handdator

Visa fullständig version : Leksaker - vilka håller än idag?

Fredrik
2006-06-05, 20:42:12
Blev inspirerad att starta den här tråden ur en kortare diskussion i en annan tråd angående leksaker till barnen. Daniel hävdar där (om jag får twista sanningen lite) att man ska köpa nya leksaker till barnen!

Då kom jag att tänka på alla mina gamla favoritleksaker och hur kul dagens ungar säkert skulle kunna ha med dem!

Ta dig en funderare på vilka gamla leksaker du hade som liten påg och om du tror att de skulle hålla än idag. Här kommer iallafall min lista över favoritleksaker som jag fortfarande tycker håller måttet:

- En grå "plastmatta" som man vecklade ut, kanske 2,5*2,5 meter, och så var det en stad tryckt på den med gator och byggnader (polis, brandkår osv osv). På den där jäkla pvc-biten kunde man ju bli sittande i timmar och köra runt med sina bilar! Finns den fortfarande ska jag banne mig köpa en sån!

- Bilbanan! Hur kul har jag inte haft med min bilbana med formel1-bilar :cool: Det var inte en sån där flashig bilbana som man kunde bygga uppför en vägg men man kunde bygga den i en åtta med väldigt fräcka kurvor. Det var som lilla julafton när man fick plocka fram den ur förrådet. Hög nostalgifaktor på den.

- Hade en fantastisk uppsättning leksaksbilar. Favoriterna var nog sopbilen och en Batmanbil (som man kunde skjuta små plastbitar ifrån och den hade en slags sågklinga längst fram som man kunde fälla ut ). Hör ju ihop litegranna med plastbiten ovan men de här bilarna kunde man ta med sig överallt och alltid ha kul med.

- Alla sandlådor. Gav man mig en plasthink, en plastspade och tillgång till en sandlåda så behövde man inte oroa sig för vad jag pysslade med de närmsta 5 timmarna :D

Äsch! Ska inte hugga alla bra gamla prylar! Vilka var era favoriter?

/Fredrik - jösses vad nostalgisk jag sitter här och känner mig

Micke66
2006-06-05, 20:51:56
Det jag intresserade mig mest av ( det var lääänge sen jag var liten grabb ):

Krigsgubbar i plast som vi byggde slott och skyttegravar till i sandlådan, var nog själva byggandet som var kul det tog alltid flera timmar, sen slängde vi stenar på varandras byggnader och allt var demolerat efter 5 minuter.

Cyklar som vi byggde om och moddade var ett interesse som höll i sig länge.

Sen var ju leksaksvapen det största av allt, och det ser man ju även i dag om man tittat ut på gården, fast i dag kutar ungarna omkring med en "Megawaterblaster2000" med extra vattentank på ryggen:)

Fredrik
2006-06-05, 21:01:16
det var lääänge sen jag var liten grabbBah! Det är inget man växer ifrån ;)
Krigsgubbar i plast som vi byggde slott och skyttegravar till i sandlådan, var nog själva byggandet som var kul det tog alltid flera timmar, sen slängde vi stenar på varandras byggnader och allt var demolerat efter 5 minuter.Been there, done that! Som du säger, det var bygget och planeringen som tog tid. Sen "sabbade" man allt på fem minuter. Ungefär som då man byggde snöfort. Slutade ju alltid med att man sprang över och sparkade sönder varandras :D
Sen var ju leksaksvapen det största av allt, och det ser man ju även i dag om man tittat ut på gården, fast i dag kutar ungarna omkring med en "Megawaterblaster2000" med extra vattentank på ryggen:)Japp, en annan fick hålla sig med en plastig M16-kopia i plast. Idag är det techno-war på ett helt annat sätt. Behöver de ens skrika "PANG" idag liksom!
Cyklar som vi byggde om och moddade var ett interesse som höll i sig länge.Gjorde jag nog aldrig. Men man har ju byggt en och annan lådbil. Att man ens överlevde barndomen är ju ett mirakel med tanke på vad man utsatte sig för :o

/FRedrik

Kalfir
2006-06-06, 07:48:22
- En grå "plastmatta" som man vecklade ut, kanske 2,5*2,5 meter, och så var det en stad tryckt på den med gator och byggnader (polis, brandkår osv osv). På den där jäkla pvc-biten kunde man ju bli sittande i timmar och köra runt med sina bilar! Finns den fortfarande ska jag banne mig köpa en sån!

Finns, men behöver inte vara i plast. Finns som "vanlig" matta vet jag.

- Bilbanan! Hur kul har jag inte haft med min bilbana med formel1-bilar :cool: Det var inte en sån där flashig bilbana som man kunde bygga uppför en vägg men man kunde bygga den i en åtta med väldigt fräcka kurvor. Det var som lilla julafton när man fick plocka fram den ur förrådet. Hög nostalgifaktor på den.

Kan bara hålla med här. Bilbnorna ser ju ut som de gjorde på vår tid även nu... om det inte var så att de var tuffare förr. Kommer ihåg hur jag suktade efter en sån som kunde köra upp på väggen eller som hade looping. Men min vanliga räckte också. Klart tjejen ska ha en bilbana :D

- Alla sandlådor. Gav man mig en plasthink, en plastspade och tillgång till en sandlåda så behövde man inte oroa sig för vad jag pysslade med de närmsta 5 timmarna :D

Äsch! Ska inte hugga alla bra gamla prylar! Vilka var era favoriter?

/Fredrik - jösses vad nostalgisk jag sitter här och känner mig

Själv hade jag åldern innen när He-Man var på tapeten. Var skitkul tyckte jag. Såg alla filmer (de tecknade då) och alla polarna hade gubba som vi lekte med. Sedan är det ju lite kul nu i efterhand när storebror berättar hur han skämdes för att jag lete med dockor.

TV-spel var tidigt kul. Började dock med C64, men nintendo var ju så mkt roligare. Bra var ju att det var mer tidsbegränsat än vad dagens datorspelande är.

Fredrik
2006-06-09, 07:27:14
Kommer att tänka på den gamla Nationalteatern-låten "Vi är barn av vår tid" :D

Kalfir, självklart ska lilltösen ha en bilbana. Här ska brytas könsmönster!

Och He-Man! Jösses. En polare hade Skeletors slott och en hel drös "gubbar". Själv hade jag "prins he-man" och "man-at-arms", hur coola var de liksom :(

Tur att man hade en massa fräcka G-I Joes istället :D Hooooo!

/Fredrik

Daniel
2006-06-09, 14:21:25
Lego any one? Ska köpa en säck med Duplo till lill-tjej! :D

Det är den perfekta leksaken och bara fantasin sätter begränsingar. Har byggt allt ifrån slott till robotar med Lego.

Annars så var kassaapparat en kul leksak, tror det var datorpotentialen i dom som gjorde det. ;)

Fredrik
2006-06-13, 20:43:26
Lego any one? Ska köpa en säck med Duplo till lill-tjej!Lego är så jäkla kul! Så länge man inte gör som min far gjorde när han hade köpt nån legobyggsats till mig. För att den skulle hålla längre så limmade han ihop de flesta modellerna! Ah visst, de höll ju... ända tills jag, i frustration, bröt sönder dem för att komma åt de coola rymddelarna :D

Finns ju många gamla spel som håller än idag, vissa lär väl hålla för alltid.

Yatzy, UNO, monopol, finns-i-sjön, skitgubbe och alla slags kortspel man kunde som liten.

/Fredrik

Daniel
2006-06-13, 20:59:00
Har faktiskt försökt bygga en mini U-båt i Lego, testade då att limma ihop vissa bitar för att det skulle vara tätt, men det var en inge vidare. :)

Kom att tänka på ett tågset i trä jag hade, tror det var Brio, det var också riktigt kul att bygga skojiga banor. :)

Mats
2006-06-13, 22:31:18
Känns som ni har missat en av de största klassikerna: Playmobil

Fredrik
2006-06-14, 13:50:55
Känns som ni har missat en av de största klassikerna: PlaymobilPlaymobil, säger du! Av min erfarenhet att döma så är du isåfall i runda slängar ca 4-5 år äldre än mig Mats, för de enda som hade playmobil när jag var yngre var min äldre kusin och hans tuffa kopmpisar :D För en annan var det rymdlego eller medeltida borgar i lego som gällde.

Nuförtiden är det väl bara pc-spel och konsoler som kidsen leker med :(

/Fredrik

Mats
2006-06-14, 14:42:08
Playmobil, säger du! Av min erfarenhet att döma så är du isåfall i runda slängar ca 4-5 år äldre än mig Mats, för de enda som hade playmobil när jag var yngre var min äldre kusin och hans tuffa kopmpisar :D För en annan var det rymdlego eller medeltida borgar i lego som gällde.

Nuförtiden är det väl bara pc-spel och konsoler som kidsen leker med :(

/Fredrik

Fyllde 30 förra helgen.

Har du besökt en leksaksaffär senaste åren? Playmobil överallt och kidsen älskar det lika mycket nu som för 20 år sedan. Jonatan har nog riddar- och sjörövarplaymobil till ett värde av minst 5.000 i sitt rum... Bortskämda snorunge. :)

Fredrik
2006-06-14, 14:46:20
Fyllde 30 förra helgen.Ah, då har jag ju ett par dagar på dig då ;)

Har du besökt en leksaksaffär senaste åren? Playmobil överallt och kidsen älskar det lika mycket nu som för 20 år sedan. Faktiskt inte, inte någon renodlad leksaksbutik iallafall. Trodde faktiskt att lego var större än playmobil men då hade jag välan fel :o
Jonatan har nog riddar- och sjörövarplaymobil till ett värde av minst 5.000 i sitt rum... Bortskämda snorunge:).Sådan far, sådan son, äpplet föll inte långt från det trädet osv? ;)

/Fredrik

Mats
2006-06-14, 14:55:48
Faktiskt inte, inte någon renodlad leksaksbutik iallafall. Trodde faktiskt att lego var större än playmobil men då hade jag välan fel :o

Klart LEGO är större men det finns sjukt mycket Playmobil på hyllorna

Sådan far, sådan son, äpplet föll inte långt från det trädet osv? ;)

Nåt sånt verkar det vara. Den jugoslaviske närbutiksägaren hemma brukar kalla oss för 100% för att vi är så lika :) "Ah, tjena kompisar, hondra prozeeent, jag svär"

Fredrik
2006-06-14, 15:03:14
Nåt sånt verkar det vara. Den jugoslaviske närbutiksägaren hemma brukar kalla oss för 100% för att vi är så lika :) "Ah, tjena kompisar, hondra prozeeent, jag svär"Själv äter jag för mycket pizza och får därför liknande tillmälen från mina lokala pizzabagare.
1. Fått upp en pizza på menyn som jag tyckte saknades då jag och pizzabagaren ofta talade om våran bristande hårväxt
2. En kompis var ute på fyllan och hittade inte hem till mig så han gick in på pizzerian och frågade "vad den skallige killen som alltid köper kebabpizza med extra allt har för telefonnummer". Nog tusan fick han mitt nummer alltid :D
3. Behöver bara ringa mina andra lokala pizzabagare så kan han svara "en chuck special utan pepperoni" utan att jag behöver säga vem jag är (nummerpresentatör liksom),

/Fredrik

Mats
2006-06-14, 15:05:11
Verkar hälsosamt ;)

Daniel
2006-06-14, 19:37:00
Sluta mobba folk som har det svårt med språket! ;)

Och nu tillbaks till Topic då. :)

Kollade in på hemsidan för Playmobil (http://www.playmobil.com/), har för mig att det inte var så avancerat med teman som t ex fotbolls VM när vi var små, eller minns jag fel? :confused:

Fredrik
2006-06-15, 20:08:29
Vad hette nu det där tredje legoliknande man pysslade med? Det var lite mer avancerade prylar man skulle bygga. Vill minnas att jag hade ne gul bil i detta slags lego, med stötdämpare, kugghjul och en massa andra fräcka features!

Eller är det månne playmobil jag tänker på? :o

/Fredrik

Daniel
2006-06-16, 11:10:14
Är inte det tekniklego du tänker på, sen kan man koppla på batterimotor etc.

Det var väl föregångaren till Lego Technia (http://www.lego.com/eng/create/technic/productPage.aspx?family=technic&productNumber=8282), tror jag.

MetalCowboy
2006-06-16, 21:34:01
Vad hände med mekano..?

Fredrik
2006-06-16, 21:39:35
Ujujuj (http://www.lego.com/eng/create/technic/productPage.aspx?family=technic&productNumber=8421), hur coolt var inte Lego Technia då :D Tjejer leker med lego va?

MetalCowboy, där sa du nåt. Märkligt att man inte blev mer tekniskt begåvad med tanke på hur ofta man satt och skruvade med mekano-lådan :(

Tycker f.ö lite synd om innerstadskidsen som kanske aldrig haft möjlighet att bygga en rejäl skogskoja och leka röd-vita-rosen mot rivalgänget :D

/Fredrik

Daniel
2006-06-17, 14:59:04
Lego ist für alles, så det är bara köpa på... sen att även Pappa kan leka, jag men bygga är bara en bonus. ;)

Robert
2006-07-23, 00:00:40
Modellbygge, båtar, flygplan. Mest flygplan, hade väl ett 100 tal som var(vissa är fortfarande någonstanns) målade in i minsta detalj.

Ville morsan och farsan ha en lugn lördagkväll inhandlades ett nytt flygplan till mig och jag var på rummet och hade väldigt svårt för att slita mig ifrån det.
Lika så dom däringa små krigssoldaterna, om jag min rätt storlek 1/72. Mängder av panzarvagnar och lull lull. Byggde landskap med olika slag, mest från andra världskriget.

Byggsatts jag var mest nöjd med var en 1/72 av Hangarfartyget Enterprise, med belysning roterande radar och massor av detaljer, allt målat och lackat. tror det var närmare 200 gubbar, däckpersonal m.m.
Tog 3 år att få färdig.

Sedan var merklintåget alltid kul att pyssla med. :).

Fredrik
2006-07-26, 08:27:42
Byggsatts jag var mest nöjd med var en 1/72 av Hangarfartyget Enterprise, med belysning roterande radar och massor av detaljer, allt målat och lackat. tror det var närmare 200 gubbar, däckpersonal m.m.
Tog 3 år att få färdig.Ääääääsch... Först nu när jag har klippt och klistrat in ditt citat ser jag att du skriver hangarfartyget enterprise. Och här trodde jag att det var starship enterprise från star trek :( Det hade vart alldeles grymt nördigt :D

- Beam me up Scotty!

/Fredrik

ParrotMan
2006-11-04, 18:13:10
Jag ville ha Märklingtågbana med krokodill-loket, grannen hade det. Vad fick man i julklapp då? Jo! sketen Limabana med böjbara skenor, men kul som fasen vill jag minnas att det var.

Fredrik
2006-11-04, 19:30:36
Jag ville ha Märklingtågbana med krokodill-loket, grannen hade det. Vad fick man i julklapp då? Jo! sketen Limabana med böjbara skenor, men kul som fasen vill jag minnas att det var.Tågbanor borde ju vara en rätt så tidlös leksak, eller? Skulle själv inte dra mig för att fixa ett tågset men då kanske man skulle se till att ha en pojk att leka med, är lite osäker på om tågbanor är nåt för tjejer? Har då inte haft nån syster eller tjejkusin som tyckte det var kul att leka tåg med mig :D

/Fredrik

Skåne
2006-11-05, 13:00:31
Ooooh, the memories!

Först knåpa med en flygplansmodell i flera timmar (alternativt sno brorsans) och sen fylla den med kalisapeter och socker och peta ner en kinapuff! Ryarykaryka-KaBOOOOOm!

Tågbanan var kul också om man tog en metallbit och satte efter tåget. Metallbiten kortslöt då elskenan och gjorde att det sprutade gnistor över hela rummet.

Fast mina leksaker hölla aldrig så länge av nån anlednng.... :D

Fredrik
2006-11-05, 15:01:14
Skåne, de brukar säga att ett barn kostar päronen runt en mille fram tills 18 års ålder. Du måste ha kostat minst det dubbla ;)

Btw, vem kan glömma det hederliga gamla ärtröret! Upp med händerna allihopa som rusat runt i the hood och skjutit ärter på varandra medelst ärtrör (eller ja, det där röret som man snodde från morsans bästa galgar :D)

/Fredrik

Skåne
2006-11-05, 16:04:12
Jag var nog dyr i drift, särskilt eftersom jag råkade krascha min brorsas prylar titt som tätt....

Ärtröret är en klassiker! Minns fortfarande hur äcklit ärtorna smakade efter en stund i munnen och hur kasst man mådde efter att ha svalt en näve av dom i stridens hetta. Dom svarta ribbade rören från lite dyrare galgar var bäst, och ja, morsan blev skogstokig när alla hennes byxor låg uppslängda på ett bord i klädkammaren efter att jag tagit alla rören :)

Fredrik
2006-11-05, 18:51:24
Haha, just nu är igenkänningseffekten hög för mig! Som du säger, de svarta, ribbade (:o) var klart bäst. Tyvärr tog de ju till sist slut och man tvingades raida polarnas föräldrasovkammare för att hitta gottigheterna :D Nu när jag tänker på det så kom jag plötsligt på varifrån min rädsla för spindlar kan tänkas härstamma. Hittade ett suveränt rör i polarens garage i 8-9årsåldern. Det var ett tunt metallrör som verkade perfekt för ärtskjutning. Satte det till läpparna och tog ett andetag för att "rensa" det. Då for en skitastor spindel in i munnen, ni vet, en sån där med tre stora kroppsdelar och en massa vidriga ben. Fick såklart ut den snabbt men känslan av att ha haft det där i munnen satt kvar. Länge.

Huga, nu fick jag nästan lite ågren. Mer leksaker, plz!

/Fredrik

Fredrik
2007-03-07, 20:28:20
Det är märkligt. Nu när jag har legat och feberdrömt de senaste dagarna så kom jag att tänka på de gamla Game & watch-spelen man lirade som liten grabb. Så, bara för att ta er med down memory lane så kommer här några pics på några klassiker:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b6/Game_and_Watch_Donkey_Kong.jpg/112px-Game_and_Watch_Donkey_Kong.jpg
http://www.jonasweb.nu/sidor/multimedia/datorspel/bilder/datorspelhistorik_12.jpg
http://gamotek.blogspirit.com/images/medium_supermario.gif
http://indicelatino.com/juegos/clasicos/graficos/donkey-gamematch.gif

Blir nästan lite tårmild :p

Kalfir
2007-03-08, 08:24:53
Hade Donkey Kong 2 som jag spenderade flera timmar med vill jag minnas.
http://www.gameandwatch.com/screen/multiscreen/donkey2/images/donkey2.gif

Sedan bytlånade man med alla kompisar... alla utom en. Fick aldrig låna följande:
http://www.gameandwatch.com/screen/tabletop/donkey/images/donkey.jpg
Uj va avis alla var på honom. Som tur var fick man iaf spela lite på den.

Fredrik
2007-03-08, 21:05:19
Yes Kalfir, jag hade också DK2, grymt kul och meganördigt :D Hade en röd variant av den stora apparaten men jag förstod inte varför den skulle vara så stor för spelet i sig var inte större än den normala game & watch-skärmen. Hursom var det ett spel som gick ut på att tömma cement ur tråg så att den inte rann över och träffade de som stod under. Fyndigt värre :p

Tordan
2007-03-10, 19:13:59
Kan bara hålla med Legos (och dess varianters) förträfflighet!

Hade en grej som verkligen sitter kvar i minnet. Det var en helikopter som man kunde köra i cirklar med. Föreställ er en basklump som innehåller en elmotor. TIll denna basklump går dels en svajig metallarm som slutar i en liten helikopter. Jämte den axeln så går även en drivaxel som drivs av elmotorn och vrider rotorn. Det andra som går från basklumpen är en kabel på en dryg meter, en gnutta längre än axlarna. Den slutar i en liten handkontroll med två spakar. Ena spaken reglerar hur fort elmotorn skall snurra, d.v.s. helikopterns höjd. Den andra vrider den fasta axeln, d.v.s styr helikopterns pitch. Luta framåt så åker den framåt. Med andra ord kunde helikoptern åka upp-ned, fram-bak i en cirkel runt basklumpen.
Till detta hörde olika byggnader och prylar som man placerade längs helins bana. Det gick exempelvis att lyfta upp en bår och flyga den till ett litet sjukhus. Hur kul som helst!

Rubiks kub funkade också.

WaR
2007-03-13, 13:38:03
Har en pacman maskin liggande nånstans.
Men det jag lekte med mest förutom mina starwarsgubbar var nog mitt fischerprice garage.

WaR
2007-03-13, 13:40:22
Jo förresten så har jag fortfarande kvar 3st game&watch spel, bla då octopus.

Kajsa H
2007-03-13, 17:34:05
Jag kommer mest ihåg DAM-trollen som man köpte i alla möjliga storlekar. Samt att vi, hela klassen, killar o tjejer, hoppade mycket twist o rep på rasterna.

Hörrni boys, lego o briotåg funkar fortfarande skitbra för kids, o bitarna från vår barndom är kompatibla med dagens bitar så har ni kvar ska ni ta fram det till glina. Det är ju dessutom såna grejor man ska ha MASSOR av för att det ska va kul att leka med det. Det är dessutom himla juste andrahandsvärde på grejorna.

Off topic Daniel: Städtips för lego: Lägg bitarna i ett örngott, knyt till o kör på 40 grader i tvättmaskinen, skippa centrifugering. Låter övermycket men blir rent o tvättmaskinen överlever.

Och, när ni besöker leksaksaffären nästa gång: Kolla på legohyllan. Där finns "tjejlego" o "killego" o det är omöjligt att missta sej på vad som ska vara vad. Fundera sedan över hur de olika satserna är konstruerade. Hur mycket bitar o hur mycket bygga är det på killegot? Och på tjejlegot? Och hur mycket kan man ändra o fantisera o vara kreativ själv på de olika varianterna? Är det bra eller dåligt? Lite genusperspektiv i leksaksaffären kan generera en massa intressanta tankar om hur våra barn formas till det de blir...
Kajsa

Mats
2007-03-13, 17:39:20
Och, när ni besöker leksaksaffären nästa gång: Kolla på legohyllan. Där finns "tjejlego" o "killego" o det är omöjligt att missta sej på vad som ska vara vad. Fundera sedan över hur de olika satserna är konstruerade. Hur mycket bitar o hur mycket bygga är det på killegot? Och på tjejlegot? Och hur mycket kan man ändra o fantisera o vara kreativ själv på de olika varianterna? Är det bra eller dåligt? Lite genusperspektiv i leksaksaffären kan generera en massa intressanta tankar om hur våra barn formas till det de blir...
Kajsa

Att det över huvud taget finns tjej- och killavdelningar när det gäller leksaker, kläder osv är sjukt så det förslår.

Kajsa H
2007-03-13, 17:49:41
Eller hur!!! Var inne på en polarn o pyret affär i förra veckan, de har ju i alla fall inte olika former på kläderna för killar o tjejer. Däremot var väl färger o tryck så att det krävs himla modiga föräldrar för att köpa vissa av dem till sina söner. Men de försöker i alla fall köra unisex-stuk.

Det brukar ju funka så att det går strålande att klä en tjej i sånt som killar har, men inte tvärtom.

Såg förresten till min fasa att även blöjor nuförtiden finns i kill- o tjejvarianter med olika mönster. Det gäller att börja i tid om våra glin ska fatta vilken könsroll de ska glajda in i...

Nån av er som klätt er son i rosa eller blommigt?

Mats
2007-03-13, 18:33:30
Nån av er som klätt er son i rosa eller blommigt?

Det har hänt några gånger men det hör inte direkt till vanligheterna. Tycker inte rosa är speciellt snyggt på någon, så jag försöker köra mer traditionellt killiga kläder på dottern är traditionellt tjejiga på sonen.

Tyvärr är frugan inte riktigt alltid inne på samma linje, så Julias garderob innehåller en hel del vedervärdiga utstyrslar med spetsvolang och annat skit... Hemma hos oss är det jag som är kvinnan :)

Kajsa H
2007-03-13, 18:37:38
Får väl erkänna att även jag tyckte att det var hejdlöst kul att får "leka med docka" igen och därför klädde dottern mycket traditionellt tjejigt.

Har dock aldrig hindrat henne från att leka fritt för att hon inte skulle förstöra kläderna. Inga små söta vita fuskpälsar o luddiga stövlar alltså.

Sonen kläddes motsvarande i coola jeans o hoodtröjor från födseln. Men han sprang omkring i sarong hela den sommaren det var modernt.

Skåne
2007-03-13, 19:01:47
Lego rockar. Är så glad att jag sparade allt mitt lego.

När det gäller tjej-/killleksaker eller kläder så köper jag mycket pojkrelaterat till min pojk. Dock är det inte medvetet för att jobba in könsroller, utan snarare för att jag köper saker som jag skulle velat ha. Är ganska säker på att om jag fått en tjej så hade hon varit konstant klädd i svart snarare än rosa.

Kan nån som är insatt i ämnet förklara för mig vitsen med att ha så tydlig separation mellan pojk- och flickleksaker? Kläderna kan jag i viss mån förstå eftersom de trots allt speglar den skillnad som finns bland vuxna. Men när det gäller leksaker? Flickor mår knappast dåligt av att pyssla med tekniska leksaker och träna upp sin motorik och tredimensionella tänkande, och jag är ganska säker på att pojkar skulle må hur bra som helst även om de lekte med hästar/barbie/whatever. Finns det något skumt ekonomiskt motiv eller? Tjänar man mer på att sälja rosa plast till flickor än pojkar?

Daniel
2007-03-21, 11:04:31
Såg förresten till min fasa att även blöjor nuförtiden finns i kill- o tjejvarianter med olika mönster. Det gäller att börja i tid om våra glin ska fatta vilken könsroll de ska glajda in i...
Men nu får jag psykbryt snart... att dom orkar! Hur kan det öht finnas en marknad för sånt här? :(

Lego rockar. Är så glad att jag sparade allt mitt lego.
Damn you! :D

En annan har ju inte varit lika förutseende. :(

Kan nån som är insatt i ämnet förklara för mig vitsen med att ha så tydlig separation mellan pojk- och flickleksaker? Kläderna kan jag i viss mån förstå eftersom de trots allt speglar den skillnad som finns bland vuxna. Men när det gäller leksaker?
Tror det är samma sak. Medvetet eller omedvetet så är det nog så att vi vuxna (som är präglade på vissa köns sterotyper) till viss del överför detta till våra barn. Även om vår generation är lite mer uppmärksammade på det hela så tror jag inte det är en trend som försvinner så snabbt.

Finns det något skumt ekonomiskt motiv eller? Tjänar man mer på att sälja rosa plast till flickor än pojkar?
Tyvärr tror jag det är så pass enkelt att man inte vågar utmana en befintlig marknadsmodell. Det är genomgående i dom flesta branscher att man inte vill ta onödiga risker för att sumpa pengar.

dovienya
2007-03-31, 03:09:20
(eller ja, det där röret som man snodde från morsans bästa galgar :D)

HAHAHAHAHA det var DÄRIFRÅN dom kom.. man ska inte läsa sånt här på kvällen *nostalgi*

Edit: Jag har sparat allt mitt lego (en full finnerödja-bär-back) samt allt mitt technic-lego ... längtar tills grabben har tålamod att läsa större ritningar. han fixar en femhundrabitars legobyggsats idag.. dock är det rätt trist för han på slutet, och jag måste sitta med (oj vad trist, inte).. Tar välan två timmar för honom, mn är ju inte komplicerat alls egentligen; bara tålamodet som sätter gränserna med "vanligt" lego

WaR
2007-03-31, 06:50:29
Min diaboliska MOR skänkte bort allt mitt lego och mina 100 STARWARS gubbar till kusinen som eldade upp dom.
(Hon frågade mig när jag var 14 och inne i min brytningsperiod barn/ung man så det var ju klart att jag inte ville förknippas med mina leksaker, jag var ju mest intresserad av att dra i veken till blaskor med nakna damer)

WaR
2007-03-31, 06:51:31
Har dock kvar mina StarWarsskepp, dom ska upp i taket i ungarnasrum.

Daniel
2007-04-13, 01:03:22
Min diaboliska MOR skänkte bort allt mitt lego och mina 100 STARWARS gubbar till kusinen som eldade upp dom.
Du får visa henne dom hype:ade annonserna på eBay som finns kring SW-memorabilia! :p