Visa fullständig version : Fredrik - Pappa sedan 060607
Fredrik
2006-06-11, 16:21:14
Jahapp, då var vi hemkomna då! Jag fick faktiskt permission från BB igår för att åka hem och se på england- och sverigematchen:D Synd att det inte var några speciellt roliga matcher att kolla på.
Nåväl, kl 2030 igår var jag tillbaks på BB för att hämta hem La Familia. Vi såg till att hon var nyammad och nybytt innan vi stuvade ihop våra pinaler i sportbagen och styrde kosan mot utcheckningsdisken där vi fick Ellas journal samt tvingade sköterskan att ta några kort på oss. Btw, här kommer länken till Webbisar i halland, en najs tjänst som sjukhuset står för. Så vill ni se vår lilla Ella så kika på: http://www.lthalland.se/extra/baby/?module_instance=1&action=baby_show&id=18356
Man får ju erkänna att man kände sig något stolt då man spände fast den lille i babyskyddet och bar ut henne i den friska nysommarluften! Hade allvarligt talat inte blivit förvånad om Varbergs Blåsorkester hade stått utanför och hyllat lilla Ella :D Men men, in i bilen, rätta till babyskyddet och sen iväg! Fast iväg och iväg. Så sakta och safe som jag körde igår har nog aldrig gjort tidigare. Och ni vänner från skodaklubben vet hur lätt det är köra fort i en RS ;) Men man blev som förbytt med det lilla livet i bilen. Ska bli intressant att se hur det går första gången då man ska åka ensam med den lilla.
Väl hemma fick sambon lite grus i ögat. Ja, det måste ju vart det för hon blev lite mild i ögonvrån när Ella för första gången "kom hem".
Var väldigt trött när vi kom hem men allt fokus var ju såklart på Ella. Hon är helt otroligt söt och jag måste säga att hon är förvånansvärt lugn än så länge *knack, knack*. Håller man bara henne i fräscha blöjor och ser till att hon är mätt och belåten så är hon världens lugnaste lilla tjej som dribblar mellan att ligga och snusa samt att ligga och titta storögt på oss. En sak är då säker. Kvinnor har inte ensamrätt på moderskänslor. Pappakänslor är minst lika starka!
Hursomhelst, allt har gått smidigt hitintills. Har riggat upp en blöjstation på toaletten och jag får erkänna att jag börjar få lite fläng på det nu. Känns bra.
Idag kom morsan och hennes sambo samt lillsyrran på ett kort besök. För att uttrycka det milt så gillar de Ella :D När det åkt sin väg gjorde gick vi ut på vår första promenix med Ella i barnvagnen. Även nu måste sambon fått lite grus i ögat, hehe, fast hon skyllde på hormonerna!
Well, vi får se hur det går framöver.
Det är iallafall väääldigt skönt att äntligen vara hemma.
/Fredrik
Daniel
2006-06-12, 23:08:09
Skönt att allt gått bra! :D
Glöm inte att ta ut dom 10 dagarna man får som pappa, det gjorde jag trots att jag var hemma, glömde helt bort att rapportera in dom. :(
Skanke
2006-06-13, 13:58:32
http://www.lthalland.se/extra/baby/?module_instance=1&action=baby_show&id=18356
Well Done.......
Fredrik
2006-06-13, 20:18:25
Glöm inte att ta ut dom 10 dagarna man får som pappa, det gjorde jag trots att jag var hemma, glömde helt bort att rapportera in dom.Har det med pengar att göra så glömmer jag det inte :p Måste ju erkänna att det är väldans hygglo av farbror Staten att ge mig deg för att vara hemma ett par dagar. Det är inte som betald semester direkt, men nästan ;)
Well Done.......Tackar, rätt nöjd med resultatet faktiskt. :cool:
/Fredrik
Daniel
2006-06-13, 20:53:25
Jag missade mina så jag är sjukt bitter. :)
Så hur känns det att veta att du aldrig kommer sova gott igen? ;)
Fredrik
2006-06-13, 21:03:23
Jag missade mina så jag är sjukt bitter. :)Skaffa en unge till lite kvickt och ge dig tusan på att klå staten på 20 den här gången ;)
Så hur känns det att veta att du aldrig kommer sova gott igen? ;)Aaaah, men du förstår Daniel, jag har upptäckt eftermiddagsluren! Var sjukt trött runt kl 17, sov en 45 minuter, och nu jag hypervaken :D
/Fredrik
Daniel
2006-06-13, 21:07:17
Låter som en farlig plan. ;)
Har fått helt skumma sovvanor sen vi fick barn, tidigare så var jag ofta uppe till 3-4 tiden och vaknade till lunch. Men sen vi fick Linn så har det varit typ sova kl. 23, upp kl. 7 och sen sova en lite stund när man kommer hem från jobbet.
Det har helt klart tagit tid från mitt allmänna slösurfande. ;)
Fredrik
2006-06-14, 13:43:51
Nu har vi haft tjejen hemma sedan i lördags kväll men jag vet inte riktigt om jag kan påstå att vi har fått in några vanor än så länge. Kan väl säga att vi håller på att acklimatisera oss till att inte längre ha total kontroll på tillvaron längre :)
Det känns som att det är lilltösens behov som styr allt just nu. Och missförstå mig inte, det är jag helt ok med och hade ju någonstans räknat med också. Det är bara det att nu är det verklighet, det var det inte för några veckor sen då man bara kunde fantisera om det som komma skulle.
T.ex har nu min sambo upptäckt att det kan vara lite smärtsamt att amma. Det var det ingen som hade berättat för henne tidigare. Men den smärta som infinner sig får vägas upp mot att det är väldigt mysigt för henne att ha all denna tid och närhet med tjejen :)
Ella har vart lite kinkig de sista två dagarna på att ta bröstet. Att hon är hungrig är vi 100% säkra på men hon kinkar sig vid bröstet, tappar taget, sparkar och viftar. Förr eller senare så lugnar hon sig och ammar lugnt men det har vart lite frustrerande ibland. Tycker dock att vi är rätt bra på att stötta varandra, sambon och jag.
Har fått helt skumma sovvanor sen vi fick barn, tidigare så var jag ofta uppe till 3-4 tiden och vaknade till lunch. Men sen vi fick Linn så har det varit typ sova kl. 23, upp kl. 7 och sen sova en lite stund när man kommer hem från jobbet.Mina sovvanor liknar väl dina litegranna med undantaget att jag inte får sova så mkt på natten just nu och jag gärna tar mig en tupplur på eftermiddan. Powernap is the shiznit!
Det har helt klart tagit tid från mitt allmänna slösurfande. ;)Hehe, hur lång tid kan det ta att läsa aftonbladet och expressen på nätet liksom ;)
/Fredrik
Fredrik: Spring till närmsta apotek och köp en ammningsnapp. Du och frugan kan tacka mig senare :)
Fredrik
2006-06-14, 14:51:56
Fredrik: Spring till närmsta apotek och köp en ammningsnapp. Du och frugan kan tacka mig senare :)Men vad tusan! Har ju redan vart där nere två ggr och handlat alvedon och *******! ;) Men om du tror att det hjälper så är jag inte sen att pröva, har ju trots allt ett apotek våningen under :)
/Fredrik
Men vad tusan! Har ju redan vart där nere två ggr och handlat alvedon och *******! ;) Men om du tror att det hjälper så är jag inte sen att pröva, har ju trots allt ett apotek våningen under :)
Jonatan hade dött av svält om det inte vore för amningsnapparna. Dessutom slipper frugan få nipplarna förstörda tills du ska dit och pilla igen om nåt halvår ;)
Fredrik
2006-06-14, 15:06:01
Jonatan hade dött av svält om det inte vore för amningsnapparna. Dessutom slipper frugan få nipplarna förstörda tills du ska dit och pilla igen om nåt halvår ;)Sambon skrattar och tackar för rådet :D
*edit* öhem, skrattar alltså åt det där med nipplarna, inte att pojken din hade det svårt med maten...
/Fredrik
Fredrik
2006-06-14, 17:32:56
Amningsnapp numera inhandlad och testad, den får fem :D av fem möjliga!
Tackar Mats!
/Fredrik
Fredrik
2006-06-14, 18:48:22
Även försök nummer två med amningsnapp är en sucéss:)
Sambon har varma känslor gällande Pappaforum.se.
/Fredrik
MetalCowboy
2006-06-14, 19:31:54
http://www.lthalland.se/extra/baby/?module_instance=1&action=baby_show&id=18356/Fredrik
Pappa upp i dan...? ;)
Kul att det funkade lika bra för er! Amningsnapp is the shit :D
Daniel
2006-06-14, 19:42:01
Tell me more about this fabulous invention! :)
Vad är en amningsnapp?
Fredrik
2006-06-14, 20:05:16
Vad är en amningsnapp?Som ett silikonskydd för booben kan man väl säga kanske. Som ett tunnt, mjukt plastlager med en fördjupning där bröstvårtan passar in :D
Blev först lite tveksam till att det skulle fungera men jösses, Ella went to town on that sucker!
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4301&ProductSKU=224935&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo
/Fredrik
Fredrik
2006-06-14, 20:07:08
Pappa upp i dan...? ;)Nä, hon har mer hår och är mer högljudd än mig ;)
Eller, jag vet inte, det kanske tar ett par månader innan man kan se vem den lille liknar mest?
/Fredrik
Vad är en amningsnapp?
En bröstkondom med hål är snabbsvaret. Fredrik hade ju redan gett det långa svaret, så...
Daniel
2006-06-15, 11:09:25
Trodde jag missat något, men efter lite koll med tutt-ägaren så är det lungt med dom och just nu finns inget behov av tutt-kondomen. ;)
Fredrik
2006-06-15, 20:29:56
Trodde jag missat något, men efter lite koll med tutt-ägaren så är det lungt med dom och just nu finns inget behov av tutt-kondomen. ;)Gunn lovordar fortfarande amningsnappen :D Skaffar ni en liten batting till så passa iallafall på att köpa hem en så din bättre hälft får pröva. Believe me now, thank me later ;)
Idag var första gången som hon poopade mitt under blöjbytet. Jag stod och var rätt nöjd med mig själv att jag märkt att hon förmodligen inte var riktigt klar då jag lagt ner henne på skötbordet så jag avvaktade med att plocka bort body-underdelen någon minut medans hon låg och klämde. När jag trödde att hon var klar så klädde jag av henne och tvättade rent. Just då jag lagt på en ny blöja hör jag hur hon börjar klämma igen och jomenvissttacksåmycketliksom, nog kom där en liten bit puré till :rolleyes: Nåja, rince and repeat.
Sambon har lagt sig till med ovanan att kalla Ella för Emma ibland :) Rätt märkligt då vi inte har några Emmor i kamratkresten vad jag kan komma på. De enda två Emmor som jag kommer på är en gammal klasskamrat till mig som hyfsat nyligen fått barn samt Ross unge i Vänner :o
Ah just det, farsan kommer på besök på lördag. Första barnbarnet!
/Fredrik
*edit* pinsamt, hur kan man glömma bort att en person som man rest med i asien heter emma :o
Daniel
2006-06-16, 11:04:57
Välkommen till sprutbajsenföreningen. ;)
Fick ändra lite morgonrutin efter en större bruntröja incident tidigare i år, nu byter jag om efter att jag har bytt på Linn. :)
Klart man kissar och bajsar när mamma eller pappa tagit bort den äckliga blöjan. Det är ju enda chansen att dumpa utan att själv bli kladdig. Vänta bara till första gången era döttrar bajsar i badkaret när ni badar tillsammans...
Daniel
2006-06-16, 11:15:04
Vänta bara till första gången era döttrar bajsar i badkaret när ni badar tillsammans...
Hmmm... note to self; bada aldrig med baby! ;)
lol! Det blir en lång lista grejer du inte kan göra med Linn om du ska hålla dig undan alla sanitära olägenheter. Klassikern är "Leka flygplan med nymatad bebis". Inte ens gulligt bebiskräks smakar gott kan jag säga.
Fredrik
2006-06-16, 23:22:36
Vänta bara till första gången era döttrar bajsar i badkaret när ni badar tillsammans...+Klassikern är "Leka flygplan med nymatad bebis". Inte ens gulligt bebiskräks smakar gott kan jag säga.Men vad i... Nu kommer jag ju bara att tänka "inte poopa, inte poopa" samt "inte kräkas, inte kräkas" när jag ger mig på badkaret och flygplansleken :eek:
/Fredrik
MetalCowboy
2006-06-17, 09:01:09
+Men vad i... Nu kommer jag ju bara att tänka "inte poopa, inte poopa" samt "inte kräkas, inte kräkas" när jag ger mig på badkaret och flygplansleken :eek:
/Fredrik
Grattis! Nu har du fått din nojja.. :D
Daniel
2006-06-17, 15:02:51
Nu måste jag ju plasta in min dotter i gladpack, okej att jag gör det med mina fjärrkontroller, man jag hade ju hoppas att slippa det med lill-tjej. ;)
Visst kan man andas genom gladpack, yes? :)
MetalCowboy
2006-06-17, 17:09:59
Haha!! LMAO!
Fredrik
2006-06-17, 17:59:14
Nu måste jag ju plasta in min dotter i gladpack, okej att jag gör det med mina fjärrkontroller, man jag hade ju hoppas att slippa det med lill-tjej. ;)
Visst kan man andas genom gladpack, yes? :)Det här är bara... ... ... konstigt... :D Plastar du in dina fjärrisar? Känner mig som Henrik Schyffert när Robert Gustavsson påstår att han har Torsten Flink i en tunna med hårgelé :D
/Fredrik
Fredrik, du har mycket kvar att upptäcka när det gäller Daniel och konstiga rutiner.
Fredrik
2006-06-17, 23:36:25
Fredrik, du har mycket kvar att upptäcka när det gäller Daniel och konstiga rutiner.Inplastade fjärrisar och en overklig fascination för mat, räcker inte det ;)
Anyhoo, hade en angenäm upplevelse idag. Diapergenien var full så jag tömde den i en gammal ica-kasse och slängde den i soprummet. Ett par timmar senare, när jag är ute på stan, ringer sambon och berättar att en vital plastbit från diapergenien är försvunnen och att jag måste ha råkat slänga den tillsammans med blöjorna (plastbiten gör så att inslutningsplasten tvinnar sig runt blöjan). Så det var bara för mig att åka hem igen och gå ner till soprummet, kavla upp ärmarna och rota fram soppåsen. Därpå fick jag kavla upp ärmarna ännu lite till och riva upp påsen och rota fram plastbiten *eeewh* :mad:
Det var ett misstag som jag bara lär göra en gång!
Fick sms av syrran i torsdags där hon påminde mig om att farsan fyllde 53 då. Kom jag ihåg att ringa honom, nope! Så idag vaknade jag nån timme innan han skulle komma på besök (för att träffa sitt första barnbarn :)), drog en snabbdusch och vrålkörde de 3 milen till netonnet och köpte en halvhyfsad dvd-spelare och en bunch med filmet (under siege, from dusk til dawn, nyckeln till frihet och face off, farsan är action junkie :D).
Farsan och syrran hade ju såklart redan hunnit hem till oss då jag kom infarandes genom dörren med en dvdlåda i famnen så där rök ju det överraskningsmomentet.
Det var iallafall kul att farsan kunde komma upp till oss så här tätt inpå Ellas födelse. Det är ju trots allt första barnbarnet för honom och han sa att ahn fortfarande tyckte att det kändes konstigt när folk kallade honom för farfar:) Fast för en annan så känns det faktiskt fortfarande konstigt att bli kallad pappa, Det är nytt och annorlunda, fast på ett bra sätt :)
Sweet jeebus, visst är det ohyggligt varmt!?
/Fredrik
Daniel
2006-06-18, 22:44:41
Heehee... du har bara sett början! ;)
Funkar det bra med Diapergenie? Funderade på att köpa en sån, just bara för att det är sjukt ballt med en blöjpapperskorg för 500 kr och nu när bajset börjar lukta lite så känns det som att det är dags att förhandla om onödiga prylar till liten tjej. :D
Fredrik
2006-06-18, 22:59:47
Heehee... du har bara sett början! ;)
Funkar det bra med Diapergenie? Funderade på att köpa en sån, just bara för att det är sjukt ballt med en blöjpapperskorg för 500 kr och nu när bajset börjar lukta lite så känns det som att det är dags att förhandla om onödiga prylar till liten tjej. :DVänligen se denna tråd (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?p=673#post673) ;)
Tycker inte alls att den är speciellt onödig. Har du dessutom begränsad ventilation vid blöjbytarbänken så kan den nog vara en nice feature att investera i :cool:
/Fredrik
Fredrik
2006-06-21, 19:17:35
Så idag hade vi hembesök av vår barnmorska. Hon var vl hos oss i en timmes tid ungefär och det var ett väldans najs besök. Hon hörde sig för hur vi tyckte att det gick här hemma, hur amningen gick, hur sömnen var, om jag som pappa tyckte att det blivit som jag tänkt mig osv :)
Hon tog sig en kik på Ella också och upptäckte då att hon var lite stinn i ena bröstet, vilket kunde vara vanligt bland nyfödda. Men hon ville ta det säkra före det osäkra och skulle konsultera med en läkare och ringa oss åter under eftermiddan.
Halv två ringer gunnsan mig på jobbet och vi får åka in till sjukhuset och träffa en barläkare som konstaterar att Ella har "häxmjölk" i bägge brösten. Var nåt fenomen som uppstår pga av alla hormoner som flänger omkring i kroppen på den lilla. Tydligen hyggligt vanligt att småpojkar drabbas av också.
Hon var tvungen att tömma brösten på denna mjölk och det gjorde verkligen ont ända in i själen att tvingas se på. Barnläkaren knådade och klämde för att få ut allt och Ella visade tydliga prov på mistlurs-kapacitet i lungorna :(
Hon somnade in som en liten spädgris direkt efter besöket och inte så undra på det, måste vart väldigt jobbigt för henne!
När vi ändå var där så pratade vi lite om amningen och Ellas vikt. Trots att hon nu är två veckor gammal så har hon ännu inte kommit upp till sin födelsevikt. Till viss del kanske det beror på att vi numera kör med amningsnapp som, enligt personalen på BB, kan vara något hämmande då det blir liiite jobbigare för Ella att suga ut mjölken. Därför enades vi om att låna hem en amningspump, fantastisk manick, Daniel du kommer att bli avundsjuk när du får se den, som vi ska använda en, kanske två veckor :)
Sambon har nu testat amningspumpen och hon säger att det känns nu verkligen som om hon är en mjölkko :D
Detta har ju såklart resulterat i att jag för första gången har fått ge Ella mat. Väldigt härlig känsla att mata henne och se hur hon ligger och stirrar mig i ögonen. Var det Zakkan som sa det så bra i en annan tråd? Typ, "Wow, den här kan också ge mig mat!" :D
Btw, nån som har provat att frysa in bröstmjölk som iskuber?
/Fredrik
Till viss del kanske det beror på att vi numera kör med amningsnapp som, enligt personalen på BB, kan vara något hämmande då det blir liiite jobbigare för Ella att suga ut mjölken.
Jämfört med att inte få i sig nåt för att hon inte får tag i bröstet? Låter konstigt.
Därför enades vi om att låna hem en amningspump, fantastisk manick, Daniel du kommer att bli avundsjuk när du får se den, som vi ska använda en, kanske två veckor :)
Avent isis? Bra skit. :)
Btw, nån som har provat att frysa in bröstmjölk som iskuber?
Yes, det funkar finfint, bara man har lite framförhållning när det ska tinas.
Fredrik
2006-06-21, 19:44:23
Jämfört med att inte få i sig nåt för att hon inte får tag i bröstet? Låter konstigt.Kanske lite slarvig svenska från min sida där ;) Det personalen menade, men som jag inte lyckades skriva, var att jämfört med att ta bröstet utan amningsnapp så är det tyngre/jobbigare för den lille att amma med amningsnapp. Håller det på för länge utan att tösen går upp i vikt så kan man hamna i en ond spiral där hon får i sig mindre och mindre och samtidigt orkar suga mindre och mindre = obra. Självklart är det positivt att hon faktiskt äter med amningsnappen om nu alternativet är att inte äta alls ;)
Avent isis? Bra skit. :)Såg ju lowtec ut, spana in the Lactina Select (http://www.medela.se/S/se/breastfeeding/products/lactina.php) som vi fick låna hem. Hade ju hoppats på något som man startade med hjälp av ett dragsnöre alá båtmotor, men de hade tyvärr inga på lager, till min sambos lättnad ;)
Yes, det funkar finfint, bara man har lite framförhållning när det ska tinas.Måste jag ju grejja då! Om inte annat så för att kunna lägga i nån polares drink :D "Nänä, jag har fryst vanlig mjölk så att din White Russian inte ska bli varm"
/Fredrik
Zakkan
2006-06-22, 00:34:16
Var det Zakkan som sa det så bra i en annan tråd? Typ, "Wow, den här kan också ge mig mat!" :D
Japp! :cool:
Daniel
2006-06-22, 23:10:11
Sjukt ball superpump! ;)
När det gäller amingsnappen, är det inte inte främst till för om man har besvär med att den lille misshandlar bröstvårtorna? Som jag har försått det så är det bästa att köra naturligt om det går, eftersom det trots allt är ett (mindre) hinder för amingen.
Fredrik
2006-06-22, 23:21:34
Sjukt ball superpump! ;)Det är som att stirra på en liten bit av framtiden ;)
Och ja, amningsnappen är väl främst till för att användas om man har problem med bröstvårtorna.
Tycker väldigt synd om gunnsan just nu för jag ser hur jäkla ont hon har när Ella ligger och suger :( Sen är det inte bara det där med att det gör ont. Hon känner ju att hon inte kan ge Ella sin mat på naturlig väg och det är också en liten påfrestning. Försöker stötta henne så gott jag kan. Vi ska in till BB imorn och väga tösen, får nog ta ett amningssnack då också. Krävs nog lite mer coachningsskillz än jag besitter på området.
/Fredrik
När det gäller amingsnappen, är det inte inte främst till för om man har besvär med att den lille misshandlar bröstvårtorna?
Eller för de med så små bröst/bröstvårtor att barnen inte får tag ordentligt. Ett hjälpmedel när det inte funkar au naturell helt enkelt. Freestyle är ju alltid bäst när det funkar, så klart.
Fredrik: Är hon fortfarande inte uppe i matchvikt? Vi fick inte åka hem från BB med Jonatan, förrän han hade gått upp det halvkilo han tappade första dygnet och det var de stenhårda på.
Fredrik
2006-06-23, 10:36:43
När vi vägde henne häromdan så vägde hon ca 3710gram om jag inte minns fel, så nej, hon har tyvärr fortfarande inte kommit upp i de 3810 som hon vägde då hon föddes :(
Vi ska dock åka förbi BB på väg ner till midsommarfirandet och väga henne. Får hoppas att hon har gått upp det där sista hektot.
Även om de inte håller oss kvar på BB för denna saks skull så följer de upp Ellas vikt var 3e dag för att vara säkra på att hon faktiskt går upp, och det känns ju såklart skönt. Frågan är ju bara vad de ordinerar om hon, mot förmodan, inte skulle gått upp.
Nåja, en sån här fin dag ska man ju inte deppa över 100gram baby-fat! I eftermiddag blir det nubbe och kanske en starköl till pappa! Ella kommer att lämnas över till släkten så att då får klämma och gosa på henne :D
/Fredrik
Daniel
2006-06-23, 21:06:47
Klart påfrestande när amingen inte funkar i början. Har förtstått att vi haft tur med Linn som hela tiden varit rund och fin samt att amningen funkat bra från start.
Fler i vår föräldrargrupp har haft olika klurigheter med amingen, men det har alltid löst sig med t ex mjölkersättning. Fortsätt stödja och uppmuntra mamman till 110% och njut av midsommarn så får ni lite annat att tänka på. :D
Fredrik
2006-06-24, 11:38:16
Nä, nu verkar det som att det får räcka. Kl 14 idag så åker vi upp till BB och diskuterar möjligheterna att gå över till mjölkersättning. Gunnsan har konstant ont och det skapar inga bra förutsättningar för att kunna amma lilla Ella. Det känns som att "vad tusan är vitsen med att gå omkring och ha ont och spänna sig över nästa amningstillfälle". Det blir knappast speciellt lustfyllt och resulterar bara i att amningen går sämre och sämre.
Det här är faktiskt något som förvånar mig litegranna, att ingen berättade för oss att det kan vara så besvärligt/smärtsamt att amma. Det sades aldrig något om detta på föräldragruppsträffarna och inte heller är det något som har dykt upp då man pratat med andra mammor. Är det förbjudet att berätta att det gjorde ont/var svårt att amma sitt barn? I mina ögon är det fullkomligt naturligt att vissa mammor har det svårare än andra att ge bröstet, inget märkvärdigt alls att det är på det sättet. Men eftersom det inte talas om det så måste det väl bero på att det inte är "fint" att tala om det eller att det på något sätt är förknippat med skamkänslor.
Vi har iallafall talat om det här nu och vi känner att det är dags att kolla med BB om de tror att mjölkersättning skulle kunna vara vägen för oss. Även om jag antar att riktig bröstmjölk är bäst (doh!) så får det bli så här nu. Gunn har så förbenat ont hela tiden och det skapar ju en ond spiral där hon spänner sig ännu mer, vilket inte kan vara speciellt fördelaktigt i en amningssituation.
Vidare så är gunn en jäkligt stark människa som aldrig har gnällt i onödan och alltid sätter andra männsikor först, och då i synnerhet vårt barn. Så om hon säger att hon är redo att ge upp amningen så litar jag på henne att det är rätt beslut.
Kul inlägg det här :( Jaja, med lite tur så kanske allt går bättre med amningen efter det här!
/Fredrik
Daniel
2006-06-24, 12:23:20
Det råder lite av en amninghysteri på BVC/MVC, minns att man inför förlossningen så får man se en jäkla massa propagandafilmer om hur underbart fint och naturligt amning är - hel oseriöst!
Det är klart att vanlig amning är mest lämpligt för barnet, men det är finns så många skäl till att det inte funkar till 100% från start. Allt i från att barnet är för stort och behöver mer mat till att barnet inte har fått till sugandet eller att mjölkproduktionen inte kommer igång ordentligt så fort.
Men det är som sagt lite så att man inte pratar så mycket om det, tror inte det är för att mörka det hela utan för att man vill att nyblivna mammorna ska oroa sig allt för mycket eftersom det är en lite "inkörningsperiod" för alla mammor.
Sen är det ju så att man kan kommer behöva hjälp och då finns det många bra hjälpmedel och ersättningsalternativ. Är övertygad att även Ella kommer bli en stor och pjock liten tjej. ;)
Keep us posted!
Fredrik
2006-06-24, 20:10:48
Men men, jag vill inte att Ella ska "bli en stor och pjock liten tjej" Eller, det kanske är bättre det än att hon blir som sin far, tunnhårig, smalbent och kaotisk ;)
Åkte som sagt upp till BB idag och träffade en barnmorska apropå att amningen inte funkar.En läkare tillkallades som fick ta sig en kik på guinnsans boobar och de konstaterade att det var läge att ta svampodling och lite andra prover. Så nu är vi hemkomna med penicillin och order om att hon ska ta en ibuprofen en 3 ggr per dag, i förhoppning att inlammationen ska lägga sig. Det är mycket nu för stackars gunnsan.
Var även iväg och köpte mjölkersättning medans gunn väntade på BB. Tog emot att köpa Nestlé men det var det ända märke som Willys hade hemma för tillfället :( Nestlé har nån historia i afrika som är föga smickrande, därav mina bojkott-tankar men nöden hade ingen lag idag.
Väl hemma så hade vi kommit överens om att vi ska köra med enbart bröstpump och mjölkersättningen under ett par dagar för att se hur det går med brösten. Vi hade nån dl i kylskåpet som vi värmde p och gav henne och sen fick hon även en 5 cl nestlé. Det tog väl ca 5 minuter så rapade hon upp mjölkersättningen igen. Hoppas det var nåt tillfälligt och ett bestående fenomen.
Btw, när ni ger barnet flaskan, låter ni då barnet sköta "takten" på drickandet eller gör ni det själva, och isåfall varför?
/Fredrik
Fredrik
2006-06-25, 16:55:56
Ett kompispar är inne på förlossning just freakin nu! Attans vad spännande! :D
/Fredrik
Daniel
2006-06-26, 21:43:28
Hur går det med maten till Ella? Läste att barn kan bli hårda i magen av ersättningen och att man kan behöva köra lite plomon för att hjälpa magen lite, något ni hört något om?
Fredrik
2006-06-27, 20:44:39
Hur går det med maten till Ella? Läste att barn kan bli hårda i magen av ersättningen och att man kan behöva köra lite plomon för att hjälpa magen lite, något ni hört något om?Vi hade också fått till oss att det kunde störa hennes bajjning litegranna, att ge henne mjölkersättning. Märkte det häromdan då hon inte bajsat på 24 timmar. Kl var väl 06 på morgonen när jag hör en ljuuudlig prutt komma från spjälsängen, tätt följd av några mindre, men precis lika skrattframkallande, fjärtar :D Detta pågick under några minuter innan jag kallade på sambon så hon fick byta på henne. Ella hade packat rejääält i den blöjan kan jag lova.
Så ja Daniel, det verkar som om de blir lite hårdare i magen av ersättningen, men det fungerar iallafall, vilket är huvudsaken!
Som det är nu så äter hon kanske 75% bröstmjölk och 25% ersättning och hon har nu kommit upp ordentligt i matchvikt verkar det som, superglädjande :D
/Fredrik
Detta pågick under några minuter innan jag kallade på sambon så hon fick byta på henne.
Jaså, det är den stilen som gäller? :)
Kul att hon är på G iaf!
Fredrik
2006-06-27, 20:52:15
Jaså, det är den stilen som gäller? :)
Kul att hon är på G iaf!Mjo, får erkänna att jag var sjukt trött efter att jag haft en tämligen sömnlös natt. Sambon satt uppe och pumpade till morgonmålet så jag gjorde väl en liten fuling kanske ;)
Btw, alla har väl hört att då kvinnor ammar så utsöndras ett hormon som gör att de faller i djupsömn mycket snabbare än i vanliga fall, vilket ger att de blir mer utsövda på mindre sömn, fantasktiskt :D
Och japp, känns sjukt skönt att hon nu äntligen har kommit över sin födelsevikt.
/Fredrik
Daniel
2006-06-27, 23:31:20
Skönt att hon tar igen! :D
Så du varken håller napp eller byter blöjor... you lame! ;)
Fredrik
2006-06-28, 16:06:00
Idag ska sambon ta med Ella till bvc då hon (ella) inte har poopat sedan måndag morgon. Troligen beror detta på att hon numera får mjölkersättning men vi tyckte att vi lika gärna kan kolla upp det. Vem vet, vi kanske får katrinplommon-recept? :D Hon ligger och trycker och släpper gas, men det kommer inget i blöjan, förutom kiss då. Det är inte utan att man tycker lite synd om henne.
Hade f.ö besök av en försäkringskvinna från skandia igår som gick igenom varför skandia är yay och de andra är nay vad gäller barnförsäkringar. Vet inte om vi blev så mycket klokare men det fanns väl åtminstone ett par punkter där skandia verkade vara det bättre alternativet men jag får nog sätta mig och lusläsa broschyren innan vi bestämmer oss.
/Fredrik
Fredrik
2006-06-29, 12:39:37
Kl 14 idag är det dags att träffa socialen och bekräfta faderskapet :)
Får återkomma med resultatet, kanske inte blir godkänd :D
/Fredrik
Säg bara att du inte svarar på några frågor utan att din advokat
finns närvarande, så löser det sig nog :)
Fredrik
2006-06-29, 20:50:18
Sådär! Då var man officiellt ansvarig för Ella tills hon fyller 18 :D
För mig så var proceduren väldans simpel och det var aldrig fråga om några obekväma/närgångna frågeställningar. Fast det är klart, det underlättade förmodligen att personen som bevittnade min namnteckning är en kollega :D
Slocknade stenhårt på sängen med Ella bredvid mig när vi kom hem och vaknade vid 1830-snåret. Mysigt att ha den lilla liggandes och snusa bredvid mig. Precious times!
/Fredrik
Daniel
2006-06-30, 00:10:36
För mig så var proceduren väldans simpel och det var aldrig fråga om några obekväma/närgångna frågeställningar. Fast det är klart, det underlättade förmodligen att personen som bevittnade min namnteckning är en kollega :D Skandal, ska det verkligen gå till på det här sättet? Jag vill se mer förnedring! :)
Kalfir
2006-07-06, 13:59:42
Tänkte bara förmedla att vi här på pf.se förväntar oss länk till den lokala tidningen när bild kommer ut :D
Fredrik
2006-07-06, 14:06:35
Tänkte bara förmedla att vi här på pf.se förväntar oss länk till den lokala tidningen när bild kommer ut :DOch jag som sa att jag inte skulle bete mig könsstereotypt när det kom till klädvalet :D
Söt flicka i inte-alls-rosa-mundering (http://www.nylend.com/ella/06_v26/pages/06_v26_63.html)
/Fredrik
Kalfir
2006-07-06, 17:27:16
Se där ja, där är ni ju!
Fredrik
2006-07-06, 22:54:13
Nu har det varit almost-naken-Ella i två dagar. Den här jämrans värmen håller på att bli min död, på allvar. Hur fresh känner man sig när man slumrat på soffan med lilltjejen i en halvtimme och vaknar till med dyngblöt krage på skjortan och ett par kallingar som man skulle kunna tro att man använt som svettdepå :mad:
Och det här med att somna i den här värmen, det är ju stört omöjligt, eller? Och skulle man ha turen att somna så vaknar man efter en halvtimme då man råkat få halva kroppen under täcket vilket resulterat i att man har svettats så mycket att man skulle kunna krama ur lakanet.
Men ja e int bitter :D Jag kan ju göra något åt saken iallafall, dricka vatten, fläkta mig med tidning eller varför inte cabba ner och ränna omkring halvnäck i lyan :o Värre är det ju då för lilltjejen som jag märker blir lite tagen i den här stillastående hettan. Försöker få i henne lite kokat/kylt vatten men hon får inte i sig så värst mycket. Antar att bröstmjölken räcker rätt långt när det gäller att hålla hennes vätskebalans på en bra nivå.
Nappen tar hon väldigt bra nuförtiden! Hon somnar lättare, gnyr inte lika mycket om man lämnar henne ensam en stund och blir bara allmänt nöjd.
Sambon sitter och jobbar på att designa om vår hemsida och behövde därför veta vad "napp" heter på engelska. Om jag skulle säga att jag besitter någon form av superkraft så måste det vara att jag är duktig på udda engelska ord. Men på den här gick jag nästan bet alltså. Hatar verkligen den där känslan då man har ordet på tungan men det inte riktigt räcker ända fram. Well, till slut satte jag den då jag flippade över till trean och hittade Simpsons. Maggie suger ju på en "pacifier" såklart :D
Färdigramblat för idag. Ågren över att man inte lär kunna somna ikväll. Tropisk värme inatt, enligt aftonbladet. Får gå och fixa en stort glas med isvatten!
/Fredrik
Skåne
2006-07-07, 10:13:27
Luftvärmepump som går att ställa om till kyla/lufttorkning is the shit! :)
Fredrik
2006-07-07, 10:35:58
Luftvärmepump som går att ställa om till kyla/lufttorkning is the shit! :)Var hittar jag en sån här baby och vad går den lös på :D
/Fredrik
Skåne
2006-07-07, 13:29:29
Bor du i lägenhet så är det mobil AC som gäller om du skall ha nåt. Dom är väl sådär bra.
Bor du i hus kan du montera en luftvärmepump för 10-25 papp, lite beroende på kvalitet, märke och funktioner. Installerade sån i höstas och använde bara oljepannan ett par dagar när det var som kallast i vinter. Sen funkar ju vissa som klimatanläggning även på sommaren och det är på nåt sätt värt det, särskilt när man kan sova utan att klistra fast i lakan och täcken.
Fredrik
2006-07-07, 13:31:32
På så sätt! Well, vårt hus börjar byggas i början på september så jag får ta mig en funderare på val av värmepump verkar det som :D
/Fredrik
Skåne
2006-07-07, 13:53:40
Kan vara ett intressant alternativ att kolla upp om inte annat. Finns många olika modeller (luft, berg, vatten osv. och sen kan man fördela värmen i huset på en massa sätt) men dom som säljer sånt kan säkert rekommendera utifrån hustyp och var du bor och sånt. Själv har jag öppen planlösning och luftburen variant, men uppvärmningskostnaden har sjunkit rejält! Jord-/Bergvärmevarianterna är såklart dyrast och då snackar vi nog om 100K+ eftersom man tar värmen från marken (stor grop i gräsmattan!)
Edit: Kolla in www.radron.se (http://www.radron.se) (råd och rön's hemsida) för tester a värmepumpar.
Daniel
2006-07-07, 14:18:57
Värmen är sjukt jobbig! :(
Hur är det med Ellas mage? Funkar amingen bra nu? Är hon pjock nu? ;)
Fredrik
2006-07-07, 23:20:49
Värmen är sjukt jobbig! :(
Hur är det med Ellas mage? Funkar amingen bra nu? Är hon pjock nu? ;)Enda anledningen till att jag sitter uppe fortfarnade är min Ågren för att gå och lägga mig. För att somna i den här värmen är ju bara lönlöst!
Nu verkar Ellas magge ha accepterat mjölkersättningen för hon hulkar inte upp den längre. Kan väl iofs hända att hon numera äter "rätt" mängd mat så hon inte är tvungen att hulka upp överskottet, vad vet jag :D Men matmässigt så funkar det finfint iallafall!
Tjock vet jag väl inte om jag skulle kalla henne än, heehee. Men nog har hon lagt på sig ett hälsofullt lager babyfat, precis som far sin :D
Imorn ska vi dra in till syrran och kika på hennes nya lya i göteborg. Hyggligt centralt i närheten av linnéplatsen. Blir längsta resan hitills med Ella i bilen, ca 15 mil fram o tebax! Ska bli intressant att se hur hon tar det. Planen är ju att se till att hon är fullmatad och pömsig så hon sover sig igenom resan, good yes!?
/Fredrik
Fredrik
2006-07-09, 09:52:21
Tog med Ella i bilen igår och körde in till Göteborg för att besöka syrran och kika på hennes nya lya. Trots att hon hade haft lite party-party kvällen innan (med ett trasigt balkongräcke som resultat) så var hon oförskämt pigg och alert :D
Det är verkligen kul att se hur mycket syrran äslakr vår lilla Ella. Tror nog att hon hade hand om henne under hela besöket med allt vad det innebär av matning, blöjbyte och bara allmänt gosande, haha.
Vi hade tagit med oss den elektriska bröstpumpen dit men då det var dags att pumpa så upptäckte vi att sambon hade missat att lägga ner den mest vitala delen av alla. Så det fick bli för mig att stega bort till närmsta apotek och införskaffa en manuell pump. Stod och dividerade med expiditen (som inte hade några barn och därför aldrig använt en pump) om vilken jag skulle köpa. Höll på att ge upp då det kom fram en kvinna och påpekade att den billigare av mina två val var den som var lättast att använda = done deal! 105 pix, som hittat liksom.
Upptäckte en ny sida av syrran igår. På andra sidan gatan bor det tydligen en tant som lallar omkring naken i sin lägenhet och dessutom matar fåglar vid sitt öppna fönster. Henne hade syrran döpt till crazy naked birdlady alá fat ugly naked guy från Vänner :D Vem kunde tro att syrran hade så god smak!? My scone, my scone!!!
Dags att åka ner till sommarhuset och trivas idag! Ska ta med boken Värsta pappan, som Skåne tipsade om (och en påse godis) och slacka på sofflocket. Good times!
/Fredrik
Daniel
2006-07-09, 22:22:57
Fan vad gillar dina Friends-referenser! ;)
Vem blir först att döpa sin son till Marcel? :)
Kalfir
2006-07-10, 08:13:58
lol, vem fasen vill att ens son ska vara en "Monkey-boy"? Näe, då är t.o.m. Duck och Chick bättre.
Daniel
2006-07-10, 14:20:42
Men "Mr. Heckels" då? :)
Alt. Patty the Monkey. :D
Fredrik
2006-07-11, 20:22:13
Idag när jag var på jobbet så fick jag en otroligt härlig känsla. Plötsligt kände jag att jag bara var absolut tvungen att få hålla och gosa med Ella direkt, på momangen, med en gång! Kunde inte tänka på något annat än att jag bara älskade henne något så otroligt mycket!
Det var nästan svårt att ruska av sig den här "berusningen" men efter en stund så återgick tankarna till arbetet igen. Men det var jäkligt häftigt att bli så överväldigad som jag faktiskt blev där ett tag.
Suffice it to say, när jag kom hem då var det gos och kel med lilltjejen :)
Häftigt och mäktigt!
/Fredrik
Daniel
2006-07-11, 22:41:59
Du är så mysig, Fredrik! ;)
Kalfir
2006-07-12, 11:03:25
Vill också :( men jag antar att det bara är att vänta... som tur var fick syrran twins i januari så det finns ju smått att lattja med, men är inte samma sak ändå.
Fredrik
2006-07-12, 21:46:32
Vill också :( men jag antar att det bara är att vänta... som tur var fick syrran twins i januari så det finns ju smått att lattja med, men är inte samma sak ändå.Din tid kommer, var så säker :) Sen har du ju värsta upplägget! Du har ju all tid i världen att testa dina parenting-skillz på syrrans småttingar så är du ju en fullfjädrad A-pappa när din egen kommer ;)
Well, idag togs så beslutet efter mycken värk och tandagnissel. Det är slutammat. Det gör för ont. Såren vill inte läka. Brösten ömmar konstant även då det inte ammas aktivt. Feberkänningar. Matthet. Trötthet.
Jag backar upp sambon 100% på det här. Det kan inte vara bra varken för Ella eller sambon att hon ska gå runt och ha så ont av det här. So there. Då var det klart. From nu så är det ersättning som blir melodin för oss :D Hörde att små barn kunde bli lite hårda i magen av ersättning. Fick tips, på jobbet, om att man skulle blanda i lite messmör i ersättning, vilket skulle hjälpa till att göra magen lite lösare :D Hehe, vi får väl se.
Nu har iaf sambon fått nån slags pillerkur som hon ska ta i två veckor för att få slut på mjölkproduktionen. Bye bye double-Ds :o
/Fredrik
Kalfir
2006-07-13, 11:20:05
Jo då, är uppvuxen med smått runt omkring mig. Har 14 syskonbarn just nu och är ett till på väg, men den lillen kommer inte hinna före oss.
Och visst kommer min tid så småningom, men jag vill nu. JAG VILL... kanske inte tjänar något på att tjata... sen kan man ju tycka att jag borde ha växt ifrån det också... skärpning!
Tråkigt det där, men det löser sig alltid.
Fredrik
2006-07-13, 11:51:43
Ja må hon leva, ja må hon leva! Idag fyller sambon år :D Firas med middag på restaurang of her choosing ikväll, presentkort på spa och biobesök i gbg imornkväll (pirates 2)!
27 år ung :D
Hipphipp hurra!
/Fredrik - robbing the cradle
Daniel
2006-07-13, 12:03:15
Well, idag togs så beslutet efter mycken värk och tandagnissel. Det är slutammat. Det gör för ont. Såren vill inte läka. Brösten ömmar konstant även då det inte ammas aktivt. Feberkänningar. Matthet. Trötthet.
Jag backar upp sambon 100% på det här. Det kan inte vara bra varken för Ella eller sambon att hon ska gå runt och ha så ont av det här. So there. Då var det klart. Låter bra det! Gör det som känns rätt! Keep us posted! :)
Så är hur pjock och fin är Ella nu? :D
Fredrik
2006-07-13, 12:06:19
Så är hur pjock och fin är Ella nu? :DJapp, är på god väg att börja likna far sin :D
/Fredrik
Fredrik
2006-07-13, 17:37:27
Dags att bege sig ut och fira sambons 27årsdag på restaurang, mumsmums!
Morsan kommer förbi och barnvaktar! Tror nästan det här blir första gången vi är på tu man hand sedan Ella föddes, yay!
/Fredrik :)
Fredrik
2006-07-16, 21:41:42
Nu är man så hemkommen efter att ha vart borta nästan två dagar från lilltjejen. Har vart på en kompis svensexa i de djupa skogarna i småland. Trodde först att det skulle bli lite gottigt att komma iväg och få släppa loss men trots att vi hade jäkligt kul så fanns Ella där i tankarna hela tiden :)
Iallafall, vad gjorde vi då med Martin som gifter sig om två veckor. Jo:
- tvådelad baddräkt och rosa morgonrock + brudslöja
- uppblåsning av gummibåt och därefter rafting i kalmar slotts kanal, vilt ropandes goda råd om sjövett åt förbipasserande
- fototillfälle med paolo roberto som råkade befinna sig i slottsparken för att tala om hur det är att våga vara annorlunda. Ungefär som om han hade kunnat lära Martin något om det. Tror Martin var den enda onyktre killen i parken med tvådelad Panos-baddräkt och rosa morgonrock :D Fick några kort på de båda två tillsammans. Hörde Martin mumla något om att "jag skulle ha tagit honom" när vi gick därifrn. Visst Martin, det hade du säkert!
- Lasergame i 2 gånger 20 minuter. Har grym träningsvärk idag.
- Salsa-lektion med Rrrrrigobertoooo. Sen delade Martin ut gratis Salsa-lektioner till kvinnor och män(!) på stan.
- 2 timmars slackning i relaxavdelning på Hotellet med öl och tilltugg.
- Middag på nån restaurang som jag glömt namnet på.
Var en helsjysst svensexa! Var lite småskakigt att sätta sig i bilen i förmiddags och köra de 35 milen hem. Halvvägs upptäcker jag dessutom att jag tappat den lilla sugproppen i plast som jag behöver för att få ut mina linser (de är gjorda av glas och går ej att få ur med fingrarna). Får lätt panik då jag inte vill ha dem i hela dan och definitivt inte vill sova meddem i. Kl är 14 på en söndag, jag är i Ljungby och det finns inga optiker som har öppet nånstans i närheten.
Ringer sambon och får numret till optikern i Kungsmässan/kungsbacka som jag vet har söndagsöppet till 16. Jag är ca 25 mil därifrån och skulle kanske hinna om jag stampade på gasen. Det visar sig att hon sålde den sista sugproppen i veckan och inte har några fler.
Paniken stiger. Får till slut tag i en kompis i göteborg som i sin tur får tag i en optiker i Femmanhuset som har en sugpropp kvar. Han cyklar och köper den och jag får bita i det sura äpplet och köra de 15 milen fram och tillbaks från varberg för att hämta den.
Men det var det lätt värt!
Var tokroligt att komma hem till lilltjejen. Vet inte hur hon gör det men hon blir faktiskt sötare och sötare för varje dag som går. Trots att alla påpekar att hon liknar mig :eek:
/Fredrik
Daniel
2006-07-17, 11:08:54
- Middag på nån restaurang som jag glömt namnet på.
Hur mycket minns du i övrigt? :D
Trots att alla påpekar att hon liknar mig :eek:
Visst är det skrämmande. ;)
Fredrik
2006-07-17, 11:22:26
Hehe, inga minnesluckor här inte :D Klarar ju inte av att dricka öl som en 20åring längre så jag höll mig främst till folkisar under svensexan. Kanske inte så vansinnigt manligt, men å andra sidan mådde jag bättre än alla de andra sammanlagt dan efter :p
Visst är det skrämmande. ;)Haha, ja!
Har tagit mig en ledig dag från jobbet idag för att kurera upp mig till "pigg och kry"-status inför resten av arbetsveckan.
/Fredrik
Fredrik
2006-07-18, 08:52:47
Idag verkar det som om sambon ska trampa iväg med barnvagnen till Babylandet, eller vad butiken nu heter, och köpa ett babygym, yay! Kommer sig tydligen av att hon besökte en kamrat i helgen och då fick Ella testa på deras babygym och hade tydligen väldigt roligt åt det. Eller om det var mamma som hade roligt åt Ella, det är förmodligen troligare :D
Anyhoo, det ska bli kul att se vad hon köper idag. Hursomhelst så får jag väl lägga Ella i gymmet och sätta på Salt n Pepas "Push it" på full volym och agera gyminstruktör!
Fredrik - Drop and give me twenty!
Ella - Wäääääh!
Fredrik - You can doooo it!
Ella - Wä-wä-wä-wä-wäääääääh!
Imorn blir Ella 6 veckor gammal. Det är rätt fantastiskt hur mycket hon "är med" idag än för, säg, två veckor sedan. Hon har lättare att följa oss med blicken och det verkar som om hon stannar kvar med blicken på oss och intressanta föremål mycket längre nu. Lite sköna spontanleenden har vi fått till oss också :D Smälter man eller smälter man liksom!
Sambon var med henne på bvc igår och fick gjort några test för att se hur hon hängde med i den förväntade utvecklingskurvan. Fick med beröm godkänt på "följa den röda bollen med ögonen"-testet, "ge audiorespons"-testet samt "smajl"-testet :) Skönt att få svart på vitt att hon är normal trots att hon härstammar från mig, hehe!
/Fredrik
Skåne
2006-07-18, 08:58:34
Blir lite avis faktiskt. Låter jäkligt kul :)
Daniel
2006-07-18, 13:59:34
Anyhoo, det ska bli kul att se vad hon köper idag. Hursomhelst så får jag väl lägga Ella i gymmet och sätta på Salt n Pepas "Push it" på full volym och agera gyminstruktör!
Fredrik - Drop and give me twenty!
Ella - Wäääääh!
Fredrik - You can doooo it!
Ella - Wä-wä-wä-wä-wäääääääh!
OMFG... du är en sjuk, sjuk pappa! ;)
Fredrik
2006-07-24, 13:57:36
Tack Daniel, jag gör mitt bästa ;)
En sak som är förbenat roligt är att Ella har börjat le mot oss mycket oftare än tidigare. Sambon har upptäckt att om man håller henne i famnen och böjer på benen "hastigt" så så att Ella liksom "åker hiss", ja, då börjar hon allt som oftast le ordentligt.
Själv har jag upptäckt att hon börjar le mot mig om jag blåser henne lite över huvudet/ansiktet. Höll på att inte kunna gå hemifrån imorse pga detta :D
Fytusan vad man smälter av det där lilla leendet. Mjukispappa is teh shit!
Nu när vi äntligen har två bilar så tog det inte många sekunder innan sambon kom på att hon kunde åka ner till sommarstugan och softa, istället för att sitta i bastun som är vår lägenhet :) Härligt att man, så här i efterhand, kan motivera bilköpet, hehe.
/Fredrik
Fredrik
2006-07-26, 08:23:42
Den här vecka är så jäkla fullspäckad så det finns bara inte. Som småbarnsförälder undrar jag nästan hur man ska orka med :confused:
I måndags hade vi besök av två kamrater till sambon. Igår kom sambons syster ner till oss på besök och stannar tills på torsdag. På torsdagkväll, tror jag, blir det besök neråt sommarstället till då mina kusiner tydligen ska åka dit. Fredag kör vi ner till småland för att på lördagen gå på kompisens bröllop. Söndag hemfärd.
Huga, blir nästan lite matt bara av att tänka på det :D
På lördag kommer vi att lämna lilltjejen, som då kommer att vara sju och ne halv vecka gammal, hos min mormor och morfar medans vi åker till kalmar och går på bröllop. Kan tänka mig att vi är borta från henne 1400-0200 eller nåt sånt. Längsta tid hitills som vi inte är med henne. Skumt.
/Fredrik
Fredrik
2006-07-26, 09:00:19
Slog mig häromveckan att jag faktiskt kan avgöra vad som felas lilltjejen på hur hon skriker.
Läste i nån bok att vissa föräldrar snappar upp det där med en gång men mig tog det tydligen en 5-6 veckor innan jag lärde mig det :D
Gnäll- missnöjd, förmodligen blöt i blöjan eller saknar nappen
Highpitchat skrikande i korta stötar - GE. MIG. MAT. NU!
/Fredrik
Daniel
2006-07-26, 23:56:49
Highpitchat skrikande i korta stötar - GE. MIG. MAT. NU!
Kan även innebära "Ont i magen, ONT i magen... kommer, kommer SPY!" :p
Fredrik
2006-07-27, 22:26:21
Har faktiskt lyckats undvika spyattacker från ella än så länge Daniel ;) Men så utsätter jag mig inte, än så länge, för riskfyllda situationer som att leka flygplan med henne ovanför mig, hehe.
Var ner en sväng förbi morsans sommarställe igårkväll och umgicks med släkten. Morsan kidnappar som vanligt sitt barnbarn och underhåller henne hela kvällen. Efter att ha dragit henne i barnvagnen fram och tillbaka över samma tio brädor på altanen i två timmar så frågar jag morsan om hon inte blir trött i armen varpå hon svarar "men jag gör det så gärna, se så gott hon sover". Ja, se morsor! Vad skulle vi göra utan dom :D
Vi fick en trevlig present igår! En otroligt nice resebarnsäng! För din skull Daniel ska jag försöka arra en bild eller hitta en länk till tillverkaren, för sängen verkar nördigt hightec ;) Hursomhelst så kommer den väl till pass nu när vi drar till småland imornkväll för att delta i en polares bröllop.
*suck* Åka och byta kamrem på bilen imorn. Hur kul är det på en skala.
/Fredrik
Daniel
2006-07-28, 01:07:54
Det är en djup insikt du har när du skriver "än så länge"... :)
Så sent som idag åkte jag på en mindre attack efter lite god "Kyckling och rotfrukter" från Sempers, från att ha haft en fin vit t-shirt blev den fläckvis gul/beige-aktig.
Heja baby! :D
Fredrik
2006-07-28, 15:52:16
Du får väl klä ut dig till "BubbleBoy" Daniel så slipper du de värsta attackerna ;)
Bytte kamrem på bilen idag. Vi kom först överens om att jobbet skulle kosta mig 4 papp men när jag hämtade bilen så tog han "bara" 2400:- av mig :D Var visst nåt om att han inte hade behövt göra en total service på bilen. Whatever, slapp ju undan med 1600 pix.
Snart ska vi sätta oss i kombin och fara de 35 milen till småland för att gå på bröllop imorn. Det känns faktiskt lite sådär att köra så långt idag med tanke på att det är sista helgen i industrisemestern (om den nu fortfarande finns kvar) vilket gör att det lär vara mycket bilar och husvagnsekipage ute på vägarna. Blir första långresan med lilltjejen i bilen så det blir väl att köra lungt och med hjärtat i halsgropen :cool:
/Fredrik
Fredrik
2006-08-03, 13:39:36
Nu är Ella dryga 8 veckor gammal och en sak som har slagit mig över de senaste dagarna (förutom hennes knytnäve på min näsa då) är att det verkar som att hon har börjat ljuda och testa sin röst på ett aktivt sätt. Det är bara för jäkla roligt att ligga bredvid henne då hon ligger i babygymmet och kikar sig omkring och plötsligt skriker till, jollrar, gäspar, smackar, ler osv osv :D
Hur var det för er som har äldre barn? När började de "ljuda" och ha sig?
Apropå det här med barn och lära sig prata, så kom jag plötsligt att tänka på en underbar grej som Ali G gjorde då han "intervjuade" Posh & Beckingham. Till saken hör att de nyligen fått en liten pojk och att Beckingham är en väldigt fåordig kille.
Ali G: Reespect! So, anyways, has the little man said his first words yet?
Posh: Yes, actually he said "mama" just the other day!
Ali G: For real?! And how about the little baby?
Priceless :D
/Fredrik
Fredrik
2006-08-07, 11:31:29
Nu har lilltjejen krånglat lite med sömnen och maten de senaste dagarna. Får hoppas att det bara är en tillfällighet och inte något bestående för jag märker direkt på min sambo att hennes omsorg för Ella är mer påfrestande än tidigare.
Jag vet inte om jag är en taskig farsa/partner eller inte men det är först nu som jag har tagit på mig att ta en natt/vecka när det gäller att stiga upp och mata Ella. Tidigare hade vi sagt som så att den som arbetar ska få behålla sömnen, även på helgerna. Nu har vi dock kommit överens om att på natten mellan fre-lördag så stiger jag upp, oftast kring fyra-snåret, och ger lilltjejen nappflaskan.
En ny grej hände häromdan. Ella hade legat och lekt/viftat i babygymmet en stund och det var dags att lägga sig i sängen för lite eftermiddagsmys/vila. Så jag plockade upp henne och såfort hon fick syn på mig så fick hon något förskräckt i blicken och började tjuta i högan sky :D Alltså, den mängd ljud som kom ur denna lilla kropp var av en tonart som inte ens Mariah C. skulle kunna nå upp till. Och det bara fortsatte och fortsatte.
Jag gick omkring med henne i famnen i säkert 5-10 minuter och pratade/sjöng med henne innan skriken ebbande ut och hon började titta på mig som vanligt igen (blandad likgiltighet/munterhet :D ). Det här var en ovanlig upplevelse och jag förstår verkligen inte var den kom ifrån. Hade jag inte vetat bättre hade jag sagt att hon inte kände igen mig och blev skiträdd för denna skäggiga plump till människa som kom och lyfte upp henne. Nåja, det gick ju över, som tur väl var.
Nu har vi iaf sambons päron här på besök. Första visiten för att träffa barnbarnet. Till och med första barnbarnet så man är ju lite extra glad i att få visa upp henne :)
/Fredrik
Fredrik
2006-08-11, 23:25:10
Äntligen har fått hemsida fått liv igen efter att ha legat nere sedan 26e juli :( Sambon har vart kvick med att uppdatera med lite nya foton, photofreak som hon är. Enjoy, den som vill (och ignorera tjockisen på bild 21,32 & 46, han är numera på väg mot ett lightare liv :D)
Ett bildspel, signerat min sambo (http://www.nylend.com/ella/06_v303132/)
Imorn styr jag bilen mot sthlm. Har för mig att jag läste i tidningen att de blåst av det där strafftullförsöket som upprörde halva sthlm och spawnade den första, tippbara, reg-skylten :D
/Fredrik
Daniel
2006-08-11, 23:36:07
Ballt album! Gillar I-hjärtar-Dad bilden. :D
Kalfir
2006-08-12, 21:26:48
Snyggt gjort!
Fredrik
2006-08-14, 08:58:18
Snyggt gjort!Menar du fotoalbumet eller lilltjejen? ;)
IF fotoalbumet
THEN ett litet script som sambon hittat på nätet
IF lilltjejen
THEN tack, tack :D
F.ö finns det inget roligare på morgonen än då sambon tar med Ella in på toaletten och visar henne sin spegelbild. Hon spricker upp i ett sånt härligt leende att man bara inte vill gå hemifrån :)
/Fredrik
Skåne
2006-08-14, 10:14:36
Tre Hardangervidda av tre möjliga för bildspelet!
Daniel
2006-08-14, 12:00:07
Kewla fotoscript det finns på http://www.airtightinteractive.com/
Måste kolla om vi kan få till så att man kan köra skriptet här ifrån - vore sweet! :D
Fredrik
2006-08-14, 14:53:18
Måste kolla om vi kan få till så att man kan köra skriptet här ifrån - vore sweet! :DÄr man inte en del av lösningen så är man en del av problemet. Så det är bara att välja Daniel! What's it gonna be? ;)
/Fredrik - vore f.ö supernajs om vi kunde komma på nån käck lösning för bildvisning som inte belastade rumpan av oss
Daniel
2006-08-15, 08:41:57
Är man inte en del av lösningen så är man en del av problemet. Så det är bara att välja Daniel! What's it gonna be? ;)
Är lite trött nu... Kan jag vara en del av lösningen sen? :)
vore f.ö supernajs om vi kunde komma på nån käck lösning för bildvisning som inte belastade rumpan av oss
Helt klart... det är dels bandbreden och sen att det inte får döda dom andra användarna på servern vi kör på, folk brukar inte uppskatta sånt. ;)
Fredrik
2006-08-18, 08:11:54
Tidigare har jag berättat hur otroligt häftigt och roligt jag tycker att det är att se "hur med" Ella är nuförtiden, ca 2,5 månader gammal. Hon är mer uppmärksam, kan följa oss med blicken under långa stunder, verkar börja förstå att det finns saker runtomkring henne som hon kan interagera med, reagerar positivt och negativt på det hon ser osv osv. Ja, det händer verkligen så otroligt mycket hela tiden! Småbarn och småbarnsförälder for teh win liksom :D
Det enda som är något påfrestande med att hennes lilla personlighet nu börjar att märkas mer och mer är att hon visar sitt missnöje på ett allt aktivare sätt än tidigare (eller ja, tidigare visade hon ju knappt något missnöje :o ). Hon kan få små perioder under dagen då hon är rätt bra kinkig och svårtröstlig. För det mesta brukar jag/vi då få intrycket av att hon är "övertrött" elelr vad man ska kalla det för efter dessa "perioder" så somnar hon alltid och nannar ett bra tag.
Anyhoo, utöver att låta henne ligga på magen och nackträna så har vi börjat med att träna hennes sittandes i knäet. Tycker att det verkar som om hon har väldigt roligt åt att få sitta och titta på mamma och pappa. Huvudet vinglar ju fortfarande rätt bra men det stöttar man lätt upp med en hand över backhuvudet. Igår satt vi och slrattade tillsammans i soffan en ra stund. Treasure these moment, jäklars vad härligt det är :)
/Fredrik
Fredrik
2006-08-22, 19:35:13
Nu är det inte långt kvar till dopet! 10e september döps lilltjejen i en liten kyrka i sambons hembygd ( i lilleputtlandet i väst, norge :D ). Är det en sak som jag har förstått så är det att just dopet har stor betydelse i norge, som f.ö varker vara ett land om tar hårdare på sina kristna traditioner än Sverige. Ja, jag vet inte om det faktiskt förhåller sig så men det är upplevelsen jag har fått. Även konfirmationen verkar ha väldigt stor betydelse och är ofta en stor fest med många, långväga gäster, presenter, tal glam och partaj :)
Anyhoo, det känns lite konstigt att döpa Ella när jag själv inte är troende. Inte heller sambon är troende men vi har väl ändå kommit överens om att detta är en fin tradition som, om inte annat, betyder väldigt mycket för våran äldre generation och då speciellt på hennes sida av släkten (läs ovan, haha).
Sen har vi även resonerat som så att vi gör Ella en tjänst genom att döpa henne nu, utifall att hon vill konfimera sig när hon blir 14-15 år gammal. Är hon inte döpt så blir hon annars tvungen att genomgå ett vuxendop och det tror jag inte är så hippt ur en ung tjejs synvinkel. Nu får hon göra som hon själv vill och det känns faktiskt bäst så.
Hursomhelst så ska det bli jättekul för detta blir första gången som en portion av min släkt åker upp till sambons hembygd på besök. Spännande är bara förnamnet :D
/Fredrik
Daniel
2006-08-23, 13:23:03
Vi hade inget dop för Linn, istället hade vi ett 6 månaderskalas. Det var klart svårt att förklara det för vänner och bekanta att det var istället för dop. :)
Försökte få att folk skulle ge lill-tjejen en XBOX eller PSP, men ingen köpte det... LAME! ;)
Fredrik
2006-08-24, 09:39:43
Sickna kompisar du har Daniel, dags att se sig om efter nya :D
Imorse hade jag fantasktiskt roligt åt Ella. Vet inte riktigt vad klockan var men den kan ha varit runt 0530 kanske. Då vaknar jag iallafall av att Ella ligger och pratar, tämligen högljutt, med sig själv. Hon låg säkert och lallade, tjoade och pep i en 20 minuter innan jag lyckades somna om igen.
Det är svårt att somna när man ligger och småskrattar :)
/Fredrik
Kalfir
2006-08-24, 09:56:52
Klart snålt att inte ge lill-tjejen ett xbox360.
Om ni nu inte ska ha dop så föreslår jag att ni kallar det namngivnings cermoni istället. Brorsan gjorde så eftersom det inte blev dop för hans döttrar eftersom de inte är med i kyrkan. Det fungerar det också. Blir ungefär samma sak fast utan präst då.
Att döpa utan att vara troende har jag inga problem med. Jag ser det som en självklarhet ändå. Det är tradition och precis som du skrev Fredrik så uppsakattar de äldre det. Sen få ungen välja själv vad han/hon vill tro och inte tro på när denne växer upp.
När det är dags för konfirmation så kan de ju välja själv, men jag tog mig igenom det, just för traditionens skull... sedan är det ju alltid kul att öppna paket :D
Fredrik
2006-08-24, 10:04:40
sedan är det ju alltid kul att öppna paket :DWord! Det, och grupptryck, var enda anledningen till att jag konfirmerade mig på den tiden. Hmm, när jag tänker efter så har sambon en yngre släkting som har gjort ett aktivt ställningstagande och vägrat konfirmera sig då han inte tror på Gud. Strongt, får man väl säga. Åtminstone i ljuset av mina dunkla motiv till konfirmation :o
Btw, köpte en 360 till mig själv i somras. Har säkert spelat, ja, kanske 3-4 timmar på det :D Impulsköp for the win!
/Fredrik
Daniel
2006-08-25, 11:36:32
Håller med, jag har sjukt snåla kompisar och släkt... måste byta! ;)
Vi tänkte ha en namngivningscermoni först, men så läste vi på nätet om folk som hade sånger och diktuppläsning som kändes lite väl seriöst.
Så det fick bli 6 månaderskalas istället... men som sagt, snålt med presenter! :D
Kalfir
2006-08-25, 11:55:51
Inte behöver man ha sånger och sånt. Räcker med ett kalas som man kallar namngivningscermoni. Enda skillnaden är namnet på tillställningen. Detta gör det kanske mer förståeligt för de andra. Sedan blir det ju vad man gör det till.
Daniel
2006-08-25, 12:22:06
Okej, fick uppfattningen om att det var rätt seriöst. Av den infon vi hittade så verkade det som att kommunen arrade sånt med cermonier etc.
Blev lite avskräckt av det vi läste bara... :)
Fredrik
2006-08-25, 13:24:50
Så om kommunen säger åt dig att hoppa så frågar du "hur högt"? ;)
Nä, låter ju som om ni hade ett bra kalajs! Vi gör det ju mycket för släktens och traditionens skull. Men giftermål, det kommer att få ske borgerligt. Den traditionen är ju fin och så, men jag kan aldrig tänka mig att stå och lyssna på att gud ska välsigna vårt äktenskap etc etc. Det ligger verkligen inte för mig. Och som tur är så känner min sambo, mig veterligen, likadant :)
F.ö ska jag from kl 16 vara ensam med lilltjejen i 24 timmar :D Sambon ska iväg på nåt litet tjejpartaj med övernattning på en ö i närheten. Så ikväll blir det bara jag, Ella-pella och lite smågodis! Snuttigt värre :D
/Fredrik
Fredrik
2006-08-28, 22:01:34
Några mindre kända sanningar om bebisar, allt sagt med glimten i ögat, som vanligt:
1A: Bebishuvud luktar underbart.
1B: Bebisrap luktar jätteäckligt.
2. Bebispappa kan ibland känna att ansvaret för bebis är överväldigande. Då är det tur att bebismamma finns :hjärta:
3. Bebis "jag är hungrig"-skrik kan väcka döda. Det är sant, jag har sett det!
4. Bebispappa kommer ibland på sig att prata bebisspråk. Trots att bebis inte är närvarande i rummet. :o
5. Då bebis fiser ljudligt i blöjan, skrattar bebbispappa gott. Tills han öppnar blöjan...
6. Ibland går bebispappa på gatorna med barnvagn, som en vanlig man.
/Fredrik ;)
Fredrik
2006-08-30, 11:21:18
Lilltjejen lyckades med konststycket att äta vid 19-20snåret igårkväll, la sig vid 2130 och sov till 0645 ungefär då hon vaknade och proppsade högljutt på att få bli matad! Hoppas, hoppas, hoppas att det här är början på en trend :) Skulle vara sjukt skönt om hon kunde äta och sova på dessa tider i fortsättningen.
Well, till helgen så åker sambon till oslo för tjejkalas så det blir ännu en myspyshelg med Ella och Barba-Tjock :D Om jag stirrar riktigt hårt i kristallkulan så ser jag en helg full av soffhäng, köpemat, filmkoll, barnvagnsrull och blöjbyt!
/Fredrik
Daniel
2006-08-30, 22:05:06
Är "Bebispappa" som en superhjälte? ;)
Fredrik
2006-08-30, 22:09:25
Känner mig som en superhero ibland, så ja, varför inte :)
Tänk ledmotivet från den gamla Batman-showen med Adam West: da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-da-BEBISPAPPA!
/Fredrik
Daniel
2006-08-30, 22:14:07
Glöm inte stora färgglada ljudeffekts rutor! ;)
Fredrik
2006-08-30, 22:18:26
Så jobbigt att bära med sig på barnvagnspromenixerna bara :D
*POW*
Hade f.ö ett mysigt onsdagsbad med Ella idag. Eller rättare sagt, Ella badade och jag blev blöt upp till armbågarna. Finns det något härligare än hennes något förvirrade blick då rumpan träffar det ljumma vattnet. En blick som sedan övergår till ett litet ansikte som strålar av skratt och mys när hon sjunkit ner till halsen! Fy vad man smälter!
/Fredrik
Fredrik
2006-09-04, 19:17:11
Idag gjorde lilltjejen mig riktigt, riktigt glad (ja, och sambon osså såklart)! När hon fick sin dagliga ligga-på-magen-träning så lyckades hon titta upp och hålla upp huvudet jättelänge :) Fick ett superbra kort på det också men eftersom vår hemsida ligger nere, fortfarande, så kan jag inte lägga upp det.
Hehe, man blir jädrans stolt för småsaker :D
Inte som Skånes pojk som verkar ha klättrat i gardiner from the get-go ;)
/Fredrik
Daniel
2006-09-04, 21:57:19
Heehee... det är sjukt hur lätt impad man är av sina barn! :)
Så sent som igår så upptäckte vi att Linn lärt sig hur en av hennes nya leksaker funkar, det är en stapelrings-leksak (http://www21.top-toy.com/Store?GroupId=BEL912&StorePage=List&SuccTPL=TTBellinStoreTPL&PageSize=50&lang=S&AgeRange=9_12m) och hon har precis upptäckt att hon kan trä på ringarna. Gissa vad pappa och Linn har lekt med hela kvällen då? :D
Fredrik
2006-09-05, 22:35:17
Nice Daniel! Ska bli härligt när Ella kan börja leka aktivt så man kan delta själv :)
Ikväll har vi vart hos elektrikern för att planera vad han ska göra i vårt kommande hus. Hade såklart med lilltjejen som vi såg till att hon hade ätit rejält innan besöket. Självklart hjälpte inte det utan hon blev kinkig mitt under besöket så yours truly fick sitta och mata henne samtidigt som man bestämde placering av kontakter, dimrar, spottar, etc etc :) Innan dess hade Ella charmat elektrikern genom att sitta och le åt honom konstant i 15 minuter.
Till slut kände dessutom sambon på lukten att det var läge att gå och byta på lilltjejen. Hon fick låna elektrikerns kontor och enligt sambon var det ingen liten rackabajsare som hon hade lagt i blöjan. Blev en snabbevakuering av sopkorgen som hon dumpade blöjan i :D
Anyways, det är dyrt att bygga hus, om ingen visste det redan, hehe. Inte nog med att byggföretaget vill ha en slant utan man ska även slanta upp till kommunen, energibolaget, telia, målare, vvs, elektriker, bergvärme, gjutare, stenläggare, trädgårdsarkitekt och ja, listan tar liksom aldrig slut.
Men det får det väl vara värt. I slutändan ska det bli suveränt att flytta in i en ny kåk. Och det ska bli extra kul eftersom man har en liten tjej som får växa upp utanför storstadsstressen, med stora öppna ytor, såväl inomhus som utomhus. Sen gör det ju inte ont att grannarna har en dotter med samma namn som är två år äldre och som nyligen har fått tillskott med ytterligare en liten tjej. Glädje liksom :)
/Fredrik
Skåne
2006-09-05, 22:38:19
Låter riktigt najs med huset. Lycka till och hoppas att hantverkarna har riggen i ryggen.
Fredrik
2006-09-05, 22:39:54
Hehe, danke! Så fort polaren får upp vår hemsida igen så kommer det lite najsa bilder på tomten och grunden. Är jäkligt spännande nu när det är byggstart om ca två veckor.
/Fredrik
Fredrik
2006-09-06, 12:30:10
Glädje! Sambon kom precis hem efter att ha vart och klippt sig och jag vet inte om det berodde på den nya frisyren eller om Ella bara vara på väldigt käckt humör men när hon fick syn på mamma så började hon iallafall skratta! Ett riktigt, härligt litet skratt :) Fytusan vad det lät underbart! All trötthet bara rinner rätt av en och man översvämmas av mysiga känslor!
Babyskratt for teh win!
/Fredrik
Daniel
2006-09-06, 15:55:07
Hur är det att vara hemmapappa då? Funkar det bra? :)
Fredrik
2006-09-06, 16:17:22
Aaaaah, hemmapappa är så jädrans soft och gottigt :D Funderar allvarligt på att göra karriär som dagmamma ;) Näh, men allvarligt så är det faktiskt jäkligt kul. Man kommer in i Ellas dygnsrytm på ett helt nytt sätt och därav så upplever jag att man lär känna hennes rutiner och nycker lite bättre, win-win liksom.
Har precis fått flaskan och en ny, torr, blöja och ligger numera och väsnas i babygymmet. Fast i skrivandes stund så kommer sambon gåendes med henne i famnen för att "kolla vad pappa sitter och skriver på forumet" :D
Well, imornkväll styr kombin mot oslo där vi ska övernatta innan vi åker de sista 40 milen upp till lilla Narjordet. Sen spenderar vi ett par softa dagar däruppe, pratar med prällen och så sker dopet på söndag. Blir lite släktträff med mat och glam. Helnice helt enkelt :)
/Fredrik
Fredrik
2006-09-06, 19:52:49
Sambon tog ett gottigt kort på vår tuffa lilla tjej. Måste dela med mig :D
Hoodie-Ella (http://img359.imageshack.us/img359/5105/dsc0025rw8.jpg)
/Fredrik
Skåne
2006-09-06, 22:02:00
haha, lite likhet med han jurymedlemmen i idol (har för mig att han har en grå hoodie på nån bild). Fast mycket gulligare förståss :D
Fredrik
2006-09-06, 22:08:13
Hehe, språkförbistringen slår till. Menar du att peter swartling är gulligare än min tremånaders-bebis? ;)
Men äsch, hon är bara to cool for school liksom!
/Fredrik
Skåne
2006-09-07, 10:20:53
Nej, inte Swartling, den andre (inte Clabbe).
Självklart menar jag din dotter. Lite ghettopose över det hela. :)
(min lilleman liknar Claes Malmberg när han koncentrerar sig inför en diaperdump)
Fredrik
2006-09-07, 11:08:17
*Sparkar mig själv där bak för att jag vet det här*
Aha, då är det Daniel Breiholtz som du syftar på :D Ja, ok, jag liknar ju honom själv så det får välan vara ok (fast utan att ha ett lika stort peter swartling-komplex som daniel då) ;)
I eftermiddag åker vi iallafall till norge och kommer inte hem förns på tisdag nångång. Har redan fått pappaforums-abstinens :D
Jetzt, dusch och rakning så man ser belevad ut inför släkten. Tror inte de skulle uppskatta det nuvarande gorillastuket.
/Fredrik
Daniel
2006-09-07, 14:22:22
Jag gilar helt klart att denna dagbok fått en Idol-twist på det hela.
Bra skit! :D
Fredrik
2006-09-12, 20:47:10
Hemma igen efter dopresan till de norska vidderna. En rejäl skåpa huvudvärk och ryggont har hindrat mig från att vara aktiv idag (och ett oväntat besök från ett nyblivet brudpar :)). Ska fila ihop en rejäl post om dopet och hur det gick där upp i norrbaggeland. Men det får bli ett arbete får morgondagen. Ikväll blir det slött med Strange Days på dvd.
Ps. Att köra 75 mil om natten är uttröttande, om du inte redan visste det ;)
Olycka 1: Parkeringsbot på dagen för avfärd. 300 spänn.
Olycka 2: Tagen av fartkamera på väg in i Oslo. 60-sträcka, inte en aning om hur snabbt jag körde. Kan bli jäkligt dyrt.
Olycka 3: Skrapade upp underredet i ett parkeringsgarage i Oslo pga trötthet och kass syn. Kostnad? Huga...
/Fredrik
Olycka 2: Tagen av fartkamera på väg in i Oslo. 60-sträcka, inte en aning om hur snabbt jag körde. Kan bli jäkligt dyrt.
Borde inte din norska dam kunna informera dig att man i Norge kan kvitta böter mot fängelsenätter? Jag fastnade i en kamera för 6-7 år sedan och fick välja mellan 1000 Nkr eller en natt i finkan. Tyvärr fegade jag ur och betalade :)
Fredrik
2006-09-12, 21:17:54
Borde inte din norska dam kunna informera dig att man i Norge kan kvitta böter mot fängelsenätter? Jag fastnade i en kamera för 6-7 år sedan och fick välja mellan 1000 Nkr eller en natt i finkan. Tyvärr fegade jag ur och betalade :)Nämen vad i hela helsicke! :) Eller iofs, hade kanske sett lite dumt ut om jag inte vart närvarande på dopet pga gallerskakning. Men hon kunde väl påpekat att jag var inne i ett övervakat område. Eller så kunde jag hållt fartgränsen (snudd på omöjligt). Eller så håller jag bara tyst, slutar gnälla och tar straffet som en lärorik läxa, not likely. :D
Hade man vart ensam i bilen och inte haft nån brådska så hade det såklart vart värt att överväga finka-alternativet. Klart +EV att ha den historian vid middagsbordet.
/Fredrik
Daniel
2006-09-13, 13:38:33
Norskt fängelse... vad heter tvål på norska? ;)
Fredrik
2006-09-16, 17:45:49
Hehe, lite osäker men jag tror att det uttalas "söupe" eller nåt åt det hållet :D
Nu har vår hemsida kommit online igen efter en dryg månads ofrivillig semester.
Enjoy lite nya bilder på:
Husgrunden (http://www.nylend.com/hus/plata/)
och
Bilder från den norska fotografen på Ella (http://www.nylend.com/ella/galleriGalaen/)
Orsaken till att det är inlagt en copywright på Ella-bilderna är enkel. Fotografen äger rättigheterna till bilderna och vill vi eller nån släkting ha förstoringar så "måste" vi gå genom fotografen. Ett enkelt system som gör att fotografen tjänar pengar på sitt verk.:)
/Fredrik
Skåne
2006-09-16, 23:40:46
Hehe, va busig hon såg ut på högraste bilden på högra raden.:)
Fredrik
2006-09-19, 13:14:03
Hehe, va busig hon såg ut på högraste bilden på högra raden.:)That's our girl! Busig, bångstyrig och bedårande! De tre b:na liksom ;)
Fotograferingen var sjukt kul. Det var sambons kusin Liv som fotograferade och det märktes att honm har över 20 års erfarenhet i yrket :) Vete tusan om vi päron nånsin fått Ella att skratta så mycket som hon gjorde under fotosessionen då Liv kröp omkring framför henne och gjorde lustiga ljud och miner, allt för att få henne att skratta :D
Över till något helt annat. Ella har blivit lite kinkigare med maten nu. Eller rättare sagt, hon äter ju bra och så men det tar säkert dubbelt så lång tid att få i henne allt. Hon äter en liten stund och sen börjar hon kinka, äter, kinkar, äter, kinkar. Ja, lite osäker på vad det beror på. Jag har en liten fundering att vi ibland tolkar hennes signaler "fel" och börjar mata henne utan att hon egentligen är så värst hungrig. Kan det kanske vara något att ignorera det som låter som "jag är hungrig"-skrik och mata henne något senare?
/Fredrik
Daniel
2006-09-19, 15:20:52
Du ser ut som en riktig stolt husägare på bilderna! :D
När flyttar ni in?
Fredrik
2006-09-19, 15:34:16
Du ser ut som en riktig stolt husägare på bilderna! :DYa man! Det är jag och Göran Persson vettu ;)
När flyttar ni in?Företaget ssom bygger har lovat inflytt till den 12e januari. Håller de inte det datumet får de annars pynta ut 3k per vecka i "skadestånd" så jag tror nog att de kommer att göra allt i sin makt för att få det klart tills dess :) Vi har haft m2 på besök för att fota lägenheten då den ska säljas nu. Förhoppningsvis så får vi ju vad vi begär för den.
/Fredrik
MetalCowboy
2006-09-19, 20:48:23
Ya man! Det är jag och Göran Persson vettu ;)
Företaget ssom bygger har lovat inflytt till den 12e januari. Håller de inte det datumet får de annars pynta ut 3k per vecka i "skadestånd" så jag tror nog att de kommer att göra allt i sin makt för att få det klart tills dess :) Vi har haft m2 på besök för att fota lägenheten då den ska säljas nu. Förhoppningsvis så får vi ju vad vi begär för den.
/Fredrik
Skulle iofs inte "skada" att huset inte blir färdigt i tid då Ni då får "sponsring" till att dra in fiber... :D
Fredrik
2006-09-19, 20:57:04
Skulle iofs inte "skada" att huset inte blir färdigt i tid då Ni då får "sponsring" till att dra in fiber... :DHehe, vet inte om jag vill att det ska bli sååå försenat :) Ca 400 meter fiberkabel går loss på runt 100k och sen måste det nog till grävarbete på runt 25k. Sen delar såklart jag och grannen på denna kostnad som då blir cirkus 60k. Skulle innebära att huset måste bli 20 veckor försenat :D
Jag vet inte, det är kanske bara en liten önskedröm att få in fiber i huset. Men det skulle vara lattjo. Sweet, sweet lattjo.
/Fredrik
MetalCowboy
2006-09-20, 10:29:32
Hehe, vet inte om jag vill att det ska bli sååå försenat :) Ca 400 meter fiberkabel går loss på runt 100k och sen måste det nog till grävarbete på runt 25k. Sen delar såklart jag och grannen på denna kostnad som då blir cirkus 60k. Skulle innebära att huset måste bli 20 veckor försenat :D
Jag vet inte, det är kanske bara en liten önskedröm att få in fiber i huset. Men det skulle vara lattjo. Sweet, sweet lattjo.
/Fredrik
Nåja.. :rolleyes: Jag sa: spons. Inte betalt.. :p
/Henke
Fredrik
2006-09-20, 10:43:10
Aaah, true that!
Well, vi kan ha sprungit på en liten patrull i husbygget nu. Bergvärmeborraren vill sälja sin värmepump till oss vilket vi har ställt oss positiva till. Dock säger byggföretaget nej till detta då de menar att vi ska köpa värmepump från nissarna som la ner golvärmen i huset. Om vi ska köpa värmepumpen från borraren så hävdar byggföretaget att han då måste ta ansvar för eventuella fel som uppstår med golvvärmen :eek: Det är ju helt horribelt idiotiskt! Han kan ju såklart inte ta ansvar för en annan firmas arbete så det komemr han aldrig att gå med på. Vete tusan hur vi ska kunna lösa denna situationen :mad:
/Fredrik
Aaah, true that!
Well, vi kan ha sprungit på en liten patrull i husbygget nu. Bergvärmeborraren vill sälja sin värmepump till oss vilket vi har ställt oss positiva till. Dock säger byggföretaget nej till detta då de menar att vi ska köpa värmepump från nissarna som la ner golvärmen i huset. Om vi ska köpa värmepumpen från borraren så hävdar byggföretaget att han då måste ta ansvar för eventuella fel som uppstår med golvvärmen :eek: Det är ju helt horribelt idiotiskt! Han kan ju såklart inte ta ansvar för en annan firmas arbete så det komemr han aldrig att gå med på. Vete tusan hur vi ska kunna lösa denna situationen :mad:
/Fredrik
Låter som att byggaren vill slippa ansvar, samt få lite provis på en värmepump... Kolla upp vad lagen säger (via exempelvis villaägarna) och slå honom på fingrarna.
Fredrik
2006-09-20, 11:23:28
Låter som att byggaren vill slippa ansvar, samt få lite provis på en värmepump... Kolla upp vad lagen säger (via exempelvis villaägarna) och slå honom på fingrarna.Kan garantera att jag inte släpper det här så lätt. Ingen ska berätta för mig vad jag får och inte får köpa till mitt eget hus :confused: Borraren skulle ringa byggföretaget idag och fråga vad de pysslade med. Väntar på att höra ifrån honom.
/Fredrik
Fredrik
2006-09-26, 13:50:20
Sambon har i dagarna fått hem en kul liten grej som hon beställde från ett företags hemsida (har inte namnet i huvudet just nu). Det hon beställt ett ett så kallat "stryka på"-tryck med Ellas namn. För sakens skull så hade man väl lika gärna kunnat gå till en hobbybutik och köpt denna sortens papper och printat ut ett eget tryck på, men det hon beställt var faktiskt rätt fint :)
Kostade iaf 100 pix för tre tryck som hon igårkväll strök på 3 bodies med hjälp av strykjärnet (big surprise). Blev riktigt lyckat faktiskt. Hon hade även beställt ett tryck med mitt kusin-barns namn på, vilket ska bli vår doppresent till henne.
Ett litet tips om nån skulle ha idétorka på present till barn, modell mindre :)
/Fredrik
Kalfir
2006-09-26, 14:08:23
Låter som en bra idé. Så slipper man köra standard tenn-grejs.
Fredrik
2006-09-26, 14:57:41
Kan alltid se om jag inte kan få fram namnet på hemsidan när jag kommer hem ikväll. Men vill samtidigt påpeka att man kan göra ett liknande tryck på egen hand med hjälp av köpe-papper från, exempelvis, Panduro hobby samt en printer (gärna färg såklart). Det blir så jädrans mycket billigare :D
/Fredrik
Skåne
2006-09-26, 18:05:20
Bläxtråleskrivare. Funkar tydligen inte på laserskrivare sa dom när jag kollade upp liknande tryckgrejsemojs för ett tag sen.
Fredrik
2006-09-26, 18:21:23
Det där har du nog rätt i Skåne! Har själv gjort ett sånt tryck en gång i tiden och jag har för mig att det stod på pappersprodukten att man var tvungen att använda bläck-printer. Det här var iofs före lasern gjorde sitt intåg på den billigare marknaden, men ändå.
Sidan där sambon köpte trycket var f.ö piffy.se :)
/Fredrik
Daniel
2006-09-26, 23:14:31
Hur bra är "stryka på"-trycken? Sist jag testade så började det spricka efter ett par tvättar. :(
Fredrik
2006-09-26, 23:35:44
Mja, det är nog en 7 år sen jag gjorde mitt egenprintade tryck och strök på en tshirt. I ärlighetens namn så blev det inte så bra. Efter ett par tvättar så började trycket att spricka och bli allmänt fult.
Men det köpta trycket som sambon beställde hem verkar faktiskt vara högre kvalisort på. Sen får man ju tänka på att en vit bodie inte kostar många kronor och barnen växer ju snabbt ur dem så det är ju en kortsiktig "investering" oavsett.
/Fredrik
Fredrik
2006-09-27, 20:20:36
Kvällen har gått i matfightens tecken.
Tog över skötseln av lilltjejen när sambon fick för sig att åka till Ullared och handla, ja, jag vet inte riktigt vad faktiskt :) Fick iaf reda på att hon åt senast kl 1430 vilket betydde att hon förmodligen skulle bli matsugen runt1830 igen. Mycket riktigt, runt halv sju började mattjuten ljuda i lyan och det blandades raskt till 2,4 dl ersättning. Ella åt kanske 0,5 utav det och sen trilskades hon med sina små knytnävar och en dos ilsket skrik. Tur man är begåvad med tålamod:rolleyes:
Nåja, vi tar väl ett blöjbyte då, tänkte jag. Och visst, en kissetung blöja senare så var vi i farten med maten igen. Fick väl i henne 1 dl till och sen var det tvärstopp. Gny, gny, gny, gnäll, gnäll, gnäll. Ja, just det, onsdag idag ju! Badtime med pappsen således. Men först, ett blöjbyte till! För gissa vem som legat och pressat ut lite pooop, jo lilltjejen såklart.
Tappade upp ett gottigt bad samtidigt som Ella låg och luftade rumpan och sen var det Popey the sailorman i 10 minuter. För jädrans skoj att se hur hon först undrar "vad i helsike var det där" när man doppar hennes rumpa i det ljumna vattnet. Sen sprids ett leende över läpparna som hotar att spräcka hennes lilla huvudet i två delar :)
Efteråt så bidde det lite tork, tork och gos, gos på skötbordet innan det var dags att ge sig på den sista decilitern. Gick ner utan problem för hon var trött och dåsig efter badet.
Så nu ligger det en mätt och belåten liten tjej på sängen och snuttar med gosefilten. Myyyy preeeecious!
/Fredrik
Fredrik
2006-10-01, 19:50:46
Vart som en liten semester i helgen. Själv åkte jag på ett 120-årskalas (4 polare som fyller 30) och sambon åkte med Ella på mitt kusinbarns dop i Småland.
Verkar iaf som om sambon haft en riktigt skön helg. Min mamma och syster har krigat om vem som ska ha hand om Ella så Gunn har softat i bubbelkoppen och slappat järnet :D
Idag ringer hon och berättar att de precis kommit fram till kyrkan och kl är 1310 ungefär. De trodde dopet skulle börja kl 13 så de har stressat rätt rejält sista milen. Visar sig dock att dopet inte börjar förns kl 14 så det var rejält med safe :)
Nu är de iaf på väg hem. Har inte sett lilltjejen på en och en halv dag och börjar uppriktigt sagt sakna henne rejält nu. Håhåjaja...
/Fredrik
Daniel
2006-10-02, 00:23:35
Hade släkten uppskattat att du skickar fru och barn istället för att vara med på dopet då? ;)
Fredrik
2006-10-02, 20:38:08
Hade släkten uppskattat att du skickar fru och barn istället för att vara med på dopet då? ;)Vet du hur trevlig min sambo är egentligen? Hon är ju norska, till och med arg så låter hon glad och positiv :D
Måste bjussa på en härlig bild på lilltjejen. Denna bild (http://www.nylend.com/ella/06_v3738/pages/06_v38_14.html) använder vi till tack-kortet till de som attendade dopet i norge. Tror hon kommer att bli en storslagen tänkare i framtiden. Hon har pósen för det iallafall :)
/Fredrik
Daniel
2006-10-03, 11:25:34
Heehee... antar att allt är förlåtet när ni skickar den bilden! :D
Är det sambon som fotat?
Fredrik
2006-10-03, 12:19:25
Heehee... antar att allt är förlåtet när ni skickar den bilden! :D
Är det sambon som fotat?Japp, det är Gunnsan som hållt i kameran. Två år på fotohögskola betalar visst av sig :)
/Fredrik
Daniel
2006-10-03, 14:48:06
Kewl! Vad har hon för utrustning?
Fredrik
2006-10-03, 15:03:09
Kewl! Vad har hon för utrustning?Har för mig att det är en Nikon D70 Digital Systemkamera (http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page2.asp). Med lite minneskort så är det all kamera man kan önska sig, och mer därtill :D
/Fredrik *edit* Det var visst en Nikon D70S hon hade. Men orka googla den igen liksom, hehe.
Fredrik
2006-10-03, 20:00:02
Fråga: Ella, snart fyra månader, har värre fotsvett än pappa, ska det vara så? :D
/Fredrik
Fredrik
2006-10-06, 18:43:02
Idag har Ella bjussat mammsen på en av sina få kaskadkräks :p Har börjat blanda Nan 1 med Nan 2 nu och måhända att hennes mage inte var beredd på det. Anyhoo, enligt sambon var det "kräks överallt". Jag vet inte, är man taskig/okänslig som skrattar när man får berättat sånt för sig :D
Ikväll har det vart lite rida-rida-tanka på knät. Verkade hon tycka var kul!
/Fredrik
Skåne
2006-10-06, 18:47:38
Nan is da shit liksom.
Och kräks is the new shit eller nåt ;)
Fredrik
2006-10-07, 12:10:42
Idag ska lilltjejen få gosa hela dan med faster medans vi rallar omkring på hus och villa-mässan i gbg. Good times 4 all :) (och lite partaj med CNAB ikväll)
/Fredrik
Fredrik
2006-10-08, 10:06:29
För ett par minuter sen lyckades Ella, nääästan, rulla runt från rygg till mage på egen hand :)
Det är koordination, glädje och pappastolthet :D
/Fredrik
Fredrik
2006-10-08, 12:10:17
Och nu har hon gjort det på egen hand :D Kom som en blixt från klar himmel. Hon har inte riktigt gjort några ansatser till att rulla runt innan.
/Fredrik
Fredrik
2006-10-08, 18:44:31
Här har man legat och utmattnings-sovit under eftermiddan och när man vaknar så får man reda på att Ella har ätit majsgröt för första gången idag :D Blev tydligen inte så många tuggor men ändå.
Hänt mycket i hennes lilla värld idag alltså :)
/Fredrik
Daniel
2006-10-08, 23:53:05
Gillade hon gröten, eller blev det tapetsera väggar-material av det? :)
Fredrik
2006-10-09, 09:38:46
Gillade hon gröten, eller blev det tapetsera väggar-material av det? :)Haha! Nädå, enligt sambon så gick det väl till såhär ungefär:
1. Få gröt i mun.
2. Visa upp förvånad/bekymrad min.
3. Rota runt med tungan.
4. Svälja hälften.
5. Andra hälften kvar i mun, se punkt 3.
Hon fick väl i sig några skedar till slut. Långt kvar tills man kan ge upp ersättningen mao :D
/Fredrik
Fredrik
2006-10-10, 08:22:15
Alltså, här lyckas hon rulla runt för första gången häromdan och nu verkar hon kunna göra det när hon väl känner för det. Barn verkar ha en inlärningskurva som får min egen att se ut som svagt sluttande uppförsbacke :D
Inte bara det här med att rulla runt och smaka på gröt som hon har lärt sig under de senaste dagarna. Hon har också kommit på att det är kul att dregla :)
/Fredrik
Daniel
2006-10-10, 11:13:12
Hon har också kommit på att det är kul att dregla :)
Aha, a truly great moment! ;)
Kan rekommendera dregelhaklappar, det är typ mini haklappar i tyg för dregel så slipper man byta nerslemmade kläder så ofta. :D
Fredrik
2006-10-10, 18:35:34
Har redan ett par stycken trelviga små dregellappar men de sitter mest på när Ella äter, verkningsgraden ökar liksom exponentiellt då :D
Idag har hon f.ö varit på fyramånaderskontroll. Hon ligger lite över normalkurvan på alla mätområden men det var tydligen helt ok eftersom hon ändå är proportionerlig (rätt stolt att jag lyckades stava det ordet på ett försök :)) överallt! 100% perfect little tubby girl :D Hmm, tror hon låg på ca 7,2 kg och ca 65,5 cm.
/Fredrik
Fredrik
2006-10-11, 13:14:07
Ett "problem" uppenbarar sig rätt snabbt nu då hon har börjat vända sig från rygg- till magläge på egen hand. När hon väl kommit runt så kommer hon ju ingen vart och det tar allt från 15 sekunder till 1 minut innan hon börjar skrika :D
Men men, snart kanske hon kan börjar krypa så sakterliga. För jäkla kul med de här framstegen!
/Fredrik
Daniel
2006-10-11, 15:01:22
En fin liten tjockis alltså! Bra jobbat! ;)
Fredrik
2006-10-11, 16:00:18
Tjockis? Jo, nog är hon en liten rund tulting alltid :D
Jag vet att det är väldigt individuellt och så, men ungefär hur lång tid tog det för era babies att börja krypa from det att de kunde ligga ordentligt på magen?
/Fredrik
Fredrik
2006-10-12, 11:00:57
Vill bara dela med mig. För det är så jäkla mysigt.
Kl är 0645 på morgonen och larmet ringer. Snoozeknappen misshandlas och man ligger och halvsover. Då kommer sambon in med en nymatad lilltjej som hon lägger mitt emellan oss och så ligger vi alla tre där och bara myser. Ella är dåsig och varm efter att precis ha fått morgonmålet och säger knappt någonting. Stryker henne lätt över huvudet och hennes ögon sluts sakta tills de är helt stängda och hon börjar småsnusa. Händerna slappnar av och hamnar i "hands up"-position. Hon sover.
Fytusan, det är knappt man vill stiga upp och gå till jobbet. Så här skulle varje morgon vara :)
/Fredrik
Fredrik
2006-10-12, 18:02:50
Hmm, sambon på jobbet, lilltjejen snusar på sängen. Plötsligt finner jag en lucka mitt på blanka kvällen där jag kan hitta på nästan vad som helst här hemma. Och så kommer jag inte på ett dyft att göra :D Får väl slösurfa nån nättidning och läsa om den där SSU-basen som blev dömd idag. :rolleyes:
På jobbet har vi förresten en nystartad "bettingpool" där alla lägger 50 pix per vecka och så turas vi om att spela på V75. Den här veckan var det min tur. Stegade in i tipsbutiken och sa"Jag har inte spelat på hästar sen -96, ge mig V75 för 500 spänn, tack!" :o
/Fredrik
Johan
2006-10-13, 14:45:29
Och varje framsteg följs av nya skrik, som du skriver. Vilket är som det skall, utan skrik ingen energi att ta nästa framsteg.
Fredrik
2006-10-13, 14:50:56
Skrik är alltså positivt, om jag tolkar dig rätt? ;)
/Fredrik
Fredrik
2006-10-13, 19:36:00
Shit, ikväll har jag orsakat första bulan på Ellas lilla huvud :( Tänkte inte på åt vilket håll hon har börjar rulla runt åt när jag la henne på filten på golvet. Hann vända mig och ta några steg, sen vände jag mig om för att titta till henne och då var hon redan halvvägs runt och på kanten av filten. Sa *bonk* när hon kom runt och slog i golvet med baksidan av huvudet.
Fan, det skär i en när hon gråter pga pappas tankspriddhet.
Så nu sitter där en prydlig bula där bak.
Är ju trots allt fredagen den 13e idag, typisch.
/Fredrik
Daniel
2006-10-14, 00:36:59
Oroa dig inte, barn är riktigt, riktigt tåliga... :)
Skåne
2006-10-14, 14:45:18
Precis, inget att oroa sig för, barn är konstruerade för sånt. Var glad istället att det inte var sängen/skötbordet/nåt annat högt hon susade ner ifrån.
Fredrik
2006-10-14, 20:04:41
Tack, tack. Kändes bara väldigt trist just då det hände. Antar att man bygger upp lite tjockare hud, vad det lider :o
Lysande. Legat och sovit mellan 17-20. Alldeles lysande. Nu blir det lätt att somna inatt.
/Fredrik
Skåne
2006-10-14, 22:34:27
Jag är själv fortfarande inne i stadiet där jag tar varje tillfälle jag kan hitta att sova. Lite coolt att du verkar ha som reflex när du vaknar att gå in på pappaforum ;) (sovit till 20, postar inlägg 20.04)
På tal om att bonka barnens huvud i grejer så är jag livrädd för att spräcka fontanellen på hörnet på bildörren när lilleman skall in i bilen. Avdelningen osannolika nojor.
Hur var Malmö btw?
Fredrik
2006-10-14, 23:15:14
Jag är själv fortfarande inne i stadiet där jag tar varje tillfälle jag kan hitta att sova. Lite coolt att du verkar ha som reflex när du vaknar att gå in på pappaforum ;) (sovit till 20, postar inlägg 20.04)Haha! Vad gör man när man vaknar, lite halvyr, efter en tupplur. Jo, mat! Vad finns mer i köket förutom mat? Jo, den stationära datorn i.e surfa pappaforum medans man bestämmer sig för kvällsmaten, vilken f.ö blev en Chuck Special, utan peperonis ;)
På tal om att bonka barnens huvud i grejer så är jag livrädd för att spräcka fontanellen på hörnet på bildörren när lilleman skall in i bilen. Avdelningen osannolika nojor.
Vi har ett sånt där käckt babyskydd som gör det i princip omöjligt att slå hennes lilla huvud i någonting när hon ska in/ur bilen. Tror jag skrivit om det i en tråd under "Barnprodukter" :)
Hur var Malmö btw?Ah, malmö är en liten favorit. Väldigt lätt att hitta in till centrum när man kommer norrifrån faktiskt. Käkade pizza nummer ett, för dagen, på ett pastaställe i närheten av Gustav adolfs torg, alldeles i närheten av Skandia. Att infödingarna pratar danska, det får man leva med :D
Btw, idag sa sambon nåt som höll på att knäcka mig totalt! När jag gick ut i vardagsrummet för att ringa pizzerian så sambon följande när jag sträckte mig efter telefonen "Ska du ringa och beställa pizza, eller?" Inget märkvärdigt med det kanske man kan tycka. Men vad säger det om mig? Att jag inte har någon annan än pizzerian som jag möjligtvis kan tänka mig att ringa kl 2000 på en lördagkväll! Damn, måste gå ut mer :D
/Fredrik
Fredrik
2006-10-16, 12:31:00
Barn är fantastiskt lättroade. Stod och värmde på middan i micron och så kommer sambon gåendes med Ella i famnen. Räckte att hon fick syn på mig så rev hon av värsta skrattet. Höll nog på i 2 minuter, minst.
Jag måste se bra rolig ut :o
/Fredrik
Daniel
2006-10-16, 13:42:57
Jag måste se bra rolig ut :o
Heehee... jag brukar inbilda mig samma sak. Snyggt som är clown är man ju! ;)
Fredrik
2006-10-16, 20:20:35
Är det bara jag som kommer ihåg fel eller har frekvensen uppstötningar inte börjat öka nu när lilltjejen har börjat pröva på majsgröt och Nan2? Det är väl förståeligt iofs att den lille maggen är ovan vid den nya maten men hon kastar iaf upp bra mycket oftare nu än förr. Blandade känlsor, killar, blandade känslor :D
/Fredrik
Skåne
2006-10-16, 23:12:26
Vilket är värst, lukten av kladdet i blöjan eller spontankräxet på tröjan fem minuter innan man skall iväg till jobbet?
Fredrik
2006-10-16, 23:46:05
Vilket är värst, lukten av kladdet i blöjan eller spontankräxet på tröjan fem minuter innan man skall iväg till jobbet?Hehe, det är ju liksom lika illa, fast på två så totalt olika sätt :D
/Fredrik
Daniel
2006-10-17, 11:47:21
Vilket är värst, lukten av kladdet i blöjan eller spontankräxet på tröjan fem minuter innan man skall iväg till jobbet?
Oavgjort? :)
Fredrik
2006-10-18, 19:49:47
Kommer att få svår ångest under två veckor i november. Sambon ska nämligen åka upp till släkten i norge och vara där i två veckor medans hennes kusin fixar till hennes ena framtand. Och Ella ska med. Allvarligt, en helg är nog det längsta jag har vart iväg från henne hittills och då saknade jag henne rejält på söndagkvällen. Två veckor :eek: UGH, liksom!
/Fredrik
Fredrik
2006-10-19, 21:50:21
Tänkte mig en liten mysstund med lilltjejn ikväll när sambon var på spinningpass. Först blev det ett gottigt bad, vilket innebär att Ella badar och jag sitter på badkarskanten och skvätter vatten på henne :D, och sen blev det ny blöja, pyjamas och nappflaska på vår säng. Och ungefär där brast det mysiga när Ella ätit i en halv minut och plötsligt gurglade upp alltihopa excorsisten-style :rolleyes: Attans, snabbt som tusan in på toaletten och byta pyjamas och tvätta av henne. Måste ha tagit musten ur henne för hon somnade rätt omgående. Kanske var hon inte hungrig trots allt :o
Btw, vi har bytt till nåt slags parfymfritt tvättmedel som tydligen rekommenderas till barn. Rätt säker på att vi måste börja tvätta våra egna kläder i det gamla vanliga tvättmedlet, för jag tycker inte att kläderna luktar så himla gott efter en tvätt :rolleyes: Nån som vart med om det fenomenet?
/Fredrik
Skåne
2006-10-20, 02:21:25
Du menar att kläderna luktar gammal sovsäck, fast de är nytvättade? Been there, done thatm ain't doin it tomorrow. Gick snabbt tillbaks till gamla vanliga ultra-industrial-power-hi-tech-tvättmedel...
Fredrik
2006-10-20, 07:34:31
Du menar att kläderna luktar gammal sovsäck, fast de är nytvättade? Been there, done thatm ain't doin it tomorrow. Gick snabbt tillbaks till gamla vanliga ultra-industrial-power-hi-tech-tvättmedel...Exakt! Skönt att man inte var ensam på den punkten. Var orolig ett tag för att man dratt på sig kraftig BO ;) Back to basics.
/Fredrik
Alltså, oavsett vad Daniel säger så kan man inte linda in barn i bubbelplast hela det första året. Alla stackars bubbelplastbarn kommer ju dö när de börjar på dagis då, där varje kvadratmeter lokal innehåller fler bakterier än USAs alla kemvapenlaboratorier tillsammans. Jag är övertygad att måttliga doser vanligt Svenssonliv är bra för bebisar och jag är lika övertygad att bubbleboy-taktiken är ett surefire recept på trubbel längre fram.
Fram för mer kemikalier på våra bebisar! :D
Kalfir
2006-10-20, 09:46:04
Helt rätt. De ska härdas från början så att de klarar sig framöver.
Daniel
2006-10-20, 14:45:38
Tyvärr så har jag tvingats acceptera att lill-tjejen behöver träffa andra barn och senaste månaderna med besök på öppna förskolan med andra snoriga barn har gjort att hela familjen varit mer eller mindre snoriga i några veckor.
Damn you snoriga barn! :eek:
Fredrik
2006-10-21, 12:23:18
Helt rätt. De ska härdas från början så att de klarar sig framöver.Haha, det är rätta takter! Curla, det kan folk få göra med sina egna barn :D
Idag blir det besök av sambons syster från Oslo. Ella kommer alltså att vara totalt upptagen av sin tante Signe :)
Sambon är just nu iväg och väljer tapeter till huset. Kaklet är redan valt och det blev till slut en merkostnad nästan 50k kr. :o Men ska det va, så ska det va, eller?
Länk till vårt husbygge i bilder (http://www.nylend.com/hus/bekledning/)
/Fredrik
Skåne
2006-10-22, 21:37:41
Hoppas dom fixar hålen i golvet på ovanvåningen med annat än plywoodskivor tills ni flyttar in. Annars verkar det lite farligt ;)
Nädå, skämt åsido, det ser ut att vara på god väg att bli ett hus ju!
Fredrik
2006-10-23, 20:05:57
Jomenvisst, snickarna bankar på för glatta livet därute. Det har hänt något synligt nästan varje dag man åker ut och kollar.
Undrar om det är plus eller minus att åka ut till dom en fredageftermiddag och "glömma" en back kall öl :D Jag vet att jag själv skulle uppskatta min uppdragsgivare bra mycket mer om han/hon höll mig med mumma i slutet på veckan.
/Fredrik
MetalCowboy
2006-10-24, 08:47:40
Jomenvisst, snickarna bankar på för glatta livet därute. Det har hänt något synligt nästan varje dag man åker ut och kollar.
Undrar om det är plus eller minus att åka ut till dom en fredageftermiddag och "glömma" en back kall öl :D Jag vet att jag själv skulle uppskatta min uppdragsgivare bra mycket mer om han/hon höll mig med mumma i slutet på veckan.
/Fredrik
Hehe.. Det KAN klassas som bestickning.. Men -what the hey..
prova vetja.. ;)
Fredrik
2006-10-24, 09:11:21
Hehe.. Det KAN klassas som bestickning.. Men -what the hey..
prova vetja.. ;)Så länge de väntar med att dricka ölen tills de kommer hem så känner jag mig rätt cool med det hela :D Dessutom bestickning? Jag mutar dom för att dom ska göra ett bättre jobb åt... ... ... mig(?) Inte riktigt så att nån annan blir lidande :)
Hur funkar internet på gbg-stockholmstågen? Stabilt?
/Fredrik
Fredrik
2006-10-24, 14:59:05
Nu har Ella börjat med en liten grej som jag inte är riktigt säker på att jag tycker om att höra. Kan tillägga att hon har vart 100% frisk sedan födseln. Nu har hon börjat med ett "rosslande" ljud när hon drar djupt efter luft. Detta är enda tillfälelt man hör det. Hon hostar inte eller något annat och känns inte heller varm/kall.
Sambon menar att det säkert bara är en del av röstutvecklingen men jag funderar på att höra med bvc om det inte är nån liten förkylning på G. Är ju inget som jag gärna kan begära att ni ska ha några synpunkter på men det är väl bättre att vara safe than sorry, right?
/Fredrik
Fredrik
2006-10-25, 10:05:24
Idag kommer så morsan och hämtar Ella inför vår resa. Hon och min syster ska dela på ansvaret för lilltjejen tills på måndag när vi kommer hem igen. Blir ett par dagar utan henne men förhoppningsvis kommer man att vara sp wow:ad av NY så man inte saknar henne. För mycket iallafall. För det är klart att jag kommer att sakna henne.
Ikväll blir det seriös packning! Borta ca 5 dagar. Borde ju bli ett par kallingar, några strumpor, ett par jeans och några tröjor. Travel Light, det är min grej, allt annat köper man på plats :D
/Fredrik
Fredrik
2006-10-25, 18:29:40
Sambon vart barnvakt åt en liten tjej idag och hon har tydligen upptäckt nåt som jag fann lite kul. Det här med tolerans för kräks och andra vätskor är tydligen barnbundet, åtminstone vad gäller min sambo. Hon menade att hon aldrig har några problem om vår lilla Ella kastar upp men att det var lite halväckligt när det gällde det andra barnet. Selektiv tolerans alltså :D
Annars så känner jag redan nu ett stygn av saknad över att inte se Ella förns på måndag. Undrar just vem som har knutit an starkast, jag till Ella eller Ella till mig? :o
/Fredrik
Fredrik
2006-10-25, 22:47:04
Morsan ringer ikväll och jag svara lite skämtsamt "Lever hon?!" eftersom morsan har hand om Ella from idag.
Visar sig att morsan ringer för att Ella bara kräks upp det hon får i sig. Efter lite modifikationer i nan-blandningen (1 + 2) så verkade det som det lugnade sig dock.
Stackars dom liksom. Både Ella och morsan :o
/Fredrik
Fredrik
2006-10-26, 05:34:38
NY, here we come!
Då var det dags:D Sjukt trött men det brukar gå över så fort man kommer ut i friska luften. New York.
Syns om ett par dar :)
/Fredrik
Daniel
2006-10-26, 22:59:42
Ingen resedagbok ur ett pappa-utan-barn perspektiv? :)
Fredrik
2006-10-27, 21:23:49
Haha, du far se mitt inlagg i NY-traden ;) Det ar med blandade kanslor som man ar har i NY nu. Samtidigt som det ar valdigt haftigt och kul sa har jag Ella i tankarna. Men pa ett positivt satt. Saknar henne saklart men jag har kontakt med morsan/syrran sa jag vet att "hon mar som en liten prinsessa" just nu, enligt sms:et jag fick imorse :)
Sambon har handlat lite klader at Ella ocksa. Sjalv stressade jag bara runt en timme i affaren. Till slut forbannade jag bara mitt kladintresse och shoppade 3 jumprar for $100 at mig sjalv. Kanske kan bli nan kul gadget pa appelstore :D
/Fredrik
Fredrik
2006-10-30, 21:11:17
Får bli ett kort inlägg innan det är sova/krasha-dags.
1. Ella har lärt sig att suga på tummen under vår NY-semester. Ser löjligt kul ut när hon vispar undan nappen till förmån för tummen :)
2. Under vår frånvaro har mäklaren gjort klar lägenhetsaffären och ikväll har vi skrivit överlåtelseavtal. Nu fattas bara föreningens godkännande, sen är det klart. Härligt! Vi fick den summa som vi var ute efter, varken mer eller mindre.
3. Underbart att vara hemma hos lilltjejen igen. Hon har, förutom att suga tumme, även lärt sig hur man håller fast om sina fötter med bägge händerna :)
4. Hon har även kommit på ett knep för att hasa sig lite baklänges när hon ligger på mage. Tyvärr involverar det, än så länge, skrikande, så jag hoppas hon komemr på en ny strategi :D
/Fredrik
Daniel
2006-10-31, 13:52:19
4. Hon har även kommit på ett knep för att hasa sig lite baklänges när hon ligger på mage. Tyvärr involverar det, än så länge, skrikande, så jag hoppas hon komemr på en ny strategi :D
Aha, baby moonwalk... det är sjukt kul att se ansiktsutrycken när dom helt förrvirrande gilder bakåt istället för framåt - det är humor! :D
Fredrik
2006-10-31, 18:58:55
Haha, ja Daniel, det är lajbans av fjärde graden :D
Fantastiskt vad hon tycker att det är kul att ligga och hålla i fötterna och jollra. Ser för jädrans gulligt ut :)
/Fredrik
Fredrik
2006-11-02, 21:27:11
Då satt man äntligen på tåget göteborg--->stockholm och internet var tydligen gratis i första klass. Reser ju inte första klass i normala fall men lyckades komma över en Just Nu-biljett för ca 500 spänn. Praktiskt taget grrratis ju!
Kan även roa mig med att gå igenom sambons bildarkiv över Lilltjejen som ligger här på hårddisken :)
Hade nån liten fundering på att slänga upp en pokerklient och slöspela på svenska spels sajt men tycker nätet på tåget verkar segt/instabilt så det vete tusan om man vågar. Har f.ö knappt lirat nån poker under senaste halvåret. Bristande intresse i kombination med Ellas tillkomst har gjort pokern, tja, lite ointressant. Har nog spelat mer homegames med kompisarna i göteborg än vad jag har suttit och spelat framför datorn i hemmet. Allvarligt talat så känns det lite halvskönt att ha ett break. Spelade visserligen aldrig på någon hög nivå direkt men jag har nog inte rätt sinne för spel om pengar. :D
Men sak samma, det finns så mycket annat kul man kan hålla på med här i livet.
La Familia, till exempel :) Någonstans får man en skön känsla i kroppen nu när man är pappa. Vad är det egentligen som får mig att känna mig så jädrans speciell bara för att jag har lyckats med det otroliga konststycket att tillverka ett barn (eller ja, tillverkningen stod väl min kära sambo för men jag vill gärna tro att jag hade nåt med det hela att göra :rolleyes: ). Ibland funderar man ju på hur man framstår när man gasar på i 130km/h och pratar vitt och brett om Ellas senaste tumsugning inför begeistrade (nåja) arbetskamrater eller !
Nåja, det får folk, och ni alla, tåla. :D Det är väldans unikt [I]för mig och jag är den sortens person som gärna pratar/berättar om meningslösa ting i vardan, hehe.
Well, det ska bli otroligt spännande att vara med på Underbara Barn-mässan nu i helgen! Hoppas nu bara att ett stort gäng pappor tar sig dit så vi får chansen att berätta om vår trivsamma mötesplats :)
/Fredrik
Fredrik
2006-11-03, 15:34:29
Fick video-mms för en stund sedan från sambon. Klickar uppdet och det visar en videosnutt på Ella som ligger och lattjar med en röd napp. För mig, som just nu är lite halvseg efter att ha rallat kring på mässan hela dan, så piggade det mms:et upp :)Teknik, barn och glädje i en alldeles fantastisk kombination :cool:
/Fredrik
Fredrik
2006-11-05, 19:11:48
Sitter på tåget hem från stockholm nu kan för första gången sem i fredags slappna av ordentligt efter mässan. Eller, så var tanken iallafall. Men bakom mig sitter en fjortistjej som har pratat oavbrutet i mobiltelefon med minst 4 olika personer sedan vi lämnade stationen för 50 minuter sedan. :mad: Så sjukt jobbigt att man bara skulle vilja slita den ur handen på henne och kasta ut den genom fönstret.
Ringde och pratade lite med sambon medans jag stod och väntade på perrongen tidigare. Hörde hur Ella låg och jollrade bredvid henne på sängen. Har vart borta från henne nu serdan i torsdags kväll och det ska bli så jökla skönt att få se henne igen när jag kommer hem. Fast det är klart, hon sover ju när jag väl är hemma runt 2230 :) Man blir, eller så har åtminstone jag blivit, bra blödig efter att ha blivit pappa.
/Fredrik
*edit* Seriöst! Hon klarade av att inte ringa någon i hela fem minuter sen var det dags igen. Har fått höra allt ifrån helgens ragg *pinsamt som xxx att prata högt om det på ett tåg* till en förfråga om kompisen "fortfarande hade kvar kalsongerns med killens autograf i". Alltså, jag blir så matt. Dessutom, wow, det verkar som den tjocke från Co Segermyhr är med på tåget. Vem tusan det nu än är.
Skåne
2006-11-05, 20:01:37
Andas djupt. Tydligen är det inte uppskattat att slita telefoner ur näven på småflickor och det är dessutom långt ifrån alla fönster som går att öppna på moderna tåg. Ser så fjantigt ut att gå bort till kupén bredvid för att kasta ut den.
Fredrik
2006-11-05, 20:06:28
Andas djupt. Tydligen är det inte uppskattat att slita telefoner ur näven på småflickor och det är dessutom långt ifrån alla fönster som går att öppna på moderna tåg. Ser så fjantigt ut att gå bort till kupén bredvid för att kasta ut den.Hade ju vart den perfekta Monty Python-sketchen :D
Jaja, bara att skriva om det gjorde att pulsen gick ner lite. Delad ågren är halverad ågren? Ska bli mitt nya motto.
/Fredrik
Daniel
2006-11-06, 12:30:36
Men bakom mig sitter en fjortistjej som har pratat oavbrutet i mobiltelefon med minst 4 olika personer sedan vi lämnade stationen för 50 minuter sedan. :mad: Så sjukt jobbigt att man bara skulle vilja slita den ur handen på henne och kasta ut den genom fönstret.
Sanslöst irriterande, speciellt när man är lite sliten! :(
Ibland är mobilfria vagnar riktigt, ritktigt bra...
Fredrik
2006-11-06, 15:54:59
Jo, hade man inte vart trött, på gränsen till medvetslös så hade jag nog inte steamat på det :rolleyes:
Anyhoo, här kommer en länk till NY-bilderna (http://www.nylend.com/bilder/nyc/). Varför har ingen berättat för mig att jag ser vansinnig ut :eek:
Sjukt kul när man tänker tillbaka på att man knallade runt där och trivdes.
Och som vanligt, tack för de fina bilderna Gunnsan!
/Fredrik
Daniel
2006-11-06, 21:29:05
Superkewlt med bilderna! :D
Mycket kaffe men ingen Starbucks såg jag, eller missade jag nån mugg? :)
Fredrik
2006-11-07, 09:07:09
Nope, dissade Starbucks (mest för att jag förmodligen inte såg nån). Men en rykande kopp hett kaffe var aldrig fel när man började strosa runt på de kalla NY-gatorna om morgonen.
De hade en rätt smart grej som jag inte har sett användas här i Sverige. Om man sa att man skulle ha kaffet med sig så fick man en en "kjol" runt kaffekoppen. Kjolen, en bit papp, gjorde att man kunde hålla i kaffekoppen utan att bränna sig. Smart!
/Fredrik
Daniel
2006-11-07, 10:47:36
Vad dissa SB? Är ni galna? Det finns ju inget mer amerikanskt än att betala 120 kronor för en kaffe och en macka till frukost! ;)
Aha, kartongkrage till kaffemuggar finns i Schweden också, antingen Roberts eller Georges här i stan har dom.
Fredrik
2006-11-07, 13:31:12
Hehe, ja, ok då. Att jag inte sett liknande på statoil tolkar jag i min inre begreppsapparat som att de inte existerar i Sverige :p Kanske ska vidda mina vyer?
Ella käkade potatismos för första gången idag. Obetalbara miner utspelade sig vid lunchbordet :D
/Fredrik
Fredrik
2006-11-07, 19:02:48
Då har Ella vart på femmånaderskontroll idag och det gick lysande. Väger precis under 8 kg (min lilla fetknopp :)) och är 66 cm lång. Barnmorskan anmärkte på att hon f.ö tyckte att Ella och sambon verkade ha så bra kontakt. Sånt blir man ju lite glad av att höra!
Ikväll låg hon och krånglade ne hel del medans jag gav henne flaskan samtidigt som sambon var och gjorde de sista tapetvalen. Men ett blöjbyte (numero 2 såklart) senare så fick hon i sig nästan allt och somnade som en klubbad säl i sängen. Så nu är här så lugnt och tyst i lyan :D
/Fredrik - avnjuter en äggmacka & mjölk
Fredrik
2006-11-07, 19:29:51
Nya bilder på huset uppe! Eller som det beskrivs på vår hemsida:
http://www.nylend.com/hus/061106/thumb.jpg (http://www.nylend.com/hus/061106) 7 november 2006
Isolasjonen er på plass, innerveggene er oppe, i morgen (8. november) kommer elektrikern, og neste uke legges takplatene. Klicka på bilden ovan för att komma till bilderna :)
/Fredrik
Fredrik
2006-11-07, 22:31:15
Blev lite kul idag när sambon lade upp nya bilder på Ella!
Klicka först på denna länk (http://www.nylend.com/ella/06_v4445/pages/06_v4445_16.html) och sedan på denna länk (http://www.nylend.com/ella/06_v4445/pages/06_v4445_17.html).
:D
/Fredrik
Blev lite kul idag när sambon lade upp nya bilder på Ella!
Klicka först på denna länk (http://www.nylend.com/ella/06_v4445/pages/06_v4445_16.html) och sedan på denna länk (http://www.nylend.com/ella/06_v4445/pages/06_v4445_17.html).
:D
/Fredrik
Lol! Den där borde ni göra nån form av on_mouse_over funktion av, så att Ella kräks varje gång man för muspekaren över bilden. Sen retuscherar ni in en tomteluva och skickar ut den som elektroniskt julkort till släkt och vänner :D
Johan
2006-11-08, 09:44:01
Tror det smakade surt (ref länkarna..)
Fredrik
2006-11-08, 10:33:39
Lol! Den där borde ni göra nån form av on_mouse_over funktion av, så att Ella kräks varje gång man för muspekaren över bilden. Sen retuscherar ni in en tomteluva och skickar ut den som elektroniskt julkort till släkt och vänner :DAtt jag inte tänkte på det själv. Sambon kan ju sin photoshop så det är klart att detta måste lösas :cool:
/Fredrik
Daniel
2006-11-08, 11:45:12
Haahaa... humor i bilder! :D
Rabies anyone? ;)
Fredrik
2006-11-11, 09:07:46
Morgonsmys med lilltjejen, inklusive matning, avklarad. Nu ligger hon och snusar i vår säng och pappa ska precis till att hysta in Seinfeldboxen i dvdspelaren.
Helgerna ser annorlunda ut nu än för ett par år sen :D
/Fredrik
Fredrik
2006-11-11, 12:21:27
Fullmatad dag framför oss. En kamrat har köpt hus utanför göteborg så han har öppet hus idag. Vi ska åka förbi och kika på det. Det var tydligen någon form av renoveringsobjekt men eftersom han är snickare till yrket så blir det säkert sjysst till slut.
Efter det åker vi ner till Alingsås vart ett kompispar har flyttat nyligen. "De" är gravida och har datum i januari nångång så något säger mig att det blir en massa babysnack ikväll. Och mumsig mat :D
Ska åka förbi nån babybutik i Göteborg först. Vårt babyskydd till Ella börjar bli lite för litet nu när hon är fem månader och dessutom har på sig mer kläder eftersom det blivit kyligare ute. Så nu är det dags för nästa steg i babysäkerhetsutveckling. Sambon mumlade nåt om att det kostar ca 2000:- Barn. Är. Dyra.
/Fredrik
Daniel
2006-11-12, 23:06:27
Sambon mumlade nåt om att det kostar ca 2000:- Barn. Är. Dyra.
Fick inte du din baby gratis? ;)
Fredrik
2006-11-13, 17:09:17
Fick inte du din baby gratis? ;)Nehej du, kostade blod, svett och tårar ;)
Lite trist, imorn åker sambon och Ella upp till norge och blir där i två veckor ungefär. Känner redan nu hur det kryper under skinnet på mig. 14 dagar är rätt så lång tid utan mina två sötnosar :( Men men, har rätt mycket att göra på jobbet så det känns som att det kan bli två veckor med mycket skojig övertid och man får väl även ta en sväng in till Gbg och hälsa på singelkompisarna. Gräsänkling, var väl ordet? :D
/Fredrik
Fredrik
2006-11-14, 18:30:47
Ok, kväll 1 av ca 14 utan sambo och Ella. Ikväll övernattar de i Oslo för vidare bilåkning upp till hennes föräldrar imorn.
Sjukt uttråkad. Vad göra liksom? Känner inte speciellt mycket folk här i varberg utan har de flesta polare i Gbg men dit orkar man ju inte åka varje kväll. Känns som att det är dags för lite seriös navelskådning :D
/Fredrik
MetalCowboy
2006-11-14, 19:45:17
Sjukt uttråkad. Vad göra liksom?
Lördag kväll är det föreskrivet No limit Texas hold´em (no cash - all glory) med mina grannar..
Kom förbi vetja.. ;)
/Henke
Fredrik
2006-11-14, 19:48:31
Lördag kväll är det föreskrivet No limit Texas hold´em (no cash - all glory) med mina grannar..
Kom förbi vetja.. ;)
/HenkeHaha, tackar! Inte alls needy och overkill att köra varberg-norrköping för lite poker och umgänge:D Näh, fredag blir det en tur till Gbg och grabbarna, kanske skulle föreslå en pokerkväll.
/Fredrik *edit* grattis till inlägg nummer 4000 Metal :D
MetalCowboy
2006-11-14, 19:52:45
Inte alls needy och overkill att köra varberg-norrköping för lite poker och umgänge:D
Ehh.. Du åker väl RS..? :D Eller.. Nää.. Säg inte att damen "fick" ta den till norge......? :p ;)
/Henke
Ok, kväll 1 av ca 14 utan sambo och Ella. Ikväll övernattar de i Oslo för vidare bilåkning upp till hennes föräldrar imorn.
Sjukt uttråkad. Vad göra liksom? Känner inte speciellt mycket folk här i varberg utan har de flesta polare i Gbg men dit orkar man ju inte åka varje kväll. Känns som att det är dags för lite seriös navelskådning :D
/Fredrik
Nästa lördag (25:e) ska du i alla fall ta på dig mössan och gå till Varbergs Teater och kolla på brorsan. Skrattfest garanteras.
Fredrik
2006-11-15, 17:28:16
Nästa lördag (25:e) ska du i alla fall ta på dig mössan och gå till Varbergs Teater och kolla på brorsan. Skrattfest garanteras.Så han kommer till varberg!? Jäklar, vad kul :) Kan nog garantera att jag är där, ska se om man inte kan få ner några skrattsugna polare från Gbg också. Tack för tipset :D
/Fredrik
Så han kommer till varberg!? Jäklar, vad kul :) Kan nog garantera att jag är där, ska se om man inte kan få ner några skrattsugna polare från Gbg också. Tack för tipset :D
/Fredrik
You're welcome :)
Har du många polare i göteborg kanske det är smidigare att de stannar och du åker dit? 22:a och 23:e är är han på Scandic hotell Rubinen kl 21.00.
Daniel
2006-11-16, 12:10:24
Ehh.. Du åker väl RS..? :D Eller.. Nää.. Säg inte att damen "fick" ta den till norge......? :p ;)
Annars så har ju Fredrik sin fejko-sportbil. :D
MetalCowboy
2006-11-16, 14:56:43
Annars så har ju Fredrik sin fejko-sportbil. :D
Jag missade den diskussionen.. Vad är det för nåt?
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.