handdator

Visa fullständig version : Göra hemmet säkert för barnet

Fredrik
2006-06-18, 20:23:42
Än så länge så är min lilla så liten så hon är inte mobil för fem öre :) Men jag har börjat fundera på vilka faror som finns i hus/lägenhet som man bör tänka på och "bygga bort" i god tid innan man har en liten illbatting som ränner runt och klänger/river i allt som hon ser.

Kom med lite sjyssta tips om hur ni gjorde hemmet säkrare för er småtting! Det måste ju finnas miljoner grejjer som man kan förbättra i hemmet?

Jag börjar med den första jag kom att tänka på:

- Barnsäkra skåp och lådor i köket med hjälp av en spärr.

/Fredrik

Mats
2006-06-18, 20:30:38
Man brukar få en broschyr om barnsäkring av hemmet från BVC. "Du som är pappa ska ju ha nåt att göra också. Läs den här"

Annars är det som vanligt det sunda förnuftet som gäller. Lägg dig på golvet och åla runt en stund så hittar du antagligen rätt många prylar som inte är så nyttiga för en liten bebis.

Fredrik
2006-06-18, 21:31:48
Man brukar få en broschyr om barnsäkring av hemmet från BVC. "Du som är pappa ska ju ha nåt att göra också. Läs den här"Ska till bvc imorn så då får man väl passa på att be om den. Kan ju alltid posta lite tips ur den här om den är något att ha. Vidare så kan ju en broschyr omöjligen inte täcka alla dolda faror som kan tänkas lura i ett hem, därav den här tråden ;) Jag menar, tror inte det står "Vänligen se till att ditt barn inte käkar på elkabeln till din Xbox" :D
Annars är det som vanligt det sunda förnuftet som gäller. Lägg dig på golvet och åla runt en stund så hittar du antagligen rätt många prylar som inte är så nyttiga för en liten bebis.De få gånger jag legat och krypit runt på golvet som en bebis har jag vart för onykter för att kunna dra några slutsatser i efterhand :p Sunt förnuft är teh shit, som Daniel skulle ha sagt, men det kan inte skada med lite tips från de som vart med lite längre än exempelvis mig :D

/Fredrik

Mats
2006-06-18, 21:51:29
Skulle inte ni flytta snart förresten? Verkar onödigt att barnsäkra en lägenhet hon aldrig kommer springa runt i och huset finns väl inte än? Ett tips när du bygger kan ju vara att bygga in alla kablar till högtalare och dylikt i golvlisterna och kolla så att trappan och konstruktioner runt den är barnsäkra, så hon inte lyckas klämma sig genom nåt litet hål och trilla ner.

Innan hon går behöver du inte göra mer än att plocka bort alla lösa smågrejer från knähöjd eller lägre. Sen är kanske inte jag rätt kille att ge barnsäkringstips. Stänkskydd på spisen, tippskydd på den samma och barnspärr på kökslådan med knivar är ungefär så långt vår barnsäkring sträckte sig. Resten har de fått lära sig den hårda vägen vad som är ok och inte att pilla på. Det har funkat skitbra men det kräver ju lite mer engagemang från föräldrarnas sida än metoden att låsa in alla spännande grejer gör.

Nån annan har säkert mycket bättre koll på potentiella dödsfällor i hemmet

Fredrik
2006-06-18, 22:01:34
Skulle inte ni flytta snart förresten? Verkar onödigt att barnsäkra en lägenhet hon aldrig kommer springa runt i och huset finns väl inte än? Ett tips när du bygger kan ju vara att bygga in alla kablar till högtalare och dylikt i golvlisterna och kolla så att trappan och konstruktioner runt den är barnsäkra, så hon inte lyckas klämma sig genom nåt litet hål och trilla ner.Plattan till huset gjuts i augusti och huset står förhoppningsvis klart till jul :) Jag räknar med att vi kommer att bli kallade till planeringssamtal på byggföretaget vilken vecka som helst nu. Hade då tänkt ta upp barnaspekten på bygget, bl a såna grejjer som du nämner. Vi kommer att ha ett nedsänkt vardagsrum med en tvåstegstrappa från köket så där måste det till någon form av grind kan jag tänka mig. Sen måste ju stora trappan säkras, kakelspisen, köket etc, mycket att tänka på.

Innan hon går behöver du inte göra mer än att plocka bort alla lösa smågrejer från knähöjd eller lägre. Sen är kanske inte jag rätt kille att ge barnsäkringstips. Stänkskydd på spisen, tippskydd på den samma och barnspärr på kökslådan med knivar är ungefär så långt vår barnsäkring sträckte sig. Resten har de fått lära sig den hårda vägen vad som är ok och inte att pilla på. Det har funkat skitbra men det kräver ju lite mer engagemang från föräldrarnas sida än metoden att låsa in alla spännande grejer gör.Jo, sånt här är väl ungefär så långt som jag också har haft mina funderingar. Tösen kommer att vara ett drygt halvår då vi flyttar så nej, jag lär väl inte behöva göra allt för mycket moddningar i lägenheten. Men huset vill jag ha så säkert som möjligt from den dagen som vi flyttar in.

Nån annan har säkert mycket bättre koll på potentiella dödsfällor i hemmetMånga bäckar små, alla drar sitt strå till stacken osv ;)

/Fredrik

Mats
2006-06-18, 22:07:18
Vi kommer att ha ett nedsänkt vardagsrum med en tvåstegstrappa från köket så där måste det till någon form av grind kan jag tänka mig.

Två trappsteg? Det är ju perfekt att öva framåtvolter nedför. Skit i grinden :D

Fredrik
2006-06-18, 22:25:05
Två trappsteg? Det är ju perfekt att öva framåtvolter nedför. Skit i grinden :D *knack knack*
Fredrik: Ja, hej?
Okänd: Ja, det var instant karma-besök från socialen. Personalen på dagis undrar över alla blåmärken på ellas huvud!
Fredrik: Ööööh, trappa... pappaforum.... mats föreslog.... ingen grind....
Socialtant: Ja, det är bara att lämna ifrån sig tjejen, seså!

Nåt sånt du menade Mats? :D

/Fredrik

Mats
2006-06-18, 22:35:13
:D

(...och så lite utfyllnad för att komma upp i minst tio tecken...)

Daniel
2006-06-18, 23:17:11
Okej, ser att ni kommit en bra bit på hur man blir av med sitt barn... ;)

Linn har precis börjat lyfta sig i alla möjliga föremål (som t ex hantag till ugnen), så vi har faktiskt precis kollat lite på det här.

Eftersom vi har haft valpar så trodde vi i vår kaxighet att vi hade koll på det mesta när det gäller att säkra upp för små krypande individer, men det visar sig att vår blivande astronaut är bra mycket mer kreativ än hennes fyrbenta syskon. :)

Hur som helst har vi en liten lista som vi håller på att avverka (tar med dom snackat om också).

Spärr för lådor och luckor.
Tipp- och stänskydd för spis
Kablar på golvet
Klämmskydd för dörrar
Petskydda eluttag
Hörnskydd på låga bord och hyllor
Tippskydd för barnstolDet är bara fylla på med mer. :)

Fredrik
2006-06-19, 19:12:02
Ok, vi hade 1,5 år gamla Fabian på besök idag.

:eek:

Härlig unge men jäklars, han var verkligen överallt och tallade på varenda pryl som låg inom räckhåll. Exempel på prylar som jag såg honom bära omkring/fingra på:
* vattenflaska, såklart upp o ner så att vattnet for ut på golvet
* min E W800i, fick andan i halsen...
* alla fjärrkontroller
* skräpkorgen från toaletten, som nästan var större än fabian
* sambons laptop, mellanstegstangenten var kass efteråt men lyckades laga den
* dvdskivor, fingeravtryck kan tvättas bort va?

Så jag börjar förstå vad Mats menade när han sa att det kanske var läge att lägga sig på mage och kräla runt och sen städa bort allt man lyckades få tag i :D

/Fredrik

Mats
2006-06-19, 20:32:55
Lite har ju med uppfostran att göra också. Vi har alltid haft video, DVD, Playstation och digitalbox under knähöjd och massor av andra prylar framme. Det blir nämligen ett helvete att åka bort till någon annan som inte har barn annars... Hellre ta fighten hemma när man har tid att förklara, än att stressa upp sig för att barnen klättrar på stereobänken och leker frisbee med farmors finporslin, tycker jag.

Fredrik
2006-06-19, 21:52:52
Och hur har du då gjort för att få dina telningar att, kanske inte att låta bli dina dyrare prylar, men ändå vara försiktiga med dem? Och i vilken ålder kan man egentligen ta såna dialoger med barnet?

För nog har uppfostran med det att göra ;)

/Fredrik

Mats
2006-06-19, 22:13:35
Och hur har du då gjort för att få dina telningar att, kanske inte att låta bli dina dyrare prylar, men ändå vara försiktiga med dem?

Tagit fram sekatören och sagt "Peta på videon du, jag börjar med lillfingrarna" ;) Närå, vi har förklarat läget att det är dyra fina prylar som barn inte får leka med. Ett hett tips är att skaffa en gammal fjärrkontroll och ge till barnet och säga "Det här är din, den får bara du ha. De här är mina, de får bara jag ha"

Och i vilken ålder kan man egentligen ta såna dialoger med barnet?

Långt innan de kan prata men man får ju anpassa nivån. Jag gissar att det är lite som med hundar, receptet är iaf att man får säga nej och fy och visa med kroppsspråket att det inte är ok att rosta bröd i videon.

Zakkan
2006-06-22, 01:20:33
Lite har ju med uppfostran att göra också.
Det är väldigt lite det skulle jag vilja påstå. William har alltid varit på och pillat på ALLT som varit inom räckhåll. Vi har försökt och försökt och försökt igen på alla sätt och vis för att få honom att låta bli saker, men det enda sättet har varit att plocka undan och låsa in. Det är inte roligt att komma hem till folk som inte har förståelse för att vissa barn kan vara sådana av naturen utan tycker att det är vi som är slappa föräldrar som inte uppfostrar våra barn ordentligt. Det ska dock bli roligt den dagen han är en framstående forskare samtidigt som deras ungar bara är en i mängden av alla tvångsanpassade individer.

Våra grannar som har en lugn och fin tjej har alltid kunnat ha allt framme och hon har låtit bli det efter enkla tillrättavisningar. De har aldrig förstått sig på William och att han inte kan låta bli att ta allt han får tag i. På dagis har de samma problem med honom. Nu när vi har Alma också märker vi skillnaden för i takt med att William har växt har han tappat intresset för fjärrkontroller och liknande så vi kan ha dem mer lättillgängliga. Alma rör inga sådana saker och skulle hon göra det slutar hon med enkla tillrättavisningar.

Samtidigt har våra grannar nu fått en liten Viktor som är på allt och de säger att de blir tokiga och vet inte vad de ska göra åt honom. Jag och min fru vi bara ler i mjugg :D.

Fredrik
2006-06-22, 20:12:10
Jag och min fru vi bara ler i mjugg :D.Det där är bara så underbart elakt :D

/Fredrik

Mats
2006-06-22, 20:35:08
Det är väldigt lite det skulle jag vilja påstå.

Då får vi nog vara överens att vi tycker olika. Jag tror att alla barn vill pilla på intressanta grejer men med rätt pedagogik kan man få alla barn att låta bli att pilla på vissa av dem. Det svåra är att hitta rätt knep till ett specifikt barn.

T ex har våra bästa vänner två barn (3 och 5 år, precis som våra barn) som ofta och gärna pillar på och har sönder mammas och pappas grejer. En gång när de besökte oss fick de tag i en flaska Tip-Ex som de målade om lite leksaker och mitt skrivbord med. Jag och de fyra barnen satte oss ner och snackade lite om mitt och ditt, vad man får och inte får göra hemma hos oss osv och efter det samtalet på en dryg timme har inte enda grej hänt när de hälsat på, medan de fortfarande beter sig lite som de vill hemma.

Jag har iaf inte stött på ett enda barn som inte gått att resonera med, varken äldre barn under de nio år jag var scoutledare och de två år jag jobbade på fritids eller med spädbarn och förskolebarn under de fem år vi själva haft barn.

Daniel
2006-06-23, 20:59:06
Jag och de fyra barnen satte oss ner och snackade lite om mitt och ditt, vad man får och inte får göra hemma hos oss osv och efter det samtalet på en dryg timme har inte enda grej hänt när de hälsat på, medan de fortfarande beter sig lite som de vill hemma.
Berätta mer! Föräldrarna till barnen måste ju ha undrat vad du hotat dom med? ;)

Mats
2006-06-24, 11:59:13
Berätta mer! Föräldrarna till barnen måste ju ha undrat vad du hotat dom med? ;)

Inga hot här inte. Hot är en väldigt kortsiktig lösning som bara skapar merjobb längre fram. Hot tar man till i desperation och absoluta nödfall och sen ångrar man sig bittert. Varje gång.

Det gäller att hitta tid til att sätta sig ner och resonera fram löningar på de problem som uppstår, så att barnen känner att de fått ge sin input och inte blivit överkörda. Ofta har ju barnen en, ur deras synsätt, extremt vettig förklaring till varför nåt har hänt, så om mamma och pappa tycker det som hänt är fel, då måste de kunna motivera det för barnet på ett för dem lika vettigt sätt. Kan man inte det har man i deras ögon förlorat diskussionen och ett förbud då blir ur deras synsätt ett sätt för mamma och pappa att utöva maktmissbruk. Det är med barn precis som med oss, vi gillar inte att bli motarbetade utan vettig förklaring.

Daniel
2006-06-24, 12:08:05
Ta den här fallet då, hur gjorde du då?

Vilken förklaring hade dom till att tipex och dina prylar verkade vara kombination målarfärg och duk? :)

Daniel
2006-06-24, 12:08:10
Det är såna här scenarion som gör att jag seriöst funderar på att plasta in allt här hemma. ;)

Mats
2006-06-24, 12:51:11
Det är såna här scenarion som gör att jag seriöst funderar på att plasta in allt här hemma. ;)

Det är såna där resonemang som gör att jag seriöst funderar på om vi inte borde låta mänskligheten självdö.

Jag ska cykla iväg med Jonatan och handla lördagsgodis nu men jag återkommer med svar på din fråga.

Zakkan
2006-06-27, 21:15:54
Då får vi nog vara överens att vi tycker olika.
Jo, det verkar ju så... :)

Men som jag uppfattar ditt resonemang nu så pratar du om barn som är 3+? Innan fick jag uppfattningen att du menade att man kan fostra riktigt små barn med "rätt" pedagogik (typ 6 månader upp till 2 år eller så). Jag kan ju säga det att William inte uppfattade ett enda resonemang innan han hade fyllt nästan 2 år. Någon gång däromkring började han haja varför han inte fick ta vissa saker trots att vi hade berättat det massor av gånger. Det är dock sällan som han har gjort dumma saker medvetet. För det mesta har det handlat om att hans ohämmade nyfikenhet har ställt till det i kombination med bristande motorik.

Bläddra i böcker exempelvis som han började med tidigt. Vad har du för tips att komma med, Mats, när en 6-månaders kille för 100:e gången (minst!) ålar fram till bokhyllan och drar ut en bok som han "bläddrar" i (d.v.s. av misstag river sönder varannan sida)? Vi löste det genom att ställa alla bebisböcker på nedersta hyllan, men så fort han lärde sig ställa sig upp så tog han de riktiga böckerna igen. Så fortsatte det ända tills vi satte upp en grind till kontoret och förvarade alla böcker vi var rädda om därinne. Det intressanta är att Alma har haft tillgång till böckerna ända sedan hon var nyfödd eftersom William då var nästan 2 år fyllda och hade lärt sig att låta bli böcker som inte är hans. Vad jag vet har Alma inte förstört en enda bok. Skillnad på barn och barn eller en uppfostringsfråga?

Vad det gäller farligare saker som t.ex. knivar i köket så litar jag fortfarande inte på William trots att han är strax över 3 år nu. Visst, han säger att kniven är jättevass och att man kan skära sig och få ont och att det kommer blod och att man måste vara stor för att få använda vassa knivar (eller egentligen stor och ha skägg som är hans mantra... :D ). Men skulle det ligga en kniv på köksbänken och han var ensam i köket så är jag 99,5% säker på att han skulle ta fram en brödlimpa eller en gurka eller något och försöka skära några skivor. Men hellre att han är en nyfiken kille som vågar prova på och lära sig nya saker än att han skulle vara någon passiv nisse som bara hänger med strömmen och trampar på redan upptrampade stigar resten av livet eller ännu värre - bara vågar göra sådana saker som mamma och pappa har sagt är ok :eek:.

Om vi ska ta exemplet med Tip-ex-flaskan så vet han nog inte vad det är så då skulle han förstås försöka öppna den, vilket skulle kunna resultera i en liten spill-olycka. Skulle det hända skulle han springa och hämta mig och säga "Kom pappa, titta vad William har gjort" med en bekymrad min. Skulle han inte spilla något skulle han istället komma och fråga mig om han fick måla :).

Det jag vill komma fram till är att man måste ha tur om man ska kunna skryta med väluppfostrade barn som inte är ätminstone 2 år fyllda (med stor reservation för att barn utvecklas med varierande hastighet). Jag hävdar fortfarande att föräldrarnas roll som pedagogiska uppfostrare har en mycket liten roll på små barn, de måste vara mottagliga för det annars kan man lika gärna låta bli. En del barn förstår säkert vissa resonemang redan innan 1 års ålder, medan andra inte gör det förrän de är uppåt 3 år. I en barnbok som vi har står det att innan barnet har fyllt 3 år är det lönlöst att försöka prata barnet till rätta, det enda är att handgripligen visa vad som är rätt och fel. Men som sagt, barn är olika så en del barn kan man säkert prata till rätta redan från 1 års ålder eller ännu lite tidigare. Antagligen har du sådana barn, Mats? Vad det gäller barn 3+ och uppåt tycker jag dock att det verkar som att jag håller med dig till fullo om hur man ska tackla barnen och deras upptåg.

Mats
2006-06-27, 22:11:55
Ja, innan barnen kan uttrycka sig i tal är det ju såklart svårt att resonera med dem och då får man vara lite mer handgriplig för att de ska förstå. Jonatan har pratat rent sen han var drygt ett år, så där har det egentligen aldrig varit ett problem medan Julia var lite senare med pratet, vilket gjorde det lite klurigare. Men att ta sig tiden att gå fram till barnet, sätta sig bredvid och ta bort saken, eller flytta barnet och säga "Nej, det är pappas" har funkat skitbra på båda två. Problemen kommer den dagen man tycker att "äh, det funkar säkert om jag ropar lite lojt härifrån". Då har de lärt sig att "Aha! om jag bara väntar ut honom så får jag visst som jag vill" och så är det kört i ett par dagar.
Sen får man såklart se upp så man inte går på finten att de pillar på fel grejer bara för att få uppmärksamhet. Då får man ta till nya knep. :)

Sen får du missförstå mig rätt nu, jag tycker absolut inte man ska hämma sina barns lust att upptäcka nya grejer. Det är bara det att man får sätta ribban på vad man är beredd att ta på sönderpillningskontot. Är det verkligen värt en sönderpillad video bara för att lillan ska få prova att rosta en macka? Vill Julia gå fram till kohagen och känna på elstängslet är det klart hon ska få göra det, det är ju inget hon dör av direkt :)

drsnuggels
2006-11-15, 22:35:19
Vissa saker får man väl kanske barnsäkra, men om man ska se till att ett hem är barnsäkert då får man väl täcka in allt i skumgummi:)

Nej jag tror att det handlar om ha lite koll och på hyllor som sitter lågt ner, får man väl ha plastsaker i för de lär väl ramla ett par gånger när min son upptäcker dom

Daniel
2006-11-16, 14:17:27
Vissa saker får man väl kanske barnsäkra, men om man ska se till att ett hem är barnsäkert då får man väl täcka in allt i skumgummi:)
Självklart! Eller är det skumt att ha allt inplastat och inlindat i skumgummi? ;)

Nej jag tror att det handlar om ha lite koll och på hyllor som sitter lågt ner, får man väl ha plastsaker i för de lär väl ramla ett par gånger när min son upptäcker dom
Det är bara kör på Mats tips; lägg dig på mage och kryp runt för att upptäcka alla farorna. :D