handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring bebis nr. 2

WaR
2007-02-15, 11:10:03
Ja, den 22 Juli är det dags för mitt andra barn.
Denna gång är inte allt så stressigt som förra gången.
Man är mer rutinerad och lugn, vi har inte fotat eller sjungit för magen på samma sätt denna gången men det ska bli ändring på det efter UL den 20 februari.

JockeH
2007-02-15, 11:53:37
Gratulerar! :)

ULt är alltid det mest förväntasfulla man har framför sig innan man börjar se magen bukta ut på henne :D

WaR
2007-02-15, 12:05:33
Tackar JockeH.

Annan rolig detalj är att hustun känt bebisen sparka tidigare denna gången.

Tydligen vanligt hos kvinnor som fött flera barn.

Fredrik
2007-02-15, 13:42:09
Ett sommarbarn alltså, trevligt och grattis! Lite skönt för din fru att det ligger i juli och inte augusti. Inbillar mig nånstans att det är jobbigt att bära barn under den varmaste tiden om året :)

Det där med att känna barnet tidigt tror jag hänger ihop lite med att kvinnan numera vet vad hon ska "känna efter". Lättare att skilja på barnets rörelser kontra gaser ;)

WaR
2007-02-15, 17:56:49
Ett sommarbarn alltså, trevligt och grattis! Lite skönt för din fru att det ligger i juli och inte augusti. Inbillar mig nånstans att det är jobbigt att bära barn under den varmaste tiden om året :)

Det där med att känna barnet tidigt tror jag hänger ihop lite med att kvinnan numera vet vad hon ska "känna efter". Lättare att skilja på barnets rörelser kontra gaser ;)

1an är ju född i Augusti... vi har väl inte funderat på leveransdatum när vi tillverkade ungarna.

Fredrik
2007-02-15, 20:41:28
Vilka tycker du är de främsta fördelarna med avseende på att du redan gått igenom processen en gång förut nu när du ska få nummer två?

Daniel
2007-02-15, 22:41:00
Spännande! :D

Hur skiljer sig upplägget hos MVC nu när du/ni är rutinerade?

Och så lite matigare rubrik... ;)

WaR
2007-02-16, 17:09:44
Vilka tycker du är de främsta fördelarna med avseende på att du redan gått igenom processen en gång förut nu när du ska få nummer två?

Man har ju alla rutiner, vet hur det funkar med nattvak, blöjbyten mm och framförallt känns inte förlossningen som en mardröm längre.
Vi klarade den ju lätt förra gången, ja min fru håller med om den punkten.
Behöver ju inte heller köpa så mycket, vi har ju skötbord mm, jo vi har faktiskt köpt en syskonvagn.

WaR
2007-02-16, 17:11:42
Spännande! :D

Hur skiljer sig upplägget hos MVC nu när du/ni är rutinerade?

Och så lite matigare rubrik... ;)

Haha, jag kände inte igen min tråd.

Har faktiskt inte varit med denna gång så på så sätt skiljer det sig.
Förra gången var jag ju med på första besöket, tror dock inte jag fick frågan om jag trodde mig vara pappa.

Är ju dags för besök 2 och UL på tisdag, kan uttala mig mer då.
Hoppas på att slippa bli ignorerad denna gång.

Perli
2007-02-17, 19:43:40
Jag fick min andra för en vecka sen och jag tycker det var väldigt stor skillnad. Med första så var det så mycket som skulle förberedas och man gick i föräldragrupp osv. Nu med andra så byggdes inte alls samma förväntningar upp. Det har givetvis varit spännande, men det har varit mer, tja, som vanligt på nåt vis.

/ Per

Fredrik
2007-02-17, 20:51:06
Jag inbillar mig att man har ett annorlunda fokus på bebis nummer två? Under förutsättning att första förlossningen gick hyggligt normalt till så antar jag att man är mindre förlossningsfokuserad inför andra barnet eftersom man numera är expert (;)) på området och kan lägga ett tyngre fokus på hur tiden efter förlossningen ska bli. Precis som vår barnmorksa försökte pränta i oss innan Ella föddes.

Perli
2007-02-17, 21:25:14
Det är ju såklart individuellt, men fokus. Jadu, vet inte vart det låg riktigt. Det tog iaf väldigt lång tid innan jag förstod vad som var på gång. Mycket längre än första gången.

Och förlossningen, ja den kunde inte vara mer annorlunda än första. Men det är kanske en annan histora? Var beredd på att det kan gå snabbare andra gången iaf ;)

/ Per

Fredrik
2007-02-17, 21:34:10
Och förlossningen, ja den kunde inte vara mer annorlunda än första. Men det är kanske en annan histora? Var beredd på att det kan gå snabbare andra gången iaf ;)

/ PerDu menar att man kan säga till sin sambo "Ja, den här gången blir det väl som en ruschkana" med gott på fötterna? :D

Perli
2007-02-17, 21:37:36
Du menar att man kan säga till sin sambo "Ja, den här gången blir det väl som en ruschkana" med gott på fötterna? :D

Haha, ja.. nära nog, 1.45 efter första värkarna så var allt klart, vi var på förlossningen ca 20 minuter. Så man är ju glada att man inte bor i norrlands inland med 15 mil till närmsta sjukhus.. huga..

/ Per

Fredrik
2007-02-17, 21:40:59
Haha, ja.. nära nog, 1.45 efter första värkarna så var allt klart, vi var på förlossningen ca 20 minuter. Så man är ju glada att man inte bor i norrlands inland med 15 mil till närmsta sjukhus.. huga..

/ PerUjuj, jo det kan man ju förstå. Snabba ryck! Men det gick bra trots att det gick snabbt liksom? Det var inte nål och sytråd i fem timmar?

Perli
2007-02-17, 21:51:01
Ujuj, jo det kan man ju förstå. Snabba ryck! Men det gick bra trots att det gick snabbt liksom? Det var inte nål och sytråd i fem timmar?

Jadu, det syddes en del men jag valde att inte kolla efter så noga. Det lät på dom som att det inte var så farligt iofs, vi får väl hoppas på det iaf.

WaR
2007-02-19, 21:39:17
Har även jag hört att förlossning nr2 kan gå mycket snabbare, vet dock inte om det är att eftersträva då 1an tog endast 4 timmar.
Snabbare än så och vi hinner ju knappt till BB.

Daniel
2007-02-19, 21:57:34
Haha, jag kände inte igen min tråd.
Heehee... min pillar nojja slår till lite då och då! ;)

Är ju dags för besök 2 och UL på tisdag, kan uttala mig mer då.
Hoppas på att slippa bli ignorerad denna gång.
Spännande! Får verkligen hoppas att du får ett bättre bemötande denna gång, verkar ju smått värdelöst hur det var för dig med ert första barn. :(

Är det samma BVC och barnmorska som förra gången?

WaR
2007-02-20, 18:45:41
Allt var bara bra med bebis, dock var vi ej i v 18+1 utan v 16+6 och blev därför erbjudna ett ytterligare UL som vi tackade nej till.
Pigg unge som både vinkade och pillade sig i näsan.

Kan spoila om att frun tyckte sig se en snopp men vi ville inte att barnmorskan skulle berätta om vi hade rätt.
MYCKET trevligt bemötande.

Kan nu bli så att våra barn blir födda på samma dag fast olika år.
Beräknad nerkomst 31 Juli och sonen är född 4 Augusti.

WaR
2007-02-20, 18:47:03
Heehee... min pillar nojja slår till lite då och då! ;)

Spännande! Får verkligen hoppas att du får ett bättre bemötande denna gång, verkar ju smått värdelöst hur det var för dig med ert första barn. :(

Är det samma BVC och barnmorska som förra gången?

Förra UL var på huddinge, denna gång på södertälje och tälje regerar.

MVC går vi på samma i Nynäshamn som förra gången och den barnmorskan som heter Bertil är ett underbart original.

Daniel
2007-02-21, 00:24:36
Skönt att det var bättre denna gång! :)

Var det bara på UL eller även hos BVC det var så illa med första barnet?

Och hälsa Bertil från oss... kul med en manlig barnmorska! :D

Fredrik
2007-02-21, 09:04:38
Den här referenser var för lätt för att passa på. Vem sa:

"You got a man who's a nanny? *pause* You got a manny?"

:D

WaR
2007-02-21, 11:38:40
Skönt att det var bättre denna gång! :)

Var det bara på UL eller även hos BVC det var så illa med första barnet?

Och hälsa Bertil från oss... kul med en manlig barnmorska! :D

Du jag minns inte.... har funderat och tror det var iom UL på Huddinge.

MVC har alltid varit helt ok.

Bertil är outstanding, han har jobbat i Afrika och berättar gärna historier om hur man förlöser barn i hyddor, att kvinnor i afrika ALDRIG har såriga bröstvårtor då dom knatat toppless i elefantgräs och att om afrikanska barn och indiska barn tål starka kryddor så finns det ingen anledning att våra barn inte ska göra det heller.
Han har dessutom en virkad tutte så han kan lära ut amning.

MetalCowboy
2007-02-21, 15:50:54
Den här referenser var för lätt för att passa på. Vem sa:

"You got a man who's a nanny? *pause* You got a manny?"

Too easy.... -Chandler.

Daniel
2007-02-22, 00:32:12
Han har dessutom en virkad tutte så han kan lära ut amning.
Total dedication alltså! :D

WaR
2007-03-13, 13:46:12
Total dedication alltså! :D

Han äger... kommer nog leverera bebisar till den dag han dör på jobbet.

Daniel
2007-03-21, 10:49:33
WaR, fortfarande lugnt och stabilt med er?

WaR
2007-03-31, 06:41:05
WaR, fortfarande lugnt och stabilt med er?

Jajjamänsan, jag är bara lite överarbetad därav mitt frånfälle...

Arbetar på två jobb och renoverar mitt badrum däremellan.

Hustrun är nu så stor så att vi allvarligt funderar på om UL missade en andra bebis, hon mår dock prima.

elak_ekorre
2007-04-09, 14:57:49
Här är en till som väntar på sin andra bebis! Har en pojk som fyller ett år i maj, och nästa är beräknad till ca. en vecka innan det.... :)

Största skillnaden på 1:an och 2:an är väl att man varit med om det en gång tidigare... så fort frugan har en sammandragning börjar man inte klocka värkar osv. :p

Sedan har man ju lite mer på fötterna när man är hos MVC, vet lite mer vad man kan förvänta sig.
Vi visste tex. att vi inte ville ha samma klappträ på MVC som sist... :)

Det blir en härlig vår... igen! :D

/Andreas

Fredrik
2007-04-09, 15:07:25
Välkommen till forumet elak ekorre och grattis på tillökningen :)

Vår lilla tjej fyller ett år i början på juni men vi har inte tagit tag i nummer två. Än...

elak_ekorre
2007-04-09, 15:23:09
Tackar Fredrik! :)

Reklam lönar sig... fick en reflex med mig hem från mammapappabarn-mässan i Karlstad... :D

WaR
2007-04-10, 12:52:28
Vi har försummat den nya magen, förra magen fotades och filmades regelbundet... denna nästan inte alls.
Men det ska bli bättring banne mig.

Kalfir
2007-04-10, 16:38:17
Kan tänka mig att det lätt blir så. Iaf om man var duktig med första magen. Andra gången känns det säkert inte lika viktigt så man glömmer lätt bort det. Det är inte samma spända förväntan eftersom man genomgått det redan.

Vi håller själva på att fundera om dotra ska få bli storasyster och när det i så fall ska ske. Ska vi ta det på en gång och få det överstökat? Ska vi vänta lite så att Maya hinner växa upp lite så att hon också får vara med om den växande magen? Ska vi skita i det för att det finns en stor risk att man inte får sova?
Lutar mot att det blir en till, men när... tål att tänkas på.

WaR
2007-04-28, 12:23:17
Kan tänka mig att det lätt blir så. Iaf om man var duktig med första magen. Andra gången känns det säkert inte lika viktigt så man glömmer lätt bort det. Det är inte samma spända förväntan eftersom man genomgått det redan.

Vi håller själva på att fundera om dotra ska få bli storasyster och när det i så fall ska ske. Ska vi ta det på en gång och få det överstökat? Ska vi vänta lite så att Maya hinner växa upp lite så att hon också får vara med om den växande magen? Ska vi skita i det för att det finns en stor risk att man inte får sova?
Lutar mot att det blir en till, men när... tål att tänkas på.

Vi skulle vänta lite, men det sket sig.
Risken är att om man väntar för länge är att man blir bekväm och börjar fundera om det är värt att ta vaknätter igen.

Henke
2007-05-15, 12:37:52
Första gången hade vi koll på alla detaljer. Nu har man ärligt talat nollkoll. Fick fråga frun vilken vecka hon var i, till min glädje så visade det sig att hon inte heller visste. För min del känns det ändå som man är nybörjare då det första barnet föddes med hjälp av kejsarsnitt, vi är alltså rookiesar på den "normala" varianten.

Hur förbereder ni 1,an på den nya familjemedlemmen?
Våran är drygt 2 nu, kommer att vara 2,5 när lillan/en kommer.

/h

WaR
2007-05-15, 14:27:52
Har "Håkan bråkan och bebismysteriet" som en återkommande kvällslektyr, killen har dessutom kännt lillsyskon genom magen.
Men jag tror ändå inte han förstår.
Finns en chans att båda barnen föds samma dag men med 2 års mellanrum... hoppas dock på att lillen får en egen dag.

Henke
2007-05-15, 15:39:51
Tack för boktipset, ska genast kolla efter den. Vi försöker oxå förklara att mamma har en bebis i magen, känna mm, har ju inte så mycket sparkar som han har kunnat känna än. Han är dock ganska kul, så fort någon av hans dagispolare blir hämtad och deras småsyskon är med så skulle han glatt hänga med dom hem, men bara om bebisen är med.

Men precis som dig WAR så tror jag ändå inte att han riktigt förstår.

För bägges skull så hoppas jag verkligen att de får en varsin dag, har samma födelsedag som min mor, egentligen inget stort problem med det kräver ändå kompromisser. Kan tänka mig att det blir värre med två syskon.

/h

Daniel
2007-05-19, 22:11:49
Första gången hade vi koll på alla detaljer. Nu har man ärligt talat nollkoll. Fick fråga frun vilken vecka hon var i, till min glädje så visade det sig att hon inte heller visste.
Grattis Henke och det är rätt underbart när "vänta barn"-processen blir mer laid back! :D

WaR
2007-07-02, 18:09:20
Börjar röra på sig nu... frun hade en mindre blödning i morse och ständiga förvärkar... denna unge kommer inte stanna i magen tiden ut.

Daniel
2007-07-03, 21:27:32
WaR, när är BF? :)

WaR
2007-07-04, 07:49:24
WaR, när är BF? :)

31a, men som sagt, tror denna ungen blir tidig.

Daniel
2007-07-04, 12:13:46
Så nästa vecka då? :)

WaR
2007-07-15, 13:46:17
Inget än.... men det är verkligen vilken dag som helst nu.

Otroligt va mycket koolare man är denna gången.

Daniel
2007-07-30, 09:22:45
Heja svala killen... ;)

MysHenrik
2007-10-23, 07:51:28
Det är väl så att man inte är lika nojig inför 2:an (under förutsättning att det har funkat hyfsat med 1:an). Själv fick jag en lite ironisk kommentar igår att det är tur att allsvenskan snart är slut så att jag kan bli mer nervös över kommande barn än över Blåvitts eventuella SM-guld...

Det vi funderar mest över är om vi kommer få en lika "lätt" bebis som dottern. Allt har funkat så bra med henne i två år att vi knappt vet hur vi gör om det blir kolik och besvär.

Förövrigt var bollen inne...

Daniel
2007-10-26, 10:30:11
Har en lite mer nojjig variant på det som MysHenrik skrev; har funderat en del på om man inte funkar lika bra med barn nummer 2, tänk om det går så illa att man rent ut ogillar barn två? :)

Ja, jag har tvångstankar... men jag gillar verkligen vår lill-tjej nummer ett. :)