Visa fullständig version : Barn och rökning
Är jag knäpp som efter att jag blev förälder reagerar starkt på ANDRA föräldrar på stan som röker omkring sina barn.
Ser föräldrar med barnvagn som väntar på bussen och barnvagnen är i ett tobaksmoln.... och jag har faktiskt även sett en ung gravid kvinna med cigg i munnen.
Blir faktiskt irriterad på att folk inte vet bättre 2007.
Skåne
2007-02-05, 15:17:43
På tal om folk som borde veta bättre:
När man ser en bil där ungarna sitter lösa och klänger omkring och slåss och föräldrarna sitter fram med bälten och röker.
Som sagt: Folk är idioter.
Daniel
2007-02-06, 00:46:56
Eller så har dom läst Dick Sundevalls bok "Du ska bli pappa"; där får man nämligen förklarat att "det kan ju inte vara så farligt att röka under graviditeten, och det där att barn blir korta av rökande mammor är en myt för min son är 191 cm".
Ja, det är väl avancerad mupperi i skrivenform på högsta nivå... :(
Borde ju vara mer förstående... jag växte ju trots allt upp under 70talet då det fortfarande var ok för min mor att kedjeröka i taxin på väg till BB.
Och jag och min syster kunde åka i bakluckan på vår volvo tillsammans med hunden utan att nån höjde på ögonbrynen.
Nej, seriöst... småbarnsföräldrar skärp er med ciggen runt era barn.
Daniel
2007-02-06, 23:20:42
Nej, seriöst... småbarnsföräldrar skärp er med ciggen runt era barn.
Varför begränsa sig till deras barn, tänk på våra barn och våra lungor också! :cool:
David
2007-02-07, 08:11:15
Kan ju inte annat än hålla med dig jag heller War!
På det glada 70 talet satt man som sagt utan bälte, lekandes i baksättet och morbror bolmade som en borstbindare. När man kved och bad honom veva ner rutan lite så fräste han till svar "Men sluta nu, lite rök har ingen dött av!" :D
Idag borde som sagt ingen missat vad det innebär att utsätta sig själv och andra för det. Att medvetet göra det mot sitt eget barn... Obegripligt!
Både jag och gumman slutade direkt att röka (eft 15 års puffande) när vi fick reda på att hon var gravid. Hennes anledning var självklar och jag ville inte utsätta hennes gravida kropp för min rökning.
Jag tycker dock att rökningen minskat betydligt sen de nya reglerna om rökning på arbetsplatser, restauranger osv skärpts. Ett steg i rätt riktning! Sen är det sorgligt att det ska behöva lagstiftas för att få människor att inte betala dyra pengar för att frivilligt suga i sig en massa gifter.
När man ser blivande mammor som suger på sin röda Prince, då brukar jag tänka: Körkort för f-n, inför "körkort" för att få skaffa barn!
Fredrik
2007-02-07, 08:30:48
Vår barnmorska på Mvc berättade för oss att hon ibland hade svårt att kontrollera sig när unga, gravida tjejer kom till henne och var oroliga för vad de fick, respektive inte fick äta, såsom lufttorkad skinka, fisk etc etc. Att de rökte under graviditeten verkade däremot inte bekomma dom :mad:
Får väl erkänna att jag röker, men inte i närheten av min dotter. Innan hon föddes rökte jag kanske 1 pkt varann, var tredje dag, ungefär. Efter födseln höll jag upp i en månad kanske men föll tyvärr dit igen. Numera röker jag kanske 1 pkt var 10e dag, om ens det. Blir oftast i samband med jobbet.
Finns inget försvar för att fortsätta.
Daniel
2007-02-07, 13:57:36
Jag tycker dock att rökningen minskat betydligt sen de nya reglerna om rökning på arbetsplatser, restauranger osv skärpts. Ett steg i rätt riktning!
Tycker det är positivt att samhället ser på rökning på detta sätt, däremot så är det väl så att rökning inte minskat avsevärt. Bland unga så ökar det väl till och med bland tjejer. Tragiskt! :(
Finns inget försvar för att fortsätta.
Precis! Spara dina lungor och pengar... så får du leva lite längre utan KOL dom sista 10 åren vid livet!
Fredrik
2007-02-07, 14:31:50
KOL? Jag eldar med ved jag!
Och så en ;) om ironin var otillräcklig.
Daniel
2007-02-07, 15:42:15
Googlade lite på rökning och unga... postivt är att jag hade fel! :D
Enligt ett inslag i SR 2005 så minskar rökningen bland unga tjejer (http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=577521). Låter bra för framtida generationer och mammor! :)
David
2007-02-07, 16:16:56
Enligt ett inslag i SR 2005 så minskar rökningen bland unga tjejer (http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=577521). Låter bra för framtida generationer och mammor! :)
Good news! Hoppas trenden håller i sig!
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.