Visa fullständig version : Diapergeniens förträfflighet?
Fredrik
2006-06-18, 22:57:49
Fick en fråga angående denna, i mitt tycke, trevliga prodükt :)
Är som en papperskorg för illaluktande blöjor. Man droppar den använda blöjan i den och vrider ett varv på ett drev så "försluts" blöjan i plasten så att minimal lukt lyckas irritera en stackars pappas luktnerv :D
Nåja, nu ammar ju ella fortfarande så hennes pooh luktar ju faktiskt knappt något än men jag är rätt säker på att jag kommer att vara nöjd med köpet då ella byter diet! Klart värt investeringen, om inte annat så för den najsa tekniska lösningen!
Fast det kan ju vara värt att lslänga ut en fråga. Nån som har en sån här och inte tycker att den begränsar pooh-doften?
/Fredrik
Daniel
2006-06-18, 23:20:17
Det är helt sanslöst kul att varje blöja blir inkapslad, det är som gjort för att vi prylälskande pappor ska trigga på det här! :)
Den största fördelen är ju ändå att man får gratis julpynt.
-Vilka vackra girlander ni har!
-Ja och det är faktiskt Linn som har gjort dem, helt själv
Fredrik
2006-06-18, 23:35:41
:D @ Mats
wp, sir!
Jo, som jag skrev i denna posten (http://pappaforum.se/forum/showpost.php?p=660&postcount=34) så var jag ju häromdan tvungen att rota i en påse med gamla blöjor i. Tack vare att de var förslutna i plast så var det faktiskt uthärdligt. Luktmässigt alltså, själva grävandet var fortfarande rätt icky.
Så tipset får bli, köpköpköp! ;)
/Fredrik
Daniel
2006-06-19, 20:48:15
Hetsköp av babyprylar är alltid rätt. ;)
Fredrik
2006-06-28, 20:14:19
Är det ingen som har äldre barn, vars bajs har börjat lukta, som har en diapergenie och kan berätta huruvida den faktiskt håller inne lukten eller ej? Det här känns verkligen som en överraskning som jag kan vara utan :p
/Fredrik
Inget håller inne lukten helt. Det är bajs liksom... Spar man en veckas dumpning i en låda i badrummet är det klart som fan det luktar en del.
Fredrik
2006-08-17, 08:11:32
Numera käkar Ella uteslutande mjölkersättning vilket tydligen gör att luktfaktorn på bajset har ökat exponentiellt varteftersom hennes kropp har vant sig vid den nya maten. Blöjbytena har alltså gått ifrån en halvmysig stund på skötbordet till ett evigt "Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas att det bara är en kissblöja!". :D
Men, det supernajsiga är att diapergienin verkar göra sitt jobb, so far iaf. Klart imponerad av denna lilla trashcan!
/Fredrik
Daniel
2006-08-17, 13:53:02
Blöjbytena har alltså gått ifrån en halvmysig stund på skötbordet till ett evigt "Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas att det bara är en kissblöja!". :D
Linn har blivit lite tyngre så försöker vi byta mer på sängen än på skötbordet, och då är det verkligen "Hoppas, HOPPAS!"-scenariot varje gång. :D
Dock så funkar den vanliga papperskorgen med lock rätt bra så det har inte blivit nån stress att köpa Diapergenien än... :p
Fredrik
2006-08-17, 14:20:52
Ni får ta och köpa en till nästa barn, när det nu skulle kunna tänkas bli ;) Jag menar, du kan ju inte vara så lo-tech att du inte köper en diapergenie när den nu finns :D
Sen får du allt erkänna att du någon gång har trugat på frugan ett blöjbyte eftersom du misstänkt att det var frågan om en stinker ;)
Vi män alltså... :)
/Fredrik
Vi hade en sån till första tösen och tyckte det funka ganska bra.
Hyfsat luktfritt i badrummet och lätt att tömma etc.
När tvillingarna kom så testade vi den igen men det var för jä-a bassligt och trassligt så det fick bli en hink på golvet, sen är det ju inte helt billigt med att linda in varje blöja!
Om man inte är väldigt känslig för extraordinära dofter så funkar det med hink som töms varje dag.
Daniel
2006-08-20, 09:46:43
Om man inte är väldigt känslig för extraordinära dofter så funkar det med hink som töms varje dag.
Jag är tyvärr väldigt känslig för extraordinära dofter, men just babypoop har funkat rätt bra... känns lite tragiskt att man vant sig. :D
Fredrik
2006-10-10, 08:27:06
Det känns som att nu då Ella precis börjat smaka på fastare föda så kommer kanske diapergenien att utsättas för sitt mandomsprov :D Har redan börjart märka att dofterna har blivit lite starkare de senaste dagarna.
Och förresten, hade de inte kunnat göra den lite större?
/Fredrik
Fredrik
2006-10-10, 19:37:28
Aaaah, sambon är bäst. Finns tydligen nån extra tjock plast man kan köpa som kapslar in odören ännu bättre. Där sparade man luktsinnet en spark i glockenspielet :D
/Fredrik
Daniel
2006-10-11, 15:04:40
Du skjuter bara på det oundvikliga... du kan inte stoppa lukten! ;)
Fredrik
2006-10-11, 15:12:46
Du skjuter bara på det oundvikliga... du kan inte stoppa lukten! ;)Nåja, det har inte riktigt gått så här (http://pappaforum.se/forum/showpost.php?p=2862&postcount=10) långt än (översta filmklippet) ;)
/Fredrik
snape
2007-01-03, 00:22:06
Ni som verkar så otroligt känsliga för lukter, hur gör ni när ni själva är dåliga i magen???
Själv har jag lite svårt (eller förresten, mycket, mycket svårt) att kunna motivera all denna plast rent miljömässigt (även om plasten är hyfsat ok i förbränningshänseende så är den fortfarande gjord av fossila ämnen - ILLA).
/Snape
Fredrik
2007-01-03, 08:20:52
Ja, vi kanske tar det där med lukten något enstaka steg för långt, för i ärlighetens namn så har jag inga problem med det. Kan inte tala för Daniel dock :D
Vad gäller alla former av överkonsumtion och miljötänk så ser jag mig väl som en person inom normalfånget. Jag källsorterar lite lakoniskt, slänger ljus glas i den vita igloon, paketerar mjölkförpackningar, köper brunt kaffefilter, ja, jag gör liksom det där "lilla" men orkar liksom inte reflektera över allt som jag konsumerar. Skulle förmodligen bli totalsnurrig om jag skulle försöka mig på det :o
Daniel
2007-01-03, 10:13:25
Heehee... som tur är så har man vant sig vid lukten så jag har klarat mig utan Diapergenie. :)
Man får väga nyttan mot sitt eget miljösamvete känns det som, har man oerhört svårt för lukten så kan det vara värt att investera i supertätasophinken... :)
Kajsa H
2007-01-03, 15:54:05
Aaarghh, dagens föräldrar!!! Annat var det på min tid, då släpade vi oss fram 1 mil barfota i snön med tre hungriga barn på ryggen för att kunna tvätta blöjor i den iskalla bäcken!!!
Nä, men allvarligt talat Fredrik, vet du att den där blöjhinken som packar blöjor som pärlband (finns det fortfarande lätt parfymerad plast som tillbehör?) importerades faktiskt till Sverige i samband med att min yngsta såg världens ljus 1994-1995.
Men, föräldrarna på den tiden garvade rått åt produkten, och den var totalt osäljbar. Just miljöaspekten var det som gjorde att det var kört för hinken. Vi kanske hade en miljöperiod på 90-talet?
Så det kanske är hinkarna från 1990-talet som nu dammats av och plötsligen går att sälja igen?
Kajsa
Daniel
2007-01-03, 16:22:21
Det måste ju helt klart bero på att pappor börjat handla barnprodukter! :)
Det tar ett par generationerna innan genomsnittspappan klarar av bajslukten och inte låter sig luras av avancerade lufttäta plasthinkar. :p
Kajsa H
2007-01-03, 16:29:17
Måste genast ställa samma fråga som dök upp i en postning i den här tråden, och som ingen av er bajsluktsfobiker ännu svarat på:
Hur sjutton gör ni med lukten när ni själva klämt en kabel??? Har stött på några män under mina levnadsår, jag måste säga att rätt många har producerat rätt grymma lukter som sipprat ut från toan ibland...
Men, en enkel (o tekniskt genial!!!) lösning borde väl kunna vara att knyta fast en klänypa i ett längre snöre o fästa i skötbordet, så kan den blöjbytande fadern fästa nypan över näsvingarna innan själva blöjbytarakten utbryter:D
Fast visst är det lite skumt att små o söta bebisar kan producera så avskyvärda restprodukter?
Daniel
2007-01-03, 16:34:42
Jag hade tur och fick öva lite med våra hundar innan vi fick vår dotter, så inkörningen med lill-tjejen har gått rätt bra, nu är jag så gott som imun. :)
När det gäller min egen lukt så sitter jag hårt på toaringen och hoppas att det är mycket vattnen i toan som absorberar mina onda dofter. :p
Kajsa H
2007-01-03, 16:42:20
När det gäller min egen lukt så sitter jag hårt på toaringen och hoppas att det är mycket vattnen i toan som absorberar mina onda dofter. :p
Haha! Som tjej förväntas man ju över huvud taget inte göra nr 2 så här följer ett par tips för dem som vill dölja lukt eller andra tecken:
1. Se till att spola i samma sekund produkten når vattenytan. Det kan bli några spolningar per sittning, men lukten minimeras1
2. Tänd tändstickor för att förinte doftspår. Spruta sedan generöst med parfym för att dölja tändstickslukten. Alla vet ju vad den betyder så även den betraktas som feminint pinsam.
3. Se till att aldrig göra nr 2 när partnern befinner sig i hemmet. Lyckades med alternativ 3 i mer än två månader med en ny sambo.
4. Gör alltid nr 2 innan dusch. Om följdfrågor uppstår om vad som gör att det dröjer en tid mellan att man kliver in i badrummet och att duschen slår igång uppstår, förklaras detta lämpligen med att diverse skönhetsbehandlingar utförts innan själva tvagningen.
5. Ge upp. Inse att alla bajsar, även drottningen. Och att det luktar...
Fredrik
2007-01-03, 17:52:34
Den här tråden tog den mest bisarra vändning jag nånsin vart med om tror jag, well done! :D
1. Se till att spola i samma sekund produkten når vattenytan. Det kan bli några spolningar per sittning, men lukten minimeras1Aaah, the mercyflush, ibland refererad till som the courtesyflush :D
2. Tänd tändstickor för att förinte doftspår. Spruta sedan generöst med parfym för att dölja tändstickslukten. Alla vet ju vad den betyder så även den betraktas som feminint pinsam.Är man inte rädd för att höra ljudet *baaawoooosh* för att sedan vakna upp en halvtimme senare utan kroppsbehåring?
3. Se till att aldrig göra nr 2 när partnern befinner sig i hemmet. Lyckades med alternativ 3 i mer än två månader med en ny sambo.Har jag aldrig förstått mig på. Har man valt att inleda ett förhållande med mig så har man valt att inleda ett förhållande med hela mig :)
4. Gör alltid nr 2 innan dusch. Om följdfrågor uppstår om vad som gör att det dröjer en tid mellan att man kliver in i badrummet och att duschen slår igång uppstår, förklaras detta lämpligen med att diverse skönhetsbehandlingar utförts innan själva tvagningen.Aaaah, så det är dääärför!
5. Ge upp. Inse att alla bajsar, även drottningen. Och att det luktar...Men inte Victoria va? ;)
snape
2007-01-04, 02:06:28
Vem är denna Kajsa? En s.k. flicka? Vafalls? Vik hädan! :D
Kajsa H
2007-01-04, 10:24:39
Funderar seriöst på att byta användarnamn till Kaj för att på så sätt kunna hänga kvar ytterligare en tid...:)
Landade här på forumet i samband med ett PM för min distriktssköterskeutbildning, du kan se mer om det i tråden "Blivande distriktssköterska... " under barn o övrigt (Fredrik eller Daniel kanske är änglar o lägger in en länk här?;))
*** Yes, yes, we fix: Länk till Kaj's tråd (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=250) /Fredrik - Pappaforum.se :D ***
Har sedan dess blivit lite beroende av forumet o kan inte låta bli att lägga min feminina näsa i blöt med jämna mellanrum:p
Thats my story, dear Professor Snape! Skrev förresten en längre grej om mina erfarenheter av tygisar i tråden "tygblöjor" som kanske kan blidka ditt sinne något?!?
Kajsa
Daniel
2007-01-04, 11:07:06
Haha! Som tjej förväntas man ju över huvud taget inte göra nr 2 så här följer ett par tips för dem som vill dölja lukt eller andra tecken
Haahaa... det är en myt jag försöker ta död på totalt! Jag uppmuntrar min fru att fisa fritt, precis som jag och lill-tjej gör! :D
5. Ge upp. Inse att alla bajsar, även drottningen. Och att det luktar...
Det är inte så mycket bajsandet i sig, utan mer den onda doften som får mig att få min kräkreflex att slå ut totalt! Sen att andra från lida av mina onda dofter är inte något som stör mig... :p
Haahaa... a non-believer... hide your children! :p
Funderar seriöst på att byta användarnamn till Kaj för att på så sätt kunna hänga kvar ytterligare en tid...:)
Hysssh, säg det inte högt! ;)
Har sedan dess blivit lite beroende av forumet o kan inte låta bli att lägga min feminina näsa i blöt med jämna mellanrum:p
Bästa forumet EVAR! :D
Det intressanta är att Pappaforum.se är så pass beroendeframkallande att Kajsa har uttryckt en önskan om att bli reinkarnerad som en pappa i sitt nästa liv. :p
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.