handdator

Visa fullständig version : Hysterisk gråt

johoohno
2007-02-21, 22:06:21
Har varit pappa i drygt två veckor nu, så jag kan ju knappast kalla mig för veteran direkt.

Hur som haver tycker jag att det är svårt att hantera de anfallen av hysterisk gråt och skrik. Känns väldigt stressande, samtidigt vet jag att det brukar funka att ge barnet bröstet (moderns alltså), men jag vill ju själv ha någonting som hjälper. Självklart måste barnet äta, men jag syftar mer på de anfall när de faktsikt fått bröstet alldeles innan, blöjan är bytt och de har sovit för inte allt för länge sedan.

Vad har ni för "universalknep"? Själv har jag prövat att dansa lite till musik, lägga handen på magen och stryka krabaten lite, med mera. Men ibland fungerar verkligen ingenting. Känns som sagt lite stressande då om sambon precis klivit in i duschen och planerar att förbli där en sisådär tjugo minuter.

/Johan - inte fullt så otröstlig men...buäääh buähh buäääh :D

Perli
2007-02-21, 22:09:32
Tydligen så ska mannens bröst vara perfekt för just det du letar efter, dock inget jag har prövat och det är kanske lite tabu i vår kultur. Det var ett program på tv om det häromdan bl.a.

Fredrik
2007-02-21, 22:16:46
Barn skriker.

Sådär, känns det bättre nu? ;) Nä, men allvarligt, i början fick man deala med en hel del gråt och skrik. Fast i vårt fall räckte det ofta med att man gick omkring lite med henne i famnen och gungade henne försiktigt och nynnade lite. Närhet, närhet, närhet. Sen var hon ju verkligen konstant hungrig också så ibland kunde man tro att hon var mätt men när min sambo la henne till bröstet igen, efter en liten skrikattack, så sög hon friskt i sig mer.

Det är ju olika för alla det här men till vi har nog alla gått igenom det. Verkar det dock som om hon/han skriker onormalt mycket kanske man ska ta ett snack med sin barnmorska för lite stöd och tips.

Hursom, fortsätt med din knep, de funkade förvånansvärt ofta för mig :)

Känns det bra att vara pappa annars då?

Daniel
2007-02-21, 23:59:54
Känner igen det där, bästa är som sagt om barnet får det den gråter för, det är ju en rätt ärlig kommunikation i den åldern. :)

Annars så känns det som att bara visa närhet och värme för att "kännas" som mamman är det man kan göra. :)

David
2007-02-22, 08:10:25
Det som funkade på båda våra och som jag även kör på andras otröstliga små sniglar, är att man lägger dem på mage över sin underarm.
Du håller alltså armen i 45 grader med handflatan uppåt. Handen kupar du lixom precis kring området kring barnets axlar och hals (utan att strypas :rolleyes:). Barnets armar och ben bara hänger och dinglar.
Du får placera ut fingrarna så att balansen känns bra helt enkelt. Jag brukade nog ha ngt finger vid armhålan och tummen vilade mot halsen.
Den lediga handen kan man använda till och småpuffa lite på barnets rygg och rumpa. Det känns även som en extra trygghet för att inte tappa den lille om den börjar svänga för mycket med huvudet.

Det blir en "win win situation" då får de bra överblick och blir glada samtidigt som du tränar biccarna :D

Kanske funkar även för dig, lycka till!

Tordan
2007-02-22, 08:49:09
Som Daniel säger så skriker inte barnet för skojs skull vid tidig ålder. En grej som brukar funka rätt bra om knodden är trött är att knyta in den i bärsjal á la vagga. Lunka omkring i reggaetakt ett tag så somnar/tystnar junior rätt kvickt... Funkar för mig oftast bättre jämfört med att "bara" bära omkring i famnen, speciellt om han bara är lite trött alternativt har hunnit bli övertrött.

Fredrik
2007-02-22, 08:55:11
Och har du inte hört talas om bärsjal tidigare så plöjer du den här (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=133) fina tråden ;)

Skåne
2007-02-22, 09:20:27
När jag hade samma problem för ett par månader sedan var det unge i famnen (bröst mot bröst) och reggaetakt som gällde. Lugnt och fint. Tänk på din egen andning, eftersom barnet hör när du är lugn.

"Buffalo Soldier, raj raj raj raj raj raj"....

Havrefras
2007-02-22, 10:52:46
Hej
Napp är ett bra tips också. Min dotter kan ofta vara mätt men hon vill fortsätta att suga på något. Om hon då får en napp i munnen blir hon lugn som en filbunke. Om man samtidigt håller henne och vaggar så blir det nog toppen.
Så får man väl tänkt på de varningar att inte börja med napp för än amningen fungerar bra.
Vi hade i princip glömt bort det där med napp, men så var det många nära och kära som jag att vi verkligen borde skaffa napp till lillan. Och sedan vi gjorde det används den flitigt.

Unplugged är inget för mig / Hårdrockar'n:D

snape
2007-02-22, 15:14:37
Vi hade lite problem med att tolka vår nyföddes sons signaler och tillbringade därför ett dygn på neonatal. Den fantastiska personalen lärde oss jättemycket, bl.a. att nyfödda inte har så värst många sätt att kommunicera (nähää?) och att han därför kan få för sig att göra samma tecken när han är mätt och har ont i magen som när han är hungrig.
Det visade sig att vi tolkat hans ont-i-magen-skrik som jag-är-hungrig-skrik och därför gett honom bröstet igen, fast han just ätit. Resultatet blev - just det, mer ont i magen.
Jag rekommenderar därför INTE att ge bröstet i tid och otid. Misstänker du att ditt barn har ont i magen, vilket är väldigt vanligt, kan du pröva en del andra saker, t.ex. dina egna tips eller andras här ovan. Däremot KAN det ju vara så att ungen är hungrig igen. Dom är ju inte helt lätta att tolka alla gånger.
Lycka till.

Daniel
2007-02-22, 15:29:28
Det råd man brukar få om napp är att barn ska ha etablerat en bra sugteknik innan man kör med det. Eftersom att ert barn bara är två veckor så är det nog bra att avvakta lite med det.

Hör också med BVC så får ni lite väl vägledning om ni funderar på att köra med napp.

Daniel
2007-02-22, 15:33:14
Dom är ju inte helt lätta att tolka alla gånger.
Sant, sant... det tar ju ett tag innan man lära sig barnets signaler.

Menade mer att när dom signalerar något när dom är nyfödda så är det "ärligt" menat och inte gnäll eller likande.

MetalCowboy
2007-02-26, 15:45:12
Tydligen så ska mannens bröst vara perfekt för just det du letar efter, dock inget jag har prövat och det är kanske lite tabu i vår kultur.

Det funkar om man inte som jag är hårig.. Ett par tag med hyveln o saken är biff.

De gånger det inte funkade fick hon lillfingret. Och de ytterst få ggr inte heller fingret funkade fick jag helt enkelt stå ut (jag menar frugan måste jue få sova NÅN gång eller..?)

Lycka till / Henke

Fredrik
2007-02-26, 16:51:23
Tolkar jag dig rätt Metal att du faktiskt har gett din dotter bröstet? Isåfall tippar jag hatten i din riktning :)

Och den självklara frågan: kändes det inte väldigt skumt?

Daniel
2007-02-26, 19:09:11
Antar att MetalCowboy har fina manboobs? :)

Själv har lill-tjej försökt på mig när hon var mindre, men det slutade alltid med att jag började garva för det kittlas så mycket. :)

MetalCowboy
2007-02-27, 12:09:51
Tolkar jag dig rätt Metal att du faktiskt har gett din dotter bröstet? Isåfall tippar jag hatten i din riktning :)

Och den självklara frågan: kändes det inte väldigt skumt?

Det kändes HELSKUMT - i början. (första 2-3 ggr)
Sen blev det helt "naturligt" att pappa oxå har bröst.

Antar att MetalCowboy har fina manboobs? :)

Kan du ge dig på. ;) (194 cm & 104 kg....)

/Henke

Daniel
2007-02-27, 13:11:33
Det kändes HELSKUMT - i början. (första 2-3 ggr)
Sen blev det helt "naturligt" att pappa oxå har bröst.
Ballt! :D

Så du bävar också för att tänderna ska komma? :)

Du får härda dom lite med klädnypor. :)

Kan du ge dig på. ;) (194 cm & 104 kg....)
Snyggt! Rör dom sig när du går i trappor? Annars så är det ju inte äkta! :)

Skåne
2007-02-27, 13:46:35
Om dom fortfarande svajar efter att du kommit ner för trappan är det dags att ta sig en funderare på sin viktsituation.

Daniel
2007-03-02, 15:24:27
Om dom fortfarande svajar efter att du kommit ner för trappan är det dags att ta sig en funderare på sin viktsituation.
Hej Bullen! Vad ska jag göra... ;)