Visa fullständig version : Bra drickchoklad?
Daniel
2007-03-26, 13:10:29
Såg att SvD (http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_14692067.asp) hade en artikel om ett uppsving för chokladdrycker. :D
Har tidigare prövat en del tyska choklader för dryckchoklad, men dom var ingen höjdare. :(
Nån som har tips på lite kul dryckchoklader som ger gamla hederliga och välsockrade O'boy (http://www.oboy.se/) en utmaning? :)
Jepp, här följer vårt recept:
1 del Kakaopulver
knappt 1 del honung
rör ut i lite mjölk tillsätt därefter mjölk tills det smakar bra.
Värm och drick denna dryck som inte är så illsöt som O´boy
Daniel
2007-03-26, 14:42:32
Nice! :D
Kör ni vanlig Fazer Kakao?
Såg att SvD även hade lite tips i ett bildspel (http://www.svd.se/apps/bildspecial/default.asp?did=14692149), verkar ju finnas en del trevliga varianter. Nån som prövat? :)
Har jag möjlighet så kör jag kakao från kung markatta, annars det jag har inom räckhåll.
Kajsa H
2007-03-26, 20:52:36
Jag tycker ju fortfarande att en eller ett par rutor god choklad nersmälta i ett glas het mjölk ger bästa drickchokladen. Gör man den på lättmjölk kan man vispa upp ett inponerande skum oxå.
Sen kan man ju roa sej med att testa apelsinchoklad, mintchoklad, vit choklad osv, osv. O e det en vuxen som ska dricka kan man pytsa ner en skvätt god alkohol oxå. Baileys eller nåt kanske, eller "Kvantrå", hur sjutton man nu stavar till det...
Och O´boy är ett otyg, ska inte intagas över huvud taget, släng paketet och gör lite justare, god drickchoklad ibland istället.
Faktum är att oboy är så himla onyttigt att det är bättre att låta bli att dricka det och inte få i sej nån mjölk alls, än vad mjölken i oboy är nyttig. Hmm, lite rörigt, fattar ni hur jag menar det där? Alltså, det är nyttigare att barnen inte dricker mjölk alls, än att man ska ge dem oboy för att de ska få i sej mjölk. Ge dem ett par ostskivor om de inte vill ha mjölk.
Kajsa
Daniel
2007-03-26, 21:03:03
Vem har sagt att gäller O'boy för barnen? :)
Det är jag som har ett drickchoklad-beroende till frukost som jag försöker förfina med lite roligare chokladdrycker... Jag äter även ost på mackan. :p
Kajsa, hur gör du när du smälter ner vanlig chokladkaka?
När jag testade med den tyska fin varianten för ett tag sen så blev det bara en massa klumpar in min fina dryck. :(
Kajsa H
2007-03-26, 21:20:50
Jag mäter upp en kopp mjölk o häller i en kastrull. När det är hett o ryker lägger jag i ett par rutor choklad som jag brutit sönder i lite mindre bitar, är jag riktigt ambitiös hackar jag ett par tag med en kniv, men det är inte ofta...
Sen vispar jag rejält med en vanlig visp, medans kastrullen står kvar på värme, men det ska inte koka.
I chokladbutiker brukar man kunna köpa små chokladknappar av bra kvalitet som är tänkta att användas istället för blockchoklad eller att göra drickchoklad på, du kan ju testa dem oxå.
Men Daniel, ta genast tag i ditt beroende, drickchoklad är till för lördagar o söndagar... de e inge nyttigt för de heller!
Kajsa
Fredrik
2007-03-26, 21:59:17
Inte Kajsa men jag svarar ändå :) När jag gör kladdkaka och ska till att smälta blockchokladen brukar jag lägga bitarna i en djup tallrik och dra i micron på hög värme i nån minut, smälter jättefint.
Har iofs aldirg testat med vanlig mjölkchoklad men det borde väl falla under devisen same, same but different, right?
Kajsa H
2007-03-27, 08:24:05
När jag gör kladdkaka och ska till att smälta blockchokladen brukar jag lägga bitarna i en djup tallrik och dra i micron på hög värme i nån minut, smälter jättefint.
Har iofs aldirg testat med vanlig mjölkchoklad men det borde väl falla under devisen same, same but different, right?
Fast vit choklad är lite knepigt att microsmälta, den gratineras lätt och bränner vid... Men den egenskapen kan man utnyttja i en Gino, frukt i munsbitar på ugnsfast form som man strör hackad vit choklad över och gratinerar i ugnen på sådär en 225 grader tills chokladen är brun o fin, mums!!!
Mjölkchoklad går oxå jättebra att smälta i micro eller över vattenbad eller i het mjölk.
Mjölkchoklad går oxå jättebra att smälta i micro eller över vattenbad eller i het mjölk.
Eller i sin chokladtokige frus elektriska chokladfondue-mojäng.
Chokladfondue är för övrigt kanske världens bästa dessert.
Daniel
2007-03-27, 14:15:38
Men Daniel, ta genast tag i ditt beroende, drickchoklad är till för lördagar o söndagar... de e inge nyttigt för de heller!
Jag är på väg, har köpt en 86% Kakao idag! :D
Ska försöka mig på ett försök med riktig choklad ikväll. :)
Chokladfondue är för övrigt kanske världens bästa dessert.
Damn you evil man! ;)
Polaren gjorde en riktigt smaskig kanna med chokladgrogg på nyår mmm.
http://www.cocktailguiden.com/drinkar/namn/lumumba
Lågprisvaruhuset EKO hade fö en chokladfontän.... bara att sparka igång och doppa jordgubbar i.
Daniel
2007-04-13, 01:23:10
Lågprisvaruhuset EKO hade fö en chokladfontän.... bara att sparka igång och doppa jordgubbar i.
Must visit... must eat... ;)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.