livet av sin unge med flit.

Kom körandes längs med gatan och 30-40 meter framför mig går en pappa och en unge på ca 2-3 år på trottoaren. På andra sidan väg kommer en kvinna och verkar tjoa på dom. Då ungen vänder på huvudet och får syn på kvinnan så börjar hon (får anta att det var morsan) le och vinka mot ungen. Vad tror ni händer? Jo, självklart tar det en halvsekund så är ungen mitt ute i gatan, på väg mot morsan!

Det var i princip enbart ett mirakel att pojken inte blev påkörd för i vanliga fall är detta en livligt trafikerad gata som ligger strax utanför ett köpcentrum.

Att barn är impulsiva och inte har det minsta koll på trafiken borde väl vara grundläggande föräldrakunskap skulle man ju kunna tycka *rys*

Lite senare kom jag på mig själv med att jag förmodligen inte hade reagerat nämnvärt på det här om det inte vart för att jag själv numera är förälder.

Nåja, vet inte riktigt vad den här tråden skulle handla om egentligen :D Barn och trafikvett kanske?

/Fredrik

Zakkan
2006-06-22, 00:44:15
Vad var det dom sa när vi var små, "Barn är mjuka, bilar är hårda" :)

En annan sak som också är skrämmande är när man blir omkörd av cyklister på gång/cykelbanor med någon decimeters marginal. Alltid pensionärer och tonåringar som cyklar så nära. Det krävs ju bara att 3-åringen ska få syn på en häftig snigel eller nå't så kliver han ju åt sidan och själv har man inte en chans att hejda honom då man varken hör eller ser en cyklist som kommer ljudlöst bakifrån.

Jag cyklar själv mycket och sedan jag blev farsa håller jag ut rejält när jag passerar barn, men innan cyklade jag väl precis intill jag också :rolleyes:. Dock har jag alltid använt ringklockan även om folk blir ilskna när de istället borde bli glada för att ha blivit förvarnade om att det kommer någon och blåser i 30-40 km/h bakom dem...

Daniel
2006-06-26, 21:31:37
Övningskörde lite gran till garaget idag och det var läskigt hur snabbt en litet barn kom springade ut från tvättstugan rakt ut på vägen med pappan springande efter... ibland ser man idioter som gasa på har utanför på gatan! :(

Fredrik
2006-06-28, 20:19:24
Sambon sa något häromdan som jag antar att hon har fått höra på antingen föräldrautbildningen eller via någon kamrat.

Hon menade att när man ska passera ett övergångsställe med barnvagn så bör man gå ut i gatan först och dra vagnen efter sig. Visst, förstår ju syftet med det men känns det inte lite väl overkill?

Btw, var det inte Aschberg som för några år sedan gick omkring med en tom barnvagn på stockholms gator och "testade" om bilister stannade för honom eller ej vid övergångsställen?

/Fredrik

MetalCowboy
2006-06-28, 21:12:27
Btw, var det inte Aschberg som för några år sedan gick omkring med en tom barnvagn på stockholms gator och "testade" om bilister stannade för honom eller ej vid övergångsställen?

/Fredrik

Visst var det så.. Och de som inte stannade fick en stålhätta i dörren.. :D

Mats
2006-06-28, 22:48:19
Sambon sa något häromdan som jag antar att hon har fått höra på antingen föräldrautbildningen eller via någon kamrat.

Hon menade att när man ska passera ett övergångsställe med barnvagn så bör man gå ut i gatan först och dra vagnen efter sig. Visst, förstår ju syftet med det men känns det inte lite väl overkill?

Annars finns ju knepet att titta först och gå sen ;)

Att som fotgängare korsa en trafikerad väg är alltid en lek med döden, speciellt med barn eller barnvagn, det är bara att vänja sig. Folk kör verkligen som idioter märker man när man inte bara har sig själv att hålla reda på under promenaden.

Ögonkontakt med bilföraren är det som gäller, annars vet man aldrig vad de kan tänkas hitta på, eller hur Daniel?

Daniel
2006-06-28, 22:58:38
Ögonkontakt med bilföraren är det som gäller, annars vet man aldrig vad de kan tänkas hitta på, eller hur Daniel?
Ja du Mats, jag brukar ju åka bil med dig i bland och varje gång som ingen dör känner jag stor lättnad. ;)

Mats
2006-06-28, 23:31:57
Tänkte mer på Dublin. Titta åt fel håll är bra va? Att du klagar på min bilkörning visar ju vilken bra koll du har... :)

Daniel
2006-06-29, 12:59:59
Vem f*n uppfann vänstertrafik? Det är ju livsfarligt! :)

MetalCowboy
2006-06-29, 14:13:46
Vem f*n uppfann vänstertrafik? Det är ju livsfarligt! :)

Försökte förklara detta för en engelsman och efter mitt resonemang gick han faktiskt med på det...

Jag: We drive on the right side of the street. Correct?
Han: Correct.
Jag: Thus are You driving on the wrong side of the street. Correct?
Han: *ohörbart mummel* (något i stil med: %"¤"§#¤@$£!!)

/Henke

Daniel
2006-06-30, 00:08:28
Henke, visste inte att du också var ond! ;)

MetalCowboy
2006-06-30, 18:21:06
Henke, visste inte att du också var ond! ;)

Klart jag är Evil.. :D