handdator

Visa fullständig version : Nu är hon här, Tekla kom som ett vulkanutbrott!

phred
2007-01-31, 00:26:46
Hejsan pappaforums medlemmar, jag skrev för ett tag sedan i "namntråden" att vi bara hade ett namn till vårat barn som var beräknat komma till världen 2007-03-13. Detta blev som ni fårstår av rubriken inte riktigt så i fredags så hände det lite tråkiga saker som sedan visade sig få en helt underbar utgång.

Tjejens moderkaka havererade (läs lossnade) och det fullkomligen forsade blod, ambulans tillkallades såklart på direkten, sedan är det en dag full av händelser som jag knappt kan förklara allt gick så fruktansvärt fort.

08:45 får sos alarm telefonsamtalet och 09:27 så har vi en dotter, allt går i racerfart alltså, hon kommer ut väldigt tilltöcknad har i stort sett obefintligt puls och har förlorat en väldans massa blod. Med hjälp av ett stort team av underbara och fruktansvärt duktiga läkare så blir hon bättre och bättre, dem lyckas stabilisera läget och jag som sitter på förlossningen och väntar ovetande tillsammans med en barnmorska får ett samtal att det är stabilt och att jag ska få träffa det lilla livet, vi går ner för att få se henne. Då händer det som inte får hända, hennes högra lunga punkteras och det blir fullständigt kaos (i mina ögon) jag brister ut i gråt och floderna av tårar vet ingen hejd, det känns som att detta tar en evighet men i själva verket så tar det kanske 20-30 minuter innan det kommer in en sköterska till mig och säger -"kom ska du få se henne", jag gråter fortfarande floder och tvekar (varför vet jag inte, men jag gissar att det är rädsla) och frågar -"lever hon då?", sköterskan tittar på mig och ser nästan lite förvånad ut över min fråga varpå hon svarar att såklart gör hon det.
Vi går vidare in i behandlingsrummet där våran lilla Tekla befinner sig jag får gå fram till bordet där hon ligger, någor "rinner" genom min kropp det är en mix av alla känslor man kan ha, och tårarna bara fortsätter att flöda.

Resten av fredagen har jag knappt några minnen av, inte mer än att jag vet att ungefär 1000 saker hände och jag fick känna ungefär lika många känslor.

Jag tackar gud för att jag och min familj bor i sverige när något sådant här händer, och jag ska i fortsättningen stå längst fram i alla demonstrationer som är emot nedskärningen inom vården.

Nu undrar ni sålkart hur det ser ut idag ? Det ska jag tala om, pappa och mamma mår bra och det gör även våran lilla Tekla, det ser bättre och bättre ut för var timme som går, läkarna pratar redan om att hon ska slippa andningshjälpen redan imorgon (detta är naturligvis baserat på hur det lilla livet mår)

Med vänlig hälsning
En stolt far.

MetalCowboy
2007-01-31, 03:58:57
Får man våga sig på ett litet GRATTIS!!! :D

Vilken tur att alla - efter omständigheterna - mår bra.

Men jag vill, och jag tror att flera med mig vill veta mer.. ;)
Hur lång o tung är det lilla livet?
Hur länge "måste" ni stanna? (Antar att ni är på neonatal?)
Det gick rätt fort, 42 minuter :eek: .. Föddes hon hemma, i ambulansen eller hann ni in till sjukhuset?
Vilken vecka föddes hon i? (33½ om jag räknade rätt..)
Vilka risker finns det för komplikationer nu/senare i livet?

/Henke

Fredrik
2007-01-31, 08:25:43
Ujuj, phred. Sitter ju här med lipen i halsen nästan, inte svårt att relatera till hur du måst ha känt dig. Otroligt skönt att det slutade så väl som det gjorde iaf. Men jösses vad du måste ha kastats mellan hopp, förtvivlan, ovisshet och ett gäng andra känslor som man kanske inte var riktigt beredd på.

Nästan en pers (pärs?) att läsa ditt inlägg. Tur det är kaffe på jobbet snart.

Hur ser hon ut då? Verkar hon liten? Är det en sötnos? ;)

Ta hand om mamsen och den lilla!

Ja, just det, ett stort GRATTIS till er också!

Mats
2007-01-31, 09:14:59
Modern sjukvård är cool när den fungerar. Grattis!

Tordan
2007-01-31, 09:19:01
Jösses, började vattnas i ens ögon. Jag gör nog som Fredrik och tar en kopp java nu...

Superstort grattis till er alla!

phred
2007-01-31, 10:27:56
Får man våga sig på ett litet GRATTIS!!! :D

Vilken tur att alla - efter omständigheterna - mår bra.

Men jag vill, och jag tror att flera med mig vill veta mer.. ;)
Hur lång o tung är det lilla livet?
Hur länge "måste" ni stanna? (Antar att ni är på neonatal?)
Det gick rätt fort, 42 minuter :eek: .. Föddes hon hemma, i ambulansen eller hann ni in till sjukhuset?
Vilken vecka föddes hon i? (33½ om jag räknade rätt..)
Vilka risker finns det för komplikationer nu/senare i livet?

/Henke

Hejsan, ja som ni förstår av mitt inlägg så är det mycket luckor och det är ju bra att ni frågar så att jag kan fylla i dem :)

Hon var mellan 42 och 46 cm lång och vägde 1876g när hon kom till världen, så hon vägde som de trodde att hon skulle göra i den vecka hon var (~v33), vi kommer att stanna på neonatal eller avd33 som det kallas i folkmun här i Falun ungefär tills beräknad födsel.
Du har alldeles rätt det gick fruktansvärt fort allting, hon föddes med katastrofsnitt på sjukhuset, Towe(mamman) larmade sos 08:45 ambulansen anlände till förlossningen 09:15 där spenderade dem ca 2 minuter det räckte för att se att detta barn måste ut omgående annars har det ingen som helst chans att överleva, så alla läkare och sköterskor larmades och dem samlades i operationssalen 09:27 är hon alltså född och hon fylldes på med mycket blod för att sedan opereras/behandlas i stort sett hela dagen.

Dom gör ju såklart massor av tester dagarna i ända, hela helgen har hon sovit och fått så mycket mediciner att det mer har sett ut som en trasdocka. Läkarna är mycket positiva dom har kollat ultraljud på hjärnan 2 gånger senast igår och allt ser bra ut, idag ska hon även få komma ut ur kuvösen för första gången.
Läkarna tycker även att allt ser så bra ut och dem har kunnat sänka all medicinering för var timme som går samt all hjälp från respiratorn så deras förhoppning var igår att dem ska få ta bort respiratorn helt idag, dock ingenting som var med säkerhet men man vet iallafall att allt går som det ska och som dom ser det nu finns det inget som pekar på komplikationer nu eller senare i livet, men det är ju också lite för tidigt att svara på än.

Hon fick en tuff start min lilla tjej, men jag vet även att hon är en tuff tjej vilket hon verkligen har visat dessa dagar, nu har hon även börjat bajsa och kissa i massor vilket är mycket positivs.
Hon kramade även mitt finger igår kväll :D

Fråga på bara om det är något ni undrar, det är skönt att skriva av sig och det hjälper en att komma ihåg alla detaljer som sedan länge är borta känns det som, man har ju levt timme för timme hela helgen så att komma ihåg har inte varit prioriterat.

*edit*
jag glömde berätta att hon är det finaste som finns man blir alldeles glad av att få se henne, det ska bli så skönt att komma dit idag igen och inatt ska jag även sova där det ska bli riktigt skönt.

Och såklart tack för kommentarerna ;)

MVH

Mats
2007-01-31, 10:35:42
Spännande.

Min mormor föddes under delvis liknande omständigheter, fast på 30-talet. Det de gjorde då var att ge henne sista smörjelsen och skicka hem familjen. Hon klarade sig ändå tack vare en hemagjord kuvös gjord av varmvattenflaskor och några filtar. Det har hänt lite sen dess...

phred
2007-01-31, 10:48:36
Uppdatering, pratade precis med mamman per telefon och dom hade redan nu tagit ut respiratorn, och hennes "fostergångar" jag vet inte den medicinska termen men man kan väl förklara det som gångarna där hon får syre under graviditeten hade inte stängt sig pga att hon inte hade tagit det där första stora andetaget av förklarliga skäl, detta fick hon medicin för igår och nu var dessa vägar stängda och hon är en fullbordad bebis :)

nu är det även mindre mediciner och hon blir därför piggare och piggare.

Nästa gång jag kommer hem så ska jag ta med mig kameran och då ska ni alla få se bilder på henne (och om ni har tur även på mig fett va? :D)

nu ska jag slänga lite gammal mat ur kylen det har ju inte varit någon här och ätit upp allt vi storhandlade i torsdags ;)

Fredrik
2007-01-31, 10:57:10
Uppdatering, pratade precis med mamman per telefon och dom hade redan nu tagit ut respiratorn, och hennes "fostergångar" jag vet inte den medicinska termen men man kan väl förklara det som gångarna där hon får syre under graviditeten hade inte stängt sig pga att hon inte hade tagit det där första stora andetaget av förklarliga skäl, detta fick hon medicin för igår och nu var dessa vägar stängda och hon är en fullbordad bebis :)Positiva besked är guld värda :) Otroligt vad läkarna kan göra nuförtiden. På dina tidigare poster verkar det ju dessutom som att de verkligen visste vad de pysslade med när ni kom så hastigt och de rallade alla tillgängliga resurser för att ta hand om er. Som Mats sa, det är coolt när det fungerar.

nu är det även mindre mediciner och hon blir därför piggare och piggare.Häftigt. Hur mycket får ni vara med henne? När vi var på BB så var man ju ensam med lilltjejen mest hela tiden men jag antar att det är lite annorlunda för er eftersom hon föddes så tidigt?

Nästa gång jag kommer hem så ska jag ta med mig kameran och då ska ni alla få se bilder på henne (och om ni har tur även på mig fett va? :D)Du kommer att vara den stolta killen med tårar i ögonen, yes? ;)

nu ska jag slänga lite gammal mat ur kylen det har ju inte varit någon här och ätit upp allt vi storhandlade i fredags ;)Alternativt gör du en rejäl pytt-i-panna och fryser in :D

phred
2007-01-31, 11:05:01
Vi får vara med henne dygnet runt om vi vill, det finns inga begränsningar mer än den där plastlivmodern med 6 luckor som hon ligger i ;)

Men som det ser ut nu så får vi ta ut henne senare idag och hålla henne på bröstet, det kommer bli så j*vla coolt då är hon äntligen "min" det har hon ju vart hela tiden men jag ska vara ärlig och säga att det har vart svårt i vissa stunder att känna så, eftersom hon har vart så långt bort hela tiden.

Det är också helt underbart vilka resurser det verkligen finns när det händer en katastrof som detta verkligen var.
Hon har dygnet runt minst 2 stycken sköterskor som endast tar han om henne, där tillkommer även 2 läkare som ständigt gör ronder och kollar allt som behövs kollas och lite till känns det som.

Jag har heller aldrig stött på så många glada och positiva människor p ett och samma ställe, för att citera phebs från vänner -"dom är som jultomten på lyckopiller i disney world där han har sex." :D

Fredrik
2007-01-31, 11:12:53
Underbar Vänner-referens. Såg också det avsnittet igår :D

Tordan
2007-01-31, 12:34:29
Hon kramade även mitt finger igår kväll :DMVH

Sweet, dude! ;)

Daniel
2007-01-31, 14:54:23
phred, stort grattis! :D

Otroligt skönt att det ordnat sig efter en så pass kaotisk start. :)

Underbart kul läsa att ni fått så bra mottagande av alla ni möt, gör en stor skillnad i en sån här situation.

Keep us posted! :D

phred
2007-02-01, 17:04:42
Hejsan, nu är jag hemma en liten sväng igen.
http://www.phred.se/tekla/ där har jag lagt upp lite bilder på den lilla prinsessan.

För att uppdatera er om läget så finns det inte så mycket att säga mer än att hon äter rikligt (genom sond fortf.) och kissar samt bajsar ganska mycket också, hon har även fått mindre och mindre mediciner vilket gör att hon blir piggare och piggare, igår fick jag även höra ett litet skrik dock var det inget glädje skrik tyvärr :( utan hon har ganska ont efter slangen som har varit i halsen.

Hon har även tittat ut ur kuvösen en timme ungefär, då var det mammas bröst och känguru som gällde det var helt underbart att se.
Efter vägning idag så vet jag att hon blir större iallafall, 2050g nu.

Ha det bra alla, nu ska jag packa lite kläder sen fara åter.

Skåne
2007-02-01, 19:34:04
Å hallemölle vilken lite en.

Skönt att det gått bra för er.

Grattis i efterskott (eller är det förskott eftersom hon skulle landa först om lite mer än en månad?) :D

Daniel
2007-02-01, 23:17:44
Oj vilken liten fot det där var! :D

Skönt att det går åt rätt håll.

phred
2007-02-02, 10:07:33
Igår kväll kl 23:00 fixk jag äntligen ha henne på mitt bröst, det var helt underbart bästa känslan ever!
Just nu sitter jag i biblioteket på sjukhuset och bara njuter, hon är så stark fast hon är så liten.
Nu får hon komma ut en liten stund varje dag, det känns som ett stort steg framåt.

tjipp tjipp.

Daniel
2007-02-02, 16:36:17
Underbart! :D

Har ni fått någon förklaring till vad som ledde till att ena lunga punkterades?

Fredrik
2007-02-03, 18:18:47
Det här är verkligen häftigt. Kul att allt går så bra för er, efter omständigheterna :) Och vikten ökar som den ska också, nice, nice.

phred
2007-02-28, 19:02:44
Hejsan på er, det var ett tag sedan jag uppdaterade er om vad som händer, det har varit lite annat att stå i om man säger så :)

Iallfall nu har jag fått hem min familj för gott det är så J*VLA skönt, äntligen. Vi kom tillbaka till sjukhuset igår morse efter 2 nätters permision det utfördes otaliga tester sedan kom beskedet -"Ni får flytta hem idag".

Mina knän blev svaga även om alla sköterskor hade förberett mig på detta så vågade man inte ens hoppas.

Har lite svårt att vara objektiv just nu så om ni undrar något så är det bara att fråga här eller via PM, bifogar även lite bilder :)

http://www.phred.se/tekla/PICT7192.JPG

Allt är "lite" stort just nu :)
http://www.phred.se/tekla/PICT7185.JPG

MVH
Familjen Berggren-Paqualin.

Fredrik
2007-02-28, 19:23:42
Ahmen grattis åt att allt har gått bra :D

En sån liten en liksom. Hur gammal är lillan nu (för mig som inte orkar räkna veckor bakåt i tiden)?

Antar att ni kommer att ha täta besök på bvc under en tid?

Hursom, det måste ju vara otroligt skönt att få lillan "approved" så att ni kan ta hem henne och bli som en vanlig liten familj.

*edit* Kolla nu en sida bakåt för pics på phreds småtting!

phred
2007-02-28, 20:32:54
Tackar!
På fredag är Tekla 5 veckor "gammal".
Japp nu sätter det fart med bvcbesök men även återbesök hos doktorerna som har haft hand om henne under denna tid.

Fredrik
2007-02-28, 20:59:40
Tackar!
På fredag är Tekla 5 veckor "gammal".
Japp nu sätter det fart med bvcbesök men även återbesök hos doktorerna som har haft hand om henne under denna tid.Även om det är lite scary att åka till sjukan för besök hos doktorerna så borde det väl kännas rätt tryggt att de är så måna om henne. Det är iaf så jag tolkar det.

phred
2007-02-28, 23:05:57
Jag tycker inte alls att det är "scary" snarare tvärtom, efter denna starten så vill man hålla full koll på att allt fungerar/utvecklas som det ska, det känns mycket tryggt att dem är så måna om henn och oss alla är/har varit helt underbara sjukvården har denna gång fungerat ypperligt ;)

JockeH
2007-03-01, 09:08:23
Man kan j inte låta bli att känna en otrolig lycka samtidigt som man nästan tåras själv här när man läser allting och sedan ser det lilla miraklet ligga hemma i trygghet.

Ett stort grattis och all lycka till er.

Daniel
2007-03-02, 15:57:22
Härliga bilder! Hon ser ut att vara riktigt väl inbäddad i babyskyddet! :D