Visa fullständig version : Nationaldagen
Fredrik
2006-06-06, 12:30:50
Vaknade imorse av en otroligt högljudd blåsorkester som hade den goda smaken att promenera förbi mitt sovrumsfönster kl åtta på morgonen.
Tog ett par sekunder innan man hajjade att det inte var 3e världskriget som brutit ut :D
Det känns inte som att det här med nationaldag riktigt kommer att slå igenom. Är det ens någon här som vet varför vi firar på den 6e juni (utan att googla)?
Har månne 08:rna något för sig idag som har med nationaldagen att göra? :D
/Fredrik
Zakkan
2006-06-06, 15:57:39
Vaknade imorse... ...kl åtta på morgonen.
Hehe, snart stundar nya tider. ;)
Fredrik
2006-06-06, 17:35:19
Hehe, snart stundar nya tider. ;)Sluta, jag försöker slippa konfronteras med att jag inte längre kommer att få min skönhetssömn ;)
/Fredrik
Daniel
2006-06-08, 21:19:31
Nationaldagen firade jag genom att sitta på Cosmopol och glo på Poker SM, lovely! ;)
Sluta, jag försöker slippa konfronteras med att jag inte längre kommer att få min skönhetssömn ;)
Välkommen till livet som småbarnsförälder! :D
Fredrik
2006-06-09, 07:42:05
Nationaldagen firade jag genom att sitta på Cosmopol och glo på Poker SM, lovely! ;)Kom igen! Du får det att låta som en uppoffring! We all know it wasnt so ;)
Välkommen till livet som småbarnsförälder! :D
Vad är det Morpheus säger i Matrix? "You've been living in a dreamworld Fredrik! This is the world that has been pulled over your eyes to hide you from the truth!"
Nerdigt värre :p
/Fredrik
Daniel
2006-06-09, 14:06:47
Fredrik, lite kul var det, men även rätt tråkigt att bara sitta och kolla på Poker.
You've been living in a dreamworld Fredrik! - Jag är rätt så säker på att han säger något annat namn i filmen... ;)
RoddanB
2008-03-29, 13:26:39
Jag måste först och främst säga att jag är av andra generationen invandrare så att alla vet det. Angående nationaldagen. Jag anser att det är lite lamt av svenska folket att inte stå upp för sitt land jag vet inte när jag hörde du gammla du fria i skolor och på större tillställningar. Fasen dagens ungar kan ju inte hela texten ju det är ju för skammligt. Jag tror att jag var den sissta generationen som fick " Tvingades" sjunga den på skol avslutningar och midsommar och nationaldagen. Vart tog eran stolthet vägen . Tar jätte gärna av mig mössan vid svenska fanan och sjuger den. Och snacket om att ni skulle trampa på tårna på andra religioner eller nationer som fan heller det är bara sjunga på mina vänner. Det finns jätte mycke som har försvunnit som jag nu mera uppskattar. Som nationalsången och hela folkfesten runt nationaldagen. vart tog svenskarnas stolhetvägen. Jag är född och uppvuxen i det här landet och jag anser mig vara svensk och jag är faktist stolt över det och jag anser mig ha rätt att sjunga national sången och jag ansermig ha rätt att ätta surströmning med gräddfil och det är ju så gott och inte tala om det goda bränvinet. Kan någon svara varför så rädda när ni borde vara stolta
Ge mig en enda vettig anledning till att det skulle finnas någon vits överhuvudtaget att känna stolthet över i vilket land man råkar vara född?
När jag bor i ett land dit alla män och kvinnor är välkomna att leva på samma premisser, då kanske jag kan stämma upp i nåt slags skrytvisa om marken där jag bor. Tills dess; Ich don't think so.
Kalfir
2008-03-31, 10:30:03
Det har inget med stolthet att göra. Det är bara en ursäkt för att få vara ledig och festa lite.
tranquillo
2008-03-31, 14:56:07
jag älskar verkligen Sverige, skulle inte kunna tänka mig att bo i något annat land, inte ens Norge eller Danmark, som ändå ligger på samma plan rent språk, kultur och infrastrukturmessigt osv...
Men jag ser faktiskt inte heller någon direkt vits i att varken vifta med flaggor eller sjunga nationalsången... känner inte att Sverige har det bohovet av att vara "en enad nation" längre...
Men samtidigt så kan jag tycka att det är lite synd att vi missar hela den här 17'e maj / 4'e juli folkfesten... finns inga dåliga anledningar att ha folkfest.. eller?
men som sagt. finns det något mer svenskt än att hävda att vi inte har nåt att fira? vi kanske ska sitta hemma istället... helt enkelt...
RoddanB
2008-04-11, 17:54:43
;) Det var ett tag sen jag skrev i den här tråden. Men det jag menar med bådde stolhet och en san nation anda. Är att ni har verkligen inte tagit till vara på eran historia. Ett svenskt folk som är stolta håller ett högt huvud. Ni är värdsberömda för eran arbetsmoral ni är berömda för massor av saker. Men ni är mesiga när det gäller förändringar. VGåran regering kan göra vad dom vill med er och det möter en viss acceptans. av folket. jag mins när frankrike skulle höja spanmåls priset. Då tog alla franska bönder sig in till paris med sina traktorer med gödsel och hälde ut allt framför dörrarna på regeringsbyggnaden flera hundra ton gödsel kom från hela frankrike . Och häldes på plats polisen försökte stopa men det gick inte. Tror ni att bönderna fick den höjningen Nej . Samma sak när alla restaurangerna stängde för att vin skatten blev för mycke för krogägarna det blev kaos. Det är ungefär den svensken som jag känner. Den gammla svensken den som inte tog skit från något eller någon. Om något var fel stod hela sverige stilla tills något hände. Ni har en rad ex på hur tuffa ni svenskar kan vara kungsträdgården är ett bra exempel. ni fick behålla almarna och några dagar på kåken vad fan det överlever man tro mig. Och med det så tror jag att en nationaldag blir viktigt och det känns att hela landet till hör till dom som har slitit och jobbat som hundar för att få det land som dom som arbetar vill ha. och får mycke djupare innebörd för dom som jobbar för den nation . Och man har jobbat och arbetare har format landet inte en regering. En regering ska göra som folket befaller. folket ska anpassa sig till regering so som det ser ut i dag.
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.