Visa fullständig version : Gå ner i arbetstid
Skåne
2007-02-01, 21:54:09
Hjälp!
Jag har hört ryktas om att man som småbarnsförälder har rätt att gå ner i arbetstid till 75-80% utan att arbetsgivaren kan hindra en. Kan nån hjälpa mig och förklara vad som gäller för detta?
För det första: Stämmer detta?
För det andra: Finns det nån tidsbegränsning?
Fredrik
2007-02-01, 21:59:00
Kan höra med mina kollegor på jobbet imorn. Vet om åtminstone en som jobbar 75% så jag kan höra med henne.
Vet att det finns något som heter "Ledighet utöver lag och avtal" där man sänker sin tjänstgöringsgrad, tillfälligt, med hänvisning till att man har barn under 12 år hemma.
Men som sagt, kan kolla upp det lite noggrannare imorn :)
Daniel
2007-02-02, 16:38:03
Any news?
Minns från en FK-borschyr att man som mamma har rät att kräva ledighet dom första 18 månaderna, men det var nog helt ledigt inte gå ner i arbetstid.
karl_magnus
2007-02-05, 09:00:08
Upp till det att att barnet är 8 år så har man laglig rätt att gå ner i arbetstid, dvs arbetsgivaren kan inte stoppa en. Efter det så blir det väl en diskussion mellan arbetsgivare/tagare
Jag har helt enkelt bytt jobb till ett med flexiblare arbetstider så jag får mer tid över för familjen.
Har fö varit hemma nästan lika länge som min hustru med sonen.
Fredrik
2007-02-05, 11:00:28
Upp till det att att barnet är 8 år så har man laglig rätt att gå ner i arbetstid, dvs arbetsgivaren kan inte stoppa en. Efter det så blir det väl en diskussion mellan arbetsgivare/tagareTjenare karl_magnus och välkommen till Pappaforum!
Innan man tar ut föräldraledighet så måste man meddela arbetsgivaren minst 60 dagar i förväg och då kan de inte neka en. Frågan är om samma regel gäller då man vill gå ner i arbetstid? Nån som vet?
Daniel
2007-02-05, 11:38:02
Upp till det att att barnet är 8 år så har man laglig rätt att gå ner i arbetstid, dvs arbetsgivaren kan inte stoppa en. Efter det så blir det väl en diskussion mellan arbetsgivare/tagare
Välkommen till Pappaforum.se! :D
Låter bra det! Har du någon koll på hur mycket man får gå ner i tid? Är det till exempel okej att ta helt ledigt eller är det bara att man får gå ner till max 50%?
Jag har helt enkelt bytt jobb till ett med flexiblare arbetstider så jag får mer tid över för familjen.
Ser detta oftare numer, kanske för att jag uppmärksammar det för att man själv fått barn.
Tycker det är väldigt positivt att vår generation ser annorlunda på kvoten jobb/föräldrarskap. :D
Välkommen till Pappaforum.se! :D
Låter bra det! Har du någon koll på hur mycket man får gå ner i tid? Är det till exempel okej att ta helt ledigt eller är det bara att man får gå ner till max 50%?
Ser detta oftare numer, kanske för att jag uppmärksammar det för att man själv fått barn.
Tycker det är väldigt positivt att vår generation ser annorlunda på kvoten jobb/föräldrarskap. :D
Tid med familjen värderar jag helt enkelt högre än hög lön och karriär...
Ser det bara som helt normalt.
Man har ju trots allt bara en begränsad tid här i livet så det gäller att prioritera.
HasseBasse
2007-02-05, 18:41:30
Som jag tolkar det har man stora rättigheter:
http://www.fk.se/pdf-broschyr/faktablad/foraldr_lag.pdf
Svenska föräldraförsäkringen är faktiskt grym. Själv är jag dessutom lyckligt lottad och har en arbetsgivare som ser positivt på föräldraledighet. Nu ska jag jobba 60% genom att vara ledig varje torsdag och fredag fram till sommaren. Dessutom ersätter företaget skillnaden mellan FK:s ersättning och 100% av lönen de första tre månaderna.
Skåne
2007-02-05, 19:06:29
Tack för den länken HasseBasse. Tänka sig att det fanns läslig info på FK:s hemsida. Tänk vad man lär sig :D
Ser ju najs ut detta. :D
Polaren är gift med en amerikanska och hennes familj vill helst att dom skaffar barn i USA... men just detta med den svenska föräldraförsäkringen får dom att tveka.
Greatest nation on Earth, my ass.
Daniel
2007-02-06, 01:10:27
Själv är jag dessutom lyckligt lottad och har en arbetsgivare som ser positivt på föräldraledighet. [...] Dessutom ersätter företaget skillnaden mellan FK:s ersättning och 100% av lönen de första tre månaderna.
Underbart! Synd bara att inte alla arbetsgivare eller arbetsplatser är så sympatiska. :(
Jobbar du på Skandia kanske? Har en kompis som har liknande villkor där nämligen. :)
HasseBasse
2007-02-06, 17:11:18
Jobbar du på Skandia kanske? Har en kompis som har liknande villkor där nämligen. :)
Nej, inte alls. Jobbar för ett stort familjeägt amerikanskt företag. De är väl vana vid de usla förutsättningarna där borta så att de kryddar ersättningen även här av bara farten...
Daniel
2007-02-06, 17:47:05
HasseBasse, låter bra det... det är väl bara tacka och ta emot! :D
Haha, inser just att jag slagit mig för bröstet och skrutit om hur mycket tid jag har med familjen MEN har nu jobbat 8 dar i streck...
Ooops.
Finns dock en baktanke, jobbar in en massa tid för att ha extra pengar till vår semester i slutet av månaden.
Daniel
2007-02-08, 17:47:05
Haha, inser just att jag slagit mig för bröstet och skrutit om hur mycket tid jag har med familjen MEN har nu jobbat 8 dar i streck...
Ooops.
Men du jobbade väl rätt korta pass? Du är förlåten... ;)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.