Visa fullständig version : Resa i bil.
Micke66
2006-06-05, 19:19:27
Åker söderut med bil om två veckor, 220 mil fördelade på 5 etapper där den sista etappen endast är 25 mil.
Mitt problem eftersom jag har tvillingar på 1,5 år är hur i hela friden jag skall lyckas underhåll den lilla herr´n bredvid mig i fram när han sätter igång och vrålar.
Bärbar DVD är inte intessant att titta på ( dock tycker jag, dom få gånger jag sitter i bak att det är en fantastisk uppfining ).
Böcker anser barnen att man skall sitta i sina föräldras famn och läsa, inte i bilen sittandes i sin bilbarnstol.
Ciggladdaren till mobilen är rolig i 5 minuter
Så problemet är hur skall jag underhålla Junior när jag rattar familljen genom europa:) Har ni några tips ??
Zakkan
2006-06-09, 13:56:12
När vi ska ut på långa bilresor brukar vi till att börja med anpassa körsträckorna så att de passar barnens sömnrutiner så mycket som möjligt.
Vad det gäller leksaker och annan stimulans så tror jag inte att det finns någon hjälp att få när barnen drabbas av tristessen med stort T när de är så små som 1,5 år. En kort bensträckare på 5-10 minuter då de får springa runt lite på en parkeringsplats brukar hjälpa bättre tycker jag. Ofta klarar de någon timmes bilfärd utan tjut efter en sådan kort liten paus.
Ett annat tips är att låta båda barnen sitta i baksätet. Dels har de då sällskap av varandra och dels så gillar i alla fall våra barn att sitta och ha världens utsikt genom bakrutan (om bilen nu inte är fullastad :cool: ). Vår stora kille började åka ensam bak när han var 1,5 år gammal (vi ville vänja honom vid det eftersom nummer två var på väg). Lilltjejen har suttit bak ända sedan den dagen hon åkte hem från BB. De har klarat det utan problem. Dessutom får man fördelen av att ha ett trevligt sällskap (förhoppningsvis :D ) i framsätet som man kan snacka med.
Ett tips till som nog är det som vi i särklass har haft mest nytta av är att våra barn har varsin Polarn och pyret kanin som är det käraste de vet. Dessa har de dock bara tillgång till när de sover och när vi åker på långa resor (bil/flyg/båt whatever). Gosedjuren håller dem lugna i timmar även om de är vakna. Lite extra tid kan man skaffa sig genom att inte ta fram gosedjuren förrän gnällandet börjar :p .
Daniel
2006-06-09, 14:12:01
Har liknande funderingar kring bilåkande, när man fru tar bilen själv vore det bra att kunna ha Linn i stolen i baksätet själv, men hon blir jätteledsen om inte någon sitter tillsammans med henne. :(
Vi köpte en fin spegel så att åtminstone mamma kan se "in" i baksätet, men det hjälper inte henne.
Zakkan, hur gick ni tillväga för att vänja barnen att sitta ensamma i baksätet?
Zakkan
2006-06-10, 20:22:41
Zakkan, hur gick ni tillväga för att vänja barnen att sitta ensamma i baksätet?
Ärligt talat behövde vi inte göra någonting mer än att flytta killen :) . Faktum är att han gnällde mycket mer i framsätet och slutade med mycket av gnället när han fick börja sitta bak. Lilltjejen har ju alltid suttit bak, så hon känner inte till något annat.
Fredrik
2006-06-10, 22:23:14
Första bilturen med tjejen idag när vi åkte de tre km hem från BB, har nog aldrig kört så sakta/uppmärksamt :D
Vi har babyskyddsbasen monterad i baksätet och där får det förbli. Hoppas att hon vänjer sig med det omedelbart.
En sak som slog mig var att man kanske skulle ta och utrusta bilen med ett emergency-kit kanske. Förslag på vad det bör innehålla utöver blöja och våtservetter? :)
/Fredrik
Fredrik
2006-06-11, 19:50:33
Hur gamla är barnen, på en höft, när de börjar tycka att det är jobbigt att åka mer än 2 mil i en bil?
Vi funderar på att låta döpa Ella i norge men dit är det ju en sweet bilresa så vi är lite osäkra. Men om vi gör det innan hon är mer än några månader gammal kanske hon inte berörs av att åka en 50 mil?
/Fredrik
Robert
2006-06-11, 21:08:21
Här kan jag komma med tips. Eftrsom vi har Morfar i värmland och mormor i S-holm, medan vi själva bor i en avlägsen ort som heter Söderhamn kan jag säga att vi har åkt en del bil med våra barn.
Och har aldrig upplevt det som något problem, lyssna på den lilla är nyckelordet. När det börjar bli gnäll och jobbigt stanna en stund och låt tösen komma upp ur bilstolen för att sträcka på sig. Vi har använt oss av Borlänge när vi åker de 40 milen till svärfar i flesta fall, och knallat runt där ett par timmar. Sedan har vi kunnat åka vidare.
Ibland har det räckt med ett stop, och del gånger många fler men kortare stop.
Sedan har vi haft båda barnen i baksätet tillsammas med en av oss, det gör att man kan underhålla de små utan att behöva tappa focus på bilkörningen ;).
Lyssna på den lilla bara, och låt henna bestämma antalet stop. Ha inga tider att passa är det viktiga. Kan säga att det kan ta oss mellan 6 och 8 timmar de 40 milen till Karlstad, men då har vi aldrig haft någe gnäll i bilen heller :)
Micke66
2006-06-12, 20:26:27
Tackar för tipsen.
Känns som att korta sträckor och lite lek verkar vara rätt medicin.
Får väl starta i ottan och ta hela dagen på oss......
Dock känns det som korta sträckor vi skall köra,nån som vet hur trafiken genom tyskland är vid den här tiden på året ??
Daniel
2006-06-12, 23:18:34
Massa bra tips i tråden! :)
Lyssna på den lilla bara, och låt henna bestämma antalet stop. Ha inga tider att passa är det viktiga.
Helt klart!
Oftast så handlar det om att anpassa sig efter barnets behov och känna efter. Personligen tycker jag det många gånger är nyttigt att få lite insikt i vad andra gått genom så kan förbreda sig lite inför situationen. :)
Sen kommer man rätt snabbt till insikten att man måste planera runt sitt/sina barns vanor, dom små har tyvärr inte alls har samma förståelse för att passa tider eller att mamam och pappa ha bråttom. :)
Kalfir
2006-06-13, 08:58:07
Lånar tråden lite.
Det ser ut att bli utlandet via flyg nästa sommar och våran lilla filur är väntad 1 jan typ. Någon som har erfarenhet av att flyga med nyfödda? Vad bör man tänka på här? Någon som vet om det finns någon lägsta gräns för ålder? De bör väl vara några månader iaf. Tänkte mest på trycket i planet. Har hört att det ska vara bra att åka medans man (man? sambon så klart) ammar, för då sliper man mycket med infektioner och sånt via mat. Gissar att plutten kommer vara en 6-7 månader när det bär av.
Micke66
2006-06-13, 20:41:24
Åkte med mina när dom var 8 månader till Mallis.....
Inga problem....... OM :
*Du ser till att dom inte är tokpigga inför resan
*Har mängder med saker att få i magen den lille
*dricka vid start och landning
*Inte beställer mat till flygresan ( ät innan och efter )
*glömer allt vad liten "färdknäpp" på planet heter ( var tidigt på flygplatsen och ta en öl där )
*Är inställd på att du kommer att få promenera med den lille i fanmen, fram och tillbaka i planet hela resan
Följ dessa tips och du får inga som helst problem.......:D
Daniel
2006-06-13, 20:55:46
Det finns lite snack om just flyga med småbarn i tråden Resa med spädbarn? (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=7)
Det funkar bra, men man får förbereda sig lite. :)
Micke66
2006-07-15, 12:37:39
Då var det färdigåkt för den här gången.
215 mil ner och 200 mil upp.....Pust......
För det första....Barn vänjer sig !!
För det andra....Ha mängder av Mariekex med er !!
För det tredje....Håll hög fart på autobahn när barnen sover och du kan ägna dig åt bilkörning !!
Dessa 3 ting gjorde vår resa enkel och snabb, att vi toklekte 1 timme varje morgon innan vi hoppade in i bilen gjorde kanske sitt....
Hur som....Allt gick ganska lätt (relativt), och att se barnens förvåning/glädje när dom fick se ett 26 gradigt medelhav för första gången gjorde att alla eventuella nackdelar med resan försvann direkt.......
*extra tips:
Handla på er lite gott att dricka i norra Tyskland, bo bara på små
gasthaus, upp med babyvakten och man får semester även på resan
ner.......
Daniel
2006-07-17, 10:40:20
Skönt att det gick bra!
Gick det bra att tokleka och sen köra bil på autobahn fokuserad? :)
Micke66
2006-07-22, 06:28:41
Inga problem överhuvudtaget, jag kör inte direkt jättesakta här hemma så det kändes säkert på alla sätt, fast det gick nog aldrig fortare än 160, vilket inte känns snabbt när alla kör så fort.
Daniel
2006-07-23, 23:43:24
Hmm... fartbild, yes? :)
Fredrik
2006-07-26, 09:56:54
Hittade lite tips på aktiviteter man kan köra med barnen i bilen för att hålla dom sysselsatta
Räkna: Klassisk billek i all sin enkelhet. Yngre barn älskar att räkna röda bilar eller flaggor eller trafikljus.
Vinka till snälla tanter och farbröder: Här gäller det att vinka till folk i mötande bilar och gående man passerar. När någon vinkar tillbaka får barnet ett poäng.
Oscars färglek: En person säger "Jag ser någonting grönt". Då gäller det för de andra att snabbt gissa vad det är för grönt personen tänker på. Sedan är det den som först gissat rätt som får tänka på något.
Hitta tio grejer: Alla får en lista med tio olika saker man ska se, typ väderkvarn, skorsten, glasskiosk, motorcykel och så vidare. Först klar med sin lista vinner.
Namnleken: En säger ett namn, till exempel Niklas. Nästa ska då säga ett namn på sista bokstaven, alltså S, till exempel Sara och så vidare. Samma namn får inte upprepas. Den som inte klarar det åker ut. Kan varieras med städer eller länder.
Lyssna på band: Välj berättelser som passar hela familjen. Ett svårslaget alternativ som både vuxna och barn brukar älska är Sune.
Radioshow: Kan bli hur kul som helst. Barnen turas om att vara programledare, gäster och artister. När fantasin släpps lös brukar även mamma och pappa tycka det är mer underhållande än P3.
Sjunga ihop: Stämma upp i gamla barnklassiker brukar råda bot på dåligt humör hos såväl stora som små passagerare.
För att vissa av dessa ska funka krävs det verkligen att man som päron är kreativ, kanske inte min vassaste sida :D
/Fredrik
Var inte tanken att det skulle bli mindre plågsamt att åka bil?
Daniel
2006-07-27, 11:58:53
Var inte tanken att det skulle bli mindre plågsamt att åka bil?
Men det är väl mysigt att göra högljuda aktiviteter tillsammans? :)
Fredrik
2006-08-01, 13:27:40
Senaste "långresan" med lilltjejen var nu i helgen då vi¨åkte ner till mörka småland för att vara med på en kompis bröllop. Vi hade då fått höra av ett par kamrater att det inte är bra för småbarn att sitta alltför långa stunder i babyskyddet. Det kunde visst vara något med att de får ont i ryggen(?).
Ligger det nån sanning i det här?
Om en dryg månad ska vi åka ca 75 mil upp till norge för att låta döpa den lilla och det är, tidsmässigt, en betydligt längre resa än den seaste till småland. Cirka 9-10 timmar i bil, beroende på trafik och väder :rolleyes:
/Fredrik
Ja, små barn mår inte bra av att sitta länge, varken i babyskydd eller på annat sätt. En enstaka bilresa på en eller ett par timmar då och då kan knappast ställa till det speiellt mycket men på en tiotimmars resa får ni nog planera in ett eller två lite längre stopp.
När ni stannar, håll barnet i fötterna och snurra runt, runt några varv, så ryggen sträcks ut ordentligt ;)
Fredrik
2006-08-01, 14:32:01
När ni stannar, håll barnet i fötterna och snurra runt, runt några varv, så ryggen sträcks ut ordentligt ;)Tur för min skärm/tangentbord att jag inte drack mjölk när jag läste det där :D
Ok, så ett par pauser får det nog allt bli då! Är ju bara att planera in en picknick eller två. Tjejen ska ju dessutom ha mat åtminstone två gånger under resans gång så det är ju mer eller mindre ofrånkomligt när jag tänker efter :o
Hmm, som man är man väldigt dålig på att läsa bruksanvisningar (who needs'em) men i fortsättningen kanske man skulle ta och läsa åtminstone de som har med vår dotters säkerhet att göra.
/Fredrik
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.