Visa fullständig version : Nytt eller begagnat?
Fredrik
2006-06-05, 14:26:43
Ja, vad säger ni? Vilka produkter skulle ni kunna tänka er att köpa begagnade till era barn? Vilka produkter bara måste ni köpa i butik?
Var någonstans hittar man begagnade prylar, kläder, leksaker?
*edit* Här under kommer sjyssta tips på vart man vänder sig för att hitta begagnade pryttlar/kläder/leksaker osv till barnen!
Tradera, en köp&sälj-sajt (http://www.tradera.se)
Blocket, se ovan (http://www.blocket.se)
/Fredrik
Micke66
2006-06-05, 19:57:10
Säng och bilbarnstol är för mig ett måste att handla i affär..........
Kalfir
2006-06-05, 20:01:55
Det är väl det gamla klassiska blocket och tradera som gäller. Själv kan jag tänka mig det mesta begagnat. Kläder så länge som det ser bra eller ok ut iaf. Sånt får man ju i mängder... iaf om man har ett hav av syskonbarn som jag (13 st). Leksaker är ju inte så noga i början... men sen då... har inte funderat på det. Barnvagn har vi just inhandlat på blocket, billigt och bra. Bilbarnstol har jag hört att man ska vara noga med och det har ju sina naturliga anledningar. Man ska absolut inte ha en som är krockad... men hur lätt är det att veta då? Iofs är det väl tydligt på vissa, men de lär de ju inte sälja heller.
Micke66
2006-06-05, 20:04:30
Bilbarnstol har jag hört att man ska vara noga med och det har ju sina naturliga anledningar. Man ska absolut inte ha en som är krockad... men hur lätt är det att veta då? Iofs är det väl tydligt på vissa, men de lär de ju inte sälja heller.
Var inte så säker på det, folk kan göra vad som helst för att tjäna några kronor:mad:
Fredrik
2006-06-05, 20:13:17
Var inte så säker på det, folk kan göra vad som helst för att tjäna några kronor:mad:Det där är ju tyvärr sant, man upphörs aldrig att förvånas över vad folk faktiskt företar sig. Tur vi är reko klubben allihopa här ;)
Begagnat: Barnvagn, säng (fast ny madrass, lakan etc såklart).
Nytt: Babysitter, bilbarnstol, babysele.
Sen ska jag få 3000 blöjor av en kollega ( de hade tydligen förköpt sig. De är alltså begagnande men ändå inte :D)
Kläder kan jag mycket väl tänka mig att köpa begagnat på blocket eller tradera. Kan man få lite sjyssta märkeskläder till en spottstyver så tackar jag verkligen inte nej! Leksaker likaså. Allvarligt, hur mycket andrasorteringsleksaker hade man inte när man var liten liksom. Jag hade inte 13 syskon som dig Kalfir men ett par äldre kusiner som donerade bort sina toys till mig.
/Fredrik
Daniel
2006-06-05, 20:16:19
Barnkläder verkar finnas i sjuka mängden på tradera och blocket, min fru har blivit en auktionsnarkoman, hjälp mig! :D
Vi köpte även liggvagn och babyskydd av en kompis, så det kändes rätt lungt, annars är bilstolar inget man vill köpa av okänd, man vet ju aldrig vilken idiot man köper av. :(
Annars så kan jag personligen tänka mig det mesta (utom blöjor då) som begagnat. :)
Micke66
2006-06-05, 20:20:59
Nytt: Babysitter
/Fredrik
Synd, jag har nämligen en batteridriven gunga som ersätter/kompletterar en babysitter.....:D
( Gick loss på en tusing, ungarna hatade den från dag 1, världens onödigaste köp, köp aldrig )
Daniel
2006-06-05, 20:22:09
Kläder kan jag mycket väl tänka mig att köpa begagnat på blocket eller tradera. Kan man få lite sjyssta märkeskläder till en spottstyver så tackar jag verkligen inte nej!
Det är en helt sjuk värld på Tradera med mammor som pushar barnkläder. Det är tydligen en auktionsmaffia som driver upp priserna på vintage från 70-talet och limited collections av vissa nyare plagg - sjukt! :D
Leksaker likaså. Allvarligt, hur mycket andrasorteringsleksaker hade man inte när man var liten liksom. Jag hade inte 13 syskon som dig Kalfir men ett par äldre kusiner som donerade bort sina toys till mig.
Sant, men vill du verkligen att ditt barn ska få lida på samma sätt som du fick? Vem vill egentligen ha en använd PSP/XBOX när man kan få en ny fin och shiny! ;)
Fredrik
2006-06-05, 20:32:31
Det är tydligen en auktionsmaffia som driver upp priserna på vintage från 70-talet och limited collections av vissa nyare plagg - sjukt!Det där är samma sorts människor som tycker att tupperware är det bästa som hänt mänskligheten sedan David Hasselhoff gick i ett par röda shorts va? ;)
Sant, men vill du verkligen att ditt barn ska få lida på samma sätt som du fick? Vem vill egentligen ha en använd PSP/XBOX när man kan få en ny fin och shiny! ;)Önskar inte att någon ska få genomgå det som jag gjorde när jag var liten. [Obs, jätteironi här! Jag hade det varken bättre eller sämre än någon annan unge som var kotte på 70-talet :D]
Den här lilla diskussionen har inspirerat mig att skapa en ny tråd!
*edit* Vassegoda: http://pappaforum.se/forum/showthread.php?p=399#post399
/Fredrik
Daniel
2006-06-09, 14:17:11
Tror att det helt klart är samma som Tupperware-maffian. :)
Televinken och Systeryster är the shit! :)
Fredrik
2006-06-15, 20:11:07
Synd, jag har nämligen en batteridriven gunga som ersätter/kompletterar en babysitter.....:D
( Gick loss på en tusing, ungarna hatade den från dag 1, världens onödigaste köp, köp aldrig )Tell me more! Vad gör den fär något och till vilken ålder på barnet passar den? Märke? Om det verkar som en bra pryl ska jag googla den och kanske kika på blocket ;)
/Fredrik *edit* den där lilla texten upptäckte jag faktiskt inte förns jag skrivit min post, hehe. jaja, berätta iallafall!
Micke66
2006-06-15, 20:19:32
Tell me more! Vad gör den fär något och till vilken ålder på barnet passar den? Märke? Om det verkar som en bra pryl ska jag googla den och kanske kika på blocket ;)
/Fredrik *edit* den där lilla texten upptäckte jag faktiskt inte förns jag skrivit min post, hehe. jaja, berätta iallafall!
En ställning med en gunga där man spänner fast barnet och kan fälla fram en grej med hängande fåglar på.
Sen är det 2 hastigheter man kan ställa in:eek:
Vi hade ungarna i den ganska tidigt, men det funkade inget bra, dock har vi kompisar vars barn somnade så fort dom blev nedsatta i den.
synd att du inte bor i stockholm, då hade du kunna köpt den billigt:D
Fredrik
2006-06-15, 20:32:45
synd att du inte bor i stockholm, då hade du kunna köpt den billigt:DShip it, baby ;) Hmmm, eller inte. Vi köpte en sån där sittställning eller vad det kan tänkas kallas? En sån där med en tygdel som ligger vinklad mot golvet i ca 10-25 grader. Har inte använt den än för Ella ser ut att försvinna när man sätter henne i den :D Annars är ju allt hightech sjukt intressant att pilla på!
/Fredrik
Micke66
2006-06-16, 04:57:36
Ship it, baby ;) Hmmm, eller inte. Vi köpte en sån där sittställning eller vad det kan tänkas kallas? En sån där med en tygdel som ligger vinklad mot golvet i ca 10-25 grader. Har inte använt den än för Ella ser ut att försvinna när man sätter henne i den :D Annars är ju allt hightech sjukt intressant att pilla på!
/Fredrik
Visst kan man skicka..... Om tid finnes.......( sjuklig stress inför semester till Italien på söndag har infunnit sig )
Ni har alltså köpt en helt vanlig babysitter:D
Fredrik
2006-08-01, 14:41:39
För att göra den här tråden genomnyttig tänkte jag att vi kan väl försöka tipsa varandra om var någonstans man gör de bästa begagnatfynden.
De förslag som postas tar jag sedan och klipper in i första posten i den här tråden! Kan ju börja med att klistra dit Daniels gigant; tradera :D
/Fredrik
Kalfir
2006-08-01, 14:47:55
glöm inte blocket...
Fredrik
2006-08-01, 14:53:53
Ah, just det! Gamla, hederliga Blocket :)
Kör på med tips så får vi ihop en fin lista.
/Fredrik
Daniel
2006-08-11, 23:30:08
Tradera är imponerande som ett social fenomen att studera om inte annat, sjukt mycket mammor som hänger där! :D
Det enda jag kan komma på som vi nog aldrig skulle köpa begagnat är bilbarnstol, cykelhjälm och liknande säkerhetsutrustning.
Vi har tom köpt de flesta tygblöjorna beg, bara behövt göra mindre kompletteringar. På blöjfronten, om någon, finns det pengar att spara. Sedan sägs det att tygblöjbarn blir blöjfria fortare än andra, men det är inget jag har vederhäftiga siffror på. Och som upplysning, på natten och när vi är på resa eller handlar så är vi inte några hardcore tygblöjsfanatiker....
Romain
2006-11-09, 15:44:37
Fick av frun att det förekommit annonser på blocket där folk säljer babyskydd/bilbarnstolar som varit trasiga, hur kan bizzart korkad får man vara? :mad:
Däremot min erfanhet är att det går riktigt bra med barnvagn på nätet (jag körde blocket). Men det gäller att köpa lite bättre kvalitet. Vi köpte en teutonia pansarvagn, och det känns som den kan aldrig dö.
Fredrik
2006-11-09, 15:52:40
Däremot min erfanhet är att det går riktigt bra med barnvagn på nätet (jag körde blocket). Men det gäller att köpa lite bättre kvalitet. Vi köpte en teutonia pansarvagn, och det känns som den kan aldrig dö.:D
Välkommen till forumet Romain!
Bara för att du beskriver vagnen som en pansarvagn måste jag googla det ikväll ;) Lät... brutalt.
Men jo, ett babyskydd, och liknande, hade jag aldrig köpt begagnat. Vem vet vad de vart ute för. Och nog räknar vi våra barns liv lite högre än att snåla på den säkerheten. Även om dessa skydd nu råkar kosta skjortan. Finns det inte försäkringsbolag som låter en låna ett skydd gratis om man tecknar med dom?
/Fredrik
Daniel
2006-11-23, 15:39:38
Delar av bilbarnstol snacket till en ny tråd (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=248).
Så där! :)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.