Visa fullständig version : Strategi för dagisplats?
Daniel
2006-06-04, 22:35:16
Snart är vår lill-tjej 8 månader och det börjar bli dags att ställa henne i dagiskö så att hon ev. kan börja till våren 2006.
Vad ska man tänka på när man letar dagis?
Vad kan man förvänta sig av personalen?
Hur kan man försäkra sig om att det inte är idioter man lämnar sitt barn till? :)
Inget spännande att berätta efter ert studiebesök på dagis?
Daniel
2006-06-18, 23:05:48
Bara lite spännande. :)
I fredags var vi på vårt första besök på vår dagistour 2006, hade fått lite coaching av Mats (som är utbildad fritidspedagog och har en fru som jobbar som förskolelärare :)) på vad man ska kolla av under den här typen av besök.
Det hela började med att vi hälsade på ansvarig förskolelärare och fick en kort introduktion om hur dagiset var uppdelat, dom hade 3 avdelningar med 1-3 åringar och 1 avdelning med 3-6 åringar, varje avdelning var ca. 15 barn och 3-4 lärare.
Den vi träffade verkade ha en vettig grupp där dom var väldigt lyhörd genemot barnens behov och verkade som att dom var väldigt flexibla i sin planering för att stimulera barnens nyfikenhet och vilja att lära sig.
Intrycket vi fick av henne och hennes kollegor i gruppen (som vi inte pratade lika mycket med) var att dom verkade vara vettiga människor som man skulle kunna tänka sig lämna sitt barn hos.
Sen träffade vi en förskolelärare som ansvarig för den andra av gruppen, och nu blev vi lite mindre imponerade. Den här läraren var riktigt skum och nervös. Hennes grupp hade haft samma tema (vatten) i två år och man fick lite känslan att hon inte var lika driven och lyhörd som lärare nummer 1.
Vi gick sen vidare till 3-6 gruppen och även där verkade fröknarna (tyvärr var det inga män alls på hela dagiset) rätt vettigt och verkade jobba mycket med skolförebredande verksamhet för dom äldre barnen.
Annars så var lokalerna lagom stora, med flera mindre rum som barnen kunde leka i. Dom hade även en lekplats på dagiset, även om dom gjorde en del utflykter.
En annan sak som verkade bra var att dom lagade sin egen mat och för dom större barnen så fick dom vara med ibland. Frågade lite om det och fick intrycket av att det är fler och fler dagis idag som får catering eller kör med halvfabrikat.
Sen verkade det som att dom var vädligt dokumentationsintensiva, man skrev dagböcker åt barnen och fotade mycket, men det känns mest som att det var för föräldrarna mer än barnen.
Efter så här första besöket så känns det lite lagom imponerande med tanke på att vi bara kan tänka oss detta dagis om vi hamnar i grupp 1 för 1-3 år.
Tror Mats gav mig det bästa och mest oanvändbara tipset kring dagisletande; "enda sättet att få veta hur dom egentligen är med barnen är att gömma sig i buskarna och spana på personalen jobbar". Nu kan en spanande kille i buskarna utanför ett dagis leda till andra problem med t ex polisen och dom socialamyndigheterna, men det vore kanske något. :)
Kan skriva ner lite av dom punkter som Mats tipsade om och några som kompletterade med.
Lokaler och inredning, hur anpassat är det för barnen?
Hur gör ni med maten? Lagar själva? Får barnen delta?
Personaltäthet, bakgrund samt omsättning?
Hur ser läroplanen ut? Hur anpassar ni er till barnen?
Är ni ute mycket? Vart brukar ni gå? Hur tar ni er dit (trafikerade vägar etc)?
Hur ser en vanlig dag ut?Posta gärna fler förslag på saker man kan kolla eller fråga om under ett besök.
Ska på lite fler dagismöten närmaste tiden, keep you all posted! :D
Viktigast är ju ändå om inskolningsfröken är snygg ;)
Kalfir
2006-06-19, 12:54:17
lmao, undra om sambon tycker att det är prio 1 också
Daniel
2006-06-19, 20:49:02
Mats, kanske skulle ha berättat det här för din fru idg när vi lunchade. ;)
Fredrik
2006-07-06, 22:59:34
Hur går det med val av dagis Daniel? Hittat den ultimata barnomsorgen än eller är det bara same-same-but different?
Det allra viktigaste måste ju ändå vara att man får en bra känsla för de personer som man ska lämna bort sin mest värdefulla ägodel till. Stämmer inte personkemin till åtminstone 99% hade jag aldrig låtit någon annan ta hand om min lilltjej. Känner på mig att det kommer att bli jobbigt att hitta "rätt" dagis för oss :D
/Fredrik
Daniel
2006-07-07, 14:30:50
Mamma och Linn var på ett lägenhetsdagis (kodnamn dagis 2) förra fredagen, tyvärr så kunde jag inte följa med.
Tydligen var det en liten grupp och barnen verkade extremt glada och förtjusta i sina lärare, så det var en bra vibe från det dagiset. Tyvärr så såg det tunt ut med platser till våren, så det kanske få bli dagis 1 istället.
Vi har fiskat lite info av andra mammor om dagis 1; tydligen är den nervösa läraren den bästa på just det dagiset. Väldigt omtyckt av barnen och riktigt duktig. Skenet bedrar. :)
Fredrik
2006-08-24, 08:23:48
Hur går dagisvalet nuförtiden Daniel? Har ni hittat nåt än som ni känner er trygga med? När är det dags för lilltjejen att börja isåfall?
/Fredrik
Daniel
2006-08-25, 11:38:24
Vi har ställt henne i kö till årsskiftet på tre olika dagis i närheten, det sista har vi inte varit på själva, men en annan mamma rekade dom.
Sen fick vi även informationen att på hösten är mycket fler toma platser eftersom dom större börjar i skolan, så plats till våren kan bli bli lite svår om vi har otur. :(
Kalfir
2006-08-25, 11:57:04
Inte varit på själv??? Men hur ska du då veta om det är snygga föreståndare, hehe.
Daniel
2006-08-25, 12:23:07
Haahaa... :D
Vi ska dit inom kort och spana, det var mer att vi ville få in ansökan omgående med tanke på kösystemet, så får man ändra önskelistan allt eftersom.
Daniel
2006-10-18, 17:35:54
Okej, lite bitterhet här. :mad:
1. När man ändrar sin ansökan så sätts ansökningsdatumet om till den dagen som man gjort ändringen på.
2. När man skriver t ex "jag vill ha plats 1 januari", så innebär det att man kan få vänta upp till en månad efter det startdatum man angivit.
Vi ändrade bara ordningen på dagis, eftersom vi fick veta att en plats kommer bli ledig just på en viss avdelning, och åkte på 1:an. Sen så hörde vi bara efter för att försäkra oss om startdatumet och fick höra om 2:an! :(
Så det lär bli en jäkla massan pusslande för att få det hela att funka - F*N! :eek:
Fredrik
2006-10-18, 22:11:22
Låter seriöst trist, Daniel. Hade du inte satt dig in i regelverket ordentligt eller är det bara väldigt luddigt skrivet? Ja, nu spelar det ju ingen roll såklart och du/ni får väl vackert sitta i det blå skåpet.
Men, med lite tur kanske det där kan få någon annan familj att inte göra samma misstag som ni råkade ut för. Varje moln har en silverkant osv osv?
/Fredrik
Daniel
2006-10-19, 12:03:52
Surt som f*n! :(
Ändring av ansökan var lite oklart, det stod nämligen något i still med "Skickar du in en ny ansökan så ändras datumet för ansökan, men vill du bara ändra kontakta din Stadsdelsförvaltnig".
Vilket jag dumt nog tolkade som att ändra i ansökan är ingen big deal. :rolleyes:
Att dom har har en månad på sig att ordna en plats finns ingen som helst info om, det är tydligen mer "så man brukar göra" än att det är riktlinjerna.
Får hoppas att den här rant:en hjälper nån förrvirrad pappa. :D
jtuulse
2006-10-25, 23:54:49
Låter seriöst trist tycker jag. Nån på er Stadsdelsförvaltning behöver ett kirurgiskt ingrepp för att få loss pinnen. Visste faktiskt inte att man kunde råka ut för sånt, bra att veta.
Vi har ställt Alice i kö till alla upptänkliga dagis i vårt område, både kommunala och privata, föräldrakooperativ, Montessori, you name it. Känns inte precis som köparens marknad utan just nu känns det mest som om man får nöja sig med det man blir tilldelad. Det stör mig nåt oerhört eftersom det ju ändå är det värdefullaste vi har som står på spel.
Daniel
2006-10-26, 22:59:01
jtuulse, ja verkligen surt. :(
Vet dock inte hur det skiljer sig om man står i olika typer av köer, det som vi tittat på är enbart för köerna som komunen/stadsdelen har hand om, kan säkert skilja sig för privataförskolor om dom har egna köer.
Det som stör mig mest är att dom inte är öppna med det faktum att dom tar sig en månad att ordna platsen, det lär ju ställa till det för en jäkla massa familjer som tror att det ska finnas klart det datumet dom angivit, inte +30 dagar! :(
Det som stör mig mest är att dom inte är öppna med det faktum att dom tar sig en månad att ordna platsen, det lär ju ställa till det för en jäkla massa familjer som tror att det ska finnas klart det datumet dom angivit, inte +30 dagar! :(
Det är klart de inte är öppna med att de bryter mot lagen. De har ingen rätt att låta dig vänta en extra månad men det finns heller ingen som slår dem på fingrarna när de bråkar med er. Det är det fina med att lagstifta om garantier som inte kontrolleras att de efterföljs "kolla vilket fint land vi har där inget barn står utan dagisplats efter fyra månaders köande"
Yeah, right. för några år sedan saknades det 200 dagisplatser i Stockholms innerstad och då hade ändå runt 100 barn tvångsallokerats i Hässelby stadsdel. Det står i garantin att det ska kunna erbjudas en plats inom kommunen och Hässelby tillhör ju Stockholms Stad...
Ta med familjen på en liten hungerstrejk utanför stadsdelsförvaltningens dörrar ;)
Fredrik
2006-10-27, 21:18:29
Ta med familjen på en liten hungerstrejk utanför stadsdelsförvaltningens dörrar ;)Ringa Guiness rekordbok och meddela att varldshistoriens kortaste hungerstrejk ar pa G att bryta ut? :D
/Fredrik
Daniel
2006-10-28, 10:59:03
Hungerstrejk, hur funkar en sån? Hur gör man när man inte ska äta? ;)
Håller med i det Mats skrev, det är f*n mig löjligt att det inte finns några påföljder när man inte uppfyller garantin.
Kan förstå att det kan vara svårt att direkt straffa komuner som inte sköter det hela inom tidsramen, men då kanske man istället ska skapa incitament som gynnar dom komunerna som faktiskt kan sköta det hela - ingen elak piska, bara en fet och fin morot! :)
Jag antar att vi är rätt lyckligt lottade. Det närmsta dagiset har flera lediga platser sedan de tog bort fritidset. Dessutom så är en granne kommunal dagmamma, har för mig att hon sa att hon inte hade sin fulla kvot barn (6 st).
Daniel
2006-11-12, 23:27:00
Leif, låter bra det! Det är bara att tacka och ta emot! :D
Vi har hårdtränat med farmor senaste veckorna och vi är mycket hoppfulla att farmor ska kunna hjälpa till med Linn tills dess att vi får en plats på ett vettigt dagis, yay! :)
Fredde
2006-11-13, 23:02:24
Se till att de barn som går på det dagiset som ni har tänkt använda bor i närområdet så att ditt barn får samma lekkammrater när det blir tid att börja skolan.
Fredrik
2006-11-13, 23:08:11
Se till att de barn som går på det dagiset som ni har tänkt använda bor i närområdet så att ditt barn får samma lekkammrater när det blir tid att börja skolan.Bra råd, det vill man såklart kolla upp.
Och välkommen till forumet Fredde :)
/Fredrik
Daniel
2006-11-16, 18:53:06
Fredde, sant, sant... jäkla vad svårt det är att planera sånt här, det ligger så långt fram i tiden och man kanske flyttar etc etc - klurigt! Kontrollfreaket inom mig får sammanbrott, man vill ju bara ge sitt barn dom bästa förutsättningarna! :(
Jag antar att vi är rätt lyckligt lottade. Det närmsta dagiset har flera lediga platser sedan de tog bort fritidset. Dessutom så är en granne kommunal dagmamma, har för mig att hon sa att hon inte hade sin fulla kvot barn (6 st).
fick besked idag. plats från januari, precis enligt vår plan....
Daniel
2006-11-22, 15:35:11
Vad skönt att det ordnar sig, vi har fortfarande inte fått besked om vår plats i januari. :(
Var på besök på dagiset härom veckan. I dagsläget 15 barn på 3 lärare (varav en man) samt en övrig vuxen (matlagning + städ). Väldigt stor trädgård för lek, samt en tydlig pedagogik där utomhuslekar, matte och böcker står i fokus.
Och ja, det är ett "vanligt" kommunalt dagis beläget i en större villa på landet långt från trafikerade vägar....
Dottern börjar efter jul.
Daniel
2006-12-30, 01:10:44
Leif, låter bra med matte i fokus för en tekniknörd! ;)
Vi kommer att flytta i februari så vi har börjat fundera på lite hur det är med bytesköer inom samma kommun/stadsdel, nån som har lite koll?
Daniel
2007-01-25, 12:17:23
Underbart! I förra veckan fick vi till slut besked om dagisplats! :D
Det blir på det dagiset som vi satt som första hands val och på den avdelning som lill-tjejs bästis, så bra kompisar som 15-månaders barn kan vara, går på. :)
Fick också lite info om hur kösystemet funkar i vår stadsdel (och hela Stockholm, kanske?). I första hand är det barn med garantitiden, sen barn som har behov med inte uppfyllt garantitiden och i sist hand är det byteskön.
Något som man kan förstå med tanke på att när man är i byteskön så har man åtminsonte en plats redan.
Känns riktigt skönt att det ordnade sig på det allra bästa sättet. Är så sjukt tacksam att farmor kunnat ta hand om Linn på dagarna senaste veckorna. :D
Fredrik
2007-01-25, 12:40:47
Trevligt trevligt!
När börjar lilltjejen på dagiset då? Och hur blödig, på en skala mellan lätt rodnad - öppet köttsår, kommer du att vara när du ska vinka adjö till henne? ;)
Daniel
2007-01-25, 13:19:06
Den 6:e februari kör vi igång med inskolningen. Och ja, det kommer bli sjukt jobbigt. :(
Kommer ju ta en del FP-dagar under våren lite växelvis så att man får vara hemma med henne ordenligt! :)
Min fru sprang runt på ett antal dagis i närheten och vi ville egentligen att sonen skulle börja Jan 07... men det var dagiskö och därför tackade vi inte nej när dom erbjöd honom en plats en månad tidigare på dagisalternativ 2.
Dagisinvänjning har gått över all förväntan.
Har fö ett rätt speciellt jobbschema så lillkillen går aldrig mer än 3-4 dar i veckan på dagis och inte heller heldagar.
Han är ju fortfarande vår lillkille och ska inte behöva vara skiljd från mamma och pappa mer än nödvändigt.
Daniel
2007-02-05, 11:23:04
Tanken var att vi skulle påbörja inskolningen imorgon, men nu verkar det som att vår lill-tjej har fått en släng av något som liknar en kräksjuka. :(
Dagisinvänjning har gått över all förväntan.
Hur lång tid tof det? Några bra tips till en nybörjare? :)
Har fö ett rätt speciellt jobbschema så lillkillen går aldrig mer än 3-4 dar i veckan på dagis och inte heller heldagar.
Sweet! Vad jobbar du med?
Tanken var att vi skulle påbörja inskolningen imorgon, men nu verkar det som att vår lill-tjej har fått en släng av något som liknar en kräksjuka. :(
Hur lång tid tof det? Några bra tips till en nybörjare? :)
Sweet! Vad jobbar du med?
Inskolningen var på 2 veckor, vet inte om man kan ge generella tips utan det är ju helt beroende på dagis och ens barn.
Sonen tyckte helt enkelt att det var skitkul med andra barn.
Tror det viktigaste är att ni och ert barn känner sig trygga med dagiset.
Jag jobbar numera som busschaffis, var tidigare it-konsult och pendlade då minst 2 timmar per dag.
Nu lägger jag och hustrun våra scheman så vi går runt varann och kan därigenom minimera dagistiden.
Daniel
2007-02-06, 00:10:55
Sonen tyckte helt enkelt att det var skitkul med andra barn.
Vår lill-tjej har också den inställningen och skriker högt när hon ser andra barn, så vi hoppas verkligen hon kommer att trivas att vara lite på dagis framöver. :)
[...]pendlade då minst 2 timmar per dag.
Aj då! Tragiskt nog är det ju inte helt ovanligt att folk pendlar över såna avstånd. I och med att vi bor i en förort så är det nästan alltid minst 30 minuter till valfritt jobb, så det är lite småsurt. Man ska verkligen inte underskatta värdet av att ha riktigt nära till jobbet. :)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.