Visa fullständig version : Första gången på MVC... ännu är det länge kvar!
Kalfir
2006-05-30, 17:59:28
Var på MVC för första gången idag. Så med spänd förväntan tågade man dit. Nu ska det bli ultraljud av, även om det förmodligen inte kommer att synas just nåt då sambon bara ska in i vecka 11 snart.
Man vill ju inte komma i sista sekunden, så 20min i förväg infinner vi oss, anmäler oss och slår oss ner. 13:30 som var tiden för det hela kom, inget hände. Klockan blev 14:00... nada. 14:30 däremot skedde det vi väntat på. Nu var det då dags för ultraljud. Såg man någ? Näe. Inte förän läkaren (för det är väl det de är?) pekade å sa "Ser ni det där pulserande". Jepp, och då var det bekräftat. 1.8cm är ju inte mkt, men det är en början. Detta gjorde att de flyttade fram datumet å nu finns förhoppningarna att det ska bli nästa år istället för 22:a december som var det första som var sagt. Supernajs tycker jag. Men det gör även att den gångna tiden är endast 8+5. Riskerna finns alltså fortfarande för missfall (det gör de ju hela tiden, men de ska ju tydligen vara störst fram till v.12), och vi som trodde det snart var mer på det säkra. Men nu ska vi (eller jag då) inte vara så orolig. Detta kommer bli så bra.
Fick en känsla av att det var en tjej idag också. :D
Fredrik
2006-05-30, 18:13:31
Aaaah, det första ultraljudet, ja. Det var riktigt kul. Först satt man där som Rachel i Vänner. Såg alltså ingenting. Såg knappt nånting när barnmorskan pekade rätt på det. Då såg man det. Sen rörde barnmorskan på ultraljudsmojängen och så tappade man bort fostret igen :rolleyes:
Även om ni fick backat datumet så känns det väl ändå najs att den lilla kanske föds i januari och inte i slutet på december. Jag inbillar mig att det skulle vara tråkigt att alltid vara yngst. Åtminstone under skolåren. Man får väl fortfarande inte köra moppe förns man fyllt 15 t ex?
Och ja, det där med 12 veckor stämmer ju, åtminstone vad det var de sa till oss på mvc. Och vi tänkte väl litegranna som er också. Men den tiden gick jättesnabbt och rätt vad det var så var vi i vecka 25 och hade alldeles glömt bort den där lilla oron.
Fick en känsla av att det var en tjej idag också. :DHehe, den känslan fick jag också runtikring tiden för första ultraljudet. Är fortfarande fast övertygad ;)
Kul med en liten "dagbok" till! Ska bli kul att läsa.
/Fredrik
Daniel
2006-05-30, 22:36:47
Whee, lite rubrikpill! ;)
Kalfir, spännande! :D
Grymt kul att allt verkar som det ska, var sköterskan snäll nog att misshandla magen för att få fostret att röra sig lite? :)
Kalfir
2006-05-31, 08:24:29
Så ju ut som att han hade "makapären" inborrad halvägs in i magen på sambon min. Men inget för att få det att röra sig. Han sa att de kunde ta ultaljud från sidan för att få en bättre bild, men eftersom det är så tidigt och man inte ser så mkt så kändes det mest som overkill. Den lille är ju inte ens 2cm ännu. Hoppas på bättre bilder när vi ska tillbaka i vecka 12.
I går kväll låg vi och snackade lite och min sambo säger säkert "Det är en kille". WTF!? Näe säger jag, det är en tjej! :D
Fredrik
2006-05-31, 08:55:47
I går kväll låg vi och snackade lite och min sambo säger säkert "Det är en kille". WTF!? Näe säger jag, det är en tjej! :DStå på dig broder! Än så länge är vi inte så många på sveriges bästa pappaforum, men vi står bakom dig 100% ;)
Näe, nu tycker jag att vi allihopa tar och sjunger We shall overcome.
/Fredrik
MetalCowboy
2006-06-01, 05:23:17
Vi ska in för vårt andra ultra på onsdag (7/6). Då är vi 19+0. Hoppas man kan få reda på vad det är för en typ som flyttat in hos oss och gjort min fru till en lugn och timid sak istället för det "sönderstressade vrak" (HENNES ord..) som hon var i vintras..
Kan knappt bärga mig till den 7/11.. (Ganska fixerat datum (+- ett par dgr) då det är en IVF..)
/Henke
Fredrik
2006-06-01, 07:24:48
Hej och välkommen till Pappaforum.se MetalCowboy!
Så frugan har gått från nervvrak till stabil pga graviditeten? Låter på något sätt omvänt i mina öron ;)
Iallafall, stort grattis och hoppas du ska trivas här!
Förresten, vad betyder IVF?
/Fredrik
Kalfir
2006-06-01, 08:37:51
Det är väl typ provrörsbefruktning har jag för mig.
EDIT. Tog och kikade upp vad det stog för:
När man talar om provrörsbefruktning så använder man oftast uttrycket IVF vilket är en förkortning av in vitro fertilisering (in vitro = i glas och fertilisering = befruktning). Metoden används vid alla former av infertilitet; manlig, kvinnlig och oförklarad ofruktsamhet. Vid IVF stimuleras kvinnan först med hormoner för att fler ägg ska mogna. Äggen tas ut från kvinnans äggstockar genom att läkaren under ledning av ultraljud för in en tunn nål i äggstocken via slidan. Mannens spermaprov prepareras. Rörliga spermier och ägg förs samman i en odlingsskål så att befruktning kan ske. Efter 2-5 dagar återförs ett eller två befruktade ägg till kvinnans livmoder.
Fredrik
2006-06-01, 17:36:39
Kalfir, va, inget förspel? :p
Där ser man! Fantastiskt egentligen vad de kan hitta på nuförtiden, doktorerna.
/Fredrik
MetalCowboy
2006-06-03, 11:16:47
Jupp. Det stämmer: "In Vitro Fertilisering".
*Vi vill ha barn.
*Det hände inget under de första 2 åren.
*Hon börjar bli gammal.
-Lika bra att be om (betala för) hjälp så snart som möjligt..
Den 15/2-06 planterades det tillbaka ett embryo. (Har två kvar i frysen utifall att..)
15/2 + 38 veckor = 7/11
Hon sa igår att hon har börjat känna liv o rörelse.. Jag vill oxå känna!!
/Henke
Daniel
2006-06-04, 22:59:45
MetalCowboy, spännande! :D
Får man utökat antal kontroller och besök på MVC för att man genom gått IVF?
Har precis fått veta att ett par vänner till oss ska genom gå IVF, får hoppas att det går bra.
MetalCowboy
2006-06-14, 19:14:52
Njae.. Man (vi) får utökat antal kontroller av flera anledningar..
*Med första barnet fick hon "Helps-syndrom" (en typ av havandeskapsförgiftning)
*Hon är inte pur ung (nyss fyllda 40) och kombinationen IVF.
Det går nog bra för vännerna ska du se. Så länge de kan få ut ett / ett par ägg och ett par "dugliga" spermier är det igen större ko på isen..
/Henke
Daniel
2006-06-14, 19:53:45
Det blir säkert bra, snackade lite med våra vänner i helgen och fick veta lite mer om deras situation, det hela beror på att hon har tunt med ägg och därför funkar inte ägglossningen som den ska.
Först så testar dom hormonbehandling i ett halvår, och vid varje ägglossning får dom köra på och försöka som vanligt, chans att det funkar med hormon behandlingen är som vid ett "vanligt" försök, runt 30%.
Funkar inte det så blir det tre försök med IVF (tydligen så betalas det av deras kommun, ytterligare försök får dom bekosta själva), och där är man uppe i ca. 80% per försök, vilket verkar oerhört positivt.
Så det känns som att IVF är riktigt stabilt! :D
Fredrik
2006-07-05, 17:43:56
Hur går det nuförtiden Kalfir? Allt bra hoppas jag med maggen :)
/Fredrik
Kalfir
2006-07-05, 18:08:45
Jo för fasen. Var iväg på ultraljud nr. 2 förra veckan (tror det var i tisdags) och nu såg man ju att det var en bebbe på väg där. Ännu väldigt tidigt, 13+6 idag har jag för mig. Alla säger att hjärtljudet är det häftigaste, men eftersom vi får ultraljud så tidigt så missar vi ju det... fast är nog ballare med ultraljud. Magen har nu även den börjat växa lite. Spännande spännande. Vi siktar på leverans 1-2 jan.
Fredrik
2006-07-05, 18:20:32
Men ni kommer väl att få göra fler u-ljud än så va? Måste ju finnas en anledning till att ni gör det så tidigt som 13+6? Kan ju knappast vara att barnmorskorna har semester ;) Ja, hursomhelst så kommer ni ju att få vara med om fler u-ljud när det börjar dra ihop sig. Det fick vi i vart fall, och visst är det häftigt med ett litet hjärtat som bankar iväg med 145 bpm ;)
Ska bli kul att se om ni spränger nyårsvallen eller ej. Ni siktade på -07 va?
/Fredrik
Kalfir
2006-07-05, 19:37:14
Jo, 07 skulle vara det bästa. Decemberbarn är inget för oss.
Jo, kommer bli flera u-ljud. V. 18 tror jag nästa är planerat. Efter det kommer sambon springa där varannan vecka tror jag. Hon går på spec. mvc för att hon är diabetiker och får därför springa mest hela tiden... iaf snart
Daniel
2006-07-06, 00:23:57
Spännande, spännande! :D
Fick ni med er nån kul bild från ultraljudet? :)
Kalfir
2006-07-06, 13:41:04
Jepp... kanske t.o.m. tar och lägger upp den, även om det är lite suddigt och så :D
Fredrik
2006-07-06, 13:42:56
Då ska jag banne mig bli den första att säga: "That's schooooo schweeeet!" :D
/Fredrik
Skåne
2006-07-06, 14:56:00
Ultraljudsbilder är roliga. Har en där lillungen liknar Iron Maidens maskot Ed med djävulstecken och allt. Det är metal det ;)
Daniel
2006-07-07, 14:27:04
Tänker på Friends avsnittet när Rachel inte kan se barnet... JOPKE! :D
Fredrik
2006-07-07, 23:15:59
JOPKE? ROFLMAO har man ju hört talas om men JOPKE? Är jag för gammal för att hänga med i internet-lingon eller :o
/Fredrik
Daniel
2006-07-08, 00:13:33
Det är ju humor på hög nivå. ;)
http://extempore.livejournal.com/90537.html
Kalfir
2006-07-13, 11:30:45
Ja, jag vet. Jag ska lägga upp den suddiga bilden jag tog av bilden vi fick från mvc.
Igår damp det ner en bok i brevlådan. Tackar Fredrik. Tänkte "När ska jag hinna läsa denna med jobb och allt".
Har inte lirat poker på över en månad, så när jag i fredags satte mig ner för några händer var det rätt skönt att känna att man fortfarande hade lite skills iaf. Plussade ett inköp på 1 timme och det får vara godkänt. Samma visa i lördags. Igår var det dags för 3:e sessionen efter avbrottet. Efter en timme hade jag blivit utdragen 3 gånger och torskat 3 inköp. Nu var jag pissed och kunde inte lira mer (hade tiltat bort allt då ju) så jag la mig i badet och tog med mig boken som jag fått. Efter förordet var all ilska borta och jag låg och småskrattade i badet. Blev ett par kapitel och sen kunde jag somna med ett leende på läpparna. Kan inte vänta tills jag slutar så jag får komma hem och läsa lite mer.
Varför ska brorsan komma på besök just denna helg när jag är upptagen av läsande?? Får väl lugna ner mig lite och läsa på kvällarna bara... boken räcker ju längre då iofs. Alltid nåt.
Daniel
2006-07-13, 12:05:45
Barn är bra för att komma ifrån pokern. :)
Spealde kryssningssatelliten i söndags, låg rätt bra till som chip 2:a och hade gott om tid och chips, men så vaknar Linn och jag får underhålla lite, det vara bara gå all-in och donera. :D
(Visst får jag det hela låta som att jag är lite mindre av en dålig pokerspelare :D)
Fredrik
2006-07-13, 13:18:01
Fråga till dig Kalfir: när du startade den här tråden, var då syftet att använda den ungefär som jag gör i "Fredrik - pappa sedan 060607"-tråden? Jag har för mig att du satte någon rubrik som sen Daniel var inne och pillade på :D
F.ö kan jag ju säga att det har blivit minimalt med pokerlir sen Ella kom. Var och spelade live helgen innan hon damp ner, det är nog det enda. Det här kanske vi skulle skapa en separat tråd för. Hur våra respektive hobbies blir "lidande" då vi blir pappor :)
/Fredrik
Skåne
2006-07-13, 13:47:11
Det här kanske vi skulle skapa en separat tråd för. Hur våra respektive hobbies blir "lidande" då vi blir pappor :)
/Fredrik
...och hur mycket hobbies det är realistiskt att hinna med under pappaledigheten :)
Kalfir
2006-07-13, 13:56:06
Fråga till dig Kalfir: när du startade den här tråden, var då syftet att använda den ungefär som jag gör i "Fredrik - pappa sedan 060607"-tråden? Jag har för mig att du satte någon rubrik som sen Daniel var inne och pillade på :D
/Fredrik
Tanken var så från början. Sedan kändes det som om tråden blev hi-jackad och övergick till "Stora IVF tråden". Kanske kommer att försöka bedriva lite dagbok/blogg i tråden ändå. Vi får se vad framtiden har i åtanke.
Fredrik
2006-07-13, 14:00:42
Tanken var så från början. Jag trodde väl det. Men jag vågade inte protestera mot Daniels trådpill. Daniel är 2 meter lång, bred över axlarna och är mer rabiat än en uppretad Bruce Banner :D
Tycker att det är kul att läsa andras upplevelser av graviditeten för man upptäcker hur lika man ändå tänker/har tänkt. Oron som man kanske tror sig vara ensam om delas av väldigt många andra, och det är ju alltid skönt att få svart på vitt att man är "normal", vad än det är :D
/Fredrik
Kalfir
2006-07-13, 14:04:56
2 meter och bred över axlarna... är ju alltid kul med en utmaning. Hade nästan tänkt skryta lite över erfarenheter jag har, men det kan få mig att verka som skrytsam, och så kan ju inte en svensk agera. Sedan kanske jag inte verkar vara den snälla mysfarbrorn som jag egentligen är.
Fredrik
2006-07-13, 14:08:55
Hade nästan tänkt skryta lite över erfarenheter jag harSvenska mästare i kampsport? Kan ju vara bra att ha när du är på väg till förlossningen och stoppas upp av en grupp tyska sjukhus-turister :D Do you want kara-te!?
/Fredrik
Kalfir
2006-07-13, 14:12:15
Nästan. Har "bara" en silverpeng... men var ett tag sen nu. Man kan iaf känna sig lite trygg. Har dock aldrig brukat våld i annat än kontrollerade former (tävling/träning). Sedan ser jag kanske inte ut som en mysfarbror utan mer som en slagskämpe. Men skenet bedrar. Jag är ju en jättenalle
Kalfir
2006-07-13, 18:00:39
Sitter och har jättetråkigt på nummerupplysningen (behöver ni upplysas hoppas jag ni ringer 118100) där jag jobbar extra tills jag vet om jag får fortsätta på nuvarande jobb som bara är en typ av provanställning/praktik. I alla fall så tänkte jag att jag kan lika gärna skriva lite onödigt trams här.
Folk, andra än jag och min sambo, har börjat gissa på vilken sort det är i magen på sambon min. Än har vi bara fått in 2 tips. Bägge säger att det "låter" som en kille. Antar att de menar att det låter på det vi berättar om hur min kära sambo mår och så. Själv har jag ju alltid sagt tjej, sambon säger kille men det är helt säkert bara för att jag säger tjej. Jag är nästan redo att ge upp eftersom en av de som sagt sitt i saken är en av mina systrar och hon har aldrig haft fel vad jag vet. Sedan så har hon ju 7 barn själv... iofs så visste hon ju inte sist vad det var hon själv skulle ha... tills hon fick reda på att det var två och då visste hon ju att det var en av varje. Ska jag ge upp?? Kanske ska gå med på en pojk eftersom det kan vara lättare... men jag hade ju börjat ställa in mig på en tjej.
Fredrik
2006-07-13, 23:00:00
men jag hade ju börjat ställa in mig på en tjej.Från dag 1 var jag övertygad om att vi skulle få en liten tjej, Och nog fick jag rätt alltid :) Stå på dig! Kalfir knows best! Och skulle det råka bli en kille kan du ju alltid lära honom att stoppa snoppen mellan benen och prata med pipig röst ;)
/Fredrik
Daniel
2006-07-14, 00:16:45
Det är bara säg till om det känns som att denna behöver delas av för att bli en blogg, det pillar jag till med stor glädje! Och jag är rätt liten och snäll faktiskt. ;)
Att folk ska gissa kön på barnet är en av dom roligaste grejorna under graviditeten. Man hör dom klart sjukaste grejorna som typ "äter du mycket isbergssallad så är det en pojke" - HUMOR! :D
Kalfir
2006-07-14, 22:28:57
Det blev ingen bra bild, men som utlovat kommer det en iaf. Är det nån som får ut nåt av den? Jag som vet vet ju (vore konstigt annars... kan ju tyckas som ett självklart påstående).
http://img74.imageshack.us/img74/1975/mini7pa.th.jpg (http://img74.imageshack.us/my.php?image=mini7pa.jpg)
Där har ni henne! Världens bästa tjej (för det är det väl? :D ) som ligger i världens bästa mammas mage just nu.
Skåne
2006-07-15, 17:59:52
Det är en ganska tidig bild va? Ser lite ut som en sån där vädersattelitbild (du är inte tillsammans med Väder-Tone va? ;) )
Vecka 18 kommer du att kunna se massa skoj grejer och detaljer. Helt otroliga grejer. Du kan ofta få en ganska bra antydan om könet då också. :)
Kalfir
2006-07-15, 18:12:45
Jo då, det var tidigt. 12+5, så i vecka 13
Edit. Kollade upp datum med chefen och ändrade till rätt.
Daniel
2006-07-17, 10:41:32
Spännande! :D
Misshandlade dom magen lite så att ni fick se den lille vinka irriterat?
Kalfir
2006-07-17, 14:44:21
Jo då, känndes som om han försökte sticka igenom streckodsläsaren genom magen på sambon min. Rörde sig gjorde det lilla livet, tror jag iaf. Var inte helt lätt att se. Men shit va spännande det var. Satt som naglad vid monitorn där, så höll inte på att märka själva "misshandeln".
Fredrik
2006-07-17, 14:47:17
Det är jäkla häftigt att det är så välutvecklat redan vid 12-13 veckors ålder!
Antar att det sitter ett par suddiga foton på kylskåpet nu? :)
/Fredrik
Kalfir
2006-07-17, 14:50:31
Oh yeah. Sitter förövrigt uppe med en väldigt fin och speciell magnet ;)
Daniel
2006-07-17, 23:04:49
Ballt! :)
Ni är inte lika nördiga som jag var hoppas jag, mitt i undersökningen börjar jag fråga om man kan få filmen på DVD eller kanske hemsickad via mail. :D
Kalfir
2006-07-18, 08:17:05
Frågade aldrig, men tanken att de borde kunna skicka bilden via mail slog mig. De skulle spara på papper... fast man vill ju ha bilder att sätta upp på kylskåpet också... men en ball idé är det
Skåne
2006-07-18, 09:01:41
Tycker vi skall lobba för DVD-alternativet. Tyckte att det var mycket lättare att se vad allt var på de rörliga bilderna på skärmen än när man fick nåt blurrigt utprintat.
Fredrik
2006-07-18, 09:20:02
Ska vi lobba för något så borde det vara att alla mvc's ska skaffa en sån där cool 3D-ultraljudmaskin som det tydligen bara ska finnas ett par exemplar av i hela Sverige! Det vore ju häftigt på riktigt att få se sin lilla jordnöt i högupplöst, megarenderad 3D :D
Fast det är klart, hur svårt borde det kunna vara att banda det som syns på skärmen? Kalfir, eller vem som nu än ska på nästa ultraljudsbesök, spana in apparaten och se om du inte kan koppla en hederklig gammal video till den eller nåt ;)
/Fredrik
Kalfir
2006-07-18, 09:35:59
Hmm, kan bli kul att se reaktionen på dem när man börjar dra ut maskinen för att kolla anslutningsmöjligheter... eller ni kanske tänkte på att koppla en vanlig video till tv'n som man kikar på... elller om det är en monitor...
Fredrik
2006-07-18, 09:52:13
Eller så gör du det nördigt på allvar och har med dig videokameran som du filmar av skärmen med ;) Samtidigt som du ber barnmorskan tala högre så att det ska höras bättre på bandet.
/Fredrik
Skåne
2006-07-18, 10:21:20
Jag skall på Ultraljud nästa vecka (v35), jag tar på mig att kolla anslutningarna. Har för mig att det var någon form av Windows på maskinen, så det borde gå att lösa rent praktiskt.
Fredrik
2006-07-18, 10:23:36
Jag skall på Ultraljud nästa vecka (v35), jag tar på mig att kolla anslutningarna. Har för mig att det var någon form av Windows på maskinen, så det borde gå att lösa rent praktiskt.Allvarligt? Sweet jeebus, vad najs! Och v35 dessutom, med lite tur får vi se ditt barn göra kullerbyttor och visa fingret ;)
/Fredrik
Skåne
2006-07-18, 10:46:04
Om tanten på sjukhuset låter mig installera en avi-inspelare sådär lite spontant en tisdagsförmiddag så lovar jag att lägga ut filmen på nätet. Känns inte som att man skall ha för höga förhoppningar kanske ;)
Kan inte pappaforum göra en Tom Cruise och köpa en egen ultraljudsapparat?
Kalfir
2006-07-18, 13:32:20
Gärna en sån där 3D variant... vi kan ju skicka den med bussgods mellan oss.
Daniel
2006-07-18, 14:09:54
OMG, om det blir verklighet med avi-inspelaren så bjuder jag på kexchoklad till alla på den första Officiella Pappaforum.se BBQ 2006 (eller 2007, kanske)! :D
Fredrik
2006-07-24, 15:01:42
Imorn gäller det Skåne! Ska vi få vår första liveupptagning av ett u-ljud eller ej :D Nästan lite Mission Impossible över det hela, haha!
/Fredrik
Daniel
2006-07-26, 00:56:09
Let see it, bring on the film! ;)
Skåne
2006-07-26, 23:13:55
Okkej, kanske fel lite tråd, men here goes:
Mina observationer:
1. Grejerna bestod av två burkar, en vanlig pc som användes för att knappa in måtten i och en ultraljudsstreckkodsläsare deluxe (tm).
2. Från streckkodsläsaren gick en sladd till en tv så att vi kunde kolla samtidigt som tanten. Det var en helt vanlig gul plugg (sån som man kan ha till xbox:en med gul för bild och röd och vit för ljud, tror sån heter din-koppling?) som sedan satt i tv:n med en scartkontakt. Rena rama Kjell & Co m a o.
Detta leder mig till att tro att om man har med sig en videokamera och blandade skarvsladdar så borde man kunna spela in hel hallabalooet. För övrigt kan jag säga att v18 är roligare än v35 eftersom ungen är så stor att man inte får med hela på en gång. Dock fick vi en bra bild på grabbens pung, vilket borde övertyga dom flesta om att vi skall få en pojk ;).
Daniel
2006-07-26, 23:46:12
Klart det är rätt tråd! ;)
Spännande, vi följer "Projekt spela in Ultraljudsfilm" med spänning! :D
Pung eller armbåge, man vet aldrig med ultraljud... ;)
Kalfir
2006-08-16, 08:38:47
Var iväg på 3:e ultraljudet igår. Vi är just nui v. 20. Nu såg man ju att det var en människa där innen. Den rörde sig lite också, men låg "fel" väg för att det skulle kännas så mkt på sambon. Tydligen känns det inte lika mkt när de slår och sparkar mot ryggen, dvs. ligger med sin rygg utåt mot magen.... ni fattar säkert. Det var inga problem iaf, låg bra där.
Efter ultraljudet fick vi veta att den lille skulle komma i år mellan jul och nyår. Givetvis protesterade jag och sambon tyckte att barnmorskan såg förskräkt ut när jag sa emot.... kanske inte så vanligt, men jag tyckte mest det var med glimten i ögat.
Datumet var egentligen den 4:e jan, men eftersom sambon är diabetiker så vill de inte att man ska gå över 39v. vilket gör att det blir dec. Men jag ska göra allt för att övertala dem att iaf vänta tills 1:a jan. Har ställt in mig på en liten en av årgång 07. Vi får väl se hur det blir. Ser allt bra ut kanske vi kan dra ut på det lite iaf annars så går ju barnet i första hand så klart. Är det bäst om den kommer ut på nyårsafton så får det väl bli så då... även om jag hoppas på nästa :)
Skåne
2006-08-16, 10:17:20
Du får be henne knipa :)
Kul med ultraljuden när det börjar synas nånting.
Daniel
2006-08-16, 10:17:51
[...]eftersom sambon är diabetiker så vill de inte att man ska gå över 39v.
Det visste jag faktiskt inte. Någon aning om vad risken med vecka 39+ är i sammanhanget?
Kalfir
2006-08-23, 13:04:54
Uj, höll på att glömma bort att svara eller iaf försöka efter bästa förmåga då jag inte har sten koll. Det finns flera orsaker.
Det första är typ att moderkakan inte hänger med lika bra och länge.
Det andra är att fostervattnet inte byts ut efter en viss vecka och därför blir tunnare.
Har som sagt inte så jättebra koll, jag bara accepterar att det är så.
Daniel
2006-08-23, 13:27:30
Okej, tänkte att det händer ju att vissa gravida får lite typ 2 diabetes, tänkte om det var kopplat till det.
Det är bara hänga på, det kommer gå bra det! ;)
Fredrik
2006-08-24, 08:18:40
Kalfir, vilken vecka är ni i nu? Några intressanta mvc-besök framför er?
/Fredrik
Kalfir
2006-08-24, 09:29:53
Hmmm, undra om det inte är 21+0 idag. I så fall börjar v.22 nu. Har för mig att det var i slutet av månaden som nästa besök skulle bli av. Fasen, har svårt att hålla reda på veckorna. Är så mkt som snurrar runt i huvudet på en.
Fredrik
2006-08-24, 09:36:24
Känner igen det där. Sambon hade järnkoll och en annan kände att man bara surfade med bredvid :) Åtminstone till en början. När sen magen började växa så blev hela dealen med graviditeten så mycket mer påtaglig (läs: verklig). Jag kände nog att jag blev mer och mer engagerad varteftersom tiden gick iallafall. Och mer nojjig :D
/Fredrik
Daniel
2006-08-25, 11:33:54
Nojjor är bra, då håller man sig på psykostoppen! ;)
Seriöst så tror jag det är precis som Fredrik skriver, när det börjar bli mer verkligt så börjar man fundera mer på hur det kommer bli och allt som kan gå åt h*lvete... så att man kan förbreda sig, eller åtminstone försöka. :)
Fredrik
2006-08-25, 13:20:46
"Sent ska syndaren vakna"-syndromet, eller hur :D
Well, ni är ju ungefär halvvägs då Kalfir! Visst känns det som om veckorna bara har flugit förbi? Så var det för oss iallafall. Den första tiden sa bara *svisch* sen var det bara en 4 veckor kvar. Men de där veckorna gick jäääkligt långsamt. Uj, är man inte begåvad med lite tålamod så kan man bli galen av all längtan och väntan ;)
Bara för att spä på det hela lite: bäbishuvud luktar fantastiskt gott, nästan lika beroendeframkallande som kebabpizza :D
/Fredrik
Bara för att spä på det hela lite: bäbishuvud luktar fantastiskt gott, nästan lika beroendeframkallande som kebabpizza :D
/Fredrik
Nu har du fått på dig småbarnsföräldragosefilten ser jag. Du kanske ska förtydliga att nyförlöst bäbishuvud INTE luktar gott. Vänta till efter första badet, då luktar det gott :D
Fredrik
2006-08-25, 14:06:15
Ähum, Mats har såklart rätt :o Vi fick dessutom beskedet att inte bada Ella förns vi hade haft henne hemma en vecka. Detta pga att baby-fattet skulle få verka gott och länge på huden. Men tänk, då har du något nice att se fram emot :)
/Fredrik
Det är faktiskt lite sorgligt den dan man märker att ens barn inte luktar bäbisgosigt längre. "Men vad fan, du luktar ju gammal kärring i håret! In i duschen!"
Fredrik
2006-08-25, 14:19:29
Det där ser man ju verkligen inte fram emot. Halva nöjet med att sitta och gosa med lilltjejen är ju att snusa på huvudet :D Kanske man kan ta fram en produkt som new-car-scent på burk, fast för bebisar som tappat bäbislukten :o
/Fredrik
Skåne
2006-08-25, 14:21:37
Det är faktiskt lite sorgligt den dan man märker att ens barn inte luktar bäbisgosigt längre. "Men vad fan, du luktar ju gammal kärring i håret! In i duschen!"
Eller när grabben kommer hem från fotbiolls/innebandyträningen och kränger av sig sina svettiga strumpor på golvet och förpestar hallen. :)
Fredrik
2006-08-25, 14:26:50
Eller när grabben kommer hem från fotbiolls/innebandyträningen och kränger av sig sina svettiga strumpor på golvet och förpestar hallen. :)I vilken liveshow med Eddie murphy är det han berättar om sin uppväxt och om hur hans morsa brukade ha en sko i ett hölster som hon använde som bumerang och skickade i skallen på honom om han vart olydig, Raw eller Delirious? Den tekniken kanske du skulle applicera på grabben om han inte är lydig/rumsren :D
/Fredrik
Daniel
2006-08-25, 14:38:46
"Men vad fan, du luktar ju gammal kärring i håret! In i duschen!"
Hahaaa! :D
Får passa på att sniffa på lill-tjej så länge som möjligt då. :)
Skåne
2006-08-25, 14:42:33
"R-E-S-P-C-C-T, find out what it means to me
Liiiiliaan?!"
Tror att det är Delirious. I Raw ringer han hem och pratar med farsan när han fått på truten på krogen.
Är lite osäker på att det är så lyckat att kasta skor. Lättare att tjata hål i huvet på honom. ;)
Edit: Jo, Delirious "And bad with the shoe, carry that shit like a gun,
my mother was like Clint Eastwood with the shoe."
Fredrik
2006-09-06, 16:59:57
Kalfir, allt går fint med er och den växande magen? Eller tja, såvitt jag vet så kanske din mage och växer. Jag blev iallafall sympatigravid under sambons graviditet, något som jag håller på och kämpar med nu :D
/Fredrik
Kalfir
2006-09-07, 08:28:14
Jo då, magen växer sakta men säkert. Skojjigt nu när man börjar känna sparkarna från "kotten". Försöker att undvika att magen ska bli större, men inte helt lätt. Jag har iaf fått vågen att inte fortsätta visa mer och mer iaf. Nu ska man bara få den att visa mindre och mindre så att man är fit när den lille kommer.
För några veckor sedan så passade jag på att fria till min kära sambo. Hade tänkt vänta tills sommaren men kom på att saker och ting blir lättare om man tar det innan kotten kommer ut. Vad som dock inte blir lättare är det där med klänning till min kära sambo (ja, hon svarade alltså ja). Inte helt lätt att veta hur stor magen är i slutet av oktober då det hela ska ske.
Skåne
2006-09-07, 10:21:55
För några veckor sedan så passade jag på att fria till min kära sambo.
Respect! Grattis! :)
Kalfir
2006-09-07, 10:31:53
Tackar tackar!
Detta medförde en hel del planerande och fix. Det ska ordnas kläder, blommor, papper ska skickas in, mat ska ordnas osv. Men det känns ändå bra, har det mesta under kontroll. Svårast är nog att få till maten med alla allergier.
Annars är livet skönt just nu. Man vaknar och ser sin blivande fru liggandes bredvid en med en mage som växer och växer. Det räcker för att ens dag ska vara kanon. Vem bryr sig om väder egentligen? Sånt har inte jag tid att tänka på iaf = )
Fredrik
2006-09-07, 10:49:27
Ahmen grattis! Det blir något speciellt över tillvaron, precis som du beskrver, efter det att man har förlovat sig. Trevligt att hon sa ja förresten ;)
Så ni ska gift er före nedkomsten alltså. Though shiiit, då är det planering, planering och åter planering som står på schemat. Själva förlovade vi oss för ca16 månader sen och vi har fortfarande inte gift oss :D Men det ser ut att kunna bli ett sommarbröllop nästa år kanske.
Iaf, grattis än en gång. Jädrans v ad massa kewl ni har framför er :)
/Fredrik
Skåne
2006-09-07, 11:02:13
Bröllop is da shit!
Förlovade mig över en afterworköl (eller ganska många egentligen) sen var det ju bara att prestera liksom. Lyckligt gift i 6.5 år nu :)
Känner igen känslan du beskriver med växande mage och allmän lyckokänsla. :)
Daniel
2006-09-07, 14:26:32
Grattis, grattis! :D
Vi gifte oss också strax innan (en månad) lill-tjejen beräknades.
Det var sjukt svårt att få tag på klänning och skor till stora magen. :)
Det slutade med en klänning från Grown In Life (http://www.growinlife.se/), det är löjligt hur få som verkar gifta sig när dom är gravida. :(
Fredrik
2006-09-26, 21:20:12
Och bröllopsplanerna går bra? :)
Tufft/dåraktigt att sdra igång bröllopsplaner såhär inför nedkomst! Ska bli kul att följa ;)
Jag vet inte om jag räknar rätt men är ni inte i vecka 30 eller nåt? Hur tätt inpå kommer bröllopet att stå egentligen?
/Fredrik
Kalfir
2006-09-27, 08:26:03
Tror det är v.26 just nu, men är inte helt säker. Förvillande sånt där. Borde kanske ta och lära mig vilken vecka som var v. 1. Då är det ju inte så svårt att räkna ut senare om någon undrar.
Bröllop 28okt, medkomstdatum (i vanliga fall) 4jan. Så det är inte så att den lille nästan är på väg. 2 månader innan troligt datum. Planerna har stått stilla ett tag nu. Känns som man har det mesta under kontroll. Men det börjar vara dags att beställa allt vi har tänkt ut snart åxå. Endast en månad kvar nu.
Sambon var i väg på MVC igår igen. Valde att jobba istället eftersom det endå inte skulle bli fotografering (ultraljud) denna gång. Mätte magen och sånt. Barnmorskan lyssnade på hjärtljuden och sa att det dunkade på. Sambon fick inte lyssna vilket hon inte tyckte var så kul, men men, bra att veta att allt går som planerat.
Sambon har även börjat prata hus. Har räknat på det och visst skulle man fixa att köpa ett hus, även om priserna just nu är höga här. Problemet är ju om räntan höjs. Så första huset som hon kikade på på nätet går bort. Men nu är ju inte alla hus ruggigt dyra, så kikar för fullt. Kikar även på lägenheter och radhus. Ska på 3 visningar i eftermiddag, alla lägenheter. Blir nog 2 visningar i morgon också, 1 hus och 1 lägenhet.
För egen del känns det inte så brottom. Vi har en fin hyreslägenhet, även om det inte är det bästa området direkt. Men ungen ska ju inte ut och leka med de andra barnen än på 2år typ. Sedan börjar det dags iaf. Men det skadar ju inte att börja kika redan nu. Man kan ju snubbla över nått schysst place.
Daniel
2006-09-28, 22:58:31
Skönt att allt verkar rulla på som det ska.
Vad kostar ett hus i era trakter?
Kalfir
2006-09-29, 06:30:06
Hus som år 2000 gick för 750.000 går idag för 1.3 och uppåt.
Ska försöka hålla sambon lugn och avvakta hur priserna och räntorna blir framöver.
Daniel
2006-10-02, 00:30:53
Sundpris utveckling alltså. ;)
Du har ingen visdom du vill dela med dig av i Tips inför husköp? (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=134) :)
Fredrik
2006-10-19, 09:26:57
Måste ju säga det Kalfir att ni är bra mycket modigare än vad vi var. Vi hade också bröllopsplaner och husplaner innan vi fick svart på vitt att vi hade en ny familjemedlem på G. Och då la vi vackert ner bröllopsplanerna. Men ni kör hela racet liksom :D Häcken full nu, antar jag?
/Fredrik
Kalfir
2006-10-20, 08:08:33
Vi la ner husplanerna. Blev lite för dyrt och det sägs att räntan ska gå upp lite också. Nu kanske man kan pysa utrikes lite oftare, skaffa roligare bil och sånt istället. Istället för hus blev det en lägenhet. En 4:a på 96kvm. Borde räcka tycker jag. 1 Sovrum, 1 rum till "kotten", 1 datarum/kontor/gästrum och 1 vardagsrum/biosalong. Ska ta och renovera köket på en gång och kan bli så att vi åker på att renovera badrum också. Eftersom badrum och duschrum ligger bredvid varandra är jag lite sugen på att slå ut väggen mellan och göra ett fett badrum med både bad och dusch... eller iaf lämna plats för både och. Helkakla allt med klinker och golvvärme... låter rätt bra... för alla utom plånboken då.
Och snart är det bröllop som sagt. Nästa lördag. Just nu är det snö över allt här och vitt och fint, men de har hotat med en 8 grader på måndag så det finns risk för en slaskig dag... fast kanske mer troligt att allt har smält bort.
Annars flyter allt på, magen växer och sparkas. Sambon blev halvtidssjukskriven. De tänkte heltidssjukskriva, men det ville inte sambon. Var på första föräldrautbildningen (föräldragrupp) igår. Var väl rätt vettigt. Kan nog bli bra tror jag. Ska försöka göra lite smygreklam för pf.se. Kanske se om jag kan smyga in en magnet också. Eller bara stolt sätta upp den på lämpligt ställe.
Daniel
2006-10-20, 14:39:56
96 kvm känns lagom när man får en bajsmaskin, vi har en 71 kvm i en liten två just nu så man börjar känna sig lite trångbodd. :)
Spännande med bröllop! Blir det stotr? Kul mat? :D
Och yay för kylskåpsmagnet bombning! :)
Kalfir
2006-10-20, 15:52:36
Försöker hålla ner antalet gäster. c:a 45 pers kommer att vara på plats dock. Kul mat, tja, blir "Ört & pepparmarinerad fläskfilé med timjansky & murkel cremé Till det serveras en ostgratinerad potatiskaka". Kanske är kul. Låter gott iaf. Sedan den sedvanliga tårtan med kaffe och kanske en virre till det eller likör om man inte pallar med en virre.... eller saft om man är kid eller gravid.... eller ska köra.
Fredrik
2006-10-21, 12:19:43
Nästa lördag alltså, jäklars vad nice! Har jag berättat om mina excellent best man-skillz? ;)
Vore ju säkert fint om snön kunde ligga kvar men vad är chansen liksom?
Så ni har börjat i föräldragrupp nu också. Är det som du hade förväntat dig? tycker du att de har en jämn på fokus på er som föräldrar eller ligger tonvikten på mamman?
Och hurra för pappa-magnetinfiltrationen :D
/Fredrik
Kalfir
2006-10-21, 21:18:04
Föräldragruppen var helt ok tyckte jag. Först lite presentation av oss sedan snackade de andning och avslappning. Efter det blev det film och sen delade vi upp oss så mammorna snackade med en tjej och vi killar snackade med en kille (gubbe kanske är en bättre benämning). Kanske blev lite tonvikt på mamman, men inte så att vi blev utelämnade. Fick ju tillfälle att snacka om det hela från vårt perspektiv när vi delat upp oss = )
Fredrik
2006-10-21, 21:26:28
Låter ju nästan som att ni blev en pappagrupp? När vi var på föräldragrupp så blev vi aldrig uppdelade män/kvinnor iallafall.
Tips från coachen ;): min sambo hade väldig användning av den andningskursen hon gick på hos en privat barnmorska. Kan vara värt att fundera på. Fast det är klart, om jag minns rätt nu, är det här din kommande frus första barn eller blandar jag ihop dig med nån annan nu? :confused:
/Fredrik
Kalfir
2006-10-22, 20:02:43
Det blir vårat första barn.
Det var inte nån avancerad andning som profylax, men verkade underlätta. Var även lite hur vi män skulle massera och så också. Mest för attt kunna slappna av nu, men även när det börjar bli dags så klart. Sedan antar jag att det är lite annat just när den lille ska ut.
Fredrik
2006-10-23, 14:27:37
Jo, jag fick också till mig det där med massage osv för att underlätta för min sambo men det blev faktiskt inte så mycket av det under förlossningen. Jag känner, så här i efterhand, att det viktigaste var att man var där, pratade med henne, höll sig lugn och stöttade henne i precis allting :)
Det är faktiskt otroligt hur fokuserad hon blev under förlossningen. Ibland, och då menar jag verkligen ibland, kändes det nästan som att hon inte märkte att jag var där. Och jag menar det positivt, på något konstigt sätt :p
/Fredrik
Daniel
2006-10-24, 23:50:34
När vi var på föräldragrupp så blev vi aldrig uppdelade män/kvinnor iallafall.
Vi hade vid några tillfällen uppdelar, dock inget organiserat utan det var mer för att få lite "pappa"-vinklingar på vissa frågor inför föräldrarskapet.
Pappagrupper är som jag fortstått det lite mer utpräglat kring papparollen och lite mer kontinuerligt som körs inom vissa MVCer.
Kalfir
2006-10-26, 08:18:00
Snart dags för den först av 2 stora dagar. Bara 2 dagar kvar nu. Folk frågar en hela tiden om man är nervös, men inte just nåt att vara nervös över. Tror jag ska klara av att klämma ut ett Ja vid rätt tillfälle. Men man känner ju en viss spänning och att det pirrar i kroppen, men inte för att man är nervös utan för att man ser fram emot dagen och tänker att jäklar vad kul det kommer att bli.
Senare idag är det dags för föräldragrupp igen. Första mötet var ju bra så jag hoppas de fortsätter att ha en bra nivå på det hela. Får se om vi delar upp oss halvvägs denna gång också.
MetalCowboy
2006-10-26, 11:01:52
Snart dags för den först av 2 stora dagar. Bara 2 dagar kvar nu. Folk frågar en hela tiden om man är nervös, men inte just nåt att vara nervös över. Tror jag ska klara av att klämma ut ett Ja vid rätt tillfälle. Men man känner ju en viss spänning och att det pirrar i kroppen, men inte för att man är nervös utan för att man ser fram emot dagen och tänker att jäklar vad kul det kommer att bli.
Hehe.. Kommer ihåg hur det kändes..
Var inte ett dugg nervös - var "on edge" med allt, tills jag stod utanför kyrkan och tog emot gästerna... Sen var det lögn i h--vete att tänka och än mindre prata klart.. Kommer inte ihåg när/hur vi gick gången fram och knappt nåt från själva vigseln, men det gick jue bra ändå..
/Henke
Daniel
2006-10-26, 23:17:41
Gör bara så att du svara "Ja" på alla frågor under lördagen så ordnar det sig. :)
I know is a brilliant strategy! ;)
Lycka till på lördan! :D
Kalfir
2006-10-27, 08:42:12
Även när man ska upprepa vad prästen säger?? Typ "Jag Andreas tager dig... bla bla"... tänkte leka härma prästen då. Tror inte att ett ja passar sig där, men skulle ju vara kul att försöka
Har man som jag och frugan varit tillsammans i nio år och har två barn när man gifter sig känns det inte direkt som en milstolpe i ens liv att gå fram till altaret. Vi förlovade oss 1998 och det räknar jag som en större grej på kärlekskartan.
I mina ögon var bröllopet mer nödvändig formalia för att det är så satans struligt att bara vara sambos med barn (skriva på pappare att man är far till barnen, vem ärver vad om nån dör osv osv). Är man gift är det inga bekymmer liksom. Jag såg kyrkgrejen mer som en transportsträcka fram till en jäääävligt rolig fest som varade hela natten lång.
Jag hade gärna gått till stadshuset och gift mig på en lunchrast och sen ställt till med samma kalas ändå, men det gick inte frugan med på och om nåt är vikigt för henne men jag inte bryr mig om vilket, då får hon självklart som hon vill. Klart jag kan ta på mig fina kläder och gå till kyrkan om hon blir glad.
Jag vet inte men jag kanske bara är lite anti hela grejen med att stå i kyrkan och "äntligen" bedyra sin kärlek till en tjej man bott ihop med i tio år och har två barn tillsammans med. Dessutom med "Gud och denna församling" som vittne? :D
Kalfir
2006-10-27, 11:55:43
Det är 9år här också och måste ju erkänna att jag hela tiden sett på bröllop som nåt ganska meningslöst. Förändrar ju inte direkt något. Livet kommer att fortsätta precis som innan med skillnaden att när man säger frugan så stämmer det ju faktiskt. Sedan är jag inte direkt troende, men det spelar midre roll tycker jag. Är mer av tradition jag gör det, inte för att bevisa nåt för någon gud.
Nu när det börjar dra ihop sig känns det däremot riktigt kul. Tidigare hade jag nog kunnat acceptera rådhuset och en borgerlig vigsel också men nu har jag nog ändrat mig. Allt fix med kläder, mat osv. har gjort att man ser fram emot det hela och kommer nog göra det lite mer speciellt. Det blir mer våran dag nu än bara en vanlig dag när vi svängde förbi och gifte oss lite hastigt och lustigt.
Och visst blir det nog festen som blir det roligaste även om det har börjat ringa in personer som inte kan komma pga. av vädret. Som tur var är det inte så många som ska åka långt eftrsom vi begränsade det hela en hel del. Sedan har några av de som har en liten bit att åka redan dykt upp. Bara att hoppas att det inte blir fler än 2 som inte kan komma men jag tror det kan bli några till som får det svårt.
Hur som helst så tror jag att det blir kanonkul med allt från kyrka till fest.
Hur som helst så tror jag att det blir kanonkul med allt från kyrka till fest.
Det tror jag med. Själv ser jag bröllopet som minst topp fem av livets höjdardagar, men det känns mest som att det är festens och hotelnattens förtjänst... :D
Daniel
2006-10-31, 20:57:31
Erkänn nu, ni var trötta på att grannarna visade "bastarder" bakom ryggen på er! ;)
Kalfir, forfarande nervös? :)
Kalfir
2006-11-02, 10:25:55
Nu är det ju avklarat och jag har blivit man, så inte så mkt att vara nervös över längre. Han bli lite nervös/pirrig i bilen på väg till kyrkan men väl där så var det borta och allt vara bara kul. Slänger med en bild på oss utanför kyrkan: Brud, brudgum och föräldrar (http://img87.imageshack.us/img87/1271/dscn1024ch6.jpg)
Nu blickar vi framåt mot nästa stora händelse.
Daniel
2006-11-02, 11:14:15
Grattis! Du är riktigt lik din pappa... :)
En månad kvar till nästa stora grej... det tar aldrig slut! ;)
Fredrik
2006-11-02, 18:11:34
Sambons reflektion över bilden: "Vilken fin klänning. Men, hon ser ju inte alls gravid ut på bilden!" :D
/Fredrik
Kalfir
2006-11-02, 21:11:24
Den dolde magen bra... framifrån iaf. Från sidan är det rätt tydligt dock.
Fredrik
2006-11-02, 21:32:24
Hur blir det med bröllopsresa och sånt då? Avvaktar tills ni kan ta med den lille till en All Inclusive på Bahamas? :D
/Fredrik
Kalfir
2006-11-03, 08:09:23
Får bli till sommaren. Har inte hunnit med att jobba in någon semester ännu och visst skulle det vara roligare att ta med den lille när denne är tillräckligt stor för att åka men liten nog att ammas så att man slipper tänka på käket där man är.
Daniel
2006-11-06, 12:31:22
Aha, bra att ni påminner mig. Måste ju starta en tråd om bra bröllopsresor med småbarn! :D
Kalfir
2006-12-12, 11:38:13
Har varit tyst från mig på sistonde. Beror nog på att det inte hänt så mkt. Men nu börjar det närma sig. Om mindre än 1 månad så har vi vår egna lilla gullunge. Har det mesta klart, ska bara hämta en spjälsäng och inhandla en bilbarnstol. Har laddat med napp å flaska från RSB (rock star baby) och håller på att kolla möjligheterna för inport av vagn också.
Det märks ganska tydligt att det är nåt i magen nu mera. Den är stor och den rör sig hela tiden. Känns som man kommer att sakna magen, men förmodligen kommer man inte ha tid att fundera på sånt efter ankomsten.
Då är det andra bullar som gäller. Hoppas bara det blir nästa år så att man får en av modell 07. Men det är ju inte det som är det viktiga...
Föräldra gruppen är nu avslutad och när jag tänker tillbaka på det så fick man inte lära sig så mkt nyttigt egentligen. Men det var kul att träffa lite annat folk som var i samma situation iaf.
Näe, dags att jobba vidare nu...
Daniel
2006-12-12, 12:02:25
Ballt!
Vecka 30-något Ultraljudet såg bra ut?
Har ni sett någon knytnäve peta ur från magen än? Det är sjukt ballt att kolla på action mage! :D
Kalfir
2006-12-12, 13:08:58
Har inte varit med på slutet när de u-ljudat. Sambon springer ju där hela tiden å kikar. Blir lite för mkt frånvaro från jobbet om man ska vara med varje gång. Så tyvärr har jag inte sett någon actionmage på u-ljud, men det räcker att titta på magen så ser man hur det plötsligt buktar ut nån stans.
Daniel
2006-12-12, 14:12:18
Så tyvärr har jag inte sett någon actionmage på u-ljud, men det räcker att titta på magen så ser man hur det plötsligt buktar ut nån stans.
Aha, det var det jag menade. Babyaction som syns på magen... :)
Det är sjukt ballt när man ser en hand eller fot trycker ut mot magen. :D
Kalfir
2006-12-12, 16:20:17
Ah, oki.
Jo, lite det man kommer att sakna, magen å spänningen med allt som rör sig där inne... men det är nog som sagt bara nu man tror man kommer att sakna det. Blir ju annan action sen. Mer interaction typ.
Så i dagsläget tycker jag att den lille kan få vara kvar där den är. Den är cool som sparkar och har sig och jag får sova på nätterna.
Daniel
2006-12-12, 16:32:34
Blir ju annan action sen. Mer interaction typ.
Ohhh, yeah! Och bland är det så mycket action som aldrig vill ta slut... :)
Så i dagsläget tycker jag att den lille kan få vara kvar där den är. Den är cool som sparkar och har sig och jag får sova på nätterna.
BIG change! :p
Fredrik
2006-12-19, 14:02:19
Seriöst Kalfir, nu börjar det väl ändå dra ihop sig såpass att det teoretiskt sett är helt naturligt om barnet kommer när som helst? Spännande? Förberedd? Bilen konstant fulltankad? Taxi på speed-dial? Inhandlat cigarr?
Den där gosmagen kommer du, trot eller ej, inte att sakna när du/ni väl står där med det lilla knyttet. Tja, nån natt när du är genomtrött så kanske du saknar den liiite, men inte annars ;)
Kalfir
2006-12-20, 08:33:15
Jepp, nu är det oroväckande nära. Var inne på MVC igår. Körde lite CTG och ultraljud. CTG'n var lite rolig eftersom det var så tydligt att den lille hade hicka. Sedan under UL'et så konstaterade de att det fanns bra fostervatten, vilket är det som kan göra att vi får åka in i år. Finns en viss risk att det finns för lite fostervatten och då är det bara att sätta igång. Sedan när det skulle göra en flödesmätning fick de problem p.g.a. att "kotten" inte ville ligga still. De var två stycken som försökte, men ingen av dem fick till något riktigt bra, men de såg tillräckligt mkt för att kostatera att det såg bra ut iaf.
Sedan bokades det in en tid till nästa vecka igen till våran förvåning... trodde hon skulle tillbaka på fredag igen. Frugan brukar vara in 2ggr i veckan, så det kändes ju bra att de inte behövde ha in henne förän nästa vecka. Hoppet om nästa år ökar då eftersom det ser så bra ut. Men sedan när det pratades med farbror doktorn och sköterskan/barnmorskan (eller vad det nu var) sa att frugan min kommer tillbaka nästa vecka nämner doktorn att de ska prata ev. igångsättning då och då så sjunker hoppet igen. Men jag har sagt åt frun att vara hård mot dem. Insistera på att vänta med igångsättning till nästa år.
Annars så är det helt klart spännande. Satte ihop spjälsängen i helgen så nu står den bäddad och klar brevid min säng. Har hört att barnet sover bättre om det är en bit från mammam så att den inte kan känna lukten och närheten. Hur väl det stämmer har jag inte en aning om, men eftersom det fanns mer plats bredvid min säng så blev det bra att ha den där. Tog även och inhandlade en bilbarnstol i helgen, så nu tror jag att vi har allt vi behöver till en början.
Bilen fulltankad... nja, har en 5-7km till BB, men behöver inte riktigt full tank för att köra den biten. Tanken är inte så liten och bilen drar inte så mkt heller.
Taxi på speed-dial... hmmm, skulle inte jag vara hemma så tror jag frugan ringer till min syster som bor 500m bort. Hon är hemma nästan hela tiden eftersom hon är mammaledig med sina tvillingar. Nu börjar det bli den tiden när hon befinner sig en del på stan för att det ska klappas, men eftersom jag har gett order om baby modell 07 så är det nog ingen fara.
Cigarr ja. Får se om det blir nån. Inhandlar hellre en fin flaska whisky... men cigarr kan ju fungera till den... fast kan ju inte röka den hemma i så fall. Tror jag skippar den faktiskt och siktar in mig på en virre istället.
Sammanfattningsvis kan man säga att det är max 2v. kvar nu innan jag är stolt nybliven fader.
Daniel
2006-12-20, 10:43:43
[...] nästa vecka nämner doktorn att de ska prata ev. igångsättning då och då så sjunker hoppet igen. Men jag har sagt åt frun att vara hård mot dem. Insistera på att vänta med igångsättning till nästa år.
Du kör hårt på modell -07 konceptet? :p
Är -07:an annorlunda utrustad i jämförelse med -06:an? ;)
Kalfir
2006-12-20, 11:50:58
-07:an är något större och kraftigare än -06:an, men i övrigt är det inte så mkt som skiljer. :p
Det är ju mest för barnets skull jag vill att det ska bli så. Känner många som är födda sent på året som säger att de inte har lidit av att alltid vara yngst i klassen, men har även hört de som gjort det som inte fått köra moppe när alla andra har gjort det osv. Roligare att vara äldst då och vara först med sånt. Det är mest i skolåldern sånt spelar in annars är det inte så noga.
Skåne
2006-12-20, 12:10:43
Hade jag haft möjlighet att välja hade jag valt 07:an faktiskt av precis de anledningar du nämner.
Går den att få med katalytisk avgasrening?
Fredrik
2006-12-20, 12:12:29
Håller nog med dig Kalfir. Hade jag haft valet före/efter nyår så hade jag kört på efter, just på de grunderna som du nämner. Självklart så beror inte ett barns lycka/olycka på när på året det är fött, men kan man med enkla medel eliminera en, eventuellt negativ, faktor så ser jag inget fel i det.
Men, oavsett så måste ju utgångspunkten vara att läkarens ord gäller ;)
Så länge den har backvarnare och automatisk avbländare är jag nöjd :D
Daniel
2006-12-20, 13:47:13
Men, oavsett så måste ju utgångspunkten vara att läkarens ord gäller ;)
Nej, nej... Kalfir kommer ju insistera på att vänta med igångsättning till nästa år. :p
Jag kan se det framför mig...
Läkaren: Ja tror det är dags nu.
Kalfir: Nej, nej... jag insisterar...
Läkaren: Men seriöst alltså!
Kalfir: Precis, moped först, ja!
JOPKE! :D
Kalfir
2006-12-20, 13:54:42
Hehe, jopke jopke.
Klart läkarns ord gäller. Lagt djur ligger.
Men går det bra att vänta så ska det väntas och därmed bastu :confused:
Kalfir
2006-12-23, 17:18:16
Igår sa frugan att hon tyckte "kotten" rörde på sig ovanligt lite, men rörde på sig gjorde den iaf... bara inte lika mkt. Tänkte att vi väntar och ser om det är någon skillnad idag. Lika dant i morse så hon tog och ringde förlossningen. Det är nog ingen fara tyckte de, men är du orlolig kan du komma in. Sagt och gjort så åkte vi in. CTG-kurvan så riktigt bra ut tyckte de, så vi tänkte att vi bara var vana vid en ovanligt livlig rackare. Det fanns bra med fostervatten också. Kanon, det är ju det som oroar oss. Ganska vanligt att det är det som gör att diabetiker får föda tidigare. Vissa äggvita i urinen, men det har det ju varit förut så det tänkte man inte så mkt på. Slutligen blodtryck och sen fick vi åka. Han bara en bit innan de ringde och ville att frugan skulle in igen för att ta blodprov också. Efter en hel massa väntande så kom de fram till att frun min skulle läggas in så de kunde ha koll på hennes äggvita och blodtryck. För mkt sånt i morgon också kan betyda igångsättning. Äggvita och högtblodtryck är inte en bra kombination. Brukar tyda på havandeskapsförgiftning och är det så så är det inte mkt att protestera mot. Då blir det barn på självaste julafton, ev. Förhoppningsvis så är allt bra i morgon så vi får åka hem och fira jul.
Ska packa väskan och bege mig tillbaka till förlossningen... ska bara bränna en rulle å ta med den bärbara så man har nåt att pyssla med
Summa sumarum (eller hur det nu stavas), snart är man far, kanske nästa gång jag skriver här.
Fredrik
2006-12-23, 17:51:21
Spännande Kalfir! Ja, inte att din fru fick bli kvar på sjukan alltså, men att det är såpass nära nu. Och kom igen, lite kul kan det ju kanske vara att vara född på julafton. Det ger nog lite status när kidsen är små ;)
GooOOoo :D
Kalfir
2006-12-25, 08:08:26
I förrgår kväll när jag kom tillbaka med väskan hade de tagit blodtryck igen och nu var det bra. Skönt det iaf. På julaftons morgon kollade de äggvita igen och nu var den bättre också (men fortfarande inte helt bra) så nu fick vi åka hem om CTG'n såg bra ut och det gjorde den. Den lilla rör på sig som förut igen och hem for vi. Riktigt skönt att få fira jul med släkten istället för på sjukan.
Vi är dock bara hemma på permis, så vi ska tillbaka nu på morgonen någon gång för mer tester. Chensen för en 07'a är nu liten känns det som, även om det "bara" är en vecka kvar.
Daniel
2006-12-25, 13:11:17
Superspännande! :D
Skönt att ni fick fira julen hemma i alla fall. :)
Har du övat på ditt "jag insisterar"-tal? :p
Keep us posted! :D
Kalfir
2006-12-25, 14:58:11
Idag var värden bra igen, eller ok iaf, så vi blev utskriven. De vill dock att hon skulle komma tillbaka i morgon igen för att testas igen. Fungerar för oss. Skönt att vara hemma samtidigt som det är skönt att de har koll på frugan och barnet.
Hoppet om nästa år finns således fortfarande även om det inte ser ut så just nu. Har snackat lite med magen, så vi får väl se. Det är inte så mkt insisterande mer går det bra med nästa år så är det najs.
Fredrik
2006-12-25, 17:29:58
Skulle blitt skiträdd om magen började prata tillbaks ;)
Gott att allt är fint och att ni fick åka hem. Även om det är barnet som gäller så är det ju bra mkt trevligare att få vara hemma över julen än att sitta på ett sterilt sjukhus :)
Kalfir
2006-12-27, 09:57:20
Har varit inne varje dag nu ett tag. Samma visa idag. Körde frugan till sjukan innan det var dags för jobb. Dagens testar var bra, så nu behöver hon inte komma tillbaka förän på fredag och efter det på nyårsafton (söndag för er som inte orkar räkna) och sen så sätter de igång henne den andre... om hon unte har fött redan då.
Nu känns det som hoppet om 07 finns igen. Känns som det är 50/50 ungefär.
Magen har fortfarande inte pratat tillbaka, men det kanske kommer snart.
MetalCowboy
2006-12-27, 10:10:01
Magen har fortfarande inte pratat tillbaka, men det kanske kommer snart.
Jupp.. Senast den 2:e... ;)
Lycka till och hoppas på en 07:a till Er.
/Henke
Fredrik
2006-12-28, 13:19:26
I ditt första inlägg skrev du att du hade på känn att det var en tjej, är det fortfarande så? :D
Själv är jag väldigt glad över att vi fick en liten tjej, vet egentligen inte varför men det känns bara rätt. Och skulle nummer två också bli en donna så är det a-okay med mig :)
Kalfir
2006-12-29, 15:59:47
Det där har varierat, så just nu har jag inte en aning. Syrran säger att det är en kille och hon brukar ha rätt en 80-90% av gångerna känns det som. Vi får se. Spelar ingen större roll för min del, men kanske att tjej lockar lite mer. Den som lever får se.
Det har även blivit ändrade planer igen. Nu ska vi in varje dag fram till förlossningen. Värdena var inte helt bra idag, men inte så dåliga att de satte igång iaf, phew.
Fredrik
2006-12-29, 16:13:01
Nu får nån rätta mig om jag har fel, men en igångsättning behöver väl inte nödvändigtvis betyda att barnet kommer ut omedelbums?
Kalfir
2006-12-29, 16:22:02
Det är nog väldigt olika hur fort det hela sätter igång efter att de försett modern med dropp som ska få igång det hela. Sedan vet man ju inte hur länge själva förlossningen tar sen heller efter att hon har kommit igång.
Ska de sätta igång frun innan den 2:e så ser jag gärna att klocka är framemot 19-20 nåt på söndag.
Fredrik
2006-12-29, 16:39:02
Hur det än är så har du gjort mitt nyår mer spännande än det har vart på år och dag. Håller verkligen tummarna för att det blir på "rätt" sida året. Det vore en sån där ogripbar liten perk att höra att allt gått finfint till ;)
Daniel
2006-12-30, 01:58:00
Ska de sätta igång frun innan den 2:e så ser jag gärna att klocka är framemot 19-20 nåt på söndag.
Heehee... något viktigt som behöver avslutas runt 19? ;)
Otroligt spännande det här! :D
Kalfir
2006-12-30, 22:35:42
Vänta, locket ska läggas på brunnen...
I morgon ska vi in igen. Håller trenden i sig så får vi åka hem igen och fira lite. Man börjar bli lite tjenis med alla på förlossningen så som vi har sprungit där på slutet. Sen i lördags den 23:e är det bara en dag vi inte varit inne. Lite tjatigt, men skönt att de har koll iaf. Det är ju trots allt över snart.
Daniel
2006-12-30, 22:44:58
2007 är ju nära nu... spännande! :D
Kalfir
2006-12-31, 16:44:57
Blev samma visa idag igen på sjukan. Inga förändrade värden, så vi fick åka hem igen. Nu känns det som 95% chans att det blir 07, yay! Nu börjar man kunna slappna av.
Fredrik
2006-12-31, 17:16:39
Blev samma visa idag igen på sjukan. Inga förändrade värden, så vi fick åka hem igen. Nu känns det som 95% chans att det blir 07, yay! Nu börjar man kunna slappna av.Härligt! Gott nytt år på er sålänge!
Nu bär det av till firandet :)
MetalCowboy
2006-12-31, 19:32:50
Blev samma visa idag igen på sjukan. Inga förändrade värden, så vi fick åka hem igen. Nu känns det som 95% chans att det blir 07, yay! Nu börjar man kunna slappna av.
Slappa o ta´t lugnt.. Om ett par dagar är Ni föräldrar. Njut av sömnen och av varandras närhet.
Men framförallt: Ha ett RIKTIGT gott nytt år!! :D
/Henke
Kalfir
2007-01-01, 00:23:04
Woho, det blir en 07'a
Dags att natta å spara på krafterna.
Daniel
2007-01-01, 23:43:28
Sweet! :D
Nåt nytt på baby -07 fronten? :)
Kalfir
2007-01-04, 11:54:45
Så den 2:e åkte vi in. Nu ska här bli barn. Dags för igångsättning. Kommer in 07:30. De slänger på en CTG och kollar blodtryck som vanligt. Farbror doktorn kommer in och ska kolla livmodertappen och konstaterar att den är hård och omogen. Nu finns två alternativ. Sätta igång eller vänta på att föda vanligt för att få det naturligare. Shit, trodde det var helt klart att det skulle igång. Vi får 5-10min för oss själva för att prata igonom det hela samtidigt som han ska ringa till läkaren som frugan har haft vid besöken som har satt detta datum (och som är överläkare om vi tror rätt). Jaja, vi kommer fram till att det är lika bra att sätta igång, vilket var bra för när doktorn kommer tillbaka efter samtalet hade de kommit fram till att det var bäst att sätta igång för barnet eftersom det finns vissa risker när diabetiker går över tiden. Får förklarat att igångsättning är ett 3 dagars projekt. Shit, blir inte den 2:e alltså. Planen är att placera ett hormon gel på livmodertappen för att den ska mjukas upp och bli mogen. Sedan är det bara att försöka vila resten av dagen för att upprepa denna procedur nästa morgon. En annan effekt av detta är även att det kommer värkar, så helt lugnt är det inte.
Framemot 7 på kvällen går frugan på toa och kommer tillbaka och säger att hon tror att vattnet gått. Eh, ok? Vi varje värk nu så skvätter det på bra så en barnmorska får kolla på det och visst har det gått. Detta var kanske det bästa som kunde hända. Nu startade det naturligt iaf.
Älsklingen min får mer intensiva värkar framåt midnatt och klarar inte sova med dem, men lite morfin framemot 3 gör susen och några timmars sömn blir det iaf.
Onsdag och nu är det förlossning som gäller. Det drar ut på tiden, men 23:55 kommer storken med en liten tös till oss och lyckan är så otrolig så jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen.
Bild på sötnosen (http://img409.imageshack.us/img409/3594/m3ax0.jpg)
Efter att ha varit hemma för att fräscha till sig ska jag nu tillbaka till mina älsklingar.
Daniel
2007-01-04, 12:10:49
WOW! Stort grattis till Pappa Kalfir! :D
Och tjejerna mår bra? Hur känns det? :)
Fredrik
2007-01-04, 12:28:03
Underbart!!!
Supergrattis :D
Sån liten pluttis det var på bilden alltså! Nu blev man nästan lite sentimental :p
Tillbaks och mys!
MetalCowboy
2007-01-04, 12:37:06
Grattis!!
Vilken söt liten pjockis.. ;)
Nu är det bara att mysa o trivas som gäller.. :D
Återigen: GRATTIS!!!
/Henke
Kalfir
2007-01-04, 19:43:16
Tackar tackar. Det är en helt overklig och underbar känsla. Hade svårt att sova i natt eftersom alla tankar och känslor flög runt i skallen. Är nog tur att hon ligger på prematur avdelningen så att frun får sova. Själv har jag åkt hem för att få mig lite sömn, men first thing i morgon efter frullen så drar jag till brudarna.
Fredrik
2007-01-04, 20:08:55
Känslan när man rullade runt den lilla i plastbunken till liggvagn uppe på BB var obeskrivlig. Man kände sig väldigt duktig, på något besserwissigt sätt. Trots att man var total nybörjare :)
Antar att du plockar ut dina 10 pappadagar som du har rätt till i samband med födseln?
Kalfir
2007-01-04, 20:43:59
Självklart tar man ut dagarna. Tar några hellediga dagar först för att sen köra halvdagar ett tag. Känns ganska skönt att veta att man bara jobbar 4 timmar och sen får gå hem och mysa med Maya (som det förmodligen blir).
Eftersom snuttan ligger på prematuravdelning (de måste kolla blodsocker konstant eftersom mamma till dotra min är diabetiker) så får jag tillfällig föräldrapenning och slipper således använda dagarna. Yay, mer gos till pappa :D
Fredrik
2007-01-04, 21:31:23
Oj, en liten specialregel som jag definitivt inte kände till. Vad gottigt!
Maya, skönt namn :)
Daniel
2007-01-04, 22:27:56
Maya, sounds really kewl! :)
Skönt att du kan ta ut lite extra dagar också. Yay för pappagos! :D
Fredrik
2007-01-09, 09:51:07
Dags att starta en liten tråd i "Nybliven pappa"-gruppen Kalfir? ;)
Hur går det för dig/er, har hon repat sig ordentligt frugan? Hur är det med den lille?
Kalfir
2007-01-09, 09:56:24
Hade faktiskt tänkt göra det nu snart. Förmodligen mest för att få skriva av sig lite nån stans när man känner för det.
Lika bra att ta det på en gång.
Daniel
2007-01-09, 10:52:16
Go, go, go! :D
Något i still med "Kalfir och Maya på äventyr" :D
Daniel
2007-01-10, 11:13:19
Delar av lite kring Minikustjägarn äventyr till http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=355
Post away! :D
Det jag minns mest från det första MVC besöket var att jag upplevde mig som HELT ignorerad av personalen.
Man var helt enkelt en sämre sorts människa... endast undantagsvis fick jag svara på nån fråga det var ju bara mamman som var viktig.
Senare besök var mycket bättre men jag minns som sagt det första ointresset.
Respektlöst.
Daniel
2007-02-07, 14:30:09
Surt! :(
Även om personalen på vår MVC var riktigt bra, så tror jag generellt att många pappor känner sig lite ignorerade, det är sånt extremt fokus på mamman och barnet.
Skillnad på att känna sig ignorerad och uppenbart BLI det... i mitt fall var det klart det senare.
Daniel
2007-02-12, 00:17:29
Sjukt! På vilka sätt kunde det visa sig? Verkar seriöst obra! :(
Daniel
2007-02-22, 00:21:01
Delar av Stingers postningar till en egen "Bli pappa"-tråd (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=500).
Post away! :D
Annan intressant sak... bortsett från UL så har jag inte varit med alls på besöken med bebis nr2.
Hmmm. Har jag månne tappat intresset ?
Annan intressant sak... bortsett från UL så har jag inte varit med alls på besöken med bebis nr2.
Hmmm. Har jag månne tappat intresset ?
Du har väl märkt det de flesta andra killar märkt. Män är inte välkomna till MVC.
elak_ekorre
2007-04-28, 21:06:20
Vi var väääldigt missnöjda med vår barnmorska vid första graviditeten... hon var helt värdelös på det mesta, och brydde sig inte alls.
Min fru kräktes under hela graviditeten, och var sängliggande en stor del av tiden.
En konversation med barnmorska kunde vara så här:
Barnmorskan: "så... hur är det?"
Min fru: "Jag mår fortfarande jätteilla, spyr 5-6 ggr per dag!"
BM: "Jaaa...?"
MF: "Men det kan inte vara rätt?"
BM: "Jaaa..... ska vi titta om vi hittar ett nytt datum om ett par veckor nu?"
Hon tittade alltid förbi mig, och pratade enbart med min fru...
Jag fick tom. höra att "Du måste väl inte vara med nästa gång?"
Behöver jag säga att jag blev lite sne...
Inför första besöket denna gång, ringde jag och såg till att vi fick en annan barnmorska, hon är ljusår mycket bättre!
Ångrar bara att vi inte bytte under tiden sist....
Daniel
2007-05-02, 21:09:11
Jag fick tom. höra att "Du måste väl inte vara med nästa gång?"
Behöver jag säga att jag blev lite sne...
OMG! Det är ju f*n helt sinnessjukt! :(
Inför första besöket denna gång, ringde jag och såg till att vi fick en annan barnmorska, hon är ljusår mycket bättre!
Skönt att det gick att ordna till. Brukar det inte vara så att man annars hamnar med samma barnmorska som första barnet "by default"?
Vi har kvar Bertil... som sagt lär denne dö på sin post.
elak_ekorre
2007-05-03, 08:31:50
OMG! Det är ju f*n helt sinnessjukt! :(
Skönt att det gick att ordna till. Brukar det inte vara så att man annars hamnar med samma barnmorska som första barnet "by default"?
Jo det trodde vi iaf., därför ringde jag upp dem och gav dem lite "feed back" och sa att vi skulle ha en annan BM.
Vår nya BM har tom. ordinerat oss (*host*) pizza för att samla kolhyderater... :D
elak_ekorre
2007-05-03, 08:32:31
Vi har kvar Bertil... som sagt lär denne dö på sin post.
Bertil? :D
Daniel
2007-05-03, 11:34:44
Jo det trodde vi iaf., därför ringde jag upp dem och gav dem lite "feed back" och sa att vi skulle ha en annan BM.
Var det struligt att byta, eller var dom tillmötesgående och trevliga?
Bertil? :D
Japp, det är WaRs bästis barnmorska... mannen som kan manboob amma som en kung! :)
elak_ekorre
2007-05-03, 14:41:18
Var det struligt att byta, eller var dom tillmötesgående och trevliga?
Det var inget strul alls faktiskt, jag sa som det var!
Att vi inte var nöjda pga. än det ena än det andra...
Sedan frågade de om vi hade önskemål om någon speciell BM.
"Nä bara inte henne..." :D
"Ja, men då bokar vi in er på XXX i stället."
Inga problem!
tranquillo
2007-05-03, 15:00:29
Vår nya BM har tom. ordinerat oss (*host*) pizza för att samla kolhyderater... :D
you go girl...
vi fick jackpot nästan direkt med på MVC i alla fall... vår första var lite halvseg, men rätt ok. sen slutade hon och nästa var skitbra... säkert ny och oförstörd eller nåt. Det märktes att hon verkligen brydde sig om oss... hon kunde tillockmed småprata med mig utan problem och ställde inga konstiga frågor om varför jag fanns till osv...
Med BM var det lite värre, hon kunde inte riktigt smälta att jag kom själv med lillkillen flera gånger och var med nästan alla gånger.
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.