handdator

Visa fullständig version : Tipsa om sjyssta recept

Fredrik
2006-06-12, 19:36:18
Finns det något mumsigare än mat? Skulle inte tro det :D

Bjussar på receptet till min hemlagade pizza. Som den karl jag är så använder jag mig bara av korrekta måttenheter om det får anses som absolut nödvändigt :p

Hemlagad pizza - 1 ugnsplåt

Degen
3 dl hett vatten
3/4 pkt jäst
7 dl mjöl
1 smula salt
2 slurkar olivolja

Mixa alltihop i en för ändamålet lämplig bunke. Låt jäsa en 15-20 minuter, eller hur lång tid det nu tar dig att få iordning resten av receptet.

Tomatsås
Ta fram ett vanligt dricksglas. Fyll det halvvägs upp med valfri ketchup. Däng sedan i ett par slurkar olivolja. Krydda med salt, peppar, pizzakrydda och sambal oelek. Rör ihop och ställ in i kylskåpet.

Toppings (i den ordning som de läggs på pizzan, tomatsåsen först såklart)
7-8 tunnt skivade tomater
1 pkt skivad pepparsalami
Hackad lök efter tycke & smak
400 gram pizzaost
Strimlad skinka, ju mer desto bättre
En stor burk skivad ananas
Pizzakrydda

Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter på 225 grader!

Gottigt för magen, dåligt för kondisen :D

/Fredrik

Daniel
2006-06-12, 21:29:34
Brukar vara lite lat och köra färdig mix för Pizza deg och ICAs tomatsåser för pasta, den med Basilika är supernice. :)

Som topping så brukar jag köra;
Fint strimlad rökt kalkon
Skivad paprika
Skivad rödlök
Smulad feta ost vänd i pesto

Blir riktigt mumsigt! :D

Fredrik
2006-06-12, 22:34:33
Vi har ju alla våra favoriter, eller hur Daniel;)

Jag flänger upp ett litet recept till. Det här är den ultimata bukfyllan när man är riktigt hungrig.

Makaronilådda

* Gör en batch av din favoritköttfärsås. Själv brukar jag smaksätta med grädde, tacokrydda, lök, vitlök, salt och vitpeppar. Man kan gott hålla igen lite på vätskemängden.

* Koka cirka 10 dl makaroner

Antingen köper man 3 paket färdig ostsås eller så gör man som följer:

Egenhändigt gjord ostsås
Smält 50 gram margarin.
Blanda ner ca 0,5 dl mjöl.
Häll på ca 8 dl mellanmjölk och låt det koka upp.
Krydda med salt och vitpeppar.
Häll i 200 gram riven ost.
Sjud på låg värme i 4 minuter.

Blanda ihop köttfärsåsen och makaronerna i en ugnsform med hög kant. Häll därefter över ostsåsen. Sprinkla eventuellt lite riven ost överst.

Grädda i mitten av ugnen i ca 40 minuter på 200 grader!

Det närmsta jag kommer en religös upplevelse :D

/Fredrik

Daniel
2006-06-13, 21:11:53
Kvällens middag - Pasta sallad med kyckling;

* Pasta
* Pesto
* Grillad kyckling
* Sallad
* Tomat
* Gurka
* Paprika
* Rödlok
* Ruccula
* Oliver
* Feta
* Felix dressing med soltorkade tomater

Tada! :D

Kalfir
2006-06-15, 10:23:27
falsk fläskfile (2-3 personer)

500 gram fläskfärs
1+½ matskedar aromat
detta blandas och rullas, rulla in det i plast
lägg i frysen ca 4 timmar

skär sedan rullen i skivor
bryn skivorna och peppra
lägg de brynda skivorna i ugnsform

såsen
färska champinjoner
paprika (färg kvittar)
2,5dl grädde
2,5dl creme fraiche
santa marias örtagårdskrydda
soja

skiva championjonerna och paprikan och det i ugnsformen med köttet

blanda creme fraichen, kryddan, soja ( efter behag) och grädden
slå det i ugnsformen

sätt in i ugnen
ca 20 min på 200 grader

Servera med kokt potatis eller vad ni nu än är sugen på.

Schysst och billigare än riktig fläskfile. Många märker ingen skillnad faktiskt.

Daniel
2006-06-15, 11:14:13
Börjar vli mumsigt i denna tråd! :D

Enkel laxpasta;
* Purjolök
* Kallrökt lax
* Kelda ostsås
* Pasta
* Riven parmesan

Strimla och fräs löken. Skär laxen i mindre bitar och fräs snabb. Håll över ostsåsen, låt det bli varmt.

Häll såsen på pastan och stö över lite nyriven parmesan.

Done! :)

Fredrik
2006-06-15, 20:45:45
Kalfir, den där såg ju verkligen mums ut! Kommer lätt att pröva den snart.

Överraska sambon/frugan med ett nybakat bröd.

Allvarligt så kan jag inte degreceptet i huvudet så det får ni kika upp på egen hand men det ska vara ett vanligt enkelt degrecept liksom :D Här är det fyllningen som är det geniala!

Gör således en degsmet och när den har jäst färdigt så kavlas den ut till en rektangel, lagom tjockt :p

Lägg nu följande pålägg(X) enligt degmodellen nedan :D:

XXXXXXXXXXXXXXXXX

Parmaskinka
Mozzarellaost
Kokta ägg (lika bra att säga kanske: utan skal)
Har för mig att man skulle ha lite fräscha örter också

Kavla ihop degen och forma den som en falukorvkrans och skeppa in den i ugnen, värme och tid enligt brödreceptet!

Lyckas man med det här brödet så har man en mumsig frulle framför sig.

/Fredrik

Fredrik
2006-07-03, 22:50:38
Efterlyser ett smarrigt recept på milkshake, gärna med fräscha frukter! Gärna något mer komplicerat än mjölk, glass och bär :D

/Fredrik

Daniel
2006-07-04, 00:18:42
Brukar köra en smootie ibland som är rätt nice.

Fryst mango (bl a ICA har det i sitt sortiment), bannan, vaniljyohgurt in i mixer - Yummie! :D

Fredrik
2006-07-10, 17:23:49
Brukar köra en smootie ibland som är rätt nice.

Fryst mango (bl a ICA har det i sitt sortiment), bannan, vaniljyohgurt in i mixer - Yummie! :DOch för att det ska vara smoothie ska man väl ha i lite is också, right? Tror nog att den där vaniljyoughurten kan göra den riktigt smarrig. Blir till o pröva!

/Fredrik

Daniel
2006-07-10, 22:57:26
Hade slut på vanlig fruktyoghurt i förra veckan, så jag har kört fryst mango med vaniljyoghurt till frukost senaste veckan. :D

Tar ut och tinar dom i tallriken innan jag går ut med hundarna, kommer hem och slår på yoghurten så är det go, go, go. :)

Robert
2006-07-25, 22:04:33
Jag har ett recept, kanske inte så bra men....

En helt vanlig jävla kaka!
Ett ägghelvete
1 dl sur kakao
Så lite smör som möjligt
Socker
Ingen jävla mandel i alla fall
2 dl bakpulver
1 pkt fula russin
1,5 dl allerginötter
Fyllning:
1 dl tradigt vaniljsocker
1 melon eller nåt
Sprit
Häll nästan allt i en bunkjävel och kör med
elvispen i en kvart.
Grädda direkt i skålen, skit i att smöra.
Kakhelvetet fastnar ändå.
Dunka ut skiten på matbordet om du kan.
Garnera med krossad melon och sprit.
Det spelar ingen roll….skit i det då! Dra åt
helvette!!!

Daniel
2006-07-26, 01:00:33
Robert, bra dag på jobbet? ;)

Fredrik
2006-07-26, 08:16:42
Om du lagar den kakan Robert, så äter (dricker?) jag upp den ;)

/Fredrik

Robert
2006-07-26, 08:43:29
Robert, bra dag på jobbet? ;)

Jobbet, nä fan jag e pappaledig nu :). Då har man tid att baka.

Daniel
2006-07-26, 23:57:50
Blivit riktigt kreativ under ledigheten? :D

Skåne
2006-07-27, 09:58:55
Här kommer lite sallad som man faktiskt kan lyckas bli mätt på:

Ingredienser:
Sallad (gärna ruccola/spenatblandning inte sån vattning skit)
Bacon
Feta i tärningar
Pinjekärnor
Körsbärstomater
Brötkrutonger (kan köpas färdiga)
Paprika
Rödlök
Vitlök
Chili
Olja, vinäger, salt och peppar.

*Knaperstek bacon i småbitar.
*Rosta pinjekärnorna i en torr stekpanna. Salta litegrann när dom börjar bli ljust bruna. Låt dem stå och kallna.
*Hacka lite vitlök och häll i en varm stekpanna med olivolja i. När vitlöken fräst till litegrann slänger du i brödkrutongerna och vänder runt en liten stund.
*Under tiden du gör ovanstående (självklart multitaskar du som en redig karl!) så hackar du chili (ta bort kärnorna om du inte vill ha det tokstarkt), rödlök, paprika, vitlök och allt annat och häller i en bunke tilsammans med tomaterna som du delar på hälften. Glöm inte hälla i fetan.
*Till sist blandar du alltihopa och vänder runt.
*Servera med olja, vinäger salt och peppar. Du kan självklart göra en schysst vinaigrette av detta, men det behövs oftast inte.

Fredrik
2006-07-27, 10:03:07
Nice Skåne! För en annan som börjar fundera på om det inte är dags att återvända till de tvåsiffrigas land (jo, jag är orolig att vågen skulle slå över 100-strecket just nu :( ) så ser det där perfa ut.

Attans att jag tog upp en portion lasagne ur frysen imorse :D

/Fredrik

Kalfir
2006-07-27, 11:09:14
Låter ju riktigt smarrigt. Skulle också behöva tänka lite mer på vad jag stoppar i mig. Nu när sambon är borta i nästan 2 veckor blir det inte allt för bra mat. Skulle inte skada att gå ner en 10kg eller så... kanske måste röra på mig mer också. Sitta vid en dator hela dagarna bränner ju inte så mkt.

Mer schyssta smala recept skulle behövas.

Fredrik
2006-07-27, 11:12:56
Kalfir, klockrent, en till som inte skulle ha något emot att droppa en tegelpanna eller två ;) Håll utkik i den här tråden (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=97) så ska jag posta recept på smalmat som faktiskt är riktigt god.

/Fredrik

Skåne
2006-07-29, 17:27:42
Okkej, eftersom jag hänvisar till mina tio plussade kilo som sympatigraviditet så kommer här ett recept till. Hyffsat nyttigt inbillar jag mig.

Tvådagars Laxpasta.

Följande recept är vi tre (två vuxna och en 10-åring) som äter på kvällen plus att det brukar bli över till mig att ha med till lunch på jobbet dagen efter. Total tillagningstid är kanske en kvart.

Ingredienser:
Två laxklumpar (ni vet såna man köper frysta i fyra klumpar, ta halva paketen och frys resten), ca 250-300 gram.
En paket lättcreme fraiche (2.5dl) eller grädde (3dl).
500g färskpasta. Fjärilar eller bandpasta är valfritt, ta det som är godast bara ni inte fuskar med torkad pasta.

till marinad:
Vitlök
En lime
En röd chili
Färsk ingefära
Olivolja (riktig)
Salt, peppar och socker.

1. När laxen är hyffsat tinad (antingen i vatten eller rumstemperatur, ingen micro) strimlar du den i småbitar.
2. Finhacka vitlök (inte fuska med vitlökspress nu) och chili, riv ingefära och lägg allt i en skål. Rulla limen mellan handflatan och diskbänken tills den blir mjuk, dela den sedan på mitten och kläm ut saften i skålen. Salta, peppra och i med en tesked socker. Veva runt med en sked.
3. Häll i laxen och toppa med olivolja, kanske två matskedar. Ta lagom så att det märks att du har olja i, men laxen skall ju inte bada i olja. Ställ skålen med en tallrik i kylen en timme eller två och rör runt lite då och då.

Värm stekpannan och sätt igång pastavattnet.
Häll i lax och marinad i stekpannan och stek upp alltihopa. När laxen börjar bli klar stänger du av värmen och häller på creme fraichen och mojsar runt. Använder du grädde skall du hälla på den tidigare så att den kokar med och tar åt sig av den goda smaken.
När pastavattnet kokar häller du i pastan som är klar efter ett par minuter.

Servering:

Antingen kan du servera pasta och laxgoja var för sig eller så kan du röra ihop allt medan det är varmt och servera. Man kan även servera denna rätt kall som pastasallad dagen efter.

Fredrik
2006-08-27, 20:03:16
Håller på och lagar till lite smarriga pannbiffar men jag kör enligt mitt vanliga standradrecept. Känner att det skulle vara kul att ha något annat recept till nästa gång det är pannbiffsdax. Nån som har ett smarrigt recept på lager. Får gärna vara med ett massa kryddor och lite sting :)

/Fredrik

Skåne
2007-02-11, 19:19:06
Skånsk Kollaps:

Till 6 personer

ca. 1 kilo blandade kodelar, typ oxsvans, broskben eller liknande
1 kg rostbiff eller liknande
Rödlök
Palsternacka
Vitlök
Potatis
Morot
Chili (färsk såklart)
1 liter rödvin (Castillo de Gredo funkar fint)
0.5 liter grädde (riktig, ingen sån bantarsörja)
Rosmarin (helst färsk)
Salt och peppar

Steg ett (fuska inte med grunden) ca. 50 minuter.

Dela kodelarna i lagom stora delar och lägg dem tillsammans med två rödlökar i klyftor och en palsternacka i bitar på en långpanna. Hacka chili och vitlök (inte fuska mer press nu va?) strössla över och toppa med lite rosmarin, salt och peppar.
Kör in långpannan i ugnen på 200 graden i 20 minuter. Vänd runt grejerna och krydda gärna lite till. Släng in alltihopa i 30 minuter igen och släng även på grillen när det är ca. 15 minuter kvar.

Steg två ca. 2 timmar:
Ta ut kodelarna från ugnen och häll över allt utom långpanna och bakplåtspapper i en ganska stor varm gryta där du smält en klick smör (inte fuska här heller). Viktigt att basen på grytan är ganska stor.
När det börjar fräsa så häller du på vinet och en halvliter vatten. Detta skall nu stå och småputtra (viktigt att det inte stormkokar under en längre tid) i ungefär två timmar, kanske lite mer beroende på hur det ser ut. Efter en timme kan du ta en sked och plocka bort allt smält fett som nu gjort sitt och lagt sig på ytan. Steg 1 och två kan även göras dagen innan. Efter ca. två timmar har du nu 6-7 deciliter av den smaskigaste fond du kan tänka dig. Ta ett durkslag och häll över sörjan i en mindre kastrull eller nåt. På så sätt blir du av med alla klumpar (kodelar). Sen tar du och häller tillbaks sörjan i den ursprungliga och avsköljda grytan igen, denna gången genom en sil för att bli av med alla småklumpar.

Steg tre ca. en kvart:
Medan du lät fonden gosa till sig har du ju självklart delat upp rostbiffen (eller vad du nu köpt) i små tuggvänliga bitar och delat upp potatis, morot, palsternacka, rödlök och kanske lite paprika i lagom stora båtar, stavar eller whatever.
En kvart innan steg fyra så saltar och pepprar du köttet och slänger in i en ugnssäker form i ugnen på ungefär 200 grader.

Steg 4 ca. 40 minuter:
Lägg rotfrukterna i en skål, häll på lite hackad vitlök, salt, peppar, chili och olivolja och veva runt. Häll det sedan på en ugnspanna och värm det i halvtid. Känn efter 30-40 minuter om det är klart.
Under tiden grönsakerna gör sig klara häller du köttet i fonden som du gjorde i steg ett och två. Låt det gosa till sig en stund innan du häller i grädden och eventuellt reder av. Smaka gärna av om det är nåt du tycker saknas.

Steg 5:
Servera med ett gott rödtjut av den lite kraftigare sorten.

Det låter som det tar lång tid att göra, men det kräver inte mycket passning under tiden.

Fredrik
2007-02-14, 13:46:01
Behöver lite tips på hur man varerar vardagsmat, t. ex köttfärsåsen.

Mitt vanliga recept, ur huvudet, på köttfärsås lyder:

Ca 1 kg blandfärs
3-4 gula lökar
Ett par vitlösklyftor
Nån tesked Samba lalek (eller hur det nu stavas)
Salt & Peppar
Grädde (den sort man råkar ha hemma)
Soja

Så, inte sådär jättespännande direkt. Hugg i med några varianter nu så matlådan blir lite roligare! :D

Leif
2007-02-14, 14:39:57
Lammsadel a´la Hjalmars
Denna rätt var den första rätt jag lagade av det första lamm jag någonsin slaktat på egen hand. Lammet var en bagge av lantrastyp som jag handgripligen hjälpt till världen fem månader tidigare. Inför slakten var jag mycket nervös men den visade sig var något av en befrielse för mig. I och med att jag själv fött upp, slaktat och nu tillagat mitt eget djur kan jag med gott samvete titulera mig köttätare. Som en parantes kan jag nämna att mina föräldrar efter att ha smakat denna rätt hävdade att de aldrig mer skulle att stycka upp lammsadeln i kotletter.
Ingredienser
Lammsadel
Vitlöksklyftor
Spiskummin (hyfsat mycket)
Peppar
Salt
Kanel (ett par stänk per person)
Olivolja
Tillagning
Späcka sadeln med vitlöksklyftor, marinera gärna sadeln något dygn i kryddorna men vänta med saltet. Skär 2 snitt utefter mitten på sadeln, dvs utefter ryggbenet. Stick in en tunn blomsterpinne genom ryggraden för att den inte skall böja sig vid tillagning. Sätt en stektermometer i köttet från kortsidan. Tillaga i ugnen, nedersta falsen i 175-200 grader. Detta tar ca 35-60 minuter beroende på storlek. Jag brukar låta köttet gå upp i närmare 70 grader, men det kan tas redan vid 58 grader om man vill ha det ordentligt rött.
Servering
När önskad temperatur är uppnådd så låt sadeln vila ett par minuter, därefter skärs ytter- och innerfiléerna loss. Skiva de större bitarna (ytterfileerna). Lägg köttet på ett serveringsfat eller placera tillbaka det på skrovet. Eventuellt kan man pressa lite citron över köttet precis före servering. Serveras med en varm couscousröra (det är vackert att lägga upp couscousen på ett stort fat tillsammans med köttet), tomatsallad, marinerad aubergine och annat gott. Köttet saltas på talriken efter smak.

edit: min gård kallas i folkmun Hjalmars, därav receptets namn

Stefan
2007-02-14, 22:55:48
Jag har ett recept, kanske inte så bra men....

En helt vanlig jävla kaka!
Ett ägghelvete
1 dl sur kakao
Så lite smör som möjligt
Socker
Ingen jävla mandel i alla fall
...

:) Det var tider det...

JockeH
2007-02-15, 11:58:38

Ca 1 kg blandfärs
3-4 gula lökar
Ett par vitlösklyftor
Salt & Peppar
Soja

Så, inte sådär jättespännande direkt. Hugg i med några varianter nu så matlådan blir lite roligare! :D

Mitt bidrag så du kan få nåt annorlunda.

OBS starkt!!!

Nötfärs (nyttigare och mindre fet)
ett par vitlöksklyfter (beroende hur mycket vilök man gillar)
Soja
Chili creme fraiche
Chilisås
Salt
Peppar
cayennepeppar
Och slutligen lite ketchup alt. tomatpuré

Grymt gott, starkt och flötigt

Leif
2007-02-15, 13:55:36

Och lite senare

Chili creme fraiche

Man kan ana en viss inkonsekvens, du drar ner på fettet i färsen men mölar på med fett från creme fraiche.....

Jag brukar köra lammfärs (självklart) och krossad eller passerad tomat som grund när jag gör köttfärssås. Eventuellt en skvätt grädde eller en klick creme fraiche på slutet. Alternativt en klick kokbar matlagningsyoghurt. Övriga ingredienser (lök, svamp, paprika mm) och kryddning (vitlök, sambal, spiskummin, krossad chili, rödvin, buljong/fond, soya mm) varierar helt utifrån vad jag råkar ha hemma eller känner för just då....

Vad gäller köttfärs över lag så brukar jag köra lammfärs, eventuellt nöt. Jag tänker använda mer fläskfärs så fort jag hittar någon som kan sälja slaktkroppar från utegående svin till mig för ett rimligt kilopris. Den magraste färs jag gjort hittills var kaninfärs, dessvärre smakade den absolut ingenting i sig.

Daniel
2007-02-15, 22:47:16
Finns det inte rätt light Creme Fraiche numer? Har för mig att jag använt nån som är typ 5% fett i "bara". :)

Skåne
2007-02-16, 08:47:39

Ca 1 kg blandfärs
3-4 gula lökar
Ett par vitlösklyftor
Salt & Peppar
Soja

Lite varianter:

1. Inte blandfärs. Ta nötfärs.

2. Lite mildare alternativ till Sambal Oelek. Finhacka (vad har jag sagt om att fuska med en vitlökspress?) vitlök öch röd färsk chili. Värm olja i pannan och fräs vitlöken tills den börjar bubbla i oljan och häll då på den finhackade chilin. Sen gör du som vanligt, i med den hackade löken och sen köttet när löken är mjuk (men så gör man väl alltid va?)

3. Skippa lök. Ta hackad avocado och Creme Fraiche (tycker 17%-aren är godast) och släng i efter köttfärsen är stekt. Avocadon skall inte steka med så länge.

4. Köp en bytta Dolmio-gegga eller liknande.

5. Färsk Parmesan som du river över. En höjdare som många missar.

Daniel
2007-02-19, 15:12:04
En ännu snabbare pizza! :)

* Stora tortila bröd
* Burk med tomat sås
* Riven mozarella
* God lufttorkad skinka
* Hyvlad parmesanost
* Ruccola sallad
* Olivolja
* Färsk grovmald svartpeppar

Lite tomatsås och mozarella på tortilan, in ugnen några minuter.

Ut ur ugnen och på med skinkan, parmesanen, olivoljan och ruccolan.

Klart! :D

JockeH
2007-02-20, 11:01:11
Finns det inte rätt light Creme Fraiche numer? Har för mig att jag använt nån som är typ 5% fett i "bara". :)

precisimo :D

Daniel
2007-02-20, 23:52:16
Så man kan äta typ 3 gånger så mycket Creme Fraiche nu? :p

Leif
2007-02-23, 22:50:44
Kaninköttbullar

dag 1:
Hämta en kanin. Slå den hårt i bakhuvudet med en hammare så att den dör eller åtminstone blir lagenligt bedövad innan man tappar den på blod. Skär därefter av den strupen. Låt blodet rinna ut ordentligt så blir köttet bättre. Häng upp den i bakfötterna (knyt eller spika). Skär ett snitt (bara genom skinnet) från tass till tass men var försiktig vid analen. Dra av skinnet med början vid baktassarna. Jag brukar skära av huvudet när jag kommer fram dit.... Skär därefter upp buken och plocka ut tarmarna. Var extra försiktig med urinblåsan, speciellt på hannar. När alla tarmar etc är borta är man klar med själva slakten. Förvara därefter kaninen i ca +10 grader i tre dagar (till nöds i kylen)

dag 2-4:
vänta

dag 5:
Skär loss allt kött från kaninkroppen. Kaninkroppen påminner rätt mycket om en mager kyckling till struktur och utseende. Mal köttet i en köttkvarn.

ingredienser:
kaninköttfärs
finhackad eller riven lök
kokt mosad potatis
lite mjöl
ägg
en skvätt grädde
färsk timjan och rosmarin
lite salt
vitlök
vit och svartpeppar

Blanda potatis, ägg, mjöl och grädde, låt det stå och svälla en stund. Blanda därefter i övriga ingredienser. Arbeta smeten ordentligt. Rulla till små köttbullar och stek på medelvärme.
Serveras med det man tycker är gott.

Kajsa H
2007-02-24, 10:04:49
Fredrik, såg att du för några sidor sedan efterlyste milkshake. Här kommer min frukostsmoothie som jag faktiskt håller mej mätt på till lunch om jag tuggar en frukt till förmiddagsfikat. Den är bra för att den innehåller mycket protein men inget mättat fett (sojamjölken), 2 portioner frukt samt lite nyttiga linfrön för magen. Dessutom är den söt o god så det känns som milkshake.
smoothie
2 dl sojamjölk
1 banan, ju mognare ju bättre
1 dl frysta bär (hallon, jordgubbar, blåbär, mango, vad du känner för)
1 tsk linfrön

Mixa. Om man kör hallon o bananen är gröngul kan man behöva en tsk honung oxå.

Sen kommer mitt favvorecept på pasta, för söndagar när man vill känna sej som en riktig italiensk husmor/far, men ändå inte hålla på o kladda för mycket. Alltså används nästan bara halvfabrikat men tillagningstid är som långkok, vilket gör att det luktar mat i hela huset hela eftermiddagen och man känner sig väldigt huslig o duktig.

Pasta al forno
Fräs upp ett paket felix små delikatessköttbullar i lite olja i en kastrull. Häll på 2 valfria burkar färdig pastasås. Låt sjuda under lock i en timme.

Hårdkoka under tiden 3-4 ägg och hacka dem (jag brukar helt enkelt mosa runt med en gaffel, det blir som hackat).

Dela 2 mozarellabollar i småbitar och riv en rejäl bit parmesan. Sätt ugnen på 150 grader.

Koka ett paket (500g) kort pasta halvfärdiga.

Blanda pastan med köttbullar o sås.

Varva nu enl följande: Ett lager pasta, strö på ägg, mozarella o parmesan. Det ska bli minst två lager med ägg osv. Sista varvet ska vara pasta toppat med parmesan. Formen får gärna var rätt liten men hög så att man får till många lager.

Grädda nu i mitten av ugnen sisådär 30-45 min. Den låga temperaturen är för att mozarellan inte ska smälta bort till ingenting.

Naturligtvis kan man göra sin egen pastasås och egna köttbullar om man vill vara ännu mer huslig...

Daniel
2007-02-26, 00:06:40
Någon som har ett nice recept på bra röror till mackor med tonfisk? :)

Upptäckte att vi har en del burkar som stod långt inne i skafferiet. :)

AndersP
2007-03-20, 19:01:30
Mitt bidrag så du kan få nåt annorlunda.

OBS starkt!!!

ett par vitlöksklyfter (beroende hur mycket vilök man gillar)
Soja
Chili creme fraiche
Chilisås
Salt
Peppar
cayennepeppar
Och slutligen lite ketchup alt. tomatpuré

Grymt gott, starkt och flötigt

då kör jag min variant:

stek nötfärs eller den typ av färs du vill ha, häll över i en annan kastrull, helst gjutjärnsgryta

hacka under tiden lök (en gul, en röd och ett par vitlökar) samt kantareller (champinjoner duger i brist på annat)

hacka upp paprika gärna både grön och röd

stek all lök och svamp häll sedan över resultatet i samma kastrull som färsen som innehåller lite vatten samt en buljongtärning, stek inte paprikan lika hårt som lök och svamp, häll sedan över till samma kastrull

hoppas du har valt en tillräckligt stor kastrull annars byt till en större :D

blanda allt i samma och värm på hyfsad värme

häll på chilisås och tomatpure, krydda med lämpliga kryddor samt pressad vitlök

avsluta med matlagningsgrädde, under tiden detta händer så kokas en lämplig pasta.

smaklig måltid

/Anders
* som nu skall åka och inhandla en kebabrulle :eek:

Fredrik
2007-03-20, 19:17:29
Det där ska jag ta och testa nästa gång AndersP, såg ju redigt gott ut. Kanske inte i stil med din rusti, men ändå ;)

pappafredrik
2007-03-22, 11:42:37
Varm smörgåstårta MMMMMM

3 paket bacon, skiva bacona i små bitar, låt det sedan dra på papper så att fettet försvinner.
1 stor burk creme fraiche, gärna lätt hehe
6-9 champinjoner,
2 röda paprikor
1 stor purjolök
* allt detta ska stekas och röras ihop

6 st skivor hönökakor
dessa lägger man så att det blir en cirkel, asså 2 skivor per våning.
gärna med lite smööörr på.

Garnering ovanpå
2 paket riven ost, gärna tex mex
2 röda tomater skivade.

Sprid röran på hönökakan i två lager, sedan ska tomaterna och osten på

in i ugnen på ca 200 grader och i 20 minuter.

Väldigt lätt att göra och JÄTTE gott

LYCKA TILL !!

Fredrik
2007-03-22, 12:05:20
Varm smörgåstårta MMMMMM

3 paket bacon, skiva bacona i små bitar, låt det sedan dra på papper så att fettet försvinner.
6-9 champinjoner,
2 röda paprikor
1 stor purjolök

6 st skivor hönökakor

Garnering ovanpå
2 röda tomater skivade.

LYCKA TILL !!Åh herregud!

Detta om något befogar en Homer-bild:

http://s35.photobucket.com/albums/d197/cordell76/th_aHomerDrooling.jpg

Mmmmm, varm smörgåstårta...

Mats
2007-03-22, 12:18:56
Varm smörgåstårta MMMMMM

Ah! Det där trodde jag var ett lokalt Mjölby-recept som bara cirkulerat i frugans umgängeskretsar men det är alldeles tydligt att det fått spridning.

Gott och "nyttigt". Ännu bättre blir det med den lite fluffigare och säkert ännu "nyttigare" Juliakakan som bas :)

AndersP
2007-03-22, 14:26:47
Ah! Det där trodde jag var ett lokalt Mjölby-recept som bara cirkulerat i frugans umgängeskretsar men det är alldeles tydligt att det fått spridning.

hahaha, spridningen har redan varit till Hälsingland :D :D

smarrigt och gott är det..

/Anders

Daniel
2007-03-22, 20:49:21
OMG, låter ju livsfarligt! :D

Får se om man hinner försöka sig på det hela i helgen. :)

Kalfir
2007-03-26, 11:47:10
Varm smörgåstårta MMMMMM

6-9 champinjoner,
2 röda paprikor
1 stor purjolök

6 st skivor hönökakor

Garnering ovanpå
2 röda tomater skivade.

LYCKA TILL !!

Tänkte bara tacka för ett schysst recept. Lagade till det i lördags när fru och barn kom hem. Både jag och frugan tyckte det var kanon. Gissade på att creme fraiche inte skulle stekas med de andra grönsakerna utan blandas ihop med dem efter stekning och det funkade, men kanske hade fungerat att köra ihop det på en gång också... smarrigt är det iaf och nu har jag mumsig matlåda till hela veckan nästan :D

Leif
2007-03-26, 12:51:39
Blev uppmanad att lägga upp mitt Tiramisurecept:

2 äggulor vispas fluffigt med 2 dl socker
Blandas med mascrpone (i nödfall Philadelphiaost), typ 500 gr
2 hårt vispade äggvitor blandas ner

Savoardikex (ladyfingers) alternativt torr sockerkaka, tigerkaka eller liknande lägs i botten på en form
Häll på starkt kaffe (helst espresso)efter smak
Skvätt på Amaretto (eller cognac)

Bred äggblandningen över kexen

In i kylen ett par timmar

Pudra över kakao innan servering

Leif
2007-03-26, 12:55:42
Lammytterfilé i chokladsås

Bryn 2 putsade lammytterfileer i smör i en gjutjärnsgryta
tillsätt:
trattkantareller
lammfond alternativt köttbuljong eller örtsalt + vatten
lingonsylt
ljus soja (japansk)
några bitar 70% choklad

Låt puttra på låg värme sisådär 15-20 minuter

Tag upp fileerna och lägg dem i folie ett par minuter. Skär dem därefter i sneda skifvor och lägg på uppläggningsfat. Blanda i lite creme fraiche i såsen och häll den öer det skivade köttet.

Serveras med... Ja något gott, jag körde klyftpotatis men jag tror att ris hade passat ännu bättre.

Mats
2007-04-19, 21:28:28
Idag har man varit lite påhittig faktiskt. Vi (eller jag snarare, jag odlar allt som går att äta) har ett citrusträd i fönstret och tidigare idag fick jag för mig att det måste gå hur bra som helt att göra marmelad på frukterna från trädet, en kalamondin för övrigt.

Receptet blev ungefär så här:

Nåt halvkilo kalamindiner och ett par jättemogna citroner för att dryga ut lite, delade i kvartar och tunt skivade.
några deciliter vatten

Koka, koka, koka.

En bit delad och urskrapad vaniljstång.
massor av syltsocker (ungefär 50/50 frukt och socker)
Några droppar god sprit (whiskey i detta fall)

Koka, koka, koka

gör ett marmeladprov och häll upp på värmda glasburkar med tättslutande lock när det är klart. Låt svalna och ställ sedan in i kylskåp. Klart!

Jag silade av marmeladen, för jag har nån form av skal-i-marmeladen-fobi

najas
2007-04-20, 08:19:04
Jag silade av marmeladen, för jag har nån form av skal-i-marmeladen-fobi

Hurra jag är inte ensam. Min fru hävdar envist att det inte finns några andra vuxna män som är skalfobiker

Fredrik
2007-04-20, 08:23:56
Skal eller inte skal, jag är mest imponerad. En annan är stolt när man gjort hemmalagat bröd men Mats, han gör f*n sin egen marmelad han :D

Kalfir
2007-04-20, 11:08:34
Det där med marmelad är slibbigt att göra. Testade det inför en jul när jag och frugan skulle göra klapparna själv. Inget jag har planer på att göra om den närmaste tiden. Och definitivt inte på känsla. Ska det göras något bör där finnas en bra bruksanvisning (recept alltså).

Mats
2007-04-20, 11:12:09
Det där med marmelad är slibbigt att göra. Testade det inför en jul när jag och frugan skulle göra klapparna själv. Inget jag har planer på att göra om den närmaste tiden. Och definitivt inte på känsla. Ska det göras något bör där finnas en bra bruksanvisning (recept alltså).

Nej då, det är skitenkelt. Lika mycket frukt som socker (syltsocker, som redan innehåller pektin och lite annat för att det ska stelna och hålla sig) och vatten så det blir lagom tjockt. Bara det blir gott nog, sen kan man skvätta i lite vad man känner för. Jag testade t ex Apelsinmarmelad med choklad i för några år sedan. Det blev hur gott som helst.

Kalfir
2007-04-20, 11:38:42
Nej då, det är skitenkelt. Lika mycket frukt som socker (syltsocker, som redan innehåller pektin och lite annat för att det ska stelna och hålla sig) och vatten så det blir lagom tjockt. Bara det blir gott nog, sen kan man skvätta i lite vad man känner för. Jag testade t ex Apelsinmarmelad med choklad i för några år sedan. Det blev hur gott som helst.

Skärpning nu. Du får mig nästan att prova det där.

Skåne
2007-04-20, 11:44:54
Haha, syltfjollor galore :D

Kan tänka mig Mats med ett kråsigt farmorsförkläde gå och nynna i köket, småsippandes på senaste batchen hallonmarmelad med chiligarnering.

AndersP
2007-04-20, 12:00:11
Haha, syltfjollor galore :D

Kan tänka mig Mats med ett kråsigt farmorsförkläde gå och nynna i köket, småsippandes på senaste batchen hallonmarmelad med chiligarnering.

nu ser jag den bilden framför mig :eek: :D

trevlig helg på er alla

/Anders

Mats
2007-04-21, 02:43:55
nu ser jag den bilden framför mig :eek: :D

trevlig helg på er alla

/Anders

Det värsta är att det är sant, förutom förklädet men ett sånt har jag önskat mig i present, så det reder nog upp sig. :)

Fredrik
2007-07-23, 11:14:44
Kycklingenchiladas

Och som vanligt, när jag lagar mat, så höftar jag rejält med ingredienserna. Så kallad vardagsedge :D

Fyllning
Hacka ihop och bryn följande tills det fått fin färg:

- Ett par kycklingfileér
- Ett gäng paprikor av valfri färg
- Vete tusan vad det heter men det är en gurkliknande grönsak fast den är lite större och är inte lika vattnig till innehållet

Häll i en burk salsa och låt koka ihop. Glöm ej salt och peppar.

Sås
Koka ihop smaksatt creme fraische (chillin är väldigt god!) med matlagningsgrädde. Häll i en burk grön chilli.

Beroende på pannstorlek så införskaffa ett gäng enchiladabröd. Jag använde mig av ca 16 st. Fördela fyllningen i bröden och lägg i den smorda pannan. Avsluta med att hälla såsen över hela härligheten och garnera med riven ost. In med mumset i ugnen på ca 225 grader i en kvart eller tills det fått fin färg.

Ett rött vin passar utmärkt! Till efterrätt kan jag rekommendera Chokladmouuse på vit choklad tillsammans med färska bär.

AndersP
2007-07-23, 11:19:43
- Vete tusan vad det heter men det är en gurkliknande grönsak fast den är lite större och är inte lika vattnig till innehållet

kan det vara en http://sv.wikipedia.org/wiki/Squash_%28v%C3%A4xt%29

/Anders

Fredrik
2007-07-23, 11:29:06
kan det vara en http://sv.wikipedia.org/wiki/Squash_%28v%C3%A4xt%29

/AndersAlldeles korrekt. Eller som jag brukar kalla den, mystery fruit :)