Visa fullständig version : Nappens vara eller icke vara
Fredrik
2006-06-20, 19:07:02
Hur ser era erfarenheter av nappinvänjning ut? När introducerade ni er lille för nappen och varför? Hur gick det? Finns det någon anledning att inte låta barnet få nappen för tidigt?
Märkte ni någon förändring i barnets beteende då det började använda napp? Sov det bättre/sämre? Vakenhet? Viljan att ta bröstet vid amning?
Såvitt jag kommer ihåg så var man ju sällan utan napp när man var liten men man "hör" ju också att man ska vänta med att introducera nappen för det lilla barnet, om det nu stämmer vet jag verkligen inte :p
Hmmm, borde ju ha en smiley med napp i munnen, Daniel, fram med gif-animationskunskaperna nu! ;)
/Fredrik
Daniel
2006-06-20, 22:05:26
Det rådet vi fått är att avvakta med napp tills dess att barnet fått lite rutin på ammandet för att inte störa utvecklingen av sugreflexen.
Vi har försökt med napp några gånger (sen Linn var runt 5 månader), men lill-tjejen verkar inte alls gilla det. Dock går det bra att dricka t ex vatten ur nappflaska, men att använda det som tutt-ersättning går honom inte riktigt på - det är en smart baby det! ;)
Jonatan tog napp första gången när vi var kvar på BB (annars hade han ätit ihjäl sig) och Julia rörde inte nappen förrän hon var ett år, så svaret blir som vanligt: Det beror på men ni kommer märka när det är dags :)
Fredrik
2006-06-20, 23:01:13
Det rådet vi fått är att avvakta med napp tills dess att barnet fått lite rutin på ammandet för att inte störa utvecklingen av sugreflexen.Nu när du säger det så ringer det en liten klocka i skallen på mig. Det där sa de nog till oss osså på BB.
Ska bli kewl att se första gången man stoppar en napp i munnen på tjejen. Sugreflexen är det inget fel på i dagsläget och hon goes wild på mitt lillfinger men efter 10 sug så upptäcker hon alltid att det inte är lika gottigt som mammas boob och blir småkinkig (om hon inte är väldigt trött) :)
/Fredrik
Fredrik
2006-06-21, 19:22:00
Fick ett råd angående nappar på BB idag.
De tyckte att man skulle köpa hem en uppsjö av nappar i olika former och storlekar då det är väldigt individuellt vad barnet föredrar för slags napp. Är BB-personalen med i nån slags napp-trafficking kan man ju fråga sig? :D
/Fredrik
Zakkan
2006-06-22, 00:55:33
Med vårt första barn var det aldrig någon som tipsade om napp så han var utan i ungefär en månad. Sedan kom en väninna hem och frågade varför vi inte hade napp när vi sa att vi var trötta på gnället :). Men sedan fick han tänder redan när han var 3 månader så då vände han på nappen och tuggade på den istället. Därefter ville han inte veta av den alls...
Lilltjejen fick gulsot när hon föddes och fick tillbringa en del tid på neonatalen. Där fick hon napp direkt (ca 2 dagar gammal) av personalen som ville ha det så lugnt och tyst som möjligt för de små mjölkpaketen. Hon fick inte tänder lika tidigt, men vi tröttnade ändå på nappen efter ett par-tre månader då hon spottade ut den (och vaknade och ville ha tillbaka den) ungefär 30 gånger per natt. När vi tog bort nappen hade hon inget att spotta ut och sov som en stock :).
Daniel
2006-06-23, 20:43:40
Linns har börjat få två små söta tänder, och det verkar som det stör henne lite. Vi tänkte köra ett ny försök med nappar, ska bli spännande att se om hon har ändrat sin åsikt kring nappar. :)
Fredrik
2006-06-26, 08:59:35
Har testat med napp ett par gånger nu och så länge hon har den i munnen så är allt frid och fröjd :D Dessvärre tappar hon ju den titt som tätt och då är hon inte sen att berätta det genom att gapskrika en stund, hehe. Kanske att man kan hitta en bättre nappmodell som hon inte tappar lika lätt?
Trial and error!
/Fredrik
Daniel
2006-06-26, 21:39:15
Du får väl sitta och hålla den åt henne lite, försöker inte fly undan ditt ansvar som napphållare. ;)
Alt. pröva med lite silvertejp, löser alla problem! :D
Fredrik
2006-06-26, 21:45:50
Du får väl sitta och hålla den åt henne lite, försöker inte fly undan ditt ansvar som napphållare. ;)
Alt. pröva med lite silvertejp, löser alla problem! :DNapphållare? Allvarligt, hur långt ner kan man bli degraderad? Har gått från ståtlig sambo-->nervöst kille som håller handen under förlossning-->saftblandare-->blöjbytare och nu napphållare :D
När vi köpte napopar så bestod min köpstrategi i princip av "ta närmsta napp-paket och gå och betala". Kanske är dags att sondera nappmarknaden lite närmre :p
/Fredrik
Daniel
2006-06-26, 21:57:54
Var en pappa, håll en napp damn it! :)
Nappar är sjukt kul att köpa, finns materialval, modell och målgruppsval, allt för att vi nördiga pappor ska känna att vi deltar i dom valen som görs för våra barn. ;)
Fredrik
2006-06-26, 22:05:46
Var en pappa, håll en napp damn it! :)Det här säger jag bara så att du inte ska ligga sömnlös inatt Daniel: jag håller i nappen ;)
Nappar är sjukt kul att köpa, finns materialval, modell och målgruppsval, allt för att vi nördiga pappor ska känna att vi deltar i dom valen som görs för våra barn. ;)Ledig imorn förmiddag. Kanske skulle ta en tur till Babyhuset, Babylandet eller vad tusan nu butiken heter :D Kommer förmodligen hem med ett helt batteri av olika nappar. Tänk Sällskapsresan när herr och fru Storch ska igenom tullen och tjänstemannen frågar vad han har i väskan: "Näh, det är bara lite film" ;)
/Fredrik - för långsökt, no?
Skåne
2006-06-27, 13:02:46
Kiddyprylar inriktade på papper med för stora plånböcker och prylmani måste vara en höjdare att satsa på!
Jag menar, på Sweden Rock hade dom Motorhead-tröjor i storlek 0-6 månader. Ingen aning om vad dom kostade, men klart att lillen skall ha en sån liksom!
Fredrik
2006-06-27, 13:41:27
Jag menar, på Sweden Rock hade dom Motorhead-tröjor i storlek 0-6 månader. Ingen aning om vad dom kostade, men klart att lillen skall ha en sån liksom!
Hehe, fick en Ramones-bodie till lilltjejen häromdan, rock on :D
/Fredrik
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.