handdator

Visa fullständig version : Lilltjejen ligger helst bredvid mamma

Fredrik
2006-06-13, 11:04:56
Nu har Ella hunnit med att bli fem dagar gammal och jag märker en oroväckande trend:o När hon har ammat och börjar dåsa till så brukar vi vänta en liten stund sen lägger vi över henne i spjälsängen. Det känns som att 9/10 så vaknar hon till efter en kort stund och blir kinkig för att hon inte ligger bredvid mamma/pappa längre och hon tystnar inte förns hon är åter hos oss i sängen.

Vad tror ni? Ska man låta henne fortsätta komma till oss i sängen eller ska man vara "hård" och låta henne ligga och gny till hon tystnar?

Mig stör det inte att ha henne i sängen men man blir ju lite orolig att det ska bli till en vana som hon aldrig släpper...

/Fredrik

Skanke
2006-06-13, 13:55:36
Nu har Ella hunnit med att bli fem dagar gammal och jag märker en oroväckande trend:o När hon har ammat och börjar dåsa till så brukar vi vänta en liten stund sen lägger vi över henne i spjälsängen. Det känns som att 9/10 så vaknar hon till efter en kort stund och blir kinkig för att hon inte ligger bredvid mamma/pappa längre och hon tystnar inte förns hon är åter hos oss i sängen.

Vad tror ni? Ska man låta henne fortsätta komma till oss i sängen eller ska man vara "hård" och låta henne ligga och gny till hon tystnar?

Mig stör det inte att ha henne i sängen men man blir ju lite orolig att det ska bli till en vana som hon aldrig släpper...

/Fredrik

Vi har låtit våra ungar vara i sängen så mycket de vill, och det har inte varit några problem att få dem att sova i sin egen säng. Det känns nästan lite som att de blivit mätta på att sova hos oss och stannar i sängen.

Det är nästan så det känns lite tomt och jag tycker det skulle vara trevlig om iallafall den yngsta (3år) kom ibland på natten för att gosa:rolleyes:

Micke66
2006-06-13, 20:45:04
Tänk så olika det kan vara.......

Våra barn kan inte sova nån annanstans än sin egen säng eller möjligtvis resesängen......

Men då har det varit deras säng som gäller som sovplats sen dag ett......

Dock gäller helt andra regler vid feber, då är det pappas famn eller bredvid pappa i soffa eller säng som gäller.

( Kan tillägga att dom sovit i eget rum sen dag två )

Fredrik
2006-06-13, 20:50:35
Rent spontant efter era två svar så känns det ju som att man får gå på känsla helt enkelt. Det är ju inte som så att det är omöjligt att få tjejen att sova i sin säng, man får bara se till att hon är trött och nyammad :D

Det är faktiskt väldigt mysigt att ha henne bredvid oss i sängen. Man smälter lite när hon ligger där och snusar :p

/Fredrik

*edit* Kan ju tillägga att vi inte har möjlighet att ha hennes säng i något annat rum än i vårt sovrum. Vi har en 2a på 64 kvm just nu och det vill sig inte att ha henne i vardagsrummet riktigt. Men i augusti börjar vårt hus att byggas så till jul har vi mer plats!

Daniel
2006-06-13, 21:04:56
Fick ett tips av barnmorskorna på BB om det hela, i princip så tyckte dom att man inte kan skämma bort sina barn med närhet. När tidpunkten kommer så kommer barnet att sova själv alldeles utmärkt.

Får hoppas att vår lill-tjej blir lika "duktiga" som Skankes barn på att sova själva. :)

Mats
2006-06-13, 22:40:50
man får gå på känsla helt enkelt.

Det där (och "använd ditt sunda förnuft") är svaret på alla barnrelaterade frågor. Tur för BVC, MVC och alla som forskar och skriver böcker om barn och barnuppfostran att det finns så mycket skitsnack att fylla ut med ;)

Fredrik
2006-06-13, 23:02:02
Det där (och "använd ditt sunda förnuft") är svaret på alla barnrelaterade frågor. Tur för BVC, MVC och alla som forskar och skriver böcker om barn och barnuppfostran att det finns så mycket skitsnack att fylla ut med ;)Exakt ;) Och vilket ställe passar bättre till att centrera allt skitsnack kring, om inte Pappaforum.se :D Hooooo!

/Fredrik

Daniel
2006-06-13, 23:12:29
Typiskt Mats att tro att vi alla är utrustade med sunt förnuft. :)

En annan är helt beroende av att ha beslutsångest i livets alla skeden. :D

Fredrik
2006-06-19, 19:17:09
Fick ett tips av barnmorskorna på BB om det hela, i princip så tyckte dom att man inte kan skämma bort sina barn med närhet. När tidpunkten kommer så kommer barnet att sova själv alldeles utmärkt.Det här fick vi höra idag med på bvc. Kändes skönt att få till sig.

Än så länge har jag märkt att jag sover på helspänn när jag vet att jag har ella i sängen men det funkar bra iallafall.

/Fredrik

Daniel
2006-06-19, 21:02:16
Litar du inte på min enorma visdom jag fått via BB? :)

Nu är ju faktiskt små bajsmaskiner rätt mysiga att vara med så att "skämma bort med närhet" är ett rent nöje. :D

Fredrik
2006-06-19, 21:54:39
Sant Daniel, det där med att ha dem liggandes på bröstet och päsa i soffan är riktigt soft :) Fast den tiden är väl snart förbi kan jag tänka mig så det gäller att ta tillvara på nu:et när hon är så himla immobil.

/Fredrik

Mats
2006-06-19, 22:07:00
Sant Daniel, det där med att ha dem liggandes på bröstet och päsa i soffan är riktigt soft :) Fast den tiden är väl snart förbi kan jag tänka mig så det gäller att ta tillvara på nu:et när hon är så himla immobil.

/Fredrik

Mmm, sånt där saknar man fort nu när de inte har ro att ligga still mer än tio sekunder. Brorsan brukade komma hem till oss för att sova middag med Jonatan på magen när han var bebis. :)

Daniel
2006-06-20, 11:23:25
Mats, så bror din är lite mänsklig ändå? ;)