Visa fullständig version : Sjukledigt vid föräldraledighet?
Fredrik
2007-03-06, 20:39:43
Vad tusan gör man om sambon nu skulle få min kräksjuka och därmed bli oförmögen att ta hand om lilltjejen? :confused: Jag menar, nån måste ju göra det och det är ju jag som står näst på listan. Anmäler jag isåfall Vård av sjukt barn eller hur går det till?
Rubriken kanske är lite snurrig men det var det bästa som min feberskalle kunde koka ihop på kort varsel.
Vad tusan gör man om sambon nu skulle få min kräksjuka och därmed bli oförmögen att ta hand om lilltjejen? :confused: Jag menar, nån måste ju göra det och det är ju jag som står näst på listan. Anmäler jag isåfall Vård av sjukt barn eller hur går det till?
Rubriken kanske är lite snurrig men det var det bästa som min feberskalle kunde koka ihop på kort varsel.
Snabbkoll på fk.se:
"Vid sjukdom hos ordinarie vårdare (den som är föräldraledig) krävs att barnet är äldre än 240 dagar för att den andra föräldern ska få tillfällig föräldrapenning, annars kan bara föräldrapenning betalas ut."
"Din rätt till tillfällig föräldrapenning kan du överlåta till en annan person som stannar hemma från sitt arbete för att vårda ditt barn. Det innebär att du fortsätter att arbeta och någon annan avstår från arbete för att vårda ditt barn i ditt ställe. Om du skulle bli sjuk och få sjuklön/sjukpenning kan Försäkringskassan besluta att en annan person som avstår från sitt arbete för att vårda ditt barn kan få ersättning."
Fredrik
2007-03-06, 21:22:27
Snabbkoll på fk.se:
"Vid sjukdom hos ordinarie vårdare (den som är föräldraledig) krävs att barnet är äldre än 240 dagar för att den andra föräldern ska få tillfällig föräldrapenning, annars kan bara föräldrapenning betalas ut."Check! Ella är cirkus 270 dagar.
"Din rätt till tillfällig föräldrapenning kan du överlåta till en annan person som stannar hemma från sitt arbete för att vårda ditt barn. Det innebär att du fortsätter att arbeta och någon annan avstår från arbete för att vårda ditt barn i ditt ställe. Om du skulle bli sjuk och få sjuklön/sjukpenning kan Försäkringskassan besluta att en annan person som avstår från sitt arbete för att vårda ditt barn kan få ersättning."Det där var ju lite intressant. Skulle förmodligen inte vara aktuellt denna gång men det kan vara bra att känna till.
Btw, tack :)
karl_magnus
2007-03-27, 13:41:58
Min fru har varit sjuk ett par gånger, då har vi anmält henne sjuk till F-kassan och så har hon fått sjukpenning (med karensdag) och jag har fått vara hemma med föräldrapenning
Fredrik
2007-03-27, 14:18:33
Min fru har varit sjuk ett par gånger, då har vi anmält henne sjuk till F-kassan och så har hon fått sjukpenning (med karensdag) och jag har fått vara hemma med föräldrapenningTack föratt du påminde mig! Måste anmäla att jag var hemma en dag för nån vecka sen då sambon vart sjuk :)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.