handdator

Visa fullständig version : Nybliven pappa men inte gift

Fredrik
2006-05-31, 21:03:56
Ja, är det någon som vet hur det här fungerar nuförtiden. Eftersom jag och sambon inte är gifta (ännu) så funderar jag lite på hur det går till när staten "godkänner" mig som pappa till barnet.

Hur går det till?
Blir man kallad av socialen?
Vad frågar de om?

Jag har en svag känsla av att jag kommer att känna mig lite kränkt om någon sitter och ifrågasätter om det verkligen är jag som är far till barnet. Är jag ute och cyklar? Det kanske inte är så farligt som jag får det att låta i huvudet ;)

/Fredrik

Zakkan
2006-06-01, 00:12:26
Ojojoj, nu får du problem... :rolleyes:

Vi var inte gifta när första barnet skulle komma, men vi gick till socialen själva några veckor innan förlossningen. Där fick vi lite frågor om vi hade varit bortresta eller så vid tiden då krypet blev till. Socialens beräkning var dock 2 veckor fel, men vi hade ju inte varit bortresta då heller så...

Efter utfrågningen kom det på kommando in två socialsekreterare genom dörren och då var det dags för underskrift. Dessa två människor bevittnade våra underskrifter och försvann sedan lika snabbt som de hade dykt upp.

Så för oss var det inga större problem, men jag har kompisar som har blivit ganska starkt ifrågasatta när de har varit bortresta vid socialens felaktigt beräknade datum. Allt har dock löst sig till slut.

Men jag tror att det är bättre att gå dit "på eget bevåg" innan förlossningen. Dels ser det kanske lite bättre ut, men framförallt har man fullt upp med en del annat efter förlossningen... ;)

Mats
2006-06-01, 13:15:48
Man blir kallad inom tre månader efter förlossningen tror jag det var. Och ja, det är sjukt löjligt och lite förnedrande när de frågar "Är det verkligen ditt barn?". Ska väl de skita i! Om jag med min påskrift lovar att uppostra och försörja barnet är väl allt lugnt?

Jag svarade iaf "Hur ska jag veta det? Du får fråga henne" och det var inga problem.

Fredrik
2006-06-01, 17:29:55
Så för oss var det inga större problem, men jag har kompisar som har blivit ganska starkt ifrågasatta när de har varit bortresta vid socialens felaktigt beräknade datum.Vaddå socialens beräknade datum? Är det nån som beräknar datum så är det väl mvc. Och har de inte hört talas om att föda för tidigt eller att gå över tiden? Är ju så att man blir mörkrädd. Nåja, har ju inte vart bortrest under perioden ifråga så där har de inget att hämta :D
Och ja, det är sjukt löjligt och lite förnedrande när de frågar "Är det verkligen ditt barn?".Mmm, liksom det här jag känner på mig att jag kommer att ogilla. Bara för att vi inte råkar vara gifta så ska man utsättas för överförmynderi. Jaja, tjänar ju inget till att jobba sig mot dom.

/Fredrik

Spidde
2006-06-01, 17:31:51
Hej! Vi var inte gifta när lille kom i november. Vi fick papper att fylla i om "erkännande" av faderskap och ansökan om gemensam vårdnad ett par månader innan födseln. Vi blev sen kallade någon månad efter födseln till socionomen på familjecentralen där vi fick skriva under, och vittnen kallades in för att bevittna.
Helt sjukt märkligt att inte ha samma lagliga rättigheter OCH skyldigheter till sitt barn som mamman har naturligt...
Så det blir giftemål innan nästa!

Zakkan
2006-06-01, 20:48:17
Så det blir giftemål innan nästa!Jag tror inte att det behövs? När man får fler barn med samma kvinna och har accepterat att vara far till det första tror jag att det är lugnt. Själv gifte jag mig innan nummer två ploppade ut så jag har inga egna erfarenheter (men lilltjejen blev till två månader innan bröllopet :cool: ).

Spidde
2006-06-01, 23:01:12
Får kolla det där.. Men frågar du min sambo så tror jag nog att hon förklarar för dig att det BEHÖVS! :D
Nej då... Jag är allt sugen på gifemål oavsett jag med. Men det vore ju trevligt om man kunde bli betraktad som pappa oavsett om man "erkänner" eller inte. Men det är klart.. Om man inte bär på barnet själv så är det kanske svårt för människor att se det som självklart. Man presenterar ju inget fysiskt bevis, annat än eventuella sympatikilon från kylskåpet och allmän stirrighet kanske. :o

Daniel
2006-06-04, 22:46:15
Hade hört om sjuka behandlingen från myndigheter för ogifta par, så vi klämde in en borgligt vigsel ett par månader innan vi fick vår dotter.

Egentligen hade vi tänkt att göra det redan i april 2005 när vi firade vårt 10 års jubileum, men det rann ut i sanden eftersom den då rätt gravida och blivande mamman hade rätt jobbigt med den växande magen.

Det är jäkligt löjligt att bara för man är gift så godtas man som förälder, känns lagom modernt tänk - välkommen till 2000-talet! :)

Fredrik
2006-06-26, 09:02:57
Nu har vi iallafall fått vår kallelse till inkvisitionen. På varje fråga hon ställer kommer jag att svara: Jag ger dig bara bara namn, rang och grad! :p

/Fredrik

Daniel
2006-06-26, 21:37:49
Haahaa... du får anteckna så att andra pappor kan förbreda sig i framtiden! :)

Gilthas
2009-07-08, 10:55:32
Nu har vi iallafall fått vår kallelse till inkvisitionen. På varje fråga hon ställer kommer jag att svara: Jag ger dig bara bara namn, rang och grad! :p

Du får ju inte svara med "Jag ger dig bara"... Det går att klippa väldigt mycket. Alltså man säger bara sitt namn, sitt nummer och sin grad.
I mitt fall blir det: Pär Cxxxxxxx, 810227xxxx, Sergeant

Sen kanske det inte är så smart att bara rabla det på alla deras frågor... ;)

Daniel
2009-07-12, 09:46:44
Gilthas, underbart med tips från ett proffs! :p

Robbie
2009-07-12, 11:42:11
Snälla Fredrik, kan du inte filma det och lägga upp det på youtube? Skulle helt klart vilja se handläggarens min när du rabblar namn, nummer och grad upprepade gånger!

tafkap
2009-09-09, 11:23:38
om man är ogifta även vid andra barnet är det samma sak som gäller, skriva på papper hos soss innan du är pappa.
så länge man inte är gifta så räknas man inte som pappa automatiskt.
sjukt men sant.
om mamman dör då erat barn föds så har du inte rätt till baret fast det är din dotter/son. så då har man ett helvete innan man får rätt till sitt eget barn.
så det är bara att gå till kyrkan innan man skaffar barn för att vara på den säkra sidan..

Gilthas
2009-09-15, 14:04:14
Gilthas, underbart med tips från ett proffs! :p

Visst är det väl skönt med folk som har vana på att rabbla saker... :D Sitter och rabblar ungefär samma saker hela dagarna (jobbar som telefonist på ett statligt verk).

Snälla Fredrik, kan du inte filma det och lägga upp det på youtube? Skulle helt klart vilja se handläggarens min när du rabblar namn, nummer och grad upprepade gånger!
Robbie, jag skulle GÄRNA betala typ 10 SEK eller så för att se något sådant... :p

Mange_fotografen
2009-10-21, 01:33:06
Tjena, tror faktiskt du kan kontakta din stadsdelsnämnd utan att behöva snacka med socialen :P
Vi fick papperen hemskickade från dom och fyllde i och returnerade så var den saken klar.

Vi hade däremot problem med att sjukhuset "tappat" bort papperen på vår dotter och inte anmält att hon var född till skatteverket...
Resultatet blev att hon inte fick ett personummer---> fick inte försäkra henne för hon "fanns" inte enligt trygghansa och faderskapspapperen drog ut på leveransen dom med... suck för sjukhus/ myndigheter ibland...

Så jag tänker inte ens gå in på hur det funkade med försäkringskassan under den här tiden :rolleyes:

Jag blev inte pappa officiellt till min dotter som föddes 081009 förrän 081221.
Känn på den ni!

Så giftemål är nog inte så dumt trots allt.

DmA
2010-05-16, 22:31:52
nå? hur gick det? tappade socialkärringen hakan eller var du trevlig? :)

Robbie
2010-05-17, 10:42:34

/Fredrik

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! klockrent!
Men bara för att spela wesserbisser så var det namn, nummer och grad på min tid :P

Önskar att jag kommit på den då jag var tvungen att sitta på sträckbänken. Men å andra sidan sätt så är det ju bara namn, nummer och grad och ABSOLUT INTE skriva under eventuella papper, så hur du ska lösa det prekära problemet vet jag inte :)
Egenligen skulle man smygfilma att sådant samtal.

"robbie,760920, hushållstomte"
"Ursäkta?"
"Hursa?"

Skulle vara sjukt roligt och slänga upp det på YouTube!!!

Knasboll
2010-08-25, 04:52:52
Tjena!
Som svensk i Finland så hade dom gott om frågor iaf.. Gjorde det efter ca 2v efter födsel. Om jag kände mig kränkt? Som fan.. =)

poddpappan
2010-10-20, 15:02:07

/Fredrik
Precis, ge dem ingenting.

Jag upplevde det som en relik från forntiden. Det är skitlöjligt men heller inget att uppröras över. Du får ha lite medkänsla, de jobbar ju trots allt på socialen.

Varför gör man inte bara faderskapstest per automatik på alla kids, skulle ju rensa bort tvivel OCH avslöja alla mammor som haft lite business vid sidan om... ;)

Lycka till dude.