Visa fullständig version : Smärtlindring m.m.?
JockeH
2007-03-28, 20:23:08
Det e ju så mycket olika preparat som finns för kvinnan att ta hjälp av när det väl börjar göra ont osv osv.
Frågan jag har nu är: när vet igentligen tjejen själv vad hon vill ha för slags hjälp ? Själv e jag tokorolig för att hon ska ha jätteont och hon idag inte vet vad hon vill ha
Fredrik
2007-03-28, 20:55:18
Först och främst så är det här information som ni bör få av er barnmorska vilket jag är övertygad att ni kommer att erhålla framöver. Men, det jag tycker att ni bör göra, efter att ni fått infon om smärtlindring, är att sätta er ner och diskutera igenom vilka alternativ som hon känner skulle passa henne.
Det finns ju inte bara lustgas, epidural, massage och bedövning medelst akupunktur utan ni har ju även profylax, dvs andningsövningar som kan vara ett toppenkompliment som min sambo hade otroligt stor nytta utav enligt henne själv.
Men, som sagt, sätt er ner och resonera kring de olika alternativen så att du vet vad din partner vill ha, om hon under förlossningen inte skulle vara förmögen att be om det själv.
JockeH
2007-03-29, 05:58:55
Först och främst så är det här information som ni bör få av er barnmorska vilket jag är övertygad att ni kommer att erhålla framöver. Men, det jag tycker att ni bör göra, efter att ni fått infon om smärtlindring, är att sätta er ner och diskutera igenom vilka alternativ som hon känner skulle passa henne.
Det finns ju inte bara lustgas, epidural, massage och bedövning medelst akupunktur utan ni har ju även profylax, dvs andningsövningar som kan vara ett toppenkompliment som min sambo hade otroligt stor nytta utav enligt henne själv.
Men, som sagt, sätt er ner och resonera kring de olika alternativen så att du vet vad din partner vill ha, om hon under förlossningen inte skulle vara förmögen att be om det själv.
Vi träffade våran BM i tisdags där hon frågade sambon vad hon tänkt på när det gäller just smärtlindring, och vi kom inte fram till nånting då hon inte kände att hon visste nåt om det ändå.
Omvi säger så här, hon har inte orkat sätta sig in i det för hon känner att hon är så pass stark så hon vill klara sig utan nåt kemiskt i sig, förutom lustgas då iofs.
Vet inte om det bara är nervositeten som spökar hos mig, men att se sin älskade lida av smärtan gör ont i själen redan nu på mig, fastän man vet att det är fullt normalt och att tusentals går igenom det varje dag
Fredrik
2007-03-29, 08:12:56
Vi träffade våran BM i tisdags där hon frågade sambon vad hon tänkt på när det gäller just smärtlindring, och vi kom inte fram till nånting då hon inte kände att hon visste nåt om det ändå.BMs roll ska väl ändå vara att sakligt gå igenom vilka olika former av lindring som finns och därefter vara rådgivande inför ert eventuella val. Får liksom inte känslan av att det var så det gick till på ert möte med henne :confused:
Omvi säger så här, hon har inte orkat sätta sig in i det för hon känner att hon är så pass stark så hon vill klara sig utan nåt kemiskt i sig, förutom lustgas då iofs.Det finns ju de som tackar nej till alla former av lindring och visst, din sambo kan vara en av dom som klarar av det. Min sambo. t ex, trodde att hon skulle klara sig med enabrt lustgas och andningsövningar men så här i efterhand är hon f*rbannat glad att hon satte in epidural halvvägs in i förlossningsarbetet.
Hursom, om hon nu inte vill ha något kemiskt i sig (och jo, lustgas räknas dit även om det inte injiceras) så har ni andra metoder som jag skrev ovan men där jag tycker att ni ska satsa på en ordentlig profylaxkurs i första hand.
Vet inte om det bara är nervositeten som spökar hos mig, men att se sin älskade lida av smärtan gör ont i själen redan nu på mig, fastän man vet att det är fullt normalt och att tusentals går igenom det varje dagÄr nog fullt normalt att känna olust över det men dra inte för stora växlar på just den känslan för det ligger väl nära till hands att anta att din oro över smärtan är hyggligt tätt sammankopplad med all annan ovisshet du känner inför förlossningen och det faktum att ni ska bli päron (om man får lov att vara lite hobbypsykolog alltså ;) )?
Kalfir
2007-03-29, 08:33:40
Det är bra att kika vad som finns innan, men svårt att veta innan vad man vill ha. Det där känner hon nog av när det är dags. Så var det iaf för oss. Det gjorde ont så lustgas testades, när inte det hjälpt något och det bara blev värre och värre och vi visste att det var en bit kvar eftersom hon inte var fullt öppen så blev det epidural som kom som en räddande ängel. Det var lite svårt med den sista biten eftersom hon inte hade så mkt känsel. Hon kände inte riktigt när sammandragningarna kom. Men det slutade bra till slut.
Kajsa H
2007-03-29, 09:18:03
Om det är första gången man föder barn har man inga referensramar, vet alltså inte vad som väntar. Även om man tänkt igenom smärtlindring och har tankar om vad man vill kan det hända att det ändrar sej i skarpt läge, det går liksom inte att föreställa sej i förväg vad som väntar...
Men jag tror inte att du behöver vara så orolig, på förlossningen arbetar barnmorskor som förlöser barn hela dagarna. De är alltså vana att hjälpa blivande mammor och ge dem den hjälp de behöver, även om mammorna har ont eller svårt att kommunicera eller beter sej lite irrationellt.
Har själv fött 2 barn, det första med epidural, det andra kom så snabbt att jag bara hann med lustgas, och den stängde de dessutom av för att barnets syrenivårer sjönk. Jag lär ha vrålat åt barnmorskan att hon skulle skita i ungen och bry sej om mej istället och genast vrida på lustgasen. Som exempel på irrationellt beteende...:D
Men som sagt, BM och undersköterskan guidade mej igenom upplevelsen med livet i behåll även om jag tvivlade starkt på att jag skulle överleva fläckvis...
Och det är på något sjukt sätt en positiv smärta, o man får ju något juste för det, o dessutom är ju rätt många kvinnor tillräckligt tuffa för att göra om det igen. Fast när man ska föda fram syskonen förbannar man sej själv att man glömt hur förbannat ont det gjorde, och undrar hur i helvete man kunde sätta sej i den här sitsen en gång till???:)
Så, ta reda lite på vad det finns för alternativ, prata igenom det, men var beredda på att det kan bli ändringar under resans gång, ha öppna sinnen o spela på gehör oxå.
Lycka till!
Kajsa
PS Vad det gäller lustgas är det viktigt att fortsätta andas in den över värktoppen även om det börjar susa lite i kupan, annars har den ingen effekt. Fick inte kläm på det där förräns andra gången...
Jag tar gärna lite lustgas under förlossningen, eller om det nu ska bli som förra gången en nattförlossning så kanske nåt uppåttjack, koffeintabletter månne ?
:confused:
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.